Een publieke voorzieningen herstel plan in elk partij programma

publieke voorzieningen

publieke voorzieningen

Onze publieke voorzieningen zijn gesloopt, en verdienen een groot wederopbouw programma. De afgelopen 10 to 20 jaar is Nederland geregeerd door neoliberale kabinetten. Zij sloopten onze publieke voorzieningen. Het gaat goed met bedrijven, omdat ze te lage lonen betalen en te weinig belasting, dat was deel van de neoliberale sloop van het  publieke domein. Burgers zijn er bekaaid van afgekomen.

Vele decentralisaties, die met extra bezuinigingen telkens een van de publieke voorzieningen kapot bezuinigden:

– jeugd zorg
– wmo
– wooncrisis
– doorgeschoten flex als goedkoop verdienmodel in bedrijven
– politie die alleen nog drugs criminaliteit najaagt
– scholen die veel te zuinig worden gerund
– zorg is uitgekleed
– ziekenhuizen failliet
– bejaardenhuizen gesloten, en nu blijken ze nog steeds nodig
– burgers die de verdienmodellen van de klimaatakkoord partijen moeten betalen

Allemaal voorzieningen voor ons BURGERS, die de vvd de laatste 10 jaar heeft afgeschaft of gereduceerd. Ten gunste van geld voor bedrijven. Met hun aandeelhouders gaat het geweldig
Met de huisjesmelkers ook.
ZIJ zullen weer meer belasting moeten gaan betalen, of hogere lonen
Of op een een andere manier verplicht bijdragen aan de samenleving
HOE krijgen we deze punten in de programmas van de politieke partijen?

Wederopbouw van publieke voorzieningen creëert ook democratische waarde

Door vanuit politieke partijen de wederopbouw van onze publieke voorzieningen af te dwingen, gaan burgers weer zien dat politiek en democratie er weer weer toe doen. Dat maakt cynische populisten minder relevant.  Partijen die in hun verkiezingsprogramma laten zien hoeveel van onze publieke voorzieningen ze willen herstellen, voor burgers, laten zien dat ze hun kiezers meer willen bieden en binden  dan alleen tijdens de 3 weken verkiezingscampagne.
Per Publieke Voorziening geeft een politieke partij aan, welke aspecten van een dienst ze belangrijk vinden, en in welke mate ze die publiek willen maken.

Enkele voorbeelden:

Pak de wooncrisis aan met tijdelijke houten huizen uit de  fabriek

Elke gemeente moet een plan maken om de huidige HUUR wachtlijst +25% in de komende 4 jaar te bouwen, met tijdelijke, goede, goedkope houten huizen uit een fabriek. Geen traditionele huurhuizen, a €300k , maar goede en goedkope huizen van €60k, denk aan 6 x 6 x 6 m. Licht gewicht, goedkope fundering, verplaatsbaar, zodat de gemeente ze kan doorschuiven naar plekken waar ze meer nodig zijn.

De gemeentes Eindhoven en Helmond zijn al gestart met een vergelijkbare aanpak

Door de lage kosten is er ruimte voor mooie huizen en een mooi wijk ontwerp. Maar de fabrikanten moeten wel uitgedaagd worden, en de gemeente moet hun prototypes goed laten testen. Zoals dat hoort bij goede producten, voor een lage prijs.

 

Doorgeschoten flex bestrijden in bedrijven

De WRR kwam in jan 2020 met het rapport “Het betere Werk” waarin ze adviseert dat werkenden meer grip op hun eigen werk moeten krijgen, meer autonomie, dus minder versplinterde baantjes, zoals Amazon werk in microstapjes uitbesteed aan flex werkers. Dat werk voldoende betaald wordt, grip op geld, een goed loon voor iedere werkende.
En goed werk moet ook grip op goed leven bieden, Dus geen baas of klus systeem die bepaalt wanneer je moet komen opdraven, zoals bij bijv. Uber chauffeurs gebeurt.

Daarnaast heeft D66 minister Koolmees advies gevraagd aan de commissie Borstlap, hun rapport Regulering van Werk, wil flex duurder maken, zodat werkenden gelijker behandeld worden. Werkenden moeten zich weer meer kunnen ontwikkelen, zodat bedrijven weer meer gaan innoveren, en beter waarde kunnen creëren. Want dat blijft nu achter, met de focus op de laagste loonkosten.

Een nieuwe regering zal hiervoor nieuwe regels voor bedrijven moeten opleggen, regulering van werk, anders komen bedrijven niet in beweging.

Klimaatakkoord, maar dan eerlijk, voordeel voor burgers

Nederland staat voor een schaalsprong in duurzame energie. Tot nu toe verdienen alleen banken en investeerders aan windparken en zonneweides. Burgers mogen de miljarden subsidie betalen. Maar door die schaalsprong kan dat zo niet langer. Coöperaties zijn verworden tot investeringsvehikel voor de 3% lokale miljonairs en een beperkt aantal idealisten.

Burgers kunnen voordeel van duurzaam krijgen door hen de kans te geven een kavel windpark of zonneweide te kopen, voor eigen gebruik. En hen die stroom thuis te laten gebruiken, met salderen. Zij hebben hun eigen stroom dan voor de kostprijs, ca 4 cent per kWh, ipv het commerciële tarief van nu 22 cent. Dat is het voordeel voor huishoudens die stoppen met stroom kopen, en overstappen op zelf stroom opwekken. Zo passeren we de investeerders, en dwingen we projectontwikkelaars alle gewone huishoudens kavels windpark of zonneweide aan te bieden.

Bijkomend voordeel van deze aanpak van deze aanpak is zichtbaar draagvlak, door trots eigen windpark bezit.

Dit kost de overheid energiebelasting, maar dat kan zij compenseren met een vliegtax die groeit naar €35 als iedereen, al zijn huidige stroom zelf duurzaam zou opwekken en salderen.

Aanvulling: De Corona crisis heeft een grote impact op bestuur en politiek, die ook richting meer Publieke Voorzieningen gaat. Zie dit Politico artikel, met vele voorbeelden uit de samenleving in de VS

Dit bericht is geplaatst in politiek en getagd, , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *