Treinen verdwijnen van spoor en verschijnen op de weg, een visie

treinen op de snelweg, reist prettiger, sneller en goedkoper dan de trein op het spoor

Treinen op de snelweg, reist prettiger, sneller en goedkoper dan de trein op het spoor

De NS trekt zijn treinen terug op de hoofdtrajecten, tussen de grotere steden. In de regio krijgen concurrenten van de NS een kans met hun treinen. Wat hier ook achter zit bij de NS, ik denk dat dit een voorbode is van het helemaal verdwijnen van passagierstreinen. Niet alleen in Nederland maar in de hele ontwikkelde wereld. Behalve in dichtbevolkte steden. Dat baseer ik op de technische ontwikkelingen van de zelf sturende auto, en de ruimte op de weg die buiten de steden ontstaat als we steeds meer zelf sturende auto’s gaan gebruiken.

Mobiliteit is straks zonder treinen, goedkoper en flexibeler

Een visie voor persoonlijke en massa mobiliteit, zonder treinen, die de komende 5 jaar zal opkomen. En over 15 jaar de gebruikelijke manier van transport van personen zal zijn.
Deze visie is geen wens, hij is puur gebaseerd op technische ontwikkelingen en menselijke voorkeuren die ik hieronder allemaal zal toelichten.
Natuurlijk kunnen politieke onkunde en malversaties een heel andere draai aan de toekomst geven, maar gezien de technische mogelijkheden is dit volgens mij een aantrekkelijk perspectief.
FNV Spoor, die met zorg naar de krimp van de NS activiteiten kijkt, kan deze visie als inspiratie gebruiken voor een eigen visie.
En daar slimme lobby doelen uit afleiden

Visie: we rijden straks in treinen over de snelweg, prettiger, sneller en goedkoper  dan op het spoor

Velen stappen dagelijks in de auto, en rijden hun auto en zichzelf, naar de bestemming. Daar aangekomen parkeer je de auto, en doet wat je daar wilt doen.
Je kunt ook met bus, tram of fiets naar een NS station gaan, daar betalen en door de poortjes gaan, en je verder met de trein laten rijden. Parkeren op de bestemming is dan niet nodig.

Treinen op de snelweg

Over een jaar of 5 hebben alle nieuwe auto’s een Tesla achtige automatische piloot. Daarmee laat je je auto zelf sturen, remmen, gas geven, en navigeren. Over 5 jaar zal dat net als nu nog beperkingen hebben, en alleen op de snelweg goed en veilig werken, maar  omdat dit een software oplossing is, die in een computer werkt, zal de kwaliteit snel verbeteren. Wat de Tesla nu kan, wordt elke 18 maanden een factor 2 beter. Zie bijvoorbeeld de Nissan pilotpro.  In dit artikel staan ook verwijzingen naar vergelijkbare zelfsturende oplossingen van andere merken.

Deze techniek zal tot gevolg hebben dat we gaan bumperen, in treinen met auto’s die vlak achter elkaar rijden. Hierdoor ontstaat er meer ruimte op de weg, naarmate er meer van dat soort auto’s komen. En het is veiliger, want zelfsturende auto’s voorkomen botsingen. Volvo maakt er zelfs reclame mee. Het is voordelig als de minister van infrastructuur deze techniek stimuleert ipv meer dom asfalt, zoals ze nu doet.

Zelfsturende treinen groeien exponentieel in slimheid

Ga er van uit dat steeds meer mensen straks een auto hebben, of gebruiken die net zo slim is als Kit, de robot auto uit een TV serie van de jaren 80 uit de vorige eeuw. De fantasie van de zelf sturende auto wordt nu realiseerbaar.
Tesla laat zien hoe dat gebeurt, met sensoren, maar vooral met software. En juist software wordt elke 18 maanden een factor 2 krachtiger. Dus in 5 jaar een factor 8, in 10 jaar een factor 64 en over 15 jaar een factor 1024. Die exponentiële groei begint nu effect te krijgen op de zelfsturende auto.
Een grote leden organisatie als de FNV kan dit verbaasd aankijken, en vechten tegen de gevolgen. Maar ook de leden activeren goede toepassingen te bedenken, waar de FNV lobbyisten dan mee aan de slag gaan.

Veilige interactie in bumper treinen op een drukke snelweg

Nu moet je op de snelweg voldoende afstand houden, en als het drukker wordt, gaat dat niet meer, dus moeten we langzamer, en rijden we traag in de file.
Maar straks kan onze auto zelf sturen, gas geven en remmen, en vooral, precies zien waar de andere auto’s zijn. Dat vertellen auto’s elkaar straks.
Daardoor kunnen ze samen veilig vlak achter elkaar rijden, als treinen, maar dan elektronisch gekoppeld. Naarmate ze van elkaar zekerder weten hoe ze rijden, kan de onderlinge afstand kleiner zijn. Remt er verderop een auto plotseling af, dan geeft elke auto dat razendsnel door naar achteren en de hele trein remt af, precies even veel als de voorop rijdende auto, zo remmen ze af van 100 naar 90 km per uur, met een onderlinge afstand van bijv 6 m. Dit heet ook wel peloton rijden of, prettiger,  bumperen, of treinen op de snelweg. De weg capaciteit neemt hierdoor flink toe. Doordat treinen zelfsturende auto’s minder plek innemen, maar ook omdat ze sneller gaan.

Generaties in bumperen op de snelweg

Elke auto kan een verschillende generatie van deze techniek hebben, met een bepaalde kwaliteit. Hoe beter die techniek is, des te dichter kan een auto achter zijn voorligger rijden. De voorligger kan evt een signaal op het dashboard tonen, dat de bumperende auto techniek van voldoende kwaliteit is, en geen wegpiraat.
De gebruiker van de voorliggende auto kan het bumperen toch onprettig dichtbij vinden.
Dan zegt de gebruiker tegen zijn volger,  elektronisch, dat die een iets grotere afstand moet houden. De volgende auto voldoet dan natuurlijk aan dat verzoek, automatisch.

Als autogebruiker doen wat je ook in de trein doet

Op deze manier gaat snelweg rijden automatisch, de zelf sturende auto doet het. Dus net als in de trein, kun je naar buiten kijken, bellen, lezen internetten of ander werk.

Je eigen auto houdt je de hele tijd in de gaten, of je voldoende alert bent om het besturen weer over te nemen, mocht dat nodig zijn.
Maar zolang dat niet nodig is, stoort hij je niet, en is het rijden in dit soort treinen op de snelweg vergelijkbaar met spoor.

Alleen, treinen op de snelweg gaat wel goedkoper dan met de trein op het spoor, gezien de huidige prijs van een NS ticket.
En helemaal als je iemand meeneemt.
Diensten als Toogethr maken het van elkaar voor een ritje ook steeds gemakkelijker. Ook dit bespaart ruimte op de weg, en verdient dus ook subsidie van de minister van infrastructuur. Weer een lobbydoel voor de FNV.

Dit gaat werken, omdat de techniek er toch aan komt, en er is voldoende ruimte  op de weg voor alle benodigde auto’s. Ook als alle huidige trein passagiers voortaan met de auto gaan.
Behalve in drukke steden.

Treinen in de drukke stad?

Een eigenschap van treinen is dat ze compact zijn, als je accepteert dat er altijd een flink speciaal gebied voor nodig is om in en uit  te stappen, het station. Maar op het spoor is een trein helemaal niet compact. omdat ze zo slecht kunnen remmen. Daardoor moeten treinen een grote onderlinge afstand houden. Dat is de belangrijkste reden dat treinen straks niet meer rijden tussen de grote steden, maar alleen als metro of tram in de stad.

De zelf sturende auto in de stad, zoek zelf een parkeerplek op

Een zelf sturende auto is een robot, die meer kan dan jouw ergens heen brengen.
Op de bestemming aangekomen, kun je de auto opdracht geven zelf en parkeerplek te zoeken, en je te laten weten waar dat is. Je stapt uit ende auto gaat leeg verder. Desnoods rijdt hij de stad uit om aan de rand goedkoop te parkeren. Jij als gebruiker geeft hem de randvoorwaarden.

Stel je wilt een kort durende boodschap doen. je vertelt je auto waar je wilt zijn, en hoe snel je wilt dat de auto weer beschikbaar is. Dat bepaalt hoe ver hij zoekt naar een parkeer plek in de buurt. Of een rondje rijdt in een gebied waar het niet druk is. Of hij gaat even stroom bij laden.  Daar ben je zelf niet voor nodig.
Allemaal zolang het past in wat jij als gebruiker wilt.

Anderen met jouw zelf sturende auto laten rijden

Stel je gaat naar de stad en hebt je auto 2 uur niet nodig, maar wilt hem weer kunnen gebruiken over minimaal 1,5 uur.
Je auto biedt zich dan aan op een online platform voor de komende 1,5 uur. Wie in die tijd een auto wil gebruiken, kan hem dan krijgen.
Jij als eigenaar bepaalt dan natuurlijk wat die vreemde allemaal kan doen in de auto.
Mag hij zelf sturen, of laat je dat  altijd de auto zelf doen.

Eigenaar van zelfsturende auto blijft de baas

En als die andere gebruiker zelf wil sturen, laat je hem dan ook lekker scheuren, of stel je je auto op zeer zuinig en rustig rijden in? Jij bent de baas. Die ander is een gebruiker.
Hij mag dan de auto alleen vertellen waar hij heen wil. De zelf sturende auto zal rekening houden met jouw voorwaarde om binnen 1,5 uur weer terug te zijn, voor jou.
Als de vreemde gebruiker verder wil dan jij toestaat, dan krijgt de hij de keus, hier uitstappen, of mee terug naar waar jij weer wilt instappen. Werkt hij niet mee dan maakt je auto foto en video interview als bewijs van zelfsturende autovrede breuk. En de tijdelijke gebruiker wordt de invloed op de auto ontnomen.
Hier zitten allerlei interactie problemen in waar conducteurs met verstand van zaken, oplossingen voor kunnen bedenken en uittesten. Nieuwe banen dus.

Mensen die nu conducteur zijn, en ervaring met mensen hebben, zouden hier ook bemiddelaar kunnen worden.

Boodschappen halen

Een zelf sturende auto kun je ook om een boodschap sturen. Je bestelt iets online, en je auto gaat het ophalen.
Hiervoor zouden wel eens aparte auto’s voor op de weg kunnen komen. Grote distributie centra vullen nu alleen vracht- en bestel auto’s en de chauffeur rijdt zijn route. Maar het zouden ook kleine zelfsturende voertuigen kunnen zijn die slechts een enkel pakket hebben, dat ze zelf sturend naar het gevraagde adres brengen. Ze hebben geen plek voor een chauffeur. Het zijn rijdende kluizen.

Ook een supermarkt kan dit soort onbemande pakket transport auto’s de weg op sturen.
Ze parkeren zich voor de deur van de klant. Die krijgt een berichtje op zijn smart phone, zoals Domino’s pizza nu al reclame maakt, en de klant pakt zelf zijn pakket uit de auto. Dat kan met een code die die gebruiker op zijn smart phone krijgt.
Omdat er geen mensuren mee gemoeid zijn, kan die rijdende kluis ook een paar uur wachten tot de klant thuis komt.

Mensen die nu  treinen plannen en begeleiden, kunnen ook vloten van dit soort auto’s plannen en begeleiden.

Welke eigen visie kan FNV spoor nu ontwikkelen, als ze deze scenario’s in het belang van hun leden interpreteren?
Op deze manier kan de FNV zelf naar de toekomst van mobiliteit te kijken. Ze geeft dan haar leden een beter perspectief van de toekomst van hun werk.
Daar hebben de leden meer aan dan vechten tegen een ontwikkeling die ze toch niet tegen kunnen houden.
Maar ze kunnen ook gaan lobbyen voor regels om de toekomst zelf vorm te geven, bijvoorbeeld meer stads OV.
Waar dan weer nieuw OV werk uit komt, treinen in de stad.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *