Bumperen veilig introduceren met 140 km op de snelweg, voorkomt ongelukken en meer wegenbouw

bumperen heet bij mercedes distronic plus, Bij Volkswagen Adaptive Cruise Control. Volvo noemt het Intellisafe en is veelomvattender

Bumperen heet bij mercedes distronic plus, Bij Volkswagen Adaptive Cruise Control. Volvo noemt het Intellisafe en is veel omvattender

Na de introductie, door de VVD, van 130 km op vele snelwegen, blijkt nu dat daar meer ongelukken gebeuren.  Nu ligt hun verdien model op straat.
Tijd voor een nieuwe functie in de auto, Bumperen. Alleen autos die kunnen bumperen mogen 130, maar ook 140 rijden, alle andere mogen niet harder dan 120. Duurdere auto’s hebben die functie al, maar elke auto kan dat ingebouwd krijgen, ook dat is een verdien model. Lees verder voor een slimme mobiliteits strategie. Minder files voor veel minder geld. De toekomst van mobiliteit is al begonnen.

Bumperen, techniek waar je veilig 140 mee kunt rijden in druk verkeer

Er zijn al auto’s die kunnen bumperen. Maar dat is nu alleen bedoeld voor de veiligheid. Kom je te dicht op een voorligger, dan remt de auto zelf af, zodat de afstand tot de voorligger voldoende veilig blijft.
Wie echter gas blijft geven, blijft achter de voorligger kleven. Bumperen. Dat mag nu niet, maar we moeten ook dat gaan toestaan, zelfs toejuichen, want met de bumperen functie is het veilig. En de ruimte op de weg wordt veel beter benut. Bumperen maakt het mogelijk dat die auto’s in treintjes op de snelweg kunnen rijden. Zo benutten bumperende auto’s het asfalt beter, zijn er minder files, en zijn de gebruikers eerder thuis. En de techniek maakt het Bumperen ook veilig, zo gebeuren er minder ongelukken.
Een file met auto’s die allemaal kunnen bumperen, staat niet stl, maar kan veilig 80 of 100 rijden. Laten we daar eens een pilot mee doen op de test snelweg Helmond Eindhoven, de A270.

Bumperen, slimme bestuurders gebruiken slimme software met sensoren die de bestuurder assisteren

Met die bumperen functie blijft een auto op een vooraf ingestelde afstand achter de voorligger, bijv 10, 5 of 2 m. Afhankelijk hoe goed en snel de bumperen module in de auto werkt. Een bumperende auto heeft radar om vooruit te kijken, en de afstand tot de voorligger te meten. Volvo noemt dit Intellisafe en “Forward collission warning”.  Volkswagen gewoon Adaptive Cruise Control
Komt die voorligger snel naderbij, dan moet de bumperen techniek eerder ingrijpen, want het kan een stilstaande file zijn. Maar komt de voorligger maar langzaam dichterbij, dan hoeft er maar een beetje geremd te worden om de afstand tot de voorligger veilig te houden. Als de voorligger ook met automotive wifi kan communiceren, kunnen beide autos veel belangrijke informatie uitwisselen. Bijvoorbeeld, laat de bestuurder van de voorligger het gaspedaal los en raakt hij de rem aan. Dan weet de bumperende auto nog sneller en zekerder wat de voorligger doet. Daardoor kan de afstand tot de voorligger kleiner zijn. En het bumperen nog veiliger. Maar is die automotive wifi verbinding er niet, of valt hij weg, dan moet de bumperen module wat meer afstand gaan houden. Het zijn sensoren en slimme software waarmee onze snelwegen beter benut worden, voor minder files en harder rijden voor wie dat wil. Transporteurs gaan de bumperen functie aan gewone automobilisten verkopen.

Bestuurders moeten aan andere auto’s kunnen zien of de auto die groot in hun achteruitkijk spiegel zien, of dat veilig gebeurt, met de bumperen functie. Bijvoorbeeld door de voorkant vande achteruitkijk spiegel een flauw groen licht te laten geven. Geen groen lich? Dat is dan een armoedige bumper klever. Wel groen licht, dat is een verantwoorde bumperaar, die er zelf geld voor over heeft, om het asfalt efficienter te gebruiken, in ieders voordeel.

Bumperen, slimme doorstroming, betaald door de gebruikers zelf

Deze bumperen module kost natuurlijk geld, niet voor niets zit hij nu alleen in de duurdere auto’s. Maar snelheidsduivels gaan er wel veiliger door rijden.
Door het inbouwen van deze bumperen functie te belonen, met 140 mogen rijden, neemt het aantal auto’s dat dat doet, sneller toe. Dus is er minder kans op files, en hoeft er minder vaak een weg verbreed te worden, en ook compleet nieuwe wegen zijn minder nodig.
De VVD wilde nooit een km heffing, wat ook heel effectief zou zijn, maar nu kunnen ze met een positieve uitgave, de aankoop van de bumperen module, wel meer doorstroming kopen, en veiligheid, en harder rijden, mooie VVD doelen.

 

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *