Bumperen, de algemene naam voor peloton-rijden of platooning

Bumperen, het nieuwe woord voor veilig en automatisch vlak achter een andere auto te rijden.

Bumperen, het nieuwe woord voor veilig en automatisch vlak achter een andere auto te rijden.

Als auto’s vlak achter elkaar rijden, passen er meer auto’s op de weg, maar bestuurders gaan dan langzamer rijden, en er ontstaat een file. Met technische opties in de auto,  kan dat vlak achter elkaar rijden veilig en bij hogere snelheid. Een nieuwe naam hiervoor is bumperen, In plaats van “peloton-rijden” of “platooning”. Om deze nieuwe techniek ingang te doen vinden is een simpele naam nodig, daarom stel ik “bumperen”voor.

Nieuwe vrachtwagens zijn al te koop met een optie om in een treintje op de snelweg te rijden.
Dat spaart brandstof, als vrachtauto’s vlak achter elkaar rijden. Maar er is automatische techniek nodig om het veilig te doen. Truck fabrikanten begonnen het te leveren.
Maar bij personen auto’s helpt het om de weg efficienter te benutten en files te verminderen, of zelfs te voorkomen. Met bumperen is er ook minder nieuw asfalt nodig. Doorrijden voor 15% van de kosten, zeggen experts. Jammer dat de bestuurders van de regio Eindhoven, ooit de slimste regio van de wereld, nu alleen aan meer asfalt denken.

Bumperen begint simpel

 Steeds meer landen veranderen hun regelgeving, om automatisch rijden toe te staan, ook al kun je nog geen auto’s kopen die het echt helemaal zelfstandig kunnen. Dan rijdt de minister mee in een auto die al zelf kan rijden, onder bepaalde condities. Bijvoorbeeld op de snelweg tussen de lijntjes rijden. Software updates maken het steeds beter, zoals Tesla laat zien.
In de praktijk zijn er allerlei beperkingen en moeten fabrikanten nog veel leren om automatisch rijden altijd, onder alle omstandigheden, succesvol te laten gebeuren.
Maar nieuwe auto’s krijgen wel onderdelen van automatisch rijden ingebouwd, omdat die onderdelen op zichzelf ook nuttig zijn, zoals adaptive cruise control en automatisch remmen. Denk aan het volvo spotje, waarbij en auto automatisch remt voor een ezel op de weg. In feite zijn ze al verder bij Volvo het heet nu ïntellisafe, en is onderdeel vanhet toekomstige automatisch rijden.
Fabrikanten bouwen het om hun eigen reden in auto’s, zij verkopen het aan consumenten.
Om die techniek ik te benutten voor minder files, en minder geld voor asfalt, zullen overheden zelf proeven moeten doen om die doelen te realiseren.
Met die proven leren we hoe deze 2 technieken op een goede manier gecombineerd worden, zodat bumperen veilig kan en hoe dicht achter elkaar nog veilig is.
De bumperen afstand tussen auto’s is een maat voor hoe ver de techniek is.
Mensen bumperen zelf veilig op 2 sec rij- afstand van de voorligger, of meer natuurlijk, als je rustig wilt rijden.

Voor de invoering van bumperen zijn naast proven ook andere zaken nodig. Bijvoorbeeld een markering op de auto dat die kan bumperen.

Zodat bestuurders die een bumperende auto vlak achter zich zien opduiken en plakken, daar aan kunnen zien dat die auto techniek aan boord heeft om dat bumperen veilig te kunnen doen.
Als de eigen auto ook kan bumperen, dan moet er wellicht binnen een signaal zijn dat de andere auto is aangekoppeld.
En bestuurders van een auto die de techniek nog niet hebben, zouden een sticker achterop kunnen hebben, “Bumperen mag, maar de Bumberaar betaalt evt schade. “
 
 Maar of dat nodig is, moet blijken uit proeven, die nu nog te weinig gebeuren, omdat we geen eigen personene auto fabrikanten hebben, maar wel veel; verstopte wegen.
Daarom moeten onze bestuurders gaan vragen om dit soort proeven, met bumperen, en onze politici hun bestuurders opdracht geven ze te laten organiseren.
Vraag niet om bredere wegen en meer asfalt, maar om slimme doorstroming, dat is veel goedkoper en sneller beschikbaar dan meer asfalt.
Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *