Draadloos laden voor elektrische auto’s nu ontwikkelen, Brabant

Draadloos laden is echt handiger dan dat iedereen elke avond zijn elektrische auto aan de kabel legt.

Zien we straks bij elke parkeerplek een laadpaal, en ‘savonds overal een kabel, of gaan we draadloos laden?

Vroeger stonden straten vol met parkeermeters. Daar gooide je een munt en je kon parkeren. Nu is dat een enkele parkeerautomaat, op loop afstand. Straks hebben velen een elektrische auto. Die moet aan de lader, zo krijgen we weer bij elke parkeerplek een laadpaal, met een dikke kabel over het trottoir naar de auto. Een flink deel van ons kan zijn elektrische auto niet op eigen terrein of direct voor de deur parkeren. Dus velen zijn aangewezen op een publiek laadpunt.
Maar ipv al die kabels op straat, koper dieven, en het gedoe met stevige stekkers, waarom gaan we niet massaal vragen om draadloos laden? Innovatie.  Nederland kan als automotive toeleverancier juist de innovatie van draadloos laden ontwikkelen. Automotive NL?

Draadloos laden is gebruikersvriendelijk, simpel en veilig

Straks rijden we rond in onze elektrische auto. We stoppen onderweg langs de snelweg bij een FastNed laadstation, als we ver moeten. Maar als je thuis nog haalt met de accu vulling, dan rij je door naar huis. Je parkeert je EV op een plek in de buurt, met een vlakke verhoging in de parkeerplek, het draadloos laadpunt. Op het moment dat je stilstaat, piept het dashboard: “wil je laden?” Had ik dat niet op automatisch gezet?, denk je. Maar voor je op de knop kan drukken, zegt je auto al, dat het laden is begonnen. Met het standaard V2Grid programma. Je weet, morgenochtend is de accu weer vol.

Onderweg naar de voordeur zie je nog een heel oude EV aan een kabel hangen. Die buurman vond het kennelijk te duur om zijn oude EV nog te voorzien van een draadloos laden adapter onder de auto. Zo maakt iedereen keuzes. Nederland wil voorop lopen met draadloos laden, dus is er subsidie op. Dat heeft tot gevolg dat bedrijven net wat meer risico nemen met nieuwe vormen van draadloos laden. En er dus wel eens wat fout gaat.

Binnen op de bank kijk je nog even op je telefoon naar de laad toestand. Het accu grafiekje toont dat je nog 30 km over had, en dat hij nu alweer op 40 km staat. Het is spits uur op het elektriciteitsnet, de stroom is duur, en het V2grid programma levert je nu niets op met een lege accu. Je schuift het laden naar na 12 uur vanavond, dan daalt de prijs. En je checkt je kavel windpark, geen wind, dus die stroom is er vandaag ook niet.
Maar het laad grafiekje laat zien dat de accu morgenochtend tussen 7 en en 8 weer voor 90% vol is. Dat is mooi. Je geeft aan dat 70% ook goed is. Zo kan hij in dat laatste uren aan de lader nog even dure stroom verkopen in het V2Grid programma. Elke morgen stijgt de vraag naar stroom, en kan het V2Grid programa van je auto nog wat stroom verkopen voor een hoger tarief. Ook de accu een paar uur ter beschikking stellen als een van de miljoen EV-accu’s in Nederland, dat levert wat op. Samen zijn die 1 miljoen auto’s een dikke centrale, doe supersnel regelt.
Mocht je morgen plotseling een eind moeten omrijden, dan kun je altijd nog bij FastNed laden, sinds je daar ook je eigen stroom kunt laden, van je eigen stukje windpark, betaal je alleen de waarde die FastNed zelf toevoegt, altijd een plek om snel te laden, ongeacht de afstand, waar je ook bent.

V2Grid mooie combinatie met draadloos laden, en goed voor de accu innovatie

V2grid staat voor Vehicle to Grid, het elektriciteitsnet. Een miljoen elektrische auto’s doen er aan mee. Hun gebruikers koppelen hun EV zo vaak mogelijk aan een lader, zodat die zich kan melden bij de virtual power plant. Gemiddeld kan elke aangesloten  EV 3 kW stroom in net elektriciteitsnet duwen, gemiddeld. Samen zijn ze een gigia centrale van  3 Gigawatt. Drie keer de kolencentrale van Eon op de Maasvlakte. Maar de V2grid centrale, die miljoen EV’s samen, is wel veel sneller te besturen en volgt de vraag precies, zodat die kolencentrale minder regelverliezen heeft. Daarom geeft Eon de EV eigenaren een extra vergoeding. Maar voor de V2Grid centrale is het wel belangrijk dat iedereen zijn EV zo veel mogelijk aan een lader hangt.  Daarvoor is dat draadloos laden zo belangrijk, voor Eon, voor de gebruiker en het collectief.
Gemiddeld staat een auto 23 van de 24 uur van een dag stil. Geparkeerd, en het liefst aan een lader. Allen tijdens de spits is er nog een heel goede prijs te krijgen voor de balans stroom op het net, de core business van V2Grid, want dan rijden veel van die miljoen elektrische auto’s.
Maar er zijn mensen die juist daarom wat later naar het werk gaan, en hun auto zowel in de ochtend ans de late middag piek, laten meedoen met het V2Grid programma, dan verdien je het meest. Maar sommigen hebben geen moeite met de afwijkende werktijden.

De Nederlandse overheid heeft veel op met kolencentrales, en fossiele belangen, daarom hebben ze de innovatie van draadloos laden behoorlijk gestimuleerd. Niet voor niets kwam de PvdA, de partij van de kolencentrales,  met een plan om na 2025 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen.
Alleen jammer dat Automotive NL  in de regio Eindhoven weer eens te laat kwam. Maar de Chinezen leveren ook goede draadloos laad systemen. En in Helmond kunnen ze intussen goed Chinees naar Nederlands vertalen.
Greenpeace en GroenLinks hebben nog geprobeerd centrales op russisch gas voorrang te geven, maar kolenstroom bleek gewoon veel goedkoper, daar hielpen de lobby miljoenen van greenpeace niet bij.

En omdat Eon graag mee wilde blijven tellen heeft het uiteindelijk toch CCS met Olivijn geinstalleerd, zodat die miljoen V2Grid deelnemers konden zeggen dat hun partners helemaal klimaat neutraal zijn. Ondanks dat ze een kolencentrale als partner hebben.

Accu innovatie
Doordat EV accu’s in een etmaal, in een V2Grid programma vaker geladen en ontladen worden, dan alleen bij het rijden, slijten ze sneller. Maar dat wordt meer dan goed gemaakt voor de beloning van de virtual power plant. Welbegrepen eigenbelang van alle accu gebruikers.
Er is wel eens discussie of accu slijtage nu  komt omdat de Chinezen dat inbouwen, of door fouten in de accu management software. Feit is dat V2Grid deelnemers gemiddeld met een jongere accu rijden, en er tevreden mee zijn. Al komt dat vaker door de discipline van het  altijd laden, en natuurlijk doordat ze daardoor vaker op een draadloos laden parkeer plek staan. Daar zijn de routeplanners in elektrische auto’s op geprogrammeerd.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *