Woon-Werk Uber, the Dutch Way


Benut de vele lege autostoelen in de spits, WWU, WoonWerk Uber

Benut de vele lege autostoelen in de spits, WWU


Uberpop krijgt kritiek in Nederland, onterecht. Ze zien Uberpop als alleen een taxi bedrijf. Maar Uberpop is ook deeleconomie, het benutten van lege stoelen in je eigen auto. Wat kunnen we leren van de Uber aanpak en techniek? Bijvoorbeeld hoe ons woon-werk verkeer een stuk goedkoper kan. Alleen al door de techniek van Uber af te kijken, en op onze eigen manier te gebruiken. De taxi wereld verzet zich tegen Uberpop als een concurrent, maar forenzen kunnen met dezelfde techniek lege stoelen benutten in auto’s die toch al rijden. Dat bespaart veel maatschappelijke investeringen in extra asfalt.

Een visie voor Woon-Werk Uber, of WWU. Wie bouwt er mee aan dit IT systeem? Eindhoven? Amsterdam, Rotterdam, Arnhem-Nijmegen, BZW-VNONCW, Brabant? Uber, TomTom?

Woon werk verkeer gaat meestal met de auto, dat noemen we de spits.
Rechtse bestuurders leggen er graag extra wegen voor aan, die dan vervolgens weer vol lopen met nog meer spits rijders. Deze vorm van besturen, blijven we zien totdat meer mensen links gaan stemmen, of totdat de rechtse bestuurders toegeven dat smart mobility veel goedkoper is dan meer dom asfalt. Of in dichtbezette stadsregio’s waar de ruimte gewoon op raakt.

Voor dat woon werk verkeer kunnen we een vorm van Uber opzetten, een soort spits taxi diensten, maar dan goedkoper dan OV, want het is deel-economie, maar dan beter dan Uber, WWU, Uber the Dutch Way.

Dat dit gaat werken is gebaseerd op de grote aantallen auto’s in de spits. Allemaal ongebruikte stoelen, waar je ook in had kunnen zitten.

Zo werkt WWU, Uber the Dutch Way
Als iemand zijn auto wil laten staan, of helemaal geen auto heeft, kan hij met de NL variant van “woon-werk uber”, WWU  melden waar hij naar toe wil.
De spits rijders met een WWU app in de auto, zien dan dat ze (met een beetje omrijden) iemand kunnen meenemen, naar dezelfde plek als waar zij toch al langs komen.
Het NL WWU systeem, zoekt alleen die WWU rijders uit, die op dat moment op de goede plek zijn.
En die hebben aangegeven dat ze best iemand van het profiel van de vrager willen meenemen.

De WWU transactie
De WWU bestuurder die het eerst op de YES knop klikt, of YES roept naar zijn smart phone, krijgt deze meerijder.
De andere WWU rijders zien de vraag verdwijnen.

Het WWU systeem volgt de rijder en controleert of hij de juiste route volgt om de vrager op te pikken.
En de vrager krijgt een foto te zien van de auto en het nummer bord.

Vrager en rijder spreken samen af waar de vrager weer uitstapt. Dat kan hij op zijn smart phone aangeven, waarna het WWU systeem er voor zorgt, dat de smart phone of de echte routeplanner van de rijder, dat ook krijgt.
bevalt een ontmoeting niet, dan stap je uit. Of kom je niet op je eind bestemming, dan vraag je al in de auto, een volgende rit aan. Het WWU systeem toont je aanvraag pas definitief aan kandidaat bestuurders als je bent uitgestapt.

Het WWU systeem volgt zowel de smart phone van de rijder als de vrager, en rekent automatisch af wat de rit kost, de helft van de brandstof en een opslag, voor het WWU systeem en voor de moeite van de rijder.
Het geld voor WWU is eigenlijk een WWU tegoed.
Het interessants is wie je zo ontmoet.
Na het samen rijden, is het linkedin profiel van de ander in de wwu app beschikbaar. Ze kunnen dan op het werk even kijken wie ze eigenlijk in de auto hadden. En voor de nieuwsgierigen kan dat ook door “linkedin” tegen je smart phone te roepen. Die leest dat dan voor.

Stedelijke Implementatie competitie
Voor de implementatie gaat een stadsregio zoals er ca 10 zijn in Nederland dit systeem uitproberen.
Onderling kijken de steden wie het systeem het beste kan implementeren en promoten.
Het een standaard onderdeel maken van mobiliteits management.
Lokale overheden betalen mee aan de ontwikkeling, maak het systeem open source. En ze zorgen er mee dat hun eigen parkeer garages leger zijn, zodat ze meer klanten kunnen ontvangen. Of dat hun parkeerplekken weer WWU parkeer en afspreek punten zijn voor anderen.
En ze leggen meer WWU parkeer en afspreek punten aan op handige plekken dichter bij de invalswegen naar de stad en verderop.
Een goede plek is bijvoorbeeld het parkeer terrein van de provincie Brabant, in Den Bosch.
Het bedrijven terrein in Oirschot langs de A58, richting Eindhoven.
Idem ergens bij de afslag Heeze Leende aan de A2 richting Eindhoven
Idem  bij Someren, aan de A67 richting Eindhoven.

Maar ook in de stadsregio Eindhoven, in de steden Eindhoven en Helmond is een drukke spits, dat zijn allemaal potentiële WWU rijders.
Dus iemand die met de trein aan komt, en ergens in de stad moet zijn, meldt dat op zijn WWU app, en wacht tot iemand hem afhaalt.
De app van de vrager toont net als bij Uber waar de WWU rijders zijn, die hem kunnen helpen.
WWU rijders die hem zouden kunnen helpen, de vraag op hun app zien, maar “nee, nu even niet” roepen, kunnen een deel van hun tegoed verspelen, als ze dat te vaak doen, of niet reageren.

Bedenk dat er in de spits vele geschikte WWU rijders zijn, als ze hun WWU app ook aan hebben staan. Dus er zijn altijd vele WWU rijders die vele WWU vragers kunnen helpen.
De bussen zouden weleens wat leger kunnen worden. En vooral de spits steeds korter. Want WWU is deel-economie, dus goedkoper dan de bus of tram. Maar dat moeten lokale overheden maar eens bespreken.

WWU is weer winst voor de wegbeheerders en lokale bestuurders die die wegen betalen.
S’avonds of eenmaal per week, krijgt de WWU rijder een mailtje met de mensen die hij had kunnen ontmoeten die dag, met hun profielen, die door WWU natuurlijk gematched worden met zijn eigen belangstellings profiel.
De WWU app reageert ook op gesproken commando’s en het beste WWU profiel is een gesproken profiel. Doe dat goed, en je wordt snel opgepikt.

Deze visie krijgt u gratis.
Ik help graag mee het verder ontwikkelen van dit product, en bij het implementeren, en het bouwen. Dit is een voorbeeld van eenmaal bouwen en in heel Nederland, de wereld invoeren.

Vragen: (dit is een eerste product test)

  • Zou je zo’n woon werk taxi dienst, goedkoper dan OV, aantrekkelijk vinden om te gebruiken, als er veel deelnemers zijn?
  • Vind je de beschrijving op mijn blog begrijpelijk?
  • Zie je verbeteringen van welke aard dan ook?

Taxi bedrijven en Uber
De taxi dienst Uber is een mooi voorbeeld van globalisatie, met een lokale mix.

Voor een taxibedrijf heb je nodig:

  • auto’s
  • bestuurders
  • geld
  • IT systemen om klant en taxi bij elkaar te brengen

De uitgebreide regelgeving voor taxi’s zijn een signaal:

  • van een achterhaald bedrijfsmodel
  • hoge criminaliteit, of te veel onderlinge concurrentie of verborgen belangen.

Al jaren heeft elk taxibedrijf zijn eigen manier om het IT vraagstuk op te lossen.Maar Uber heeft dat in een keer gedaan, voor de hele wereld, voor iedere klant en ondernemer, en een stuk klant vriendelijker dan de losse taxibedrijven dat in hun eentje konden, kennelijk.
Uber kon dit doen, omdat de diensten over de hele wereld hetzelfde zijn vormgegeven. En omdat “geld” via de smart phone kan worden overgedragen.

Uber is een beetje goedkoper voor klanten, omdat:

  • ze de ongebruikte tijd van mensen en hun auto benutten. Die auto’s zouden anders ongebruikt geparkeerd zijn, wat dat betreft is Uber deel-economie.
  • ze de bestuurders niet zo veel betalen als professioneel taxichauffeurs.
  • de de schaalvoordelen, (schijnbaar) goed benutten.

Ik vind het slim gedaan.
Maar ik vind taxi’s veel te duur, en 20 jaar geleden toen ik voor het laatst met een taxi ging, veel te onbeschoft en oplichterig.
Bij Uber kun je nu snel zien hoeveel een taxi ritje kost, de prijs is afhankelijk van de tijd van de dag. Is het te duur, wacht op de bus of neem de fiets, zou ik zeggen.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, , , , , , , , . Bookmark de permalink.

3 Reacties op Woon-Werk Uber, the Dutch Way

  1. Pingback: Energieakkoord dat Nederland wel duurzaam maakt, met burger voordeel - Iedereen een stukje windparkIedereen een stukje windpark

  2. Beste Henk, Vooropgesteld dat Uber een goed systeem is, houden zij zich wel bezig met dubieuze praktijken. Waar Uber aan alle kanten is omarmt door de politiek en andere kortzichtige mensen, werd de taxibranche gekoeioneerd, gecriminaliseerd en gedwarsboomd. Een klein voorbeeld, de rij- en rusttijden- wet was uiterst complex. op mijn voorstel is motie de Mos in 2010 ingediend en aangenomen, maar pas per 1 jan. 2015 in werking getreden. En Uber kwam zag en overwon en dat is onrecht. Ik ben bezig om een landelijke Taxibestelapp te realiseren http://www.appduco.nl het gaat stroef maar ik blijf doorgaan. Het zou fijn zijn als jij mee wil werken om dit te realiseren. Uber rekent 25% commissie en moet 50 miljard investering terug verdienen, dat lukt nooit op een nette manier. Voor een goed systeem moet je landelijk op elke plek in Nederland op 1 bestelapp kunnen vertrouwen, dus altijd en overal de dichtstbijzijnde taxi en voor de taxi de dichtstbijzijnde consument. Goedkoop, snel, transparant en efficient.

    Ik hoor graag van jou,
    Mvg. Duco Douwstra
    duco@appduco.nl
    Mob. 0615616161

    • Henk Daalder zegt:

      Beste Duco,
      Het gaat me hierbij niet om het bedrijf Uber, ook niet op de verdiensten van taxi chauffeurs. Wel om het reduceren van de files in de spits, en het innovatief organiseren van ontmoetingen in het woon-werk verkeer. Dit systeem mag ook met jouw app. Misschien lukt het je om hem als pilot ergens in te zetten, bijvoorbeeld met de gemeenten Helmond en Eindhoven.

      Dit “meerijden in de spits” moet juist aantrekkelijk zijn door zijn lage prijs. De chauffeur krijgt alleen een vergoeding voor een beetje omrijden, en het aanzetten van de app in de auto. Het mag niet te veel kosten anders gaan meerijders gewoon met eigen auto.
      Wat ik voorstel is dus geen taxi business case, maar een spits reductie oplossing.
      Hooguit gaan mensen iets vaker met een taxi als er buiten de spits geen meerij chauffeur beschikbaar is.
      Ben je bereid deze toepassing aan te bieden aan de gemeenten Eindhoven, Helmond en de provincie Brabant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *