Smart Mobility, doorrijden als Burgers, Bedrijven en Bestuurders samenwerken

Smart mobility geeft veel goedkopere doorstroming dan het extra domme asfalt van de wethouders in de regio EindhovenSmart Mobility is een zich snel ontwikkelende techniek die ons verkeer radicaal gaat veranderen. Maar Smart Mobility is anders, het werkt alleen als vele consumenten, burgers, het gebruiken. En Bestuurders spelen een belangrijke rol als opdrachtgever. Zo krijgen de technische inspanningen van de vele bedrijven, maatschappelijke betekenis.
Het is de disruptieve kracht van duizenden burgers die er aan meedoen, met apps en slimme opties in hun auto.

De 3 B’s van Smart Mobility:

  • De Burgers hebben er zelf nut van, ze rijden sneller door, en veiliger, en door hun deelname, creëren ze data waar bedrijven weer waardevolle informatie van maken, zoals duidelijkheid waar de files staan.
  • Bedrijven ontwikkelen deze producten en diensten, maken gebruik van de data die Burgers creëren. En werken soms in opdracht van Bestuurders die gemeenschappelijke infrastructuur.
  • Bestuurders kunnen verkeersproblemen oplossen door de juiste opdrachten te geven aan Bedrijven, waar ook Burgers wat aan hebben. En ze besparen veel geld, met Smart Mobility oplossingen, in vergelijking met meer dom asfalt.

Provincie Brabant geeft niet het goede visionaire voorbeeld

Helaas kiest de provincie Brabant er voor om alleen stukjes onschuldige smart mobility te willen, zo willen ze de files juist in stand houden. Anders is er Om toch meer dom asfalt aan te kunnen leggen. In Brabant maken CDA en VVD de dienst uit, en hun politici proberen al 50 jaar alleen maar meer wegen aan te leggen. Inmiddels is zijn de technieken voor Smart Mobility zo ver, dat daarmee veel goedkoper doorstroming en veiligheid is te creëren. Dat voordeel onthouden de ouderwetse rechtse bestuurders in Brabant aan de Brabanders.

Van Ruit om Eindhoven, maar enkele mobiliteits corridors.
De knelpunten met doorstroming is in de regio Eindhoven beperkt tot enkele corridors, bijvoorbeeld van Gemert via Nuenen naar Eindhoven, en van Deurne, via Helmond en Nuenen naar Eindhoven. En in de steden Helmond en Eindhoven zelf. Ook de TomTom congestie index geeft dan dat op de snelwegen 7% congestie is, maar op lokale wegen 21% (2014) Dat is geen politieke voorkeur,maar door consumenten gecreëerde data.

Ga de nieuwe techniek van Pelotonrijden toepassen op die mobiliteits corridors.
Op de Automotive week toonde zelfs volger van innovatie, DAF, dat hun trucks, kunnen pelotonrijden.  Dit is een voorbeeld van Smart Mobility, het is eigenlijk een snel rijdende file. In peloton rijden auto’s veilig dicht achter elkaar. Zo nemen ze samen minder ruimte op de weg. Een voorloper techniek is nu al te krijgen in gewone auto’s, adaptive cruise control, die optie grijpt in en trapt zelf op de rem, als de bestuurder te dicht op de auto voor zich gaat rijden.
Bedrijven hebben nu communicatie tussen auto’s ontwikkeld, zodat de adaptive cruise control in auto’s met elkaar kunnen afspreken samen te remmen. Zo voorkomen ze filegolven. De files zonder zichtbare oorzaak.

Smart mobility ambitie bij lokale bestuurders?

Lokale overheden zijn niet zo ambitieus, als dat zo blijft, komt deze techniek pas over een jaar of 10, 15 in voldoende aantallen auto’s.
Maar juist lokale bestuurders kunnen projecten initiëren, om deze techniek versneld in te bouwen bij de auto’s die op de mobiliteits corridors in de regio Eindhoven rijden. Dan verbeteren deze wethouders de doorstroming al in 2 jaar, en kunnen ze daar ook politiek de vruchten van plukken.

Mobiliteits corridors, bekende verkeersstromen

In deze mobiliteits corridors woont een beperkte groep, de inwoners van Deurne tot Nuenen. Zij willen nu allemaal in de spits naar Eindhoven. En de inwoners van Gemert en Beek en Donk, die via Nuenen naar Eindhoven willen. Dit is een beperkte groep. Daarom  is het een goede groep voor pilots met bijvoorbeeld peloton rijden.

De wethouders van deze gemeenten kunnen met meer ambitie, deze corridors beter laten doorrijden. Als zij smart mobility opdrachtgever worden krijgen smart mobility bedrijven een thuismarkt.
Nu is peloton rijden een voorbeeld, dat nu al kan. Maar de uitgedaagde bedrijven zouden ook eerst een simpeler oplossing kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld Transparant Traffic, een kastje in de auto, dat alleen de bestuurder goed informeert, en het verkeer transparant maakt. Dat verhoogt de veiligheid.

Complexiteit beheersen met 3B visies

Bestuurders de ambitie en de opdrachten,
Bedrijven de technische keuzes en de oplossingen,
Burgers die het willen kopen, omdat ze er nut van hebben, en zelf bijdragen aan het verkeers-systeem dat doorrijdt. En lokale overheden hebben dan goedkoper, meer doorstroming dan met nieuw asfalt.

Dit is een complex geheel van belangen. Om hier greep op te krijgen, zijn visies nodig. En doelen en innovatie plannen. Politici, raadsleden en wethouders zullen zich er een beetje in moeten verdiepen. Doe dat samen met fractie specialisten, anders kunnen gemeenten geen goede opdrachtgever zijn. Dan stellen ze straks hun burgers teleur, ontstaat er in de regio Eindhoven geen thuismarkt.
Juist als ze samen met geïnteresseerde burgers wel eigen inzichten verwerven, krijgt de regio Eindhoven wel toegang tot en resultaat van Smart Mobility.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *