Innovatie bij offshore windparken, snelle bouw, goedkopere stroom

Het schip Aeolus heeft zich op de zwarte poten boven de zee uit getild, en monteert nu een mast van 60 m hoog (A) op de gele fundering. De gondels liggen bij (B) en op het achterschip alle 24 wieken (C) voor 8 windmolens.

Het schip Aeolus heeft zich op de zwarte poten boven de zee uit getild, en monteert nu een mast van 60 m hoog (A) op de gele fundering. De gondels liggen bij (B) en op het achterschip alle 24 wieken (C) voor 8 windmolens.

Op dit moment bouwt offshore specialist Van Oord met het speciale schip Aeolus een windpark voor Eneco, Luchterduinen. Dat ligt ca 20 km uit de kust van Katwijk, Noordwijk en Zandvoort. Een aantal innovaties maken het mogelijk dat ze elke 24 uur een complete windmolen op zee opbouwen. Het speciale schip Aeolus speelt hierbij een hoofdrol. Met dat schip haalt Van Oord in een keer de onderdelen voor 8 windmolens op in Esbjerg, Denemarken, en vaart daarmee naar de locatie van Windpark Luchterduinen. Daar aangekomen, kan het schip zich zelfstandig precies naast een fundering positioneren, en zet het zijn 4 poten op de Noordzee bodem. Dan verrijst het schip boven de golven uit en wordt het een stabiele bouwplaats met hijskraan en de voorraad windmolens.

Fabrikant Vestas heeft de mast al in Denemarken voor gemonteerd. En de Aeolus zet die mast ook in een keer op zijn plek. Daarna volgt de gondel, het koppelstuk tussen mast en wieken. ook dit onderdeel is al in Denemarken compleet voor gemonteerd.
Dan gaan de 3 wieken een voor een omhoog en schroeven monteurs ze vast.

Daarmee is het assemblage schip klaar, en kan het 600 m doorvaren naar de volgende windmolen fundering.
Nadat de voorraad van 8 windmolens is gemonteerd, vaart de Aeolus weer naar Esbjerg voor de volgende 8 windmolens.
Dit is nieuw, vroeger was er altijd een apart hijskraan schip en een vrachtschip dat de windmolens aanvoerde. Nu gaat alles buiten Nederland om. Er komt alleen dagelijks een aantal personeels bootjes vanuit Nederlandse havens naar het windpark varen.

Als het assemblage schip klaar is met een windmolen, is het dus weer beschikbaar voor de volgende windmolen in het windpark. Ander personeel gaat dan in de net geassembleerde windmolen alles aansluiten en testen. Daarvoor hebben ze alleen een personeels schip nodig.

Behalve het speciale, kosten besparende schip, is dus ook een deel van het assemblage werk meer naar de fabrikant verschoven. Dat kan nu, omdat de windmolens niet in kleine stukjes op een vrachtwagen hoeven te passen, om over de weg naar een Nederlandse haven te vervoeren. EZ heeft Nederlandse windmolen bouwers nooit een thuismarkt gegund, dus hebben we (nog ) geen eigen windmolen fabrikanten die grote aantallen offshore windmolens kunnen leveren.

Windmolen fundering uit een stuk
Een andere belangrijke innovatie staat al in zee, de funderingsbuis.
Vroeger was dat een kale stalenbuis, die met een heiblok de bodem ingeslagen werd, soms een beetje scheef. De Aeolus heeft ook de funderingsbuizen van dit windpark gebouwd. Daarvoor heeft het schip een speciale ringvormige arm, om de buizen precies op de gewenste plek te houden, en kaarsrecht de zeebodem in te heien. Dit gaat zo goed, dat bij dit Eneco windpark geen losse gele correctie buis nodig is.
Daarom is gele deel in de kale funderingsbuis geïntegreerd. Nadat deze “buis met gele bovenkant”  in zee staat, worden de attributen er aan gehangen, zoals kabel goten, en trap en een platform. Dit moet na het heien, omdat deze delen er door de klappen van het heien vanaf zouden breken.

De bovenkant van deze geheide buis bevat een flens met gaten waar de mast van de molen precies op past. Ook dat is een innovatie.  Het kan gebeuren dat bij het heien de bovenrand van zo’n funderingsbuis wat verkreukeld. Dat gebeurt hier niet. Wel is de flens wat schuin aflopend op de buis gelast, zodat het heiblok echt op de rand van de buis hamert en niet op de flens. Hier gaat meer hei kennis achter schuil dan in een paar zinnen is uit te leggen.

Eneco onderzoekt een derde innovatie
De zeebodem, zand op deze plek, is voortdurend in beweging. De eb en vloed stroming verplaatst het zand. Daardoor  kan de buis minder stevig in de zeebodem komen te staan. Daarom wordt altijd rondom de buis een grote bult stenen gestort, om het zand te beschermen tegen de stroming, en vast te houden rondom de buis.
In windpark Luchterduinen heeft Eneco een paar wat langere funderings buizen opgenomen. Bij deze worden de stenen weggelaten, zo wacht Eneco af of deze buis, die dieper in de zeebodem steekt, niet te veel bloot komt te staan. Als dat goed gaat, kunnen voortaan de stenen ook weggelaten worden, wat weer en bewerking minder is, en dus kosten besparing.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek en getagd, , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Innovatie bij offshore windparken, snelle bouw, goedkopere stroom

  1. Beste Henk,

    Ik lees per toeval net uw stukje over het windpark Luchterduinen. Zelf ben ik werkzaam op de Aeolus als Offshore Construction Manager en ben ik nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de fundaties en daarna ook de uitvoering van de fundaties en op het moment met het installeren van de molens.
    Ik heb met plezier uw stukje gelezen, duidelijk en begrijpelijk voor mensen (als wij er over praten is het soms te technisch).
    Na het project Luchterduinen zal de Aeolus aangepast worden om weer fundaties te plaatsen op het project Gemini, een groot windpark ongeveer 80 km boven de kust van Schiermonnikoog. Samen met het schip Pacific Osprey gaat het hier om 150 windmolens.

    Vriendelijke groet Menno van Kruistum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *