Transparent Traffic, betere doorstroming, veiliger verkeer in de regio Eindhoven, Brainport

Een file probleem voorbij de voorligger, zichtbaar op de voorruit, informatie die druk verkeer veiliger maakt

In de regio Eindhoven moest een nieuwe weg komen, om de “ruit om Eindhoven” af te maken. Maar uit verkeersmodellen bleek dat die nieuwe weg het juist drukker zou maken in Eindhoven een Helmond. De regio wilde deze weg niet, en de Tweede Kamer gaf er geen geld aan.
Hoe nu verder?

Het echte probleem is niet te weinig asfalt, maar dat auto’s er niet snel genoeg kunnen doorrijden. Daarvoor biedt de techniek intussen andere oplossingen dan “meer asfalt”. Niet elke politicus snapt dat. Al decennia blijkt dat “meer asfalt” het probleem alleen maar verplaatst, eerst naar een volgend knelpunt, en een paar jaar later, blijkt het nieuwe asfalt toch weer niet genoeg, omdat nieuw asfalt ook nieuw verkeer aan zuigt.

Chaos stabiliseren, verbetert de doorstroming
Het verkeer zelf regelen, werkt veel beter, en daarvoor komen steeds meer oplossingen, onder de verzamelnaam “smart mobility” en “talking traffic”. (uitleg verderop)
De kern van verkeersopstoppingen is niet dat de weg te smal is, maar dat “verkeer” een chaotisch probleem is. Hoe drukker het verkeer, des te groter de kans op chaos, en dus file. Voor betere doorstroming gelden de wetten van de chaos theorie. “Meer asfalt”, stelt de chaos alleen maar uit, met “smart mobility”, reduceer je de chaos, dat blijkt een factor  7 goedkoper om dezelfde doorstroming te realiseren.

Chaos geeft file
Kijk eens naar golven  op zee. Bij weinig wind zijn de golven laag, en ze bewegen vloeiend. In theorie kun je dan de beweging in het water berekenen, dus voorspellen. Het verkeer loopt vloeiend. Maar als de wind toeneemt, worden de golven eerst steeds hoger, en op een bepaald moment, breken de golven, er ontstaat chaos.

Bij verkeer ontstaat ook chaos, als het te druk wordt. Dan gaan bestuurders minder voorspelbaar rijden en gaan ze afremmen om de onzekerheid te reduceren, dat is namelijk veiliger. Maar ook langzamer, en de doorstroming wordt minder.
Om die chaos te reduceren, moeten auto’s en bestuurders meer structuur krijgen.
Een maximum snelheid is een vorm van “meer structuur” maar voor meer doorstroming is de werking ervan beperkt. Meer techniek in het verkeer, reduceert de onveiligheid, en dus de chaos, waardoor drukker verkeer toch vloeiend door stroomt. Transparent Traffic is een stap in de technische en gebruikers evolutie.

Peloton rijden
De ultieme toekomstvisie is automatisch rijdende robot auto’s die alles zelf regelen, en op een paar meter achter elkaar rijden, als een peloton, met bijv 100 km per uur.
Maar daarvoor ontbreekt nog voldoende betaalbare apparatuur. Zowel auto’s als de weg moet dan behoorlijk slim zijn.

Ondertussen zijn er wel stukjes van deze techniek beschikbaar, zoals communicatie tussen “de weg” en auto’s met de juiste apparatuur, “Talking Traffic”
Met dergelijke communicatie, kunnen we bestuurders NU al wel meer inzicht geven in de optimale snelheid, en over onveilig rijdende auto’s verderop, tot en met plotseling remmende bestuurders een kilometer verderop.
Door meer communicatie, tijdens het rijden, is de bestuurder veel sneller en beter geïnformeerd, en heeft hij meer zekerheid, waardoor de chaos veel later optreedt, dus kunnen er meer auto’s op de weg, zonder dat het “drukker” wordt.
Met de nu beschikbare techniek, wordt er dan sneller en veiliger gereden. Er is dan geen extra weg, maar wel slimmere techniek nodig. En door de extra veiligheid neemt de kans op snelweg afsluitende incidenten af, want ook trucks zijn uit te voeren met Transparent Traffic.

Deze technieken worden stukje bij beetje ontwikkeld en sommige functies zijn nu al in auto’s beschikbaar. Bijvoorbeeld “adaptive cruise control”, als een bestuurder te dicht achter een auto gaat rijden, grijpt de adaptive cruise control in, en remt een beetje af. Zo’n auto regelt zelf de afstand tot de voorligger. Adaptive cruise control is eigenlijk een robot die afstand houdt, en de bestuurder beschermt.  Geen botsing, meer veiligheid, meer zekerheid, het ontstaan van chaos wordt voorkomen door techniek die nu  al beschikbaar is. Hoe meer auto’s deze robot functie hebben, des te meer stroomt het verkeer snel en tegelijk veilig door.

Op de vooruit, 2 km vooruit kijken, door de auto’s heen, traffic radar view
Stel je voor hoe Transparent Traffic werkt. Door de vooruit zie je nu alleen de voorligger, die blokkeert de blik op de auto’s die verderop kijken. Stel, er is een stuk techniek die de auto’s voor je, tot 2 km verderop projecteert op de voorruit. Als stipjes met alleen een betekenis als het belangrijk is. Zie het plaatje met de rode stip, dat rode stipje wordt rood en begint evt te knipperen als het verderop fout gaat, zodat je meteen op de hoogte bent. Laten we daarmee gaan leren hoe smart mobility in de praktijk  werkt.

Meer informatie, en daardoor veiliger rijden, met hogere snelheid. Hoe waardevol zou dat zijn? Als automobilist  zie je ver vooruit waar het gevaar zit. De wegbeheerder heeft slimmer doorstromend verkeer, en dus een hogere chaos tolerantie. Traffic Radar View geeft structuur, en reduceert daardoor chaos op de weg. Transparant verkeer in het nederlands

Talking Traffic als zich ontwikkelende basis voorziening
Een nu beschikbaar komende techniek is “talking traffic”. Dit is nodig om zo’n verkeers display mogelijk te maken. Hierbij vertelt elke auto aan zijn directe omgeving wat hij doet: zijn plek op de weg, actuele snelheid en de verandering daarin, zoals remmen of versnellen. Dit soort technieken zullen nog even niet standaard  in auto’s verschijnen, maar de regio Eindhoven, kan er wel een pilot mee doen, om de capaciteit van de bestaande wegen te verhogen, en ook de veiligheid, om ongelukken met vrachtauto’s te voorkomen, op de A2 en de A67. Bestuurders die dit soort pilot projecten subsidiëren, kunnen dan meteen smart doelen stellen.

De provincie zou een project kunnen meefinancieren, waarmee een Transparant Traffic kastje in de auto wordt ontwikkeld. Dat kastje meldt anoniem, (ook een recent ontwikkelde techniek)  wat de auto doet. Andere auto’s met ook zo’n kastje, ontvangen die signalen en stellen er een verkeersbeeld van samen. Hoe meer slimme auto’s, des te veiliger het wordt, en des te meer het verkeer doorstroomt.

De provincie Brabant houdt nu geld over, een fonds voor smart mobility en veilig rijden lijkt mij een zeer sympathieke bestemming. Het prototype voor dergelijke oplossingen proberen we in de regio Eindhoven, en de komende 4 jaar heel Brabant. Een mooi doel voor de nieuwe politieke ploeg in de provincie.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie, politiek en getagd, , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *