Geluid van windmolens mag best, net als geluid van verkeer

Zo stil kan het zijn in de veenkoloniën

Een inwoner van de Veenkoloniën twitterde deze grafiek, over hoe stil het daar kan zijn. Waarschijnlijk bedoelde hij aan te geven dat zijn stille plek, niet door geluid van windmolens mag worden verstoord.
Maar waarom zouden we wel geluid van auto’s accepteren en niet van windmolens?

Beide hebben een maatschappelijk nut, al proberen bedrijven en EZ het voordeel van windmolens, bij burgers te onthouden. Terwijl burgers zowel nut als last hebben van auto’s. Zolang EZ en bedrijven proberen het voordeel van windmolens aan burgers te onthouden, zal er altijd heibel komen als er ergens een windpark komt.

Geluid hoort bij het leven, ook het duurzame leven
Mensen maken geluid bij het leven, en dingen die voor mensen werken, ook. Daarom moeten we ook het geluid van windmolens accepteren. Er is zelfs een norm voor LDEN47. Dat is de hoeveelheid geluid die over mag blijven als windmolen geluid na ca 400 m arriveert bij een woning. Verkeer, onze auto, maakt veel meer lawaai, ongeveer een factor 400 meer geluid. Dus de klagers over het geluid van nog te bouwen windmolens, hebben een zeer hoog prinses op de erwt gehalte.

In bijgaande grafiek zie je het geluidsniveau in de loop van de dag en nacht. Stil in de nacht en iets minder stil overdag. Ik weet niet waar dit gemeten is, of het midden op in een godverlaten weiland is, of in een dorp langs een weg met verkeer. Maar als er geen mensen woonden dan zou het overdag net zo doodstil zijn als overdag. De ene menselijke activiteit vinden tegenstanders van windmolens kennelijk wel acceptabel, maar wat gezoef van een windmolen is hen te veel. Dat is onredelijk, dit soort tegenstanders van windmolens jagen alle burgers op onnodig hoge kosten.
Het zachte gezoef van windmolens is het geluid van de duurzame samenleving.

Parkeer ‘savonds je auto op 3 km van je huis.
Als we voor verkeersgeluid dezelfde geluidseisen gaan hanteren als voor geluid van windmolens, LDEN47, dan moeten we onze auto op 3 km afstand van de woning parkeren en bij de wandeling van die 3 km tussen auto en woning, niet praten en ook niet schuifelen. Ga maar eens luisteren naar de avond vierdaagse, ook die voldoet absoluut niet aan de geluidseisen die windmolen tegenstanders stellen.
En als we hun eisen zouden inwilligen, dan hebben we elke avond een avond vierdaagse, van 3 km.

Daarom moeten gemeenteraadsleden niet ingaan op eisen van luidruchtige tegenstanders van windmolens, want diezelfde mensen maken zelf meer geluid voor hun buren dan de windmolens die ze bestrijden.

De anti windmolen lobby pleit eigenlijk voor een autoverbod
Er wordt gezegd dat de klagers over windmolen geluid in de nacht wel een punt hebben, vooral op heel stille plekken, zoals hierboven in het plaatje.
Maar ook dat klopt niet, want de mensen die zich storen aan zacht windmolen geluid, tolereren wel veel luider en dus hoorbaarder geluid van het verkeer. Deze mensen klagen wel over het zachte gezoef van een windmolen, maar niet over het geroffel van een auto in de stille nacht, over een weg, verder dan de windmolens.
Dus ook hier zou gelden, als we dit soort klagers over windmolen geluid in de nacht hun zin geven, dan moet daar ook een autoverbod gelden in de nacht. Klinkt dat gek?

Dus als bijvoorbeeld de gemeenteraad van Utrecht consequent is, en straks de fout maakt tegen het door henzelf gevraagde windpark Lage Weide te stemmen, dan moeten ze ook een verbod op nachtelijk lawaai in de stad afkondigen in de studentenstad Utrecht.
Geen auto verkeer, of bussen na 22.00. Knetterende brommers hadden allang verboden moeten worden, en iedereen wordt geacht naar de TV te luisteren met oortelefoontjes.

Zulk soort eisen stelt alleen de taliban in Afghanistan, laat de anti windmolen actievoerders daar afstand van nemen, want ze doen eigenlijk het zelfde als deze geloofs fanatici, onredelijke eisen stellen.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, politiek. Bookmark de permalink.

5 Reacties op Geluid van windmolens mag best, net als geluid van verkeer

  1. a zegt:

    Ik vind het raar dat je zo reageert over tegenstanders van windmolens. Je schrijft stukken over windmolens die niet kloppen het autoverkeer is ook s’nachts aanwezig alleen is het niet continu en windmolens wel.
    Ik weet niet of je zelf windmolens op 500 meter afstand van je woning hebt staan,maar ik hoop dat ze er een hele serie neerzetten aangezien je er geen last van hebt. Ik woon zelf in het zogenaamde zoekgebied van Emmen waar ze molens op 500 meter van mijn woning willen plaatsen. De mensen die bepalen waar ze komen te staan wonen zelf niet in de buurt van windmolens dus is het makkelijk om die rommel te plaatsen. Mijn stroom word er geen cent goedkoper van alleen maar duurder door de toeslag voor duurzame energie

    • Henk Daalder zegt:

      Wat klopt er volgens jou niet over wat ik schrijf over windmolens?

      Verder heb ik begrepen dat de inwoners van Rundeveen hebben deelgenomen in een windteam, daarin hebben ze juist wel mee gedacht over de beste plek voor windmolens. In hun eigen gebied, zo hoort het, je overlegt met de mensen die er in de buurt wonen, maar wel vergenoeg weg.
      Helaas hebben ze geen afspraken gemaakt over voordeel voor inwoners uit dat windpark.
      De gemeente Emmen kan het beste elk windpark in stukjes verkopen aan burgers.

      En nog een vraag, het woei vandaag nogal, heb je het geluid van de wind gehoord?
      Ook bij minder wind, maakt de wind geluid, in bomen en struiken.

      • Richard zegt:

        Hallo Henk Daalder, misschien is het verstandig om de onderzoeken van b.v de Portugese professor Mariana Alves Pereira is te gaan lezen(1 van de weinige, zo niet de enige wetenschappelijke studie naar laagfrequent geluid). alsmede te onderzoeken hoe de Lden norm tot stand is gekomen. Ik krijg sterk de indruk dat u andere belangen heeft dan co2 te reduceren.

        • Henk Daalder zegt:

          Het zou natuurlijk kunnen dat ik dat al bestudeerd heb, toen ze er mee bezig was.
          Heeft ze inmiddels al erkenning gekregen van andere wetenschappers die haar conclusies bevestigen, of is ze nog steeds een roepende in de wetenschappelijke woestijn?

  2. Henk Daalder zegt:

    Het autoverkeer is een voorbeeld van geluid dat onschadelijk blijkt.
    Elke dag zijn er miljoenen bestuurders, alleen al in Nederland, die zich blootste4llen aan het LF geluid van ca 70 dB in de auto.

    En? wordt je daar ziek van?
    Denk het niet.
    Dus is geluid van een factor 4000 tot 100.000 ook onschadelijk.

    Het is niet het geluidsniveau, maar wat je ervan vindt, dat bepaald welk effect het heeft op je lichaam.
    Kijk bijvoorbeeld naar vrachtwagen chauffeurs, die zitten 16 uur per dag in dat LF geluid, en dat de hele week. En dat houden ze jarenlang vol, ze slijten van het uit de auto springen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *