De eerste paal van de grootste windmolen van Nederland

Sommigen huurden een bus om in Wallonie te gaan kijken naar de grootste windmolen ter wereld, de Enercon E 126.  Nu wordt de eerste in Nederland gebouwd, net ten noorden van Medeblik, maar wel in de gemeente Wieringermeer.

Eerste paal van de eerste Enercon 126 in Nederland, bij Medeblik

Dit is de eerste paal.

De voet van deze windmolen heeft een diameter van zo’n 25 meter, dus bestaat de fundering uit een ring van palen, in een cirkel van 25 m. Die ring is links te zien. Rechts de eerste paal die schuin naar buiten de grond in gaat.

Links in de verte de A7, rechts de dijk met het IJsselmeer.

Deze molen heeft wieken met een diameter van 126 m. Ze zijn zo lang dat ze in 2 delen worden aangevoerd, het dunste deel is gemaakt van staal, wat handig is bij het recyclen.

De mast van deze molen kan tot 136 m hoog zijn, al weet ik niet of dat hier ook het geval is.
In tegenstelling tot veel andere torens is deze toren grotendeels van beton.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam en getagd, . Bookmark de permalink.

2 Reacties op De eerste paal van de grootste windmolen van Nederland

  1. Dick ten bruggencate zegt:

    kosten windturbine 50.000.000 euro
    vermogen tubine is 10mw is 10.000kw/uur 1kw/uur kost 0,0715 euro
    opbrengst per jaar is 24x365x10.00×0.0715=6263400 euro /jaar
    dit bij windkracht 8 een jaar rond in de praktijk haalt men 30 %
    van het max vermogen per jaar is 6263400×0,3=1879020 euro
    per jaar dus 1879020 :50.000.000=0.0375804 is 3.758 % van je geld
    waar zit mijn fout ,afschrijving + rente +onderhout voor 3.758% lijkt mij erg laag

  2. Henk Daalder zegt:

    Deze turbine is 7 MW en zal iets duurder zijn dan een gemiddelde windmolen.

    Jouw prijs is veel te hoog, het is ca 1,3 miljoen per MW, dus een windpark van 10 MW is ca 13 miljoen.
    Dat is dus een factor 4 lager dan jij gebruikt.
    Dus is het rendement ook een factor 4 groter, ca 15%

    Verder is het rendement voor burgers ook veel hoger, omdat zij BTW en Energiebelasting uitsparen.
    En als ze straks elektrisch rijden op eigen windstroom, gaan de kosten voor mobiliteit echt laag worden.

    Hoog tijd dat de belasting vergroend wordt, bijvoorbeeld met het beprijzen van de weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *