CSV, Creating Shared Value

Van Corporate Social reponsibility naar Creating Shared Value de nieuwe vorm van duurzaam organiseren, ook voor politieke partijen

De Amerikaanse business professor Michael Porter is gegrepen door duurzaamheid, en heeft doorgepakt naar de volgende fase. Samen in een netwerk, kun je veel meer waarde creëren dan de winst van je eigen bedrijf.
Het gaat dan niet om gedeelde normen en waarden, maar echte economische waarde.

Voorbeelden zijn:

  • Fair trade netwerken, waar de afnemer dezelfde spullen koopt, maar de waarde meer komt bij de boeren die het product produceren.
  • Onze dijken die behalve de grondeigenaren,  ook de nieuwe inwoners waarde geven, zoals ruimte voor windparken
  • Een minister van EZ, die stopt met het bevoordelen van buitenlandse energiebedrijven, en de eigen samenleving de ruimte laat zelf hun eigen windparken te bouwen
  • Windpark ontwikkelaars en hun investeerders , die niet alleen werken voor hun eigen geld, maar samen met de lokale samenleving ook voor hun eigen stuk in het gezamenlijke windpark. Waarom zou die ontwikkelaar anders werken voor anonieme investeerders?

Een negatief voorbeeld is DOW Chemical en Delta Energy.
DOW wordt er van verdacht een langjarig contract voor goedkope stroom met Delta Energy te gaan afsluiten, en zo de nieuwe kerncentrale mogelijk te maken.
Met de steun aan de eeuwig smerige kerncentrale en ook de toenemende  CO2 uitstoot van  kernenergie, komt er een punt in de nabije toekomst dat de relatie met de kerncentrale, steeds problematischer wordt voor DOW Chemical.
Als de kosten te hoog worden en de radioactieve besmetting te groot, dan gaat DOW als een sprinkhaan naar een schoner gebied, de regio achterlatend met de vervuiling, en de kosten.

Hoe anders zou het zijn als DOW met de inwoners van Zeeland, West Brabant en West Vlaanderen een deal sluit, samen schone en duurzame energie opwekken. Tot wederzijds voordeel, Creating Shared Value, de opvolger van duurzaam.

Harvard Business Review: Creating Shared Value

CSV is de opvolger van CSR, waarbij bedrijven van praten en rapporteren  over duurzaamheid, duurzaam worden, en met hun hele strategie en organisatie duurzame, en weer net als vroeger waarde gaan creëren voor de gemeenschap, en zo ook zichzelf het beste helpen.

Nog een video waarbij Michael Porter een speech houdt voor een goede doelen organisatie, hier kun je goed zien hoe hij is gegrepen door duurzaamheid, en hoe hij organisaties probeert  verder te laten komen met Samen Meerwaarde Creëren

En nog een link met artikelen en video’s over CSV

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, invloed, politiek en getagd, , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *