Moet staatsbedrijf Schiphol zijn lawaai terreur uitbreiden naar Eindhoven Airport?

Deze week praat de kamer over de luchtvaart nota en speciaal over de uitbreiding die Schiphol wil op Eindhoven Airport.  Schiphol had zijn belangenbehartiger naar Eindhoven gestuurd, om de regio om te praten. De overlast in de Eindhovense randgemeentes moet een factor 3 groter worden, vond Schiphol in 2008.

Nu, na de crisis, houden ze die vluchten liever zelf, maar groeiruimte is nooit weg.
Waar vervuilende bedrijven kunnen groeien, neemt de overlast altijd toe.
Luchtvaart bedrijven blijven zelf ook liever op Schiphol, hun klanten hebben daar meer keus in andere bestemmingen. Eindhoven is meer bedoelt voor de regionale economie. En niet voor de goedkope vakantievluchten. Dat vonden alle regionale partijen en gemeentes in de regio Eindhoven. Maar Alders adviseert vooral te focussen op goedkope vakantievluchten. Bij Alders werkt het zo: als de regio economie wil, dan noemen we de vakantieganger gewoon een “zakenman op studiereis”.

Nu is Alders met zijn tafel circus gekomen, en hij heeft een persoonlijk advies gegeven, want in de regio wordt hij uitgespuugd.

Het Eindhovens Dagblad wekt de indruk dat het alders “overleg” met alle betrokkenen was. Dat is niet zo. Alders heeft zorgvuldig alleen en uitsluitend de voorstanders betrokken, en de BOW en BMF toegestaan er bij te zitten.

De gemeentes die de overlast van Alders en EA ervaren werden door Alders op afstand gehouden door een wethouder van Veldhoven al die gemeentes met overlast te laten vertegenwoordigen. dat werkte niet.
Daardoor zijn die gemeentes niet gehoord.
Telkens werd in het “overleg”geconstateerd dat er in de regio geen draagvlak voor een factor 3 uitbreiding is, en vooral niet voor nachtvluchten en meer avond vluchten. En juist die extra vervuilende vluchten zijn essentieel bij de factor 3 uitbreiding.

De regio, ook de gemeentes met overlast, die buiten het alders “overleg”  zijn gehouden, willen best enige uitbreiding van EA toestaan, maar op de condities van de regio, en niet als dumpplaats van Schiphol.

Daarom is het persoonlijke advies van de heer alders ook schadelijk voor Brainport, omdat het de interne structuur van de regio vernielt.
Brainport is aantrekkelijk voor kennis werkers omdat het een groen landelijke campus is.
Kennis werkers vinden het niet leuk om in het weekend wakker te worden met van Schiphol-bulderbaan-2

Nieuwe regionale overeenkomst
Wat wel werkt is een nieuwe regionale overeenkomst waar ook de gemeentes met overlast in zitten, als ze dat willen.
Dan weten de kennis werkers van Brainport dat ook zijzelf gehoord worden als de luchthaven een tandje hoger moet.

Alders is slechts onderdeel van de lawaai-terreur organisatie Schiphol, een staatsbedrijf.

Wat de regio nu nodig heeft is een regiobreed geluid-meet systeem zoals geluidsnet dat aanbiedt.
Onafhankelijk en transparant.
Niet om de geluid en milieugrenzen te bewaken, want die grenzen stellen in “luchtvaart staatscorruptie land”,  Nederland niets voor, zie de telkens opschuivende grenzen. Telkens vond staatsbedrijf Schiphol een truc om de lawaai belasting op te rekken. En den haag keurde het goed.

De regio Eindhoven kan zich hier tegen te weer stellen door zelf te meten hoe groot de lawaai belasting is. Ook voor gebieden waar naar schiphol normen nu nog weinig overlast is.
De regio Eindhoven heet niet voor niets Brainport, kenniswerkers willen een inspirerende leef omgeving, een campus, waar je niet in het weekend uit je bed gebulderd wordt.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, invloed, politiek en getagd, , , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Moet staatsbedrijf Schiphol zijn lawaai terreur uitbreiden naar Eindhoven Airport?

  1. Pingback: Tweets die vermelden Moet staatsbedrijf Schiphol zijn lawaai terreur uitbreiden naar Eindhoven Airport? | Iedereen verdient aan de wind -- Topsy.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *