Maak de OV-chipkaart echt gebruikers vriendelijk

Veel OV chipkaart gebruikers schijnen vergeten uit te checken en betalen dan de hoofdprijs voor een rit.

Het OV-chipkaart is dan ook zeer onhandig opgezet. Is dat bewust of incompetentie?

Als gewone produkten zo onbeschoft zouden werken, zouden ze nooit verkocht worden.

 

Volgzaam als we zijn, laten we ons qua privacy helemaal uitkleden door de NS.

Dat is tot daar aan toe, maar ze kunnen het ook gemakkelijk benutten om de OV-chipkaart veel gebruikers vriendelijker te maken.

 

Je reis-geschiedenis staat minitieus op die kaart. Benut dat om eenmalig afrekenen mogelijk te maken. Zo benader je het vooraf kopen van een kaartje. Dat is veel gebruikers vriendelijker.

 

Iemand die zijn kaart voor de lezer houdt en niets doet, checkt gewoon in.

Hij moet later wel uitchecken.

 

Maar een slimme paal toont bij het aanbieden van de OV chipkaart meteen je meest frequente reis, “Wil je daar ook nu naar toe? Druk op de knop, om nu af te rekenen.” Komt er bij te staan. 

Druk op de knop en je hoeft dan niet uit te checken.

 

In de bus zitten er 3 knoppen bij de incheck paal, je drukt eerst op de knop voor het aantal zones dat je wilt reizen, en je checkt in, en tegelijk reken je af. Dat kun je straks niet meer vergeten.

Bij de uitgang van de bus komt een extra gevoelige uitcheck sensor, die controleert even of je niet te weinig hebt afgerekend en corrigeert dat, gratis. Geen gedoe als je besluit een halte eerder uit te stappen.

 

Ook in de trein komen incheck palen, kun je in de trein je reisplan wijzigen. Bijvoorbeeld bij vertraging.

Of inchecken in de trein als je haast hebt. Wel voor het volgende station doen…

 

Dan die zogenaamd “anonieme” OV-chipkaart. Die is helemaal niet anoniem. Hooguit kan de conducteur niet meteen in de trein zien wie je bent.

Hij is gewoon gekoppeld aan de persoon die de kaart code weet.

Jij logt in bij http://www.ov-chipkaart.nl  en met die code  bedien je de kaart net zoals een kaart op naam.

Daarom is het ook belachelijk dat je het saldo op de kaart kwijt bent als je de kaart kwijt raakt. De vinder heeft de code niet, en jij boekt thuis het saldo er vanaf. Of er op als je hem weer terug vindt.

 

Ook het automatisch terug geven van tegoed bij vertraging kan heel simpel. Het systeem weet waar je hebt ingecheckt en hoe laat. Als je op je bestemming uitcheckt, of je gewoon meldt met je OV-chipkaart, dan an het systeem je automatisch geld terug geven.

Natuurlijk alleen als de NS heeft geregistreerd dat de trein inderdaad te laat binnen was. Dat is een eenmalige handeling in het systeem, een beetje NS medewerker heeft dat al gedaan als de vertraagde trein nog onderweg is. Daarna kunnen alle 400 reizigers automatisch hun geld terug krijgen, gedeeltelijk. Dit bespaart de NS ook flink wat bureacratische kosten.

 

Onze volksvertegenwoordigers zouden wat meer kwaliteit  moeten eisen van de bedrijven waar ze het OV aan uitbesteden.

Wat ik hier beschrijf is geen rocket science, Google doet het ook, maar dan voor de hele wereld. Desnoods besteedt OV-chipkaart het uit aan google.

 

Stem op dit idee bij NS forum

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn en getagd, , , , . Bookmark de permalink.

7 Reacties op Maak de OV-chipkaart echt gebruikers vriendelijk

  1. Blew zegt:

    Avatar van Blew
    GroenLinks in Rotterdam is met een actie bezig, staat in Trouw. Ze willen ook uitcheckpalen bij bus- en tramhaltes.

    Mijn gemiddelde busrit (van Leiden naar Katwijk of Noordwijk) is 15% duurder met chip dan met strippenkaart. Als je van bus op trein overstapt, moet je twee keer basistarief betalen, hoezo 1 kaart voor alle OV! Sommige bussen zijn -op exact hetzelfde traject!- duurder dan andere. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

  2. Redpepper zegt:

    Avatar van Redpepper
    Natuurlijk is er het één en ander mis met de wijze waarop det OV
    bedrijven het systeem uitvoeren, maar bovenstaand verhaal is niet
    meer dan goedbedoeld maar complete onzin.

    De meeste reizigers reizen dagelijks tussen hun werk en huis,
    en die kunnen met een beetje fantasie elke dag voor de prijs
    van een enkele reis + 1 zone reizen.

    Twee anonieme kaarten.
    Kaart 1 bij de aanvang heenreis inchecken, en niet bij aankomst uitchecken.
    Kaar 2 bij de aanvang terugreis inchecken en bij aankomst kaart
    1 en 2 uitchecken.
    Resultaat kosten enkele reis + 1 zone.

  3. Redpepper zegt:

    Avatar van Redpepper
    Ik moet hier extra aanvullen, dat het hier om reizen met de trein gaat,
    en niet met de bus.

  4. Henk Daalder speelt het regionale energie mix spe zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het regionale energie mix spe
    @Redpepper
    hoe lang denk je dat dat gat nog blijft bestaan?

    Natuurlijk moet iedereen dat benutten zolang het kan, daar niet van.

    Zou de conducteur het erg vinden als ik op de kaarten schrijf “Heen” en “Terug” ?

  5. Helena zegt:

    Avatar van Helena
    Wel handig wat je bedenkt Henk!
    Volgens mij zou dat ook zo kunnen in die automatische kaartmachines waar je nu je OV-chipkaart ook op kan laden. Als je daar dan meteen je reis kan bestellen dan lijkt me dat ook wel handig. Want zo’n apparaat moet die gegevens zeker kunnen lezen. Maa

    Ik vind dat uitchecken ook een ramp. Bovendien vergeet ik het of denk ik dat ik het vergeten ben. De kaart houd ik dus voor de zekerheid altijd bij de hand als ik met het OV reis.
    Soms staan die uit- en incheckpaaltjes inderdaad verstopt. Hoe dom kan men zijn om zoiets te bedenken?
    Of soms weet je niet zeker of je ingecheckt bent, of doet het incheckgedoe het niet. Maar gelukkig heb ik tot heden aardige controleurs gehad die er rekening mee houden dat die in- en uitcheckpalen niet altijd werken.

    Het is wel handig maar het kan veel beter!

    Wel een slim idee overigens van Redpepper. Maar ik denk toch dat dit ontdekt wordt. Bovendien kan je toch niet op dezelfde plaats in- en uitchecken?

  6. Henk Daalder speelt het regionale energie mix spe zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het regionale energie mix spe
    Helena
    De truc is dat je uitcheckt op het station waar je ook incheckt. je hebt dan een heel korte reis gemaakt.
    Als precies hetzelfde station niet mag, dan moet je op de terugweg 1 station eerder uitstappen en de kaart voor de heenweg uitchecken.
    Zolang het systeem achter OV-chipkaart niet controleert of je na een logische reistijd uitcheckt, kan dit werken. Wel onhandig omdat het langer duurt.
    – Op het voorlaatste station moet je de trein uit,
    – je kaart voor de heenweg uitchecken
    – en terugrennen naar de trein. Onder het toeziend oog van de conducteur. Waarschijnlijk is het dan beter om inderdaad een half uur te wachten op de volgende trein. Op het traject Amsterdam .. Eindhoven is nu een10 minuten dienst, dus de extra tijd s dan maar 10 minuten.

    Dit zou wel een reden kunnen zijn dat de NS de palen verstopt.

    De kaart voor de terugweg gebruik je wel op de normale manier.

  7. Redpepper zegt:

    Avatar van Redpepper
    @Henk Daalder je legt het een beetje verkeerd uit.
    Allereerst, zolang de NS nog met papieren tickets werkt, zal je dit
    trucje kunnen uithalen. Dus nog wel één of twee jaar!
    Het uitchecken op hetzelfde station mag altijd.
    Het gaat om het idee dat als je iemand naar de trein brengt, en je
    kan alleen maar binnen komen door in te checken, dan heb je een
    bepaalde tijd, om je relatie weg te brengen, en weer kosteloos
    uit te checken.
    Overschrijd je die tijd, dan wordt er simpelweg 1 zone afgerekend.

    Je kunt bijvoorbeeld een dagje Amsterdam voor de prijs van
    een enkele reis + 1 zone vanuit Leeuwarden of Groningen maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *