De laadrobot voor je EV geeft mee als je er over struikelt

EV’s, elektrische auto’s, gaan ons leven een beetje veranderen.

Tanken op een tankstation hoeft niet meer, maar wel moet je regelmatig de accu opladen. Veel fabrikanten proberen dat te doen met een stekker en verlengsnoer naar een standaard stopcontact. Helaas, willen ze daarvoor een lompe 3 fasen stekker gebruiken. Dat is in het voordeel van de grote energie bedrijven. Zij willen graag hun vervuilende kolenstroom blijven slijten. Zo’n grote lompe stekker is wel onhandig voor de gebruiker. Vrijwel iedereen zal gewoon thuis zijn EV zal opladen. Dan is een gewone stekker goed genoeg.

Bovendien moet je elke keer een extra handeling verrichten als je thuis parkeert. Die stekker moet in je EV. Dus komt er een laadrobot, die sluit de EV automatisch aan op de lader. Je hebt er geen omkijken naar.

De laadrobot heeft geen stekker, hij werkt met inductie. De stekker van je EV gebruik je alleen nog als er geen geen laadrobot is.
Stel je voor, je EV heeft in zijn linker en rechter achterbumper een ontvanger voor inductieladen. Je ziet er niets van, hij zit achter het plastic van de bumper. Het is een ding met koperdraad en grijs magnetisch spul. Vroeger hadden oude TV’s ook zoiets om de beeldbuis. Het is eigenlijk een hoogfrequent transformator, die zit ook in voeding van elke PC.

Aan de rand van de parkeerplaats zit een laadrobot opgevouwen in de voortuin. Het ding blijft binnen de grens van je tuin, zolang hij niet nodig is. Deze laadrobot heeft een arm met de andere kant van de inductie lader. Als je binnen 1 m op de juiste plaats parkeert, wordt de laadrobot wakker. Hij controleert eerst of jij het bent. Hij herkent ook de EV van iemand anders. Maar alleen als ander meedoet met dezelfde grid cloud waar jij lid van bent.

De laadrobot communiceert hiervoor draadloos met je auto. Als laden nodig is, dan komt de laadrobot echt in beweging. Hij drukt dan zijn inductie deel als een zuignap tegen je EV. Natuurlijk precies op de goede plek op de bumper. Daar zit een de binnenkant de ontvanger. Daarna gaat de energie vloeien. Geheel automatisch, je hoeft er niet aan te denken.

De eerste laadrobots zullen opvallend gekleurd zijn, omdat je er over zou kunnen struikelen. Gebeurt dat toch, dan geeft hij mee, en herneemt zijn positie als je voorbij bent. Er zullen ook goedkopere hand-laadrobots zijn, die bewegen niet uit zichzelf. Deze soort trek je als een soort schaarlamp tegen de auto en vergrendelt hem.

Het laden en terugleveren doet hij wel helemaal automatisch.

De vraag is onder welke condities de robot loslaat?

– natuurlijk als iemand hem wegduwt, of opzij, omdat je er langs wilt
– als de auto beweegt,
– of als de auto aangezet wordt, (de motor blijft uit tot er echt beweging nodig is, het is een elektromotor)
– of als je daadwerkelijk weg rijdt.

De walstroom kan ook goed benut worden om de auto op temperatuur te houden.

Dit bericht is geplaatst in duurzaam, guldenlijn en getagd, , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

8 Reacties op De laadrobot voor je EV geeft mee als je er over struikelt

  1. ron rozen zegt:

    Avatar van ron rozen
    Je gaat gewoon je hele accu verwisselen, die accu blijft eigendom van een keten van accuoplaadstations. Er wordt mee geexperimenteerd in Israel, Portugal en ik geloof Denemarken.

  2. Henk Daalder speelt het regionale energiemixspel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het regionale energiemixspel
    Dat verwisselen van de hele accu is technisch achterhaald.
    Dat was het verdienmodel van een amerikaanse ondernemer. Hij moet het nog steeds waarmaken.
    De autofabrikanten zoeken nog naar een aanpak om de echte massa fabricage modellen verkoopbaar te maken.
    De accu maakt het duur, maar ook de fabrikanten kunnen de accu verleasen, daar heb je die ene amerikaanse ondernemer niet voor nodig.

    Ook een woonhuis koop je in een keer, dat kan ook bij een accu.

    Juist de Grid-Cloud is bedacht om de aanvankelijk hoge kosten wat te reduceren.

    Juist deze laadrobot zorgt er voor dat je eigenlijk nooit meer iets speciaals hoeft te doen voor je auto.

    Zeker niet naar een accu wissel station, en ook niet tanken.
    Hooguit als je heel ver gaat rijden, zul je een range extender in de auto nodig hebben. Die moeten wel gemakkelijk uitwisselbaar worden.
    Meestal heb je hem niet nodig, dus het extra gewicht wil je niet altijd meezeulen.

  3. ron rozen zegt:

    Avatar van ron rozen
    Nou ik vond het nog niet zo’n slecht idee van better place, je bent in 90 seconden klaar met “tanken” en hoe lang duurt jou idee dan?

    Over inductie gesproken er schijnt een koreaans systeem uitgevonden te zijn met draden in het wegdek.

  4. Henk Daalder doet het Regionale Energie Mix Spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder doet het Regionale Energie Mix Spel
    Die draden worden al jaren gebruikt in fabrieken, voor intern transport

  5. klaphek zegt:

    Avatar van klaphek
    Onzin. Over twee jaar hebben we synthetische diesel die gemaakt wordt uit Co2 door bacterien. Al dit gedoe is overbodig.

  6. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Avatar van P.H.M. van de Kletersteeg
    Natuurlijk is dat een waardeloos en slecht systeem.

    Je kan water ontleden; nu via een betere techniek. In dat proces worden cellen geladen met electriciteit; daarop draait de motor.
    Geen opladpunten of opladen nodig.
    alleen wat water meenemen voor onderweg.
    Cellen Duitse vinding.

  7. Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel
    @klaphek
    Ook al komt er biomassa diesel die duurzaam is en ook nog betaalbaar, dan nog is het voor personen auto’s veel beter om op een accu te rijden.
    Een elektrische aandrijving is stukken betrouwbaarder, goedkoper en schoner dan een diesel.
    Ik heb net afscheid genomen van een 25 jaar oude Zanker wasmachine.
    Die heeft 25 jaar zonder onderhoud gedraaid. Onderin lag alleen zwart poeder van de afgesleten koolborstels.

  8. Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel
    Kletersteeg, je zwetst, er is nog geen bewijs van een werkend perpetuum mobile.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *