Vlieger windmolen experiment bij Brennels door Ampyx Power?

Een paar jaar geleden presenteerde Gunther Niessen een concept voor het winnen van windenergie met een vliegtuig aan een kabel.

Het vliegtuig wordt als een bestuurde vlieger steeds verder opgelaten en door het uitrollen van de kabel wordt energie opgewekt. De kabel zit op een trommel met dynamo. Linksonder in het plaatje.

Het vliegtuig gedraagt zich al een wiek van een windmolen, maar wel op een hoogte tussen de 500 en 3000 m. Daar waait het meer dan op 100 m hoogte.

Op het plaatje vliegt het op en neer, maar de lucht is 3 dimensionaal. Ik denk dat er eerder van links naar recht, dus heen en weer gevlogen zal worden.

Ik heb al een paar jaar niets meer van hem gehoord.

Zijn eigen website is verdwenen.

Nu duikt zijn concept op bij een proef van het bedrijf Ampyx Power uit den Haag, dat gaat bij Brennels in de Noord Oostpolder een 2 jarig experiment doen met het concept van Gunther Niessen.

Alleen is hij er nog bij betrokken?

Op de website van Ampyx Power kom ik zijn naam niet tegen. Volgens de kamer van koophandel is het een BV in oprichting en zijn de gegevens tijdelijk niet opvraagbaar.

De proef van Ampyx Power gebeurt op het terrein van Brennels in de Noord Oostpolder, Brennels teelt brandnetels en maakt van de vezels kleren.

Het kwam in het nieuws omdat de gemeente NOP Brennels een bouwvergunning heeft gegeven voor een grondstation.

In dat gebouwtje komt de dynamo met trommel, waarop de kabel zit.

Als het vliegtuig in de lucht is, vliegt het horizontaal heen en weer, zoals je ook met een bestuurde vlieger doet. Als je dat wel eens gedaan hebt, weet je dat dergelijk heen en weer vliegen flink wat trekkracht oplevert. Daarmee trekt dit vliegtuig een kabel van een trommel. De dynamo in de trommel remt de trommel wat af en levert zo energie.

Als de kabel na en aantal heen en weer vluchten, helemaal is afgewikkeld, gaat het vliegtuig in een duikvlucht terug naar beneden richting grondstation. Zo wordt de kabel weer ingehaald. De dynamo is dan even motor die de trommel aandrijft en de kabel oprolt.

Als het vliegtuig tot op ca 500 m is gedaald, en de kabel zo veel mogelijk is ingehaald, begint het patroon weer opnieuw.

De hoofdvleugel van dit vliegtuig is te vergelijken met de wiek van een windmolen.

Mits het vliegtuig goed bestuurd wordt.

Alleen heeft deze manier van windenergie winnen geen toren nodig, en blijft de zware generator op de grond. Dat zijn allemaal flinke kostenbesparingen.

Wel is er een zeer intensief gebruikte kabel, die zal wel slijten en om de zo veel tijd vervangen moeten worden. En er is risico op kabelbreuk. Voor dat geval kan het vliegtuig natuurlijk zelfstandig vliegen en netjes landen op de juiste plaats.

Als alles goed werkt.

In normaal bedrijf moet het vliegtuig natuurlijk ook geheel zelfstandig vliegen en op tijd terugkeren naar het grondstation.

Bovendien zou het wel eens kunnen dat de installatie permanent bemannig nodig heeft om het vliegtuig in de juiste startpositie te brengen, als het na een windstilte weer moet opstijgen. Maar ook dat kan automatisch. In de Rotterdamse haven hebben ze ook automatisch werkende container verplaatsers.

Daarom gaat het pas opgerichte Ampyx Power eerst met een kleiner vliegtuig testen en op lagere hoogte.

Wat nieuw en uitgetest moet worden, is de lange kabel en het zelfstandig en optimaal vliegen van het vliegtuig, en bewijzen dat het allemaal veilig is.

Ik heb het eerst van dit concept gehoord van enn Gunther Niessen. Hij heeft een patent aangevraagd voor een onderdeel van dit systeem. Al zoekend naar dat patent kwam ik vele vaders van van het idee tegen.

Eigenlijk zou het wel netjes zijn als Ampyx de ideeen van anderen op een rijtje zet die uiteindelijk tot hun experiment hebben geleid, en of ze zelf nog iets toevoegen.

Ik heb Ampyx een email gestuurd.

Update:

Binnen een paar uur een mailtje terug van Bas Lansdorp van Ampyx Power uit Den Haag.

Het concept is al in 1980 gepubliceerd door ene Miles L. Loyd van het Lawrence Livermore National Laboratory in de VS. “Cross wind kite power”. Dat is slechts een theoretische verhandeling, maar er staat genoeg in om te concluderen dat het concept al 30 jaar oud is.

In 2008 is dit nog eens  over gedaan door een groep duitsers en een Nederlander “The pumping Kite Wind Generator: Optimization of the Power Output

In het on line verhaal staat meteen een van de nog op te lossen problemen:

Slijtage aan de kabel.

Die kabel wordt voortdurend van een trommel afgerold en daarna snel weer opgerold.

Ze styellen dat ze een grote trommel hebben gekozenom zomaar 1 laag kabel te kunnen hebben. Wat de hoogte weer beperkt.

Als er meer lagen kabel op de trommel zouden zitten, dan schuurt die kabel over de laag er onder, waardoor er extra slijtage optreedt.

Hieronder een foto uit het 2008 verhaal. Achterop de trekker, de trommel waar de kabel op zit en de generator in zit. De vlieger van ca 15m2 leverde 95 kW op op een hoogte van 300 m.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn en getagd, , , , , , , . Bookmark de permalink.

16 Reacties op Vlieger windmolen experiment bij Brennels door Ampyx Power?

  1. Mephisto zegt:

    Avatar van Mephisto
    Is het niet lastig, om een 3000m lange kabel op te laten in de lucht?
    Voor vliegverkeer en dergelijke?

  2. Henk Daalder speelt het Energie Mix spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het Energie Mix spel
    Het gebied waar dit vliegtuig vliegt is natuurlijk nauwkeurig bekend, daar mag niet gevlogen worden.

  3. Mephisto zegt:

    Avatar van Mephisto
    Ja, die.
    Kán mij zo voorstellen dat dat heel moeilijk gaat zijn, ivm de commerciële luchtvaart enzo.
    Maar goed, niet gewaagd is altijd mis.

  4. Henk Daalder speelt het Energie Mix spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het Energie Mix spel
    Zowel gebieden rondom militaire en commerciele vliegvelden zijn streng gereguleerd.
    Daar is al geregeld dat je daar niet zomaar vliegt, dus is dat ook te regelen in het gebied van een dergelijke duurzame energie installatie.
    Net zoals dat hopelijk het geval is bij de kerncentrale bij Borssele, Doel, Mol, Petten en verder weg.

  5. Aad Verbaast zegt:

    Avatar van Aad Verbaast
    Bijzonder idee. Ik had er nog nooit van gehoord. Gaat het werken denk je?

  6. windfinder zegt:

    Avatar van windfinder
    brendels in de titel -> brennels

    op de wereld patent database kun je het patent van Niessen vinden – het wordt niet langer betaald en is dus waardeloos. Aangezien het al eerder gepubliceerd was is het uberhaubt twijfelachtig of het ooit waarde gehad heeft.

  7. Henk Daalder speelt het Energie Mix spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het Energie Mix spel
    Bedankt, gecorrigeerd.

    Ik denk dat dit het patent van Gunther Nieesen is:
    http://www.wipo.int/pctdb/en/fetch.jsp?SEARCH_IA=EP2000000072&DBSELECT=PCT&C=10&TOTAL=2&IDB=0&TYPE_FIELD=256&SERVER_TYPE=19-10&SORT=41272722-KEY&QUERY=%28IN%2Fniessen%29+AND+%28DE%2Fwind%29+&START=1&ELEMENT_SET=B&RESULT=1&DISP=25&FORM=SEP-0%2FHITNUM%2CB-ENG%2CDP%2CMC%2CAN%2CPA%2CABSUM-ENG&IDOC=231674&IA=EP2000000072&LANG=ENG&DISPLAY=STATUS

    De gebruike taal is onbegrijpelijk, maar het lijtk te gaanom de trommel waar de kabel op zit, en waar de kracht van de kabel in een draaiing wordt omgezet. Of een aspect van dat gedeelte.
    Het kan ook zijn dat het het opvangen van de verschillen tussen de 2 stuurlijnen van de bestuurde vlieger is.

    Ik denk echter dat dat achterhaald is omdat het vliegtuig of vlieger elektrisch of radiografisch wordt bestuurd. dan is er ook maar 1 kabel nodig, wat de luchtweerstand verminderd.
    Ook duitse skysails werkt zo, dat is een autonome vlieger installatie op de boeg van een schip, die die vlieger zelf op laat en inhaalt en die door zijn trekkracht het brandstofverbruik van het schip reduceert

    http://www.skysails.info/

  8. henk grimm zegt:

    Avatar van henk grimm
    Een heel interessant verhaal en een prachtige verduidelijking van het principe. Bedankt!

  9. Mephisto zegt:

    Avatar van Mephisto
    Henk, dat zijn “strategische doelen”. Ik ben bang dat u de politiek grondig verkeerd inschat, als u denkt dat ze voor “een windmolentje” het luchtruim vrij gaan houden. Hoe idealistsich, ideologisch en ecologisch verantwoord ook. Dat is het exclusieve domein van de wapenindustrie.

  10. Henk Daalder speelt het Energie Mix spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het Energie Mix spel
    Ze hebben al geregeld gekregen dat hun vierkante kilometer gevrijwaard is van vliegverkeer, dat ging heel simpel buiten de politiek om.

    Maar deze mensen zijn nu niet bezig met het vinden van een locatei voor een permenent windpark, ze ontwikelen nieuwe techniem.
    Pas als die klaar is, gaat het verkocht worden.
    Natuurlijk moet de koper van zo’n vlieger windmolen, wel de ruimte hebben.
    En er zijn genoeg landen waar dat kan. ze zeggen zelf al contacten te hebben met mensen in bijv Spanje en de VS die ruimte hebben en interesse.

  11. Henk Daalder speelt het Energie Mix spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het Energie Mix spel
    Verder gaat het hier om lichtgewicht vliegers, ga er van uit dat een straaljager er dwars door heen vliegt.
    Alle extra gewicht waarmee zo’n vlieger robuuster gemaakt wordt, gaat ten koste van het trekvermogen van de vlieger.
    Maar deze praktijkproef zal uitwijzen op welk optimum ze uitkomen.

  12. Gunther Niessen zegt:

    Avatar van Gunther Niessen
    Het kabel-slijtage-probleem is opgelost door een kabel-manager, bedacht door Gunther Niessen en zijn bedrijf TOPtech Energy. Voorlopig is dat geheime techniek, want patent aanmelden werkt niet.

    Onze website is http://www.energybird.org

    Wij willen een prototype ENERGYBIRD-3 bouwen met 100m span.
    Als minister Koenders meewerkt, die ons heeft gezegd, dat hij over een pot van 500 miljoen Euro beschikt voor clean energy, dan zal dat snel gebeuren. Kosten prototype ca. 5 miljoen.
    Koenders heeft bijgevoegd, dat zijn hart aan clean energy hangt.
    Wij zullen zien, of dat waar is.

    Anders gaan wij het nodige geld, peanuts voor een groot land, met 300 mensen direct bij de burgers halen. Iedereen kan meedoen. Zie vacancies op page 1 van website, beneden

    Gunther Niessen

    06-39 79 6116, mail@energybird.org

  13. Martin Pelle zegt:

    Het is alweer bijna 2 jaar geleden toen de laatste reactie kwam. Notabene van Gunther Niessen zelf. Dat is mooi.
    Gunther, je bent dus niet verbonden aan Ampyx Power? Hoe zie jij dit intiatief? Ze claimen op de website zelfs gesponsord te worden door het EUropees fonds voor Regionale ontwikkeling.

    Groet

  14. Henk Daalder zegt:

    Hoe het met de kabel slijtage zit bij de Amphyx aanpak weet ik niet, wel dat ze ook plannen hebben voor een lanceer en land installatie.
    Ze doen dat door het vliegtuig (geen vlieger) aan het einde van een roterende arm vast te houden.
    Ze kunnen het vliegtuig zo goed besturen, dat hij opstijgt en land op het einde van die roterende arm.
    Zomer 2011 waren dit de plannen.
    http://www.ampyxpower.com/

  15. De zwakke punten van het Ampyx Power-Concept zijn:
    1. het vliegtuig. Daarmee kan men misschien een bodemwindmolen van 2 MW nabootsen, maar nooit 50 MW bereiken zoals de Albatross-Windmachine.
    2. de trommel. Die werkt bij grote krachten van 100 ton helemaal niet meer,
    en ook bij kleine krachten slijt de kabel.
    3. het verbruik aan ruimtevolumen bij zo kleine systemen is te hoog.
    de relatie volumenverbruik / MW-opbrengst wordt alleen goed bij grote systemen > 30 MW effectief-opbrengst per installatie, dus bij gemiddeld opbrengst > 30 MW.

    Wij melden niets aan, wegens onbetrouwbaarheid van het EPA-patentbureau.
    Onze rechten zijn niet vervlogen. Wij hebben een claim tegen het EPA.

    Onze ontwikkeling is op level 11.
    Daarbij hebben wij intussen een goedkoop opslagsysteem, waar voor maanden energie voor een heel land kan worden opgeslagen.

    Groeten
    Gunther Niessen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *