De VK redactie kan naar huis, ze is overbodig

De krant wordt bijna altijd gevuld door redactionele inhoud en advertenties.

Meestal sla is de advertenties over omdat redactionele artikelen en nieuws veel interessanter is.

Maar deze zaterdag had de Volkskrant een “groen” katern met deze keer zulk onbenullig redactionele gezwets, dat de advertenties interessanter waren.

De belangrijkste pagina van het hele groen katern was de binnenkant van de voorkant, een advertentie van de Triodos bank: stap over op de meest duurzame bank.

In de rest van het goen katern veel gezwets van de bewuste  klimaat fouten van min of meer bekende nederlanders. Dat zijn nu net de meest verkeerde voorbeelden.

Waarom belicht de Volkskrant redactie nu juist de meest foute voorbeelden?

Is dat omdat de energie bedrijven geen directe reclame wilden maken?

En dus dat de redactie dan maar impliciet reclame moets maken voor energie verspilling en vliegreizen?

De wetenschap is steeds duidelijker over het klimaatprobleem, we MOETEN stoppen met die overvloedige CO2 uitstoot.

Maar de Volkskrant maakt reclame voor vliegreizen en reikt smoezen aan voor energieverspilling. Reclame voor fossiele enrgiebedrijven, waar we juist van af moeten.

En het is ook allang duidelijk hoe het klimaatprobleem bestreden moet worden.

– sterke energiebesparing

– snel overstappen op duurzame opwekking, vooral met windmolens.

– vervuilend vervoer vermijden, met telewerken en slimmer organiseren.

– alle andere aspecten van het leven, de maatschappij en het bedrijfsleven met een duurzame bril bekijken, en per geval in actie komen.

Het goede en slechte in dit groene smoes katern

Voorpagina: er staat een windmolen op, dat is OK

P1, Triodos, mijn bank gaat goed. Stap over naar de Triodos bank, die helpt tenminste met de bouw van windparken. Je maakt de wereld duurzamer door geen geld te brengen naar smerige banken die asfalt en vliegtuigen financieren, zoals ING.

P2, de inhouds opgave heeft als meest belangrijke, een advertentie van Wise, Kernenergie? NEE bedankt www.groenestroomjagraag.nl

P4,5 Artikel over de excuus ambtenaar van VROM, zo levert Nederland toch nog een bijdrage, door de coordinator en aanjager van de Kopenhagen onderhandelingen te betalen. “Uit zijn optreden spreekt een gevoel  van urgentie, dat bij d emeeste politici en consumenten ontbreekt” Klopt helemaal, maar schrijf als VK journalist dan geen groene smoezen krant, maar een groene oproep krant. Een pluim voor Michael Persson die tenminste nog een beetje zinvolle inhoud levert.

P6,7. Floortje Dessing, vliegreizen reclame maker. Ga nu eens eenprogramma maken over een ver oord door thuis te blijven en het overvloedige TV materiaal te hergebruiken.

Pratende koppen met spannende verhalen en wat foto’s en video fragmenten, waar de saillante details op worden aangewezen. Straks is dat toch het enige wat nog rest.

P8, advertentie:  ga werken bij Royal Haskoning www.klimaat-energie.com

P8, advertentie:  Wereld Natuurfonds heeft op haar manier aandacht voor Kopenhagen.

P9: redactionele reclame voor kampioen vliegreisvervuilen en lawaaiterrorist Schiphol, het grootste bestuurlijke kankergezwel van Den Haag.

P10..13, oude redactionele inhoud, tijdloos, een gemiste kans om met die ruimte echt een oproep te doen, waarom betaal ik nog voor deze journalistieke wanprestatie?

P14, reclame voor het onderekenen van een klimaat belofte op van enkele clubs die op hun manier duikgedrag proberen te organiseren. Typische voorbeelden van mensen die wel roepen dat er iets moet gebeuren, maar het zelf vooral niet doen.

P14, idem voor greenpeace, ze waren goed voor de walvissen, maar volstrekt ongeloofwaardig voor het klimaatprobleem.

P15, treffende foto van minister Cramer, helemaal alleen in een vliegtuig. De rest van het kabinet speelt toneel, en hindert de duurzame ontwikkeling zo effectief mogelijk. Mminister Cramer doet wat duurzame bedrijven ook al doen, ze verleggen in arren moede de activiteiten naar het buitenland. In Nederland is geen eer te behalen aan duurzame ontwikkeling. Het CDA en de fossiele lobbyisten van bedrijven als Shell essent en nuon, zijn alom aanwezig in den haag. In het buitenland kun je tenminste nog verantwoordelijke mensen en ambtenaren tegen komen die niet gehersenspoeld zijn doro deze fossiele lobbyisten.

P16, 17, redactionele reclame voor vlees, dat het klimaatprobleem sterk verergert. “Bedankt” onbenullen bij de redactie, dat jullie de alternatieven niet noemen.

P20, reclame voor de VK webwinkel, met produkten die communiceren hoe nietig duurzame energie kan worden voorgesteld. Wat probeert te verdoezelen hoe groot de ontzagelijke hoeveelheid duurzame energie is dioe ons dagelijks overstroomt, en die wij elke dag boven ons hoofd laten verwaaien.

Verkoop dan lidmaatschappen van de 15 windmolen cooperaties in ons land.

P20, 21, aandacht voor de CO2 uitstoot waar we persoonlijk verantwoordelijk voor zijn.

Maar geen woord over wat we er aan kunnen doen is.

– woning isolatie wordt in een paar zinnen afgedaan

– Het zelf opwekken van duurzame energie, of zelfs het kopen van groepe stroom staat er niet eens in

– minder vaak vliegen, het staat er niet in, dat past niet in een vliegreis reclame katern

– Zuinige auto’s, EV’s worden in een paar zinnen genoemd

Positief zijn wel de 2 windmolens op de foto

P22, een pagina over klimaatprobleem films wordt subtiel opgesierd met een niet te missen vliegreis reclame symbool.

P23, redactieonele vlees reclame van de SP.

Geweldig die groene volkskrant, jullie verdienen een prijs voor de smerigste manier van reclame maken voor het verergeren van het klimaatprobleem.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn en getagd, , , , , , , . Bookmark de permalink.

1 Reactie op De VK redactie kan naar huis, ze is overbodig

  1. cor verhoef zegt:

    Avatar van cor verhoef
    Topblog!!!

    groet,

    cor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *