NS, waarom doet jullie airco het alleen als het buiten koud is?

Op woensdag 1 juli maakte de NS er een puinhoop van op het traject Eindhoven Utrecht.

Toen de trein waar ik in zat bij Utrecht aankwam, stopte die een paar kilometer voor het station Utrecht CS.

Er bleek een file van treinen voor Utrecht te staan, en het zou een onbekende tijd duren.

Dat werd dus 2 uur. Weg afspraak dus.

Na meer dan een uur kwam de trein weer in beweging, maar reed de verkeerde kant op, mijn trein was bijna in Utrecht, meer reed weer terug naar Den Bosch!

Onderweg kwamen we door verschillende stoptrein stations we stopten er zelfs af en toe. Maar de debielen van de NS lieten niemand daar uitstappen.

We hadden dan gemakkelijk op de eerstvolgende trein naar Utrecht kunnen stappen.

De eerstvolgende sneltrein Den Bosch – Utrecht had dan even een speciale tussenstop gemaakt. Dat zou goede service geweest zijn.

Maar de NS hield vol “de treinenloop was weer herstelt”, dus “alles” was opgelost. Maar ca 7 treinen deden heel wat anders dan klantvriendelijk vervoeren.

Ik ging die dag dus van Den Bosch naat Utrecht, wachtte daar een uur, reed vervolgens 30 min terug en opnieuw 30 minuten opnieuw naar Utrecht.

Ipv de geplande 18.00 was het 20.00

Op de terugweg deed de airco het beter, toen was het overal behoorlijk fris.

’s Avonds laat bleek de klachten website van de NS onbereikbaar. En ook nu nog doet dat formulier het niet.

De procedure om geld terug te krijgen, vereist dat ik in persoon naar het station ga om een formulier te halen. Waarom kan dat niet online, NS?

Ze beloven dat ik met mijnvertragng de helft terug krijg, of het hele  bedrag of het halve an het retour kaartje, dat is niet duidelijk. En mijn ervaring is dat het weken duurt, zo lang dat je gemakkelijk vergeet dat je nog wat tegoed hebt van de NS.

Een email timer die je start via het NS klachtenformulier zou wel zo gebruikersvriendelijk zijn. Mar ja dat is de NS nu eenmaal niet.

Mijn klachten zijn 2-ledig,

– Dit belachelijke en vooral overbodige ontvoerings transport, Had iedereen afgezet op een tussenstation. En had ze daar met een extra tussenstop opgepikt.

– En de temperatuur in de trein. Het was buiten mooi weer en warm. In de tweede klas was het heel erg warm, warmer dan buiten. In de eerste klas deed de airco het een beetje.

Welke asociale NS manager kiest er voor om een deel van zijn klanten te laten koken en uitdrogen als ze toch een airco hebben op de eerste klas?

Meld dat dan aan je klanten en laat ze daar gaan zitten waar het het koelst is.

Of beter, zorg er voor dat de airco berekend is op zijn taak, voor de hele  trein.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn en getagd, , , , . Bookmark de permalink.

10 Reacties op NS, waarom doet jullie airco het alleen als het buiten koud is?

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ik heb naderhand een klachtenforumier gevonden op een andere plaats op de website

  2. Helena zegt:

    Avatar van Helena
    In die hitte is het geen pretje! Stom dat ze juist tijdens warme dagen niet zorgen voor een goed werkende airco.

    Ik heb de laatste tijd ook alleen maar vertragingen meegemaakt Henk! Op een maandagavond in Amsterdam van 20.00 uur tot na 22.00 uur gewacht tot er eindelijk een trein naar Utrecht reed (er was weer eens sprake van stroomstoring in Utrecht). Ik geloof dat de NS op een gegeven moment doet alsof alles weer in orde is (als de treinen weer beginnen te rijden) en dat men dus de storing afmeldt, terwijl er daarna nog tientallen treinen vertraagd zijn. De volgende dag moest ik van Utrecht naar Rotterdam en ook toen vertraging. Reken dan ook nog mee dat ze overal aan het slopen en nieuwbouw aan het plegen zijn, inclusief extra reistijd en zoektijd (van station naar bus etc)….
    De vraag is of de scores van het aantal treinen dat op tijd zou rijden nog wel kloppen! Volgens mij niet!
    En ik reken ook mee het aantal keren dat je met de trein wilt reizen maar dat er weer werkzaamheden zijn waardoor je om moet reizen of met de bus. Allemaal leuk en aardig maar zo langzamerhand kost het een halve dag reistijd wil je ergens komen met de trein (en eventueel nog even overstappen naar ander vervoermiddel zoals metro) voor een geringe afstand van 70 km of zo. Waar ik nog het meest van baal is dat ze amper info geven. Of dat de trein zoek is, of de conducteur/machinist kwijt is (ook een keer meegemaakt en toen moesten we overstappen op een andere trein).

  3. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ik zal de auto maar weer eens afstoffen
    As dinsdag moet ik naar Rotterdam, dan even geen trein

  4. elsje dijkstra zegt:

    Avatar van elsje dijkstra
    Jij in de auto, omdat de NS (of Prorail) haar werk niet goed doet?
    Je pakt maar een eerdere trein, zodat je altijd op tijd bent.

  5. njoez zegt:

    Avatar van njoez
    Ligt aan de trein waarin je zit. Soms moet je bij 30 graden een vest meenemen zo koud staat de airco.
    De NS, zo grillig als het weer.

  6. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    @Elsje
    Ik was 2 uur te laat op een belangrijke afspraak
    De vorige storing op dat traject die ik ervaren heb was 2 jaar gelden.
    Daarom ga ik niet onnodig vroeg met de trein.

    Het ergste vind ik dat de NS klakkeloos iedereen terug rijdt van Utrecht naar Den Bosch terwijl we onderweg een paar stations passeren waar we heel goed hadden kunnen uitstappen om minstens 1 trein eerder in Utrecht aan te komen.
    Terwijl de trein op zijn schreden terugkeerde zagen we de stoptrein van Den Bosch naar Utrecht langs komen.

  7. elsje dijkstra zegt:

    Avatar van elsje dijkstra
    Ik geef je helemaal gelijk met je klacht over de NS.
    Vooral de afhandeling van de vertraging is verschrikkelijk.
    Maar waarom zo snel het koppie laten hangen?
    Eindhoven – Rotterdam is over het algemeen een betrouwbaar traject.
    De info die de NS geeft op bijvoorbeeld de iPhone is betrouwbaarder dan de info op de borden die op de stations te lezen zijn. Dat is ook vreemd – het lijkt wel of er bij de NS mensen werken die totaal geen weet hebben van wat hun collega’s doen.

  8. Arieke zegt:

    Avatar van Arieke
    Een jaar later en de toestand lijkt nog erger dan voorheen. Vandaag trein van Den Haag naar Assen en vv. Geen airco, ventilator die met enorme herrie koele lucht zou moeten blazen. Passagiers die uit pure wanhoop de ramen openen (in de stilte coupé), waarna alle herrie van de trein, de mestlucht en ongedierte vrolijk naar binnen komen. Hoezo moet ik de auto laten staan?

  9. Hendrik-Jan Kornelis zegt:

    Avatar van Hendrik-Jan Kornelis
    Airco, geen airco, belangrijk is dat ze rijden. Ik ga niet zo vaak met de trein. Daarom valt 20-25% uit tijdens mijn reis??

  10. mo zegt:

    Avatar van mo
    airco/geen airco niet belangrijk? het is iedere keer ontzettend koud in de trein. stel je voor: rotterdam-groningen met een airco die koud staat te loeien terwijl het buiten 15 graden is. en op de terugweg opnieuw. echt geen pretje hoor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *