V2H in de VS en GridCloud in NL

V2H staat voor Vehicle to Grid. Een elektriche auto die met zijn accu het elektriciteitsnet voedt. En zo geld verdient voor zijn eigenaar.
In de VS heeft een hoogleraar geconcludeerd dat daarmee de hoge kosten voor de accu in een EV zijn terug te verdienen. In de marktomstandigheden in de VS duurt dat ongever 5 jaar, dan heeft de V2H adapter de kosten van de accu terugverdiend.

Gewone consumenten betalen het hele jaar door een standaard tarief voor hun stroom. Maar achter de schermen van het stopcontact is een veldslag aan de gang om de opgewekte hoeveelheid stroom precies even groot te maken als wat er op dat moment verbruikt wordt.
In die veldslag op de spotmarkt voor stroom, varieren de prijzen sterk, afhankelijk van de vraag en wat er op dat moment wordt aangeboden.
Normaal plannen de gewone producenten elke dag wat ze die dag gaan produceren, ze bieden dat aan op de markt en daar kopen de energiebedrijven dat in.
Ook grote bedrijven kopen zo stroom in.
Maar als de actuele vraag om 15.13 uur plotseling veel groter is dan voorzien, moet er bijgekocht worden. En dat kan dan alleen bij speciale eenheden, opwekkers die snel kunnen reageren. Of die hun generator in zijn “vrij” laten meedraaien.
De piekstroom die dan verkocht wordt is veel duurder. Nu blijkt dat een grote groep EV, Electric Vehicles, ook die stroom kan leveren. Een EV die is uitgevoerd met een slimme lader, kan van laden binnen 1 minuut overschakelen op stroom leveren. Die korte reactietijd is geld waard.

Gebruiks scenario
De EV eigenaar houdt zijn auto gewoon zo vaak mogelijk aan de lader, of die accu nu al vol is of niet.
Die lader meldt zich dan aan bij de grid cloud en wacht instructies af. Als er in dat deel van het net niet te veel belasting is, krijgt de lader de instructie dat hij kan gaan laden. Als er al veel vraag is, dan moet hij afwachten.
Bij een piekvraag, stuurt de netbeheerder net zo veel slimmeladers als nodig is, de opdracht om NU te gaan leveren. Binnen een minuut, gaan die slimme laders dat dan doen, en de peikvraag is ingevuld. De stroom geleverd.

De EV eigenaren die voor deze piekvraag hebben geleverd, krijgen het top tarief op hun rekening bijgeboekt, plus een basisbedrtag voor het on line beschikbaar zijn.
Dus alleen al je “EV met slimme lader” in het gewone stopcontact hebben, levert geld op. Net als de centrale die vrij meedraait, in afwachting van een piekvraag. Ook in nederland kunnen toekomstige EV eigenaren zo hun accu snel terugverdienen.
Maar dan moeten ze zich wel gaan organiseren, in een GridCloud, een vereniging van eigenaren van EV’s met slimme laders die on line dezelfde taal spreken.

Ze zullen dat zelf moeten ontwikkelen, want onze netbeheerders willen die verdiensten graag voor zichzelf houden. Of we wachten op de VS, waar ze zoals gebruikelijk al wat verder zijn.

Newark, Delaware Tests Vehicle-to-Grid Technology

A V2G Test: Pool Electric Cars for Grid Needs

http://www.udel.edu/V2G/

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

3 Reacties op V2H in de VS en GridCloud in NL

  1. Henk Daalder op weg naar Kopenhagen zegt:

    Avatar van Henk Daalder op weg naar Kopenhagen
    In een filmpje kun je zien dat http://www.renewableenergyworld.com/rea/news/article/2009/01/newark-delaware-tests-vehicle-to-grid-technology-54612, nadat de EV het commando heeft ontvangen om stroom te gaan leveren uit zijn accu.

    Reactie is geredigeerd

  2. Aad Verbaast zegt:

    Avatar van Aad Verbaast
    Ik had het via jou al eerder gelezen: een geweldig idee!

  3. Henk Daalder op weg naar Kopenhagen zegt:

    Avatar van Henk Daalder op weg naar Kopenhagen
    Inderdaad herhaling, maar ik had iemand links beloofd.
    Soms werkt herhaling…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *