De MIEV rijdt goed, als een automaat

De MIEV, de elektrische auto van Mitsubishi was even in Nederland. Op het symposium van het TWA netwerk op de TUe. Allerlei automotive onderwerpen kwamen aan bod, waaronder de introductie van deze elektrische auto. Inderdaad geen enkel geluid als hij langzaam rijdt, bij hogere snelheden gewoon het banden geluid van een rijdende auto.

In de pauze kon je er een stukje mee rijden op het terrein van de TUe. En hij rijdt als een automaat. De Mitsubishi MIEV ziet er van binnen ook uit als een automaat. Maar rijdt wel een stuk goedkoper dan een fossiele brandstof auto.
Eerst stapte ik aan de linker kant in, maar daar zaten geen pedalen. Het stuur zit aan de rechterkant. Deze auto is van een testserie bedoeld voor fleet-tests. Er zijn er ca 2000 van gebouwd. In 2009 wordt hij in Engeland geintroduceerd, en later in de rest van Europa, met een links stuur, is althans het plan.
Mitsubishi moet de ondernemers afweging maken om te investeren in meer productie capaciteit, en of ze dat snel genoeg kunnen terugverdienen met een auto die zeker aanvankelijk behoorlijk aan de prijs zal zijn.

In het gebruik zal deze elektrische auto een factor 2 goedkoper per gereden kilometer zijn dan een fossiele brandstof auto. Niet dat Mitsubishi dat verklaarde, maar het was af te leiden uit uit een presentatie van project Better Place, dat elektrische auto’s grootschalig introduceert in Israel en Denemarken, en meer landen komen er aan.
De Miev kan op 2 manieren worden opgeladen, aan het 230 V stopcontact, dat zal het goedkoopst zijn. Of bij een snellaad station, waar hij in 30 min tot 80% wordt opgeladen. Daarvoor is dan wel een lader van 50 kW nodig.

Standarisatie van het laden is nodig
Het laden wordt nog een punt van diverse ontwikkelingen, iedere producent vindt hier het wiel opnieuw uit. Eigenlijk moet een groep bedrijven daar een standaard voorstellen, niet voor het technische laden zelf. Maar wel voor bijvoorbeeld de stekker voor het snelladen.
En het communicatie protocol om de kwaliteit en laad parameters van de accu aan de lader door te geven.
En ook een communicatie standaard voor het afspreken van de gewenste laad toestand binnen een bepaalde tijdspanne. In de tussentijd kun je als elektrische auto eigenaar, je accu verhuren aan het energiebedrijf, om zo wat te verdienen  met die accu. Het energiebedrijf zal er graag voor betalen.
Er is dan wel een kritsche massa van minstens honderden elektrische auto’s “met slimme lader” nodig.

Op deze manier worden de kosten van autorijden op 3 parameters heel anders.
Zeker in de introductie fase zal deze auto duurder zijn dan een vergelijkbare fossiele auto.
Maar de brandstofkosten zijn een stuk lager. Waar je gewend bent aan aan 30 EUR per week voor 20 liter benzine. Kost het laden van een elektrische auto maar 3 EUR per week, voor dezelfde afstand.
Een factor 10 goedkoper dus.
Maar er zit ook een dure accu in deze auto, die slijt, en heeft dus afschrijvings kosten.
Daar kunnen echter inkomsten tegenover staan van het energiebedrijf, als dat flexibel en innovatief wil zijn. Nederlandse energiebedrijvenhebben wat dat betreft hun imago sterk tegen.
Maar met 100.000 elektrische auto’s als leverancier van capaciteit een 300 MW centrale. Daarmee sparen ze een investering uit van 600 miljoen. Dat is 6000 EUR per auto accu. Hier is een nieuwe energie markt op komst.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

3 Reacties op De MIEV rijdt goed, als een automaat

  1. Aad Verbaast zegt:

    Avatar van Aad Verbaast
    Dat moet het wel gaan worden: elektrische auto’s.
    Of wordt het toch de waterstof techniek?
    Reactie is geredigeerd

  2. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ik denk dat accu’s eerder populair zullen worden dan waterstof. Voorlopig is het ook veel simpeler om een puur elektrische auto te voorzien van een kleine benzine aggregaat, voor het geval dat de accu echt leeg raakt.

    Eigenlijk zijn accu’s ook waterstof opslag, maar dan met massafabricage gemaakt.
    Dit geldt zowel voor NiMh als Li-Ion accu’s

  3. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    De echte gebruikskosten zijn overigens sterk afhankelijk van het “business” model dat benut wordt voor het gebruik van deze auto’s
    Wordt hij geleased
    Ga je de accu leasen?
    Ga je de accu verhuren aan het energiebedrijf?
    Ga je hem thuis benutten om zelf opgewekte stroom op te slaan, of juist overdag nachtstroom benutten? De accu bevat meer stroom dan een gemiddeld gezin gewoon is aan stroom te verbruiken.
    Wat je er snachts als goedkope nachtstroom in stopt, kun je overdag gebruiken. Maar of dat ook echt kan, hangt af hoe vaak de auto thuis overdag voor de deur staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *