Betere accu’s voor elektrische auto’s

Het CMMN project voor een open source auto ontwerp, organiseerde een open garage bijeenkomst op de TU in Eindhoven. Het automotive lab heeft inderdaad een beetje weg van een garage. Een grote ruimte, met enkele auto’s èn een garage deur.
En op deze dag natuurlijk gevuld met in auto’s geinteresseerde mensen.
Helaas kon ik alleen maar 2 lezingen bijwonen, terwijl het programma de hele dag omvatte.
In de morgen was er een brainstorm sessie over de toekomstige ontwikkelingen van het ontwerp. Het eerstvolgende doel is een rijdend prototype op de autorai van 2009.

In de middag van de CMMN garage 2 presentaties:
– Hoe organiseer je een vrijwilligers community met vooral in techniek geinteresseerde mensen? Door Wireless Leiden.
– Ontwikkelingen in accutechniek, door Peter Notten. Hij werkt 2 dagen op de TUe en 3 dagen bij Philips Research, natuurlijk aan accu’s voor Philips aparaten.
Onlangs was er een symposium over elektrisch aangedreven voertuigen aan de Hogeschool Arnehm Nijmegen, waar 200 mensen uit binne en buitenland kwamen kijken wat neerland te bieden heeft op dit gebied. En dat is dus veel.

Jammer dat  de innovatie agenda energie transitie geen enkele aandacht schenkt aan deze vorm van duurzame mobiliteit. Er wordt daarmee toch 400 miljoen verbrand door het regie orgaan van EZ, die denken natuurlijk alleen aan hun vrienden. En in Den Haag heeft duurzame mobiliteit geen vrienden.

NiMH

Bij een Li accu is dat anders.

Nu al een elektrische auto? Kan!Zonder BPM
ECE, Elekctric Cars Europe

CMMN open source

energie innovatie agenda

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

5 Reacties op Betere accu’s voor elektrische auto’s

  1. Aad Verbaast zegt:

    Avatar van Aad Verbaast
    geboeid gelezen!

  2. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Dank je Aad

  3. Krispijn zegt:

    Avatar van Krispijn
    Beste Henk,

    Op pagina 49 van de innovatie agenda energie staat als concreet doel voor 2020:

    ‘Een smartgrid-elektriciteitsnet voor plug-in hybrides en volledig elektrische autos’.

    En op pagina 51 bullet 5 staat: ‘De rijksoverheid onderzoekt de gevolgen en kansen van stijgend gebruik van plug-in hybrides en andere elektrische voertuigen.’

    Zo corrupt zijn ze dus niet in het Haagse 😉 Ik zou je blog over C’MMN’N sterker vinden als je dat soort sneren achterwegen laat, maar da’s mijn 2 cent. Buiten dat leuk om weer eens een update over C’MMN’N te lezen. Blijft een erg leuk project, dat ik met belangstelling blijf volgen.

    Kijk trouwens ook eens naar ontwikkelingen in het buitenland. Bijvoorbeeld Project Better Place of op Amerikaanse weblogs als Autobloggreen. De ontwikkelingen gaan namelijk hard bij deze olieprijs en ook in Nederland lopen meerdere partijen zich warm. Eneco had vorig jaar al aangekondigd een netwerk van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op te willen zetten en recent heeft ook Essent soortgelijke ambities uitgesproken.

  4. Hans de Koning zegt:

    Avatar van Hans de Koning
    Zeer geboeid gelezen. Ook het commentaar van Krispijn. Vraagje voor hem: Hoeveel bladzijden telt die innovatie agenda en welke rangorde hebben electrische voertuigen (pag.49 en 51 bullet 5) dus helemaal?

    Kijk ook eens naar de bonussen en het salaris van v.d.Veer en neem daarbij in ogenschouw dat Shell niet voor een lump sum technologie aan Irak wil leveren, maar alleen in ruil voor olie. En lees dan:

    http://www.alternet.org/story/91123/ en vervolgstukken. Doe dit niet vlak voor het naar bed gaan … nachtmerries en ergernis staan een gezonde slaap in de weg.
    Reactie is geredigeerd

  5. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Krispijn,

    De Innovatie Agenda Energie is vooral geschreven voor het voordeel van de grote energie bedrijven. Als excuus om hen een paar honderd miljoen toe te schuiven. En waarom? Ze kunnen vragen wat ze willen, consumenten kunnen nu nog geen kant op zolang ze de energiebedrijven hun kartel mogen handhaven.

    Eigenaren van elektrische auto hebben ook helemaal geen smart grid nodig. Het elektriciteitsnet is sterk genoeg om alle elektrische auto’s op te laden, ook als iedere fossiele auto ineens elektrisch zou zijn.
    Hooguit moeten we in dat extreme geval, dan niet allemaal tegelijk willen opladen, en ook niet allemaal met een zware 3-fasen lader.

    Wat er in de Energie Innovatie Agenda had moeten staan, is dat “de regering er naar streeft om in 2020 50% van alle personen auto’s op stroom te laten rijden, omdat dat minstens een factor 2 zuiniger is, en schoner.”

    Zie het Deense plan om 500.000 deense elektrische auto’s gekocht te krijgen.

    En dat ze als innovatie stimulering een extra 30 miljoen ontwikelingsn subsidie aan de nederlandse autoindustrie geven om de componenten voor elektrische auto’s te maken, en goedkoop fabriceerbaar, HTAS-E.Er loopt al het http://www.volkskrantblog.nl/bericht/201323, maar de fossiele idioten hebben bewust elektrische aandrijving er uit gelaten.
    Zelfs lichtgewicht construeren is nu een ondergeschoven kindje.
    En dat terwijl er al succesvolle, maar kleine nederlandse bedrijfjes zijn die hele mooie controllers maken voor de hedendaagse niche, elektrische sportauto’s.

    Dát had er op pag 49 moeten staan.

    Op pag 51 had moeten staan:”De overheid gaat onderzoeken hoe het huidige netbeheeders monopolie kan worden doorbroken, zodat elke toekomstige eigenaar van een elektrische auto, geld kan verdienen door met zijn slimme lader aan peakshaving te doen in een slim elektrciteitsnet.”
    Op deze manier kan de dure accu sneller op de nederlandse markt geintroduceerd worden”

    Elektriciteitsbedrijven, producenten en netbeheerders, moeten gedwongen worden mee te werken aan dergelijke oplossingen. Nu kijken ze alleen naar eigen voordeel en behoud van de eigen marktmacht, ten koste van decentrale opwekking.
    Deze techniek is al bekend, hoeft alleen maar uitontwikkeld te worden.
    Dat is nu de innovatie die in de Energie Innovatie Agenda had moeten staan.
    En omdat deze voor de hand liggende zaken er niet in staan, en ze in de energie sector rete slim zijn, hebben ze dit er bewust uit gelaten.

    Daarom is mijn beschuldiging dat ze corrupt zijn, terecht.

    Vraag je ook eens af waarom Essent of een ander energie bedrijf niet in het CMMMN project meewerkt om een transparant, open source laad en peakshaving systeem te specificeren.
    Ze hoeven het alleen maar te vragen en de TU’s gaan aan de slag.
    Juist zo’n peakshaving laad systeem kan de introductie van veel elektrische auto’s helpen.

    Maar Essent komt alleen met een keten van snellaad stations. Waarschijnlijk omdat ze daar meer kunnen vragen voor hun stroom.
    Essent begrijpt nog niet waarom de witte pomnpen zo populair zijn.
    Ik hoop dat Essent niet te veel investeerd in dit domme plan, en eindelijk met de consument gaat meedenken. Die consument is namelijk veel slimmer dan Essent in zijn arrogantie denkt.
    Omdat de consument straks zelf zijn energie opwekt en met de buren deelt, zal Essent straks moeten leuren met zijn produkten. Dan is het veel slimmer om nu al als een uiterst klantvriendelijke dienstverlener te groeien. Met transparante en vooral eerlijke produkten.

    Zoals een windpark dat ze samen met hun klanten bouwen, bijvoorbeeld.
    Maar tot nu toe denkt Essent alleen aan zijn eigen belang.

    Het CMMN project kan beter andere partners zoeken, zoals http://www.innosysengineering.com/ Dat ontwikkelt ook de ombouw pakketten van de elektrische auto’s waar Essent PR lawaai over maakt.

    Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *