SDE subsidie voor zonnestroom, vergeet het nog even

“Met de SDE helpdesk van Senter Novem, hoe kan ik u helpen?” Goedemorgen, met Henk Daalder, weken geleden heb ik een subsidieaanvraag ingediend voor zonnestroom Het is nu 6 mei, wordt het niet tijd dat U als Senter Novem iets van zich laat horen? Zo begon mijn zoektocht naar enige informatie over voortgang bij Senter Novem.

Ze hebben begin april ca 6000 aanvragen ontvangen van mensen die een zonnestroom installatie willen aanleggen. Voor de stroom daar uit, krijg je subsidie.
Helaas is hetsubsidie budget veel te klein, en moet Senter Novem extra mensuren besteden aan het in het zorgvuldig uitsmeren van dat budget over de aanvragers.

Wie het eerst komt…
In de regeling staat dat wie het eerst komt het eerst krijgt. En dat dat op dagbasis gebeurd.
Op 1 april ontvingen ze ca 4000 aanvragen, waaronder de mijne, op 2 april en de dagen erna ook nog ca 2000 aanvragen.
Dus moet Senter Novem vaststellen op welke dag het subsidie budget is uitgeput, 2, 3 of 4 april, of nog later.
Voor die dag gaan ze loten tussen de aanvragers die op die dag een aanvraag deden.

Maar zo simpel is het niet voor de ambtenaren van Senter Novem.
Eerst moeten ze vaststellen hoeveel subsidie er nav de aanvragen moet worden gereserveerd voor elke aanvraag. Elke dag een som van de aanvragers van die dag, tot het budget op is.

Wat te doen als iemand het aanvraag formulier fout invulde? Die zonnestroom pionier krijgt dan een brief met vragen om de aanvraag aan te vullen of te corrigeren. Telt hij dan nog mee voor die dag, of komt hij in de groep van een latere dag? en welke dag dan?

Zo liggen er bij Senter Novem stapeltjes aanvragen per dag. Voor 1 april 4000 stuks, dat is ca 40 cm hoog.
Voor 2 april is de stapel 20 cm hoog en zo steeds lager denk ik.

De helpdesk verwachte dat ze elke dag als een geheel zouden behandelen

Aanvraag correct of niet?
Dus wordt eerst bekeken of de 4000 aanvragen van 1 april correct zijn ingevuld, en worden er correctie vragen uit gestuurd of een ontvangs bevestiging naar de aanvrager gestuurd.
Die weet dan dat zijn aanvraag correct is of nog een aanvulling behoeft voor de volgende fase.
Deze brief zouden de eerste aanvragers eind mei kunnen verwachten…. 2 maanden na het indienen van de aanvraag.

Hoe veel subsidie voor die aanvraagdag?
Dan gaat Senter Novem vaststellen hoeveel subsidie de aanvragen samen gaan kosten, de komende 15 jaar.
Op jacht naar het eind van het budget. Is dat voor een bepaald subsidie dag nog niet bereikt, dan kunnen de aanvragers een brief verwachten dat ze subsidie krijgen.
Deze brief zou voor eind september moeten komen, beloven ze op de website.

De helpdesk persoon verwacht, of vermoed dat zijn collega’s elke aanvraagdag in zijn geheel afwerken, voor er brieven worden uitgestuurd.

Duurzaam is maar spielerei voor Senter Novem
Het signaal van deze trage interactie is dat onze overheid liever geen stimulerende invloed heeft op het duurzamer worden van de samenleving.
Een duurzamer samenleving is natuurlijk niet de doelstelling van Senter Novem, alleen dat de ambtenaren wat werk houden.
Als 6000 aanvragen 120 werkdagen kosten, tot eind september, dan is dat ca 10 minuten doorlooptijd. Dus moeten er meerdere ambtenaren tegelijk aan werken, dan kun je dat aantal ook uitbreiden, zodat er een normale, klantvriendelijke reactie tijd mogelijk is.

U kunt wel altijd bellen met Senter Novem.
Ik weet nu dat ze mijn aanvraag echt hebben ontvangen, en dat die zo op het oog compleet en correct is.
Maar ja, dat was de helpdesk maar.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *