Onze auto wordt van glas

Het bedrijf Lightweight Structures in Delft heeft een nieuw soort veerpoot voor auto’s ontworpen.
Zelf noemen ze hem “veerknook”.
Met die glaszevel veer wordt een auto lichter omdat die “veerpoot uit een stuk” een aantal ijzeren onderelen vervangt. Dat is lichter, eenvoudiger en ook goedkoper als de aantallen maar groot genoeg zijn.
En als een auto lichter wordt, verbruikt hij ook minder brandstof en dus gaat zijn gebruiker zuiniger om met zijn CO2 budget.

Op de foto zie je een haaks stuk kunstof, aan het verticale einde, de knook, wordt het wiellager bevestigd.
Het horizontale gedeelte is tegelijk de draagarm en de veer in een.
Het uiteinde van het horizontale gedeelte wordt bevestigd aan het chassis van de auto.

Kijk maar eens onder je eigen auto, daar zie je een horizontale draagarm, van ijzer, en daarboven zit de veer, en bovenaan die veer zit weer de veerschotel, waar het gewicht van de auto op de veer rust.
De ouderwetse ijzeren veerpoot zit met een scharnier aan de rest van de auto bevestigd.

Deze kunstof composiet veerpoot, sorry veerknook,  komt vast en verend aan het chassis te zitten, bij elke hoek van de auto een.
De wielophanging kan met deze kunstof veer lichter worden uitgevoerd. Onderaan moet het natuurlijk wel stevig blijven, want daar rust nu het gewicht op, als straks deze veerpoot gebruikt wordt.
De schokdemper blijft wel nodig.

Er is nu een fabrikant die dit soort veren gaat toepassen. Op een nieuw type auto, want het ontwerp van een auto kan anders worden dan met een ijzeren wielophanging.
Daarom is het een hele verandering voor een autofabrikant.

Ik denk dat ze eerst een voertuig moeten uitzoeken dat aanvankelijk in veel lagere aantallen wordt gebouwd.
Misschien is de Duracar een kandidaat?
Of een formula zero auto?

HTAS automotive innovatie
Op een bijeenkomst van het HTAS subsidie programma, vertelde Aldert Verheus van het bedrijf dat kunstof steeds vaker wordt toegepast.
Vaak is dat tegenwoordig koolstof vezel met kunstof, zo zijn er vliegtuigen die daar voor 60% uit bestaan.
Maar niet altijd is het dure koolstofvezel composiet de beste keus. Glasvezel composiet is wat zwaarder, maar ook goedkoper en flexibeler, vandaar dat het voor deze veerpoot een betere keus is.
Nu nog een fabrikant die zijn voertuig echt lichter, innovatiever en CO2 arm wil bouwen, goedkoper voor de klant, en met een lagere kilometerprijs.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *