Politiek via internet kweekt grote verkiezings winst

In het product design is de interactie tussen het product en de gebruiker bepalend voor de kwaliteit van het product. Tenminste de kwaliteit die de gebruiker ervaart. Een handvat met scherpe randjes is onprettig. Het ding zal dan niet als een kwaliteitsproduct ervaren worden. Wel als er een zacht en stevig handvat aan zit.

Interactie met de politiek bepaalt ook de kwaliteit van de politicus.
Zo is het ook met de politiek. Als er gedraai en gelieg ervaren wordt, dan is dat een slecht politicus.
Maar ook in de directe communicatie met de burger. De politicus die serieus en geloofwaardig overkomt, en daarna zijn statements ook in regelingen en beleid kan verwezelijken, is een goed politicus.
Natuurlijk zal niet iedereen dat zo ervaren.
De cda minister die zich laat overhalen een kolencentrale te laten bouwen, is een uitstekend politicus voor de kolenboer. Maar zij is natuurlijk voor het land als geheel verjkeerd bezig, want kolencentrales zijn dom en laten ons land op termijn verdwijnen.

Maar voor de kiezer is dat anders, die denkt niet zo ver door en ziet geen corruptie. Die ziet alleen de interactie. Is die positief, dan is de politicus OK.
Nu is er de laatste jaren veel meer interactie in het leven van de burger gekomen.
Internet heeft hyves, blogs en polls, en er wordt minder TV gekeken en steeds meer is men op internet actief. En actief betekent interactie.
Dus de niet interactieve politicus, zoals ze nu vrijwel allemaal niet interactief zijn, is een slechte politicus, een niet stemwaardige politicus.

Interactie kan op verschillende niveaus aangeboden worden.
De methode Rita en Jan is roepen wat de mensen graag willen horen. Dat kan gemakkeijk vanuit de oppositie.
Anders wordt het als je regerings waardig gevonden wilt worden.
Dan is die interactie ineens veel zwaarwichtiger. Dus houden leeghoodfdige politici bij voorkeur hun mond. En dat is weer niet interactief, dus slecht.
Toch maakt internet vele nieuwe vormen van interactie mogelijk.
De simpelste is laten reageren op ee blog. Daarom is het werkelijk onbegrijpeleijk dat er zo weinig politici bloggen.
Het geeft aan hoe ver de meeste politici van de maatschappij af staan. Het is ook wel verleidelijk als je dagelijks lobbyisten uit het bedrijfsleven spreekt, maar weinig echt praat met gewone burgers, die meestal ook nog heel goed geschoold zijn, en van hun hart geen moorduil maken. Dan blijkt dat die gewone burger van veel beleidsterreinen meer weet dan de politicus.

Daarom is het internet zo’n goede manier om die interactie tussen politiek en burgers te realiseren.
Veel burgers kunne nmeedoen, dus veel interactie is mogelijk, veel stemmers kunnen hun kans krijgen de politiek te adviseren.
En de politiek krijgt veel en rijk geschakeerde adviezen.
Bovendien is er alle ruimte om veel meer personeel dan de ene politicus in te zetten.
Een politicus kan 1000 mails krijgen en die kunnen allemaal series beantwoord worden, desnoods door 100 man personeel.
Daarom zijn de persidents verkiezings campagnes in de VS zulke grote operaties, al die vrijwilligers bellen en flyeren zich suf.

Die vrijwilligers hopen wellicht op een baantje of gewoon campagne ervaring dicht bij die ene politicus.
De buger in nederland moet gewoon via internet in zijn eigen tijd invloed kunnen krijgen.
De politicus bepaald waarop. “Deze week wil ik 10 goede adviezen over wat ik tegen minster Eurlings moet zeggen”
Zijn achterban kan dan samenwerken aan de beste argumentatie.
Op een wiki gaat dat heel efficient, en het laat invloed toe voor heel veel mensen.

Iedere burger die zijn politicus zo advies geeft, zal niet snel meer een zwevende kiezer worden.
want het slimme van deze aanpak zit niet eens in het geven van invloed, maar in het verleiden van veel burgers om na te denken over dat advies aan de politiek. Dat schept een band en commitment.
En dus stemmen.

Zo, dank voor het helemaal tot hier lezen, laat even weten in een reactie, welke interactie met de politiek jou het beste lijkt.
Natuurlijk gaat een samenvatting van al die reacties naar de politiek, o.a. via het wiki “Invloed creert aandacht“.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

2 Reacties op Politiek via internet kweekt grote verkiezings winst

  1. sprakeloos zegt:

    Avatar van sprakeloos
    interessant, heb zojuist enige minuten na je ook over interactie, publiek en politici geschreven, maar dan weer anders.

    Direct wenden tot de politicus (bijvoorbeeld internet) is het beste, maar je creert dan weer een nieuwe politieke laag, van geïnteresseerden en hevig belanghebbenden, en uit de dagelijkse werkervaring met betrekking tot mail en informatie moet ik constateren dat het niet gemakkelijk is alles (of al veel) bij te willen houden. Dat merk je eigenlijk al op Volkskrantblog. Wat is interessant, waar wil je op reageren en hoe hou je de discussie die volgt in de gaten.

    Dus hoe communicatief noodzakelijk het ook is, het kost wel heel veel tijd.

  2. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Klopt. democratie is niet gratis.
    Maar er zijn heel veel mensen die bereid zijn hun vrije tijd hierin te steken. Als hen een beetje invloed gegund wordt.
    Dat zal het probleem niet zijn.
    Vervolgens helpt het aan de kant van de politici als ze wiki’s gaan gebruiken.
    Als dat goed gebeurt wordt het zelf organiserend vermogen van het wiki benut

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *