Terreur in Eindhoven

Eindhoven Airport ligt helemaal ingeklemd in de bebouwing van de stadsregio. Maar de startbaan is wel zo gesitueerd dat vliegtuigen niet perse over de stad Eindhoven hoeven te vliegen. En juist wel over de randgemeentes. Daar hebben ze schoon genoeg van de megalomane groei-ambities van Eindhoven en de directie van Eindhoven Airport. Met de groei van de afgelopen jaren werd de lawaaioverlast steeds groter en in een uitgebreider gebied in de randgemeentes om Eindhoven.
En omdat Eindhoven Airport een overloop luchthaven moet worden voor Schiphol, moet het in Eindhoven nog veel erger worden.

De echte terroristen in de regio Eindhoven, zijn Schiphol en zijn zetbaas in Eindhoven, de directeur van Eindoven Airport. Schiphol is grootaandeel houder in de regionale luchthaven.

De Belangenvereniging Omwonenden  Welschap, BOW,  heeft op haar website deze poster gezet. Het lijkt een verwijzing naar 9/11, maar is in feite een aanklacht tegen de lawaai terreur van de gemeente Eindhoven.
De flat is de Kennedytoren in het centrum van Eindhoven, en het vliegtuig vliegt daar niet in, maar cirkelt over het centrum van de stad om hoogte te winnen. Als het op 3000 m hoogte is aangekomen, kan het zonder overlast voor de randgemeentes vertrekken naar waar de Eindhovenaren willen. Dat wil de poster zeggen.

De gemeente Eindhoven heeft samen met de provincie geinvesteerd in een extra grote vertrekhal bij de luchthaven. En het Eindhovense digipanel is voor uitbreiding van  Eindhoven Airport. Dus eigenlijk is Eindhoven voor meer lawaai in de buurgemeentes.

Daarom stel ik voor dat de vertrekroutes vanaf Eindhoven Airport zo worden aangepast dat vliegtuigen eerst hoogte winnen in een paar rondjes boven de stad. Als ze dan op 3000 m hoogte zijn aangekomen, vertrekken ze in de juiste richting over de randgemeentes. Dan veroorzaken ze geen overlast bij de mensen die geen uitbreiding willen en wel bij de mensen die dat wel willen.

Vliegtuigen vertrekken dan in noordoostelijke richting, bij Ekkersrijt buigen ze af naar Woensel, de noordelijke wijk van Eindhoven, vervolgens verder over de wijken Tongelre, Stratum, Gestel in het zuidwesten, Strijp en weer Woensel.
Evt vliegen ze in een piramide vormige spiraal omhoog, zodat de overlast niet telkens in dezelfde straten van Eindhoven valt.
Zo krijgen de vliegtuigen al cirkelend hoogte en na een tijdje zijn ze zo hoog en dus ver, dat het lawaai niet meer opvalt.

Op deze manier kan Eindhoven een echt win win kans benutten, en uitbreiden van Eindhoven Airport, en de milieuvervuiling reduceren op plaatsen waar de bevolking dat niet meer wil.

Deze rondjes boven de stad Eindhoven zijn de onvermijdelijke consequentie van de Eindhovense  wens te groeien in luchtvaart, en  meer vluchten van Schiphol over te hevelen naar Eindhoven.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

11 Reacties op Terreur in Eindhoven

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Eindhoven Airport is eigenlijk Welschap, een militair vliegveld. Er is “burger medegebruik”.

    Veel beter zou zijn geweest om vliegveld de Peel te ontwikkelen.
    Dat kan nog steeds.
    Eindhoven heeft net een nieuwe wijk gebouwd op het oude vliegveld Welschap, en de startbaan was al opgeschoven.
    Door de hele handel te verplaatsen naar De Peel, komt bij Eindhoven weer ruimte vrij voor een een nieuwe grote wijk.

    Bovendien maakt de ontwikkeling van vliegveld de Peel, ook de ontwikkeling van de as Eindhoven – Helmond – Deurne veel rendabeler.

  2. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Overigens is Vliegveld Weeze, tussen Venlo en Nijmegen, net over de duitse grens, een nu al snel groeiend alternatief.
    Alleen daar heeft Schiphol geen invloed, dus vind Eindhoven dat niets.

  3. Mephisto zegt:

    Avatar van Mephisto
    Het zou mooi zijn als mensen hun bestemming eens lopend in ogenschouw nemen met de huidige milieuproblematiek in hun achterhoofd. Wedden dat er minder gevlogen gaat worden?

  4. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Of fietsend, voor de ongeduldigen

  5. Man met baard zegt:

    Avatar van Man met baard
    “Eindhoven Airport ligt helemaal ingeklemd in de bebouwing van de stadsregio”.

    Dat is gewoon niet waar. Het ligt aan de rand van Eindhoven. En het lijkt me niet meer dan logisch dat je vliegtuigen zoveel mogelijk over dunbevolkt gebied laat vliegen, in plaats over een grote stad.

    En je gaat mij niet vertellen dat de mensen in de randgemeenten geen gebruik maken van de luchthaven.

    Stemmingmakerij en NIMBY-gedrag, dat is het.

  6. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Of ze gaan over Veldhoven, knegsel, Steensel, Eersel, Bladel
    Of ze gaan over Best, Son, Breugel, Nuenen, Geldrop, Helmond en Stiphout

    In de stad Einbdhoven wonen 200.000 mensen.
    In de randgemeentes wonen ook 200.000 mensen, en die zijn tegen uitbreiding, althans de gemeenteraden.

    Geen nimby gedrag dus.
    De meeste mensen woonden er al toen de Eindhoven begon met het uitbreiden van de vluchten.

  7. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    je kunt ook zelf http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=eindhoven&ie=UTF8&ll=51.470691,5.419006&spn=0.186487,0.455933&t=h&z=11&om=0

    Vroeger vertrokken vliegtuigen bijna altijd naar het ZW, waar inderdaad minder mensen wonen.
    Maar door de groei van het aantal vluchten, steeg de overlast en de klachten.
    Daarom gingen ze ook de andere kant gebruiken. Daar wonen veel meer mensen.
    En vliegtuigen stijgen langzamer op, dat is iets zuiniger, maar dan maken ze ook over een veel groter gebied lawaai.

  8. Een Oude Bekende zegt:

    Avatar van Een Oude Bekende
    Jij hield toch zo van schone lucht en zo? Zo erg dat ik niet over Wilders “mag” praten maar over het klimaatprobleem “moet” bloggen? Hoe is dat te rijmen met “een paar rondjes boven de stad”?

    Ik heb onder de aanvliegroutes van Beek (Maastricht) gewoond, en nabij de vliegbasis Gilze-Rijen (met veel helikopters). Mijn ex woonde langs de spoordijk in Tilburg, met de slaapkamer op spoorhoogte, zo’n 25m er vandaan.

    En na een paar dagen hoor je die dingen niet meer, tenzij… je er op gaat letten om meteen de telefoon te kunnen grijpen om weer te klagen.

  9. Man met baard zegt:

    Avatar van Man met baard
    “In de stad Einbdhoven wonen 200.000 mensen.
    In de randgemeentes wonen ook 200.000 mensen, en die zijn tegen uitbreiding, althans de gemeenteraden.”

    Je vergeet er even bij te vertellen dat de randgemeentes bij elkaar veel meer oppervlakte hebben dan Eindhoven in zijn eentje. Ergo: de overlast boven een stad is erger dan boven dorpjes en stadjes en landbouwgebieden.

    Natuurlijk moet de overlast voor iedereen zo min mogelijk zijn. Maar de overlast afwentelen op de stad is kortzichtig.

  10. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Van mij mag Eindhoven airport gesloten worden, of alleen vluchten uitvoeren om 7.00 en 19.00.

    Het gaat er om dat de eindhovenaren meer vluchten OK vinden, en daarmee meer vervuiling bij anderen veroorzaken. Die anderen willen die vervuiling niet meer.
    Daarom moeten degenen die uitbreiding willen, daarom ook de daarbij horende vervuiling voor hun rekening nemen.

    Je begrijpt natuurlijk ook wel dat eindhovenaren als een blad aan de boom van mening veranderen als die vliegtuigen echt boven de stad hoogte gaan winnen.
    Maar dat is de consequentie van uitbreden.

    Niet helemaal hetzelfde als “de vervuiler betaalt” maar wel gelijkwaardig.

  11. Ron Messing zegt:

    Avatar van Ron Messing

    Mij verbaasd het dat er in de discussie over uitbreiding op uitbreiding, bij de voorstanders de werkgelegenheid telkens “lijkt” mee te wegen. Men heeft het over officiele cijfers, alleen (b)lijken die bij minder vliegen vaak het dubbele effect te hebben als bij meer vliegen. En zelfs dan is het “gunstige” effect het dubbele als waar men in de UK bij de uitbreiding van Stansted vanuit ging.

    Zolang de herrie en de vervuiling bij de buren merkbaar is heeft niemand bezwaar. Mij maakt het verder ook niet uit of er een nieuwe snelweg; afslag; vuilverbrander of bordeel gebouwd gaat worden in de straat waar de directie van Eindhoven Airport woont, daar heb ik geen last van. Dat glasharde afspraken zomaar genegeerd lijken te kunnen worden als het even niet uitkomt is rondweg onbeschoft. Waar zou het ontbreken van vertrouwen in de politiek toch vandaan komen?

    Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *