Omzet Volkskrant stort in

Niet de oplage maar de advertentie inkomsten dalen bij de Volkskrant. Volgens Pieter Broertjes moet de krant zich opnieuw uitvinden. Kunnen bloggers daarbij helpen?

Op de website van reclameweek vond ik dit bericht:

21-11-2007 – Gaat het nu wel of niet goed met de Volkskrant? Op die vraag gaf hoofdredacteur Pieter Broertjes een tweeledig antwoord. Hij vertelde tijdens de MWG Aan Tafel-bijeenkomst in de Amstelborgh in Amsterdam dat de omzet sinds de zomer in elkaar is gestort. Volgens hem gaat het voor het eerst niet om een conjuncturele ontwikkeling, maar is er een structureel probleem. De komst van gratis dagbladen zorgt ervoor dat adverteerders voor stuntprijzen worden binnengehaald. Het kan maanden of jaren duren voor de markt van die kortingen op tarieven af is. Daarnaast is er minder respons op de advertenties. Adverteerders maken vaker de overstap naar internet. Overigens kampen ook de andere betaalde kranten met dergelijke problemen.

Anderszijds noemde Broertjes het een interessante en inspirerende tijd, waarin de krant opnieuw moet worden uitgevonden. Vooral online gaat het bereik omhoog. De Volkskrant heeft een oplage van 280.000, Broertjes zei dat het bereik online ongeveer even hoog lag. Innoveren doet de Volkskrant door meer in te zetten op crossmedia en op de ontwikkeling van nieuwe, commercieel interessante katernen – zonder daarbij de redactionele onafhankelijkheid teniet te doen.

Dus:
Kunnen bloggers helpen bij het opnieuw uitvinden van de Volkskrant?
Of moet er bijvoorbeeld eerst een nieuwe hoofdredacteur komen? Of een extra hoofdredacteur?

Zie ook het VK.TV filmpje over het boek over journalistiek van Joris Luyendijk.
Broertjes daarin: “we moeten meer out of de box denken”, en nonverbaal: “maar dat kunnen we niet”.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

8 Reacties op Omzet Volkskrant stort in

  1. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Waarom is “volksrant banen” bijvoorbeeld alleen op jongeren gericht?
    In de huidige kennis economie moet elke medewerker en professional zich om de paar jaar opnieuw uitvinden.
    Dus willen ook ouderen om de paar jaar solliciteren.

  2. Sandra zegt:

    Avatar van Sandra
    Er zijn twee soorte nieuws. Houdbaar en beperkt houdbaar. Het laatste nieuws scharrel ik op het internet bij elkaar, ook met automatische google-meldingen. Volgens mij moet het beperkt houdbare en dus vluchtige nieuws via de digitale snelweg. Afdrukken is volstrekt zinloos. Op het moment dat het op de deurmat ligt is het al oud.
    Het houdbare nieuws zijn achtergrondartikelen. Interviews met deskundigen die hun visie geven op actuele (maatschappelijke) ontwikkelingen.
    Het beperkt houdbare nieuws kwak je op het internet om te informeren. Het houdbare ‘nieuws’ druk je af om kennis te delen en te inspireren.
    En last but not least: zet extra mensuren op het VK-blog om een kwalitatief goede verbinding tussen bloggen en de fysieke krant te leggen. Reserveer ruimte voor een podium in krant dat bestemd is voor burgerjournalistiek. En wees niet bang om te experimenteren hiermee.

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Dus,

    reduceer de angst en dedain bij de papieren VK redactie voor het VK blog.

    Bijvoorbeeld, om te beginnen, door elke maand 3 andere VK mensen een aparte, wekelijkse blogpagina te laten maken, op basis van de VKblog content.
    Reactie is geredigeerd

  4. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    De uitgespaarde tijd kunnen ze dan besteden om zelf te leren bloggen.

    Leren,
    is een vorm van jezelf opnieuw uitvinden

  5. Eline zegt:

    Avatar van Eline
    Structureel probleem – ja, het is inderdaad tijd om na te denken over de functie van een krant in een veranderende wereld. Ik merk het ’s morgens, als ik tijd heb om de krantenkoppen te lezen en nog eens naar de datum kijk, omdat het allemaal oud nieuws lijkt. Misschien komt het er voor een krant steeds meer op aan, ons de achtergronden te geven, en niet alleen het nieuws zelf. Wat me nu interesseert in de papieren krant is de achtergrond bij nieuws, dingen waar ik weinig van weet. Naar mijn mening heeft de Pers dat goed begrepen. Misschien moet de nadruk hier sterker op komen. Ik geloof niet echt dat de papieren krant zal verdwijnen. Wel dat de focus anders zal moeten worden om te overleven. De Volkskrant vind ik een goede krant. Dat is ook de reden dat ik juist hier blog en niet elders. Ik hoop dat de Volkskrant de weg vindt.

    Interessante vraag stel je. Wat is je eigen antwoord?

  6. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Mijn advies aan de volkskrant is:

    Heroverweeg de toegevoegde waarde van Pieter Broertjes als hoofdredacteur. Ik heb de indruk dat hij met zijn voorkeuren, nieuwskleuring en selectie, slecht is voor de geloofwaardigheid van de Volkskrant.
    Behalve lezerstrouw is die geloofwaardigheid voor mij de belangrijkste waarde van de Volkskrant.

    Ga de papieren redactie laten leren wat bloggen is.
    Door o.a. elke week een hele pagina te maken op basis van VK-Blogs.
    Of dagelijks een kwart pagina.

    De 3 mensen die dat doen, worden elke maand vervangen.

    Ook andere interventies die het dedain en angst voor het VK-Blog bij de redactie reduceren, moeten worden ondernomen.
    Tot zeker 70% van de redactie ergens op internet blogt en met wiki’s werkt, vrijwillig. Dat mag ook onder pseudoniem.

    Door dat “leren bloggen”, leert de redactie weer iets nieuws, dat is de de basis om jezelf opnieuw uit te vinden. Op “een” aspect. En voor journalisten is bloggen snel te leren, de ROI is dan heel hoog.

    Vervolgens ga je weer wat anders nieuws leren, de volgende stap.

    Het blog had zoiets kunnen zijn, maar is het nog niet. Het kan nog steeds en is op dit moment de meest voor de hand liggende aanpak, en met de meeste synergie binnen het medium “Volkskrant”

    Nog een advies, maak het archief van de volkskrant on line, niet slechts 1 week maar 3 of 4 weken.

  7. elsje dijkstra zegt:

    Avatar van elsje dijkstra
    Scenario:
    De digitale krant is hoofdkrant.
    Op verzoek kan een papieren versie worden besteld, maar dat gebeurt nauwelijks.
    De Dag ligt overal gratis en verschijnt ’s ochtends en ’s avonds.

  8. Henk van Leuken zegt:

    Avatar van Henk van Leuken
    We doen ons best toch!…:) Maar een tip wil ik de denktank wel meegeven. Als het echt niet anders kan dan de blogs met reclame te ontsieren let dan wel op welke reclame waarbij geplaatst wordt. Laatst werdt nog een serieus artikel over alcohol en de vele doden en ellende daarover in het land, opgevrolijkt door de reclame “neem wat vaker een wijntje”.

    Kijk dat een brood journalist niet zo nauw kijkt wat er aan reclame bij zijn tekst geplaatst wordt is te begrijpen. Hij krijgt immers zijn inkomsten uit reclame. Maar als we als individuele bloggers ongevraagd beconcureerd worden zo vlak naast onze eigen integere teksten dan is het einde van de eerlijke journalistiek, ontdaan van elke vorm van afhankelijkheid, ook nog eens voorgoed verdwenen. Dus ik beveel aan goed na te denken voordat mechanismen die de krant stuk hebben gemaakt ook voor het blog gaan gelden. Niet alles is immers met geld af te kopen ook al geven BNers ons dat voorbeeld wel. Maar laat de volkskrant in Godsnaam niet méér van het zelfde gaan doen. Doe iets geks en maak er bijvoorbeeld een alcoholvrije krant van!……….:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *