Overkapping A10 Amsterdam maakt woningbouw mogelijk

2/3 van de geplande woningbouw in Amsterdam gaat nooit door. Behalve actiegroepen en natuurminaars die woningbouw blokkeren, is tegenwoordig ook de luchtkwaliteit een hinder factor. Ook voor woningbouw rond de A10.
Of eigenlijk het schijnbare onvermogen van gemeentebesturen, maatregelen te nemen die verkeersuitstoot reduceren en daardoor de lucht schoner maken.

Door parkeertarieven op een slimme manier in te zetten, gaan mensen meer andere, schonere manieren van reizen gebruiken.

En in Amsterdam  zou het helpen als de A10 west, overkapt wordt. 

Zo’n overkapping kan in lichtgewicht uitvoering, een soort tent-kap,
maar ook zoals de A2 bij Utrecht, een kelderbak, waar een park overheen wordt aangelegd,
en natuurlijk, kan er in dat park ook woningbouw komen

Als de gemeente maar aantoont dat de lucht straks schoon is.

Ook al rijden we straks met elektrische stadsauto’s (voor 80%), veel verkeer geeft extra fijn stof en lawaai. Die afscherming over de A10, zal altijd een zeer gunstige bijdrage leveren aan het leefgenot van Amsterdammers

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

12 Reacties op Overkapping A10 Amsterdam maakt woningbouw mogelijk

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ook de amsterdamse lucht wordt schoner door

    – de introductie van de http://beterboseplan.nl/oplossingen/NieuweStadsAuto
    – echt eindelik invoeren van DVM geregelde stoplichten in de stad, dat worden dan vaker groene golf lichten. Dat kan tegenwoordig.
    – inderdaad, hogere parkeer tarieven

  2. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    de simpelste oplossing is op dit moment gedigerentieerde parkeertarieven.
    Voer een parkeer kaart in waarmee je met korting kunt parkeren

    – elektrische en andere 0-emissie voertuigen, gratis parkeren, overal in de stad, totdat 40% van dergelijke voertuigen gratis parkeren
    – moderne, redelijk schone auto’s half geld, dit zijn de modellen die in de reclame “ultra schoon” heten
    – gemiddelde auto’s normaal tarief
    – smerige auto’s, waaronder diesels zonder roetfilter, 3 dubbel tarief.

    Dat kan nu al, Amsterdam heeft ook de milieuzone voor vrachtauto’s ingevoerd
    En er rijdt al een vracht tram

    Reactie is geredigeerd

  3. Qabouter zegt:

    Avatar van Qabouter
    Oh ja, precies wat we nodig hebben in Amsterdam. Nog meer woningen, nog meer mensen, nog meer auto’s. Dom, dom, dom. Die overkapping moet er dan ook niet komen. Economische spreiding is de oplossing. Meer werk buiten de randstad realiseren. Meer kansen buiten de randstad. Minder mensen in de randstad.

  4. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ja, regel dat even.
    Zo maar wat zeer aantrekkelijke werkgelegenheid in zeeland, of de kop van noordholland of het echte noorden.
    Zo aantrekkelijk dat mensen uit de drukke randstad verhuizen naar een mooie baan elders.

    Dat werkt zo niet.
    De praktijk is dat er in ons land dagelijks 400 mensen sterven door luchtvervuiling.
    Per jaar 1 per 1000 inwoners.
    25 per dag in Amsterdam.

    Elke dag een bus vol dodelijke slachtoffers.
    Daarom moet er wat gebeuren aan de luchtvervuiling.

    Overigens is het juist de concentratie in een regio, die zowel mensen als bedrijven aantrekt.

    Je moet dus eerst iets tegen het meegekoppelde regelsysteem bedenken.

  5. tandwielfabriek zegt:

    Avatar van tandwielfabriek
    ‘En wie zal dat betalen?’
    De hele ringweg overkappen is utopia. Veel haalbaarder is het loskoppelen van de luchtkwlaiteit van de ruimtelijke ordening.
    Maar los daarvan. Beprijzen van parkeren werkt. Daar heb je gelijk in. Amsterdam is in 20 jaar betaald parkeren veel beter bereikbaar. Er is al veel blik van straat.

  6. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    De prijs zou best wel eens mee kunnen vallen als daardoor lucratieve vastgoed projecten door kunnen gaan. Die betalen dan de overkapping.
    Ook verzekerings maatschappijen hebben er voordeel van want de medisch kosten dalen of komen later, vanwege de lagere gezondheidsschade.

  7. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    En Tandwielfabriek,
    Met het ontkoppelen van luchtkwaliteit en ruimtelijke ordening los je het probleem niet op. De gezondheidschade wordt er alleen maar groter door.

    Dat loskoppelenis slechts een crimineel idee van corrupte politici en ondernemers die vergeten zijn wat het begrip corrupt betekent, omdat ze zich meestal corrupt gedragen.

    Zoals minister Cramer die dat ontkoppelen ook vooorstelde en die naarvoor net zelf werd afgeschoten, maar slechts een kamer tegenover zich vond die het voorstel niet goed vond.

    Zoals de generaal die trots in de krant meldt:
    “we hebben nu een killrate van 400 nederlandse soldaten per dag in Afghanistan, maar het gaat goed, dat rechtvaardigt een killrate van meer dan 400 per dag, ik vind 500 ook aanvaardbaar.”

    Zo gedraagt minister Cramer zich, volkomen in de ban van de corrupte vastgoed ondernemers, en daarmee zelf corrupt geworden.

  8. Willem de Geus (ps) zegt:

    Avatar van Willem de Geus (ps)
    LS
    We moeten leren denken in “steeds meer ..”
    en “steeds vaker”
    Elke oplossing die we verzinnen, is na 20 jaar achterhaald van wege weer meer mensen op minder km2.

    Het kan niet genoeg gezegd worden!

    En: je had van de A2 een dijk kunnen maken, waar auto’s IN rijden.
    Verder al het snelverkeer onder de grond
    en beweging door middel van zwaartekracht (!)en wind energie.
    De ondertunnelde hoofdwegen leveren de grond voor terpen en kunnen bij wateroverlast als afvoer gebruikt worden (gootsteen theorie)

  9. Harmjan zegt:

    Avatar van Harmjan
    Even een lekenvraag: die uitlaatgassen en dat fijnstof komen dan niet direct bij woonwijken vrij, maar zullen toch ergens heen moeten. Heb je daar ook een oplossing voor?

  10. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    jazeker,
    In bestaande tunnels heb je dat probleem ook.
    De lucht in zo’n tunnel moet ververst worden, gewoon afzuigen en de lucht in blazen door een schoorsteen, dat kan tegenwoordig niet meer.

    Maar er zijn ook al tunnels gebouwd in bijv zwitserland, en japan, waar de lucht echt gefilterd wordt, en dan pas de lucht in geblazen wordt.

    Dit is ongeveer vergelijkbaar met de vliegas afvang in elektriciteitscentrales en afval verbranding installaties, hoewel auto-uitlaatgassen niet heet zijn.
    Daarom is een tunnel-afgas installatie waarschijnlijk goedkoper dan bij een centrale

  11. Oly zegt:

    Avatar van Oly
    super idee dacht er zelf ook al lang over alleen dan moeten ze geen glazen kap er van maken maar gewoon een park der boven op heb je ook meer natuur en bomen die de luct weer filteren

  12. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    @Oly,
    Wat jij bedoelt, gebeurt op dit moment op de A2 tussen Utrecht en Leidse Rijn.
    Maar er zijn ook plaatsen waar niet zo veel ruimte over is. of de grond gebruikt wordt voor gebouwen, zoals de A12 in Den Haag. Daar kunje wel zo’n overkapping doen.

    Een overkapping is ook goedkoper dan de utrechtse aanpak, daar gaat veel beton in zitten, dus veel energie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *