De files zijn onderdeel van de belevenis samenleving, houden zo!

Sommige lobbyorganisaties willen de files opheffen. Er moeten nieuwe en bredere wegen komen, asfalteren, desnoods met een noodwet. De vorige minister had er miljaren voor over, maar de slechte luchtkwaliteit verhinderde dat ze die miljarden ook naar de asfalt aannemers kon brengen.
Lobbyisten zijn slechts bezig met het regisseren van perceptie.

Ondertussen staan een deel van de bevolking, lang niet “iedereen” dagelijks ergens in een file.
Dat ze dat vaak elke werkdag doen, is hun eigen keuze, het hoeft niet.

Die file tijd is gewoon onderdeel van de hedendaagse belevenis maatschappij.

Daar past ook in dat de bermen van de snelweg worden volgebouwd met mooi uitziende en soms opvallende bedrijfspanden. Dat uiterlijk vertoon is ook onderdeel van de belevenis maatschappij, en tegelijk ook de file-beleving.
Dat soort architectuur is het regisseren van perceptie.

Er zijn 3 fases in de recente ontwikkelingen:

– Vóór de tweede wereldoorlog produceerde de industrie efficient allerlei spullen, en die kocht je want je had ze nodig.
– Na 1945 ontstond de consumptie maatschappij, we kochten omdat we het konden betalen, de auto is er een mooi voorbeeld van, het status symbool.  We regisseerden er de perceptie van onze omgeving mee.
– In het afgelopen decennium is het hyperconsumentisme opgekomen.
Niet het hebben en gebruiken.
Niet de status voor anderen.
We kopen en consumeren nu om de ervaring die het oplevert. Het shoppen zelf, is ervaring.
Een reis, een verre reis. Je moet het gezien hebben.
Bungee jumpen, moet je gedaan hebben.
Verschillende soorten restaurants, allemaal ervaringen die je koopt.
Kranten met boeken en reizen en date-clubs, en blogs.

Het gaat tegenwoordig om de sublieme ervaring.

Lobbyisten die willen dat de regering de files bestrijdt, zijn nog van voor de oorlog. De tijd van de efficiente industrie.
Ook in hun beinvloedings patronen.

Heren, met hetzelfde geld zijn zo veel betere sublieme ervaringen te regisseren, daar zijn die files peanuts bij.
Laat die files de files, gun die mensen hun tijd in de auto, ze kiezen er zelf voor.

Ga investeren in het ervaren van een sublieme gezondheid en sublieme banen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

9 Reacties op De files zijn onderdeel van de belevenis samenleving, houden zo!

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    De opgedane ervaringen zijn ook belangrijk voor je loopbaan.
    – Met welk lobbyproces heeft iemand meegedaan?
    – Met welke techniek heeft iemand ervaring opgedaan, dat zijn loopbaan bepalende zaken.

    De ervarings economie

  2. tandwielfabriek zegt:

    Avatar van tandwielfabriek
    Ik ben heel benieuwd of Rita de files oplost. Ik geloof niet in een maakbare samenleving. Dus ik ben er heilig van overtuigd dat files nooit opgelost worden, evenmin als dat de trein frequent en op tijd rijdt.

  3. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Rita?
    bedrijven en medewerkers moeten zichzelf opvoeden, het nu nog gratis asfalt gedoseerd te gebruiken.

  4. Harald Paterek zegt:

    Avatar van Harald Paterek
    De overheid predikt aan de ene kant een flexibele arbeidsmarkt. Versoepeling ontslagrecht, stimulering tijdelijke contracten, detachering etc. Maar aan de andere kant mogen we niet flexibel zijn. Een wegennet dat er voor zorgt dat we in de file staan, overdrachtsbelasting dat er voor zorgt dat we ons huis niet te vaak kunnen verkopen om zo dichter bij ons werk te gaan wonen.

    Hoe zie jij dit? De arbeidsmarkt dreigt steeds krapper te worden, dus de behoefte om flexible krachten die snel daar kunnen worden ingezet op plekken waar de nood het hoogst is.

    We zijn met zijn allen veel te duur geworden om hier in Nederland spullen te produceren, dus die moeten wel uit het buitenland komen. Hoe gaan we dit doen met een dichtgeslibde infrastructuur?

    En ja, je hebt gelijk mensen kiezen zelf voor de file. Maar dit doen ze omdat de beschikbare alternatieven nog minder aantrekkelijk zijn.

    Ik reis sinds een week met de trein, gelukkig eerste klas. Het alternatief, in de file staan voor de werkzaamheden op de Hollandse Brug hebben mij uit de file gekregen. Als ik zie hoe men in tweede klas als haringen in een ton zit (of staat), dan kan ik begrijpen dat veel mensen kiezen voor de file.

  5. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Een pluim voor het met de trein gaan!

    Vrachtvervoer kan ook snachts.

    Een ik denk dat medewerkers en hun bazen samen moeten besluiten dat je ook thuis kunt werken.
    Het is een keuze die zeker 50% van de kantoorwerkers kan maken, om bijv 2 van de 5 dagen thuis te werken. Of later te beginnen

    Dat is een vorm van flexibiliteit die we nog steeds zelf hebben.

  6. alib zegt:

    Avatar van alib
    Meer asfalt = meer files. Daar hebben belangenorganisaties als ‘Rijdend Nederland’ alle belang bij. Rechtsom of linksom, het is altijd goed voor ze, zolang de auto niet hoger belast wordt dan…

  7. petrus zegt:

    Avatar van petrus
    Beste Henk,
    Toen ik in de jaren zeventig in Mexicostad woonde waren daar toen al veel meer files dan hier. Wat je “normaal” kon rijden in een half uur kostte elke dag anderhalf tot soms twee uur.Bij vertrek na twee jaar begon de file op een kM; van mijn voordeur. Is er iets veranderd in Mexicostad? Welnee,nog steeds files en nu nog langer! De mensen zijn de auto niet uit te krijgen omdat het ze mobiel maakt ook al staan ze stil. Het is een verlengstuk van verworven vrijheid en dat zal wel zo blijven.
    Met avondgroet

  8. a.j.cornelese zegt:

    Avatar van a.j.cornelese
    Het oplossen van files is een utopie. Het verbeteren van mobiliteit is een eis , een noodzaak. Niemand zal de ultieme oplossing kunnen claimen , daarvoor is het veel te complex. Het ontkennen van de noodzaak voor een oplossing is echter een typische “kop in ’t zand ” constructie waarmee de maatschappij niet is gediend. Mobiliteit heeft altijd te maken met een wegenstelsel. Het volk kiest voor meer auto’s, dus zal ook het wegenstelsel daaraan aangepast moeten worden.

  9. Jo Kostons zegt:

    Avatar van Jo Kostons
    Gelijk heb je Henk, de ruimte is op en verdeeld.
    Alleen efficiënter gebruik maken van de wegen biedt een oplossing!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *