Wientjes VNO NCW solliciteert als grootste crimineel van Nederland

VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes is verbijsterd dat de Hoge Raad de wet toepast. Als Wientjes van mening is dat de belangen van nederlandse bedrijven in het geding komen, dan moet onze wet een stapje opzij zetten.

Wat vindt u?
Als er al dagelijks 400 mensen sterven door luchtkwaliteit, mogen dat er dan ook wel 500 per dag worden om bedrijven nog meer te laten vervuilen?

De wet zegt, dat als de lucht ergens al viezer is dan is toegestaan, (volgens normen die ook elders in de EU worden nageleefd) dat het dan niet nog viezer mag worden. Eigenlijk heel simpel.

Als er dan een project is, waardoor de lucht juist wel viezer wordt, een bredere weg of een nieuwe weg, dan mag dat niet van de wet.
Nog viezere lucht zal nog meer doden opleveren.

Stel dat door de wens van VNO NCW te volgen, er 100 doden extra bijkomen, per dag, dan is het bedrijfsleven daar verantwoordelijk voor, mochten ze hun zin krijgen.
Daarom is Bernard Wientjes op weg de grootste crimineel van ons land te worden.
Bernard Wientejs roept op tot moord.

In het NOS journaal zei hij letterlijk:
Wientjes: “Het kan niet zo zijn dat milieuclubs, die gebruik maken van de democratische mogelijkheden, het land verlammen” VNO/NCW wil het kabinet onder druk zetten, de democratische regels opzij te zetten.
Hij hoeft niet op de regering te wachten, hij hoeft geen staatsgreep te plegen, gewoon zijn eigen leden activeren, maar daar is hij kennelijk niet capabel genoeg voor.

Toch is het niet ingewikkeld. Bedrijven kunnen heel veel doen om tegelijk te groeien, er zelf beter van worden, en de lucht zelf schoner te maken.

Schonere lucht is best mogelijk.
Het is best mogelijk de lucht eerst sdchoner te maken en die vervuilings ruimte weer op te vullen met economische groei door leden van VNO/NCW.
Of zelfs te groeien en tegelijk de lucht schoner te maken.

Het bedrijfsleven zou zich kunnen vastleggen op een reductie van de eigen luchtvervuiling van 50%.
Door 50% van zijn medewerkers uit de auto te halen.
Bedrijven kunnen:
– hun medewerkers laten telewerken, internet levert geen vervuiling en juist meer mensuren.
– medewerkers met bussen vervoeren, door P&R plaatsen beter te benutten
– OV jaarkaarten verstrekken? Al aan gedacht meneer Wientjes, in slimmere landen, zoals Zwitserland, hoort dat standaard naast de bedrijfspas.
– Alleen inkopen van bedrijven die met EURO 5 vrachtwagens vervoeren.

– Een luchtvervuilings voetafdruk opstellen en publiceren, per bedrijf.
Gewoon een level playingfield creeren.

Beste Bernard, hou op de verontwaardigde crimineel te spelen en laat je vereniging eindelijk eens een positieve rol spelen in de kwaliteit van ons land.
Of ga weg, maak ruimte voor verstandiger opvolgers.

Democratische afspraken moet je niet willen omzeilen, ten koste van mensenlevens.
Dat zeggen ze zelfs niet publiekelijk in Rusland en China. Doe jij dan ook niet zo dom.

Waarom file verminderen, meer vervuiling oplevert
Het lijkt de omgekeerde wereld, door de snelweg te verbreden, wordt de file daar minder.
Maar het is maar de vraag of er mminder vervuiling is als het doorrijdt.
Minder file leidt meestal tot meer verkeer, en dus juist tot meer vervuiling.
In de regio rijdt er uiteindelijk meer verkeer rond, en dus is de lucht viezer.

Minder vervuiling realiseren we door:
– de bovengenoemde maatregelen in bedrijven, actiepunt voor VNO/NCW dus.
– en ook door vanuit de overheid het verkeer beter te laten doorstromen en tegelijk niet te laten groeien. Vooral in stedelijke gebieden kan de uitstoot ook met 50% omlaag, door het verkeer met DVM, vloeiend langs groene golven te leiden.
Dat is nog de goedkoopste maatregel ook.

Maar tegelijkertijd, moet dan wel de groei van het verkeer worden afgeremd.
Bijvoorbeeld met bovengenoemde bedrijfsacties, en door bijvoorbeeld rekeningrijden.
Als we dat slim doen, kunnen nederlandse bedrijven daar veel aan verdienen, aan de ontwikkeling van de techniek, en de installatie ervan in auto’s en langs de weg. TomTom is er klaar voor.
Maar TomTom zal wel geen lid zijn van VNO/NCW, dinosauriers zijn niet zo innovatief als TomTom.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

10 Reacties op Wientjes VNO NCW solliciteert als grootste crimineel van Nederland

  1. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Wellicht kan minister Eurlings wat schone lucht inkopen bij TomTom.
    Door het bedrijf de doorstroming en verdeling van het verkeer aan dat bedrijf uit te besteden.
    Ze kunnen het.

  2. petrus zegt:

    Avatar van petrus
    Beste Henk,
    Je hebt gelijk dat Wientjes de wet moet respecteren en als hij het anders wil moet hij de wet maar zien te veranderen. Daar hebben we politiek voor.
    Met groet

  3. Rene scheffer zegt:

    Avatar van Rene scheffer
    In grote lijnen hebt u gelijk, maar die A 4 moet natuurlijk wel verbreed worden, wehoven geen albanie van west europa te worden.

  4. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Nee, Rene, die A4 hoeft niet verbreed te worden.
    De gebruikers moeten gaan betalen. Zo veel dat het er rustiger wordt, en er weer gewoon doorgereden kan worden.
    Er zijn gewoon te veel mensen die denken dat ze in hun eentje met de auto, dáár de weg op kunnen.
    Als het autoverkeer een stuk schoner is geworden, kunnen we verder praten.
    Onderussen moeten de gebruikers wat anders bedenken.
    Als bedrijven daar in de ergo er echt zo’n last van hebben, moeten ze hun medewerkers maar een OV jaarkaart geven, en andere beloningen voor mensen die minder met de auto gaan.
    Bijvoorbeeld omdat ze 2 dagen in de week telewerken.
    Andere bedrijven doen dat al.

  5. Rolf van der Marck zegt:

    Avatar van Rolf van der Marck
    Wientjes hoef je niet serieus te nemen, maar de Raad van State wél! Geef Wientjes maar als taakstraf dat hij een alternatief voor die verbreding bij Zoetermeer-Leiden uit z’n hoed moet toveren.

    Overigens: dat noemen ze daar volledig ten onrechte “het Groene Hart”, dan hadden ze die snelweg maar samen met de HSL in die tunnel moeten leggen even verderop!

  6. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Even een simplische “Wientjes” samenvatting voor de karikatuur domme ondernemer.

    – De A4 Amsterdam — Den Haag, is bijna overal 2 x 3 baans, behalve bij Leiden, daar is hij 2 x 2.
    – Zouden de files bij Leiden minder worden als de weg daar ook 2 x 3 baans wordt?

    Als het gevolg is dat de totale reistijd Amsterdam — Den Haag korter wordt is dat dan goed?
    Nee, want er zal meer verkeer worden aangetrokken door de kortere reistijd.

    – Dat extra verkeer heeft 2 gevolgen:
    Op de zwakste plaatsen in het trace ontstaan opnieuw files. Er ointstaat een nieuw evenwicht, alleenmet meer verkeer.
    – Het extra verkeer zorgt voor meer uitstoot, dus meer doden door lucht verontreiniging.

    Verbreden van de A4 zal dus meer sterfte opleveren.
    Het veroorzaken van die extra sterfte is nu nog gratis in ons tolerante land.

    Maar als bedrijf bijdragen aan die sterfte is een bedrijfsrisico. Straks lopen klanten weg als eenof andere oranisatie aantoont welke bijdrage uw bedrijf heeft in de sterfte onder onze landgenoten.

    Help Meneer Wientjes dan even, door als bedrijf te zorgen dat op zijn minst UW bedrijf minder uitstoot veroorzaakt. En dat is inclusief het woonwerkverkeer.

  7. anoniem zegt:

    Avatar van anoniem
    Machtige mensen houden niet van democratie.
    De VS is het meest sprekende voorbeeld.

  8. An van den burg zegt:

    Avatar van An van den burg
    @ Rolf van der Marck. Waarom zou ik de Raad van Staten serieus nemen. Donner zat erin toen hij minister van Justitie was. De R v St. adviseert toch de regeringen? Donner gaf dus zichzelf advies? De Raad van Staten is èèn vat vriendjespolitiek. Corrupt dus! Wedden dat die weg verbreed wordt???@ Henk Daalder: bedrijven werken al jaren mee aan sterfgevallen van mensen. Ben je nu zo naief, of houd je je naief?

  9. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    @An van den burg
    Ik schrijf dat zo op als oproep om bedrijven op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
    Uiteindelijk zal in bedrijven zelf het besef moeten komen binnendenderen dat ze zelf wat moeten doen aan hun excessieve vervuiling door woonwerkverkeer.

  10. Jo Kostons zegt:

    Avatar van Jo Kostons
    Henk, inderdaad, per saldo is een overtreding van de norm niet toegestaan. Bij de vaststelling van een “norm” wordt al rekening gehouden met het economische belang!!!

    Het is echter bij de ratten gesnuffeld dat in Nederland uiteindelijk zoveel beroep moet worden gedaan op de Hoge Raad. Waarom die enorme bureaucratie??
    Je kunt toch al van de voren uitrekenen wat de gevolgen zijn van zo’n aanpak!!!
    Als Wientjes zijn kritiek daar op richt heeft hij gelijk!!! Je mag van een overheid verwachten dat ze hun zaakjes van te voren goed bekijken!!

    Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *