Hebberige aandeelhouders zijn slecht voor de economie en dus voor het land

Zijn bedrijfsovernames goed of slecht? Was het goed dat KLM een frans bedrijf werd?
Is het goed als de “kruidenier op de hoek” op gaat in een grote keten die vervolgens kleine winkels sluit?
Overnames zijn vaak economisch gemotiveerd, het groter geheel kan beter concurreren in de race naar de bodem.
Maar er zijn ook overnames waar een buitenlandse overheids strategie achter zit.

Is het goed als het russische staatsbedrijf Gazprom de baas wordt bij Shell?
Is het goed als onze centrales in handen komen van buitenlands bedrijven die eigen kolenmijnen hebben?
Dat is de route die onze eigen energie bedrijven hebben uitgezet. Ons land met zijn goede toegang vanaf zee, moet de Westeuropese stookplaats worden voor steenkool.
Ook al wekken we straks onze eigen stroom op met windmolens en zonnecellen. Die kolencentrales kunnen er dan toch nog staan, omdat buitenlandse eigenaren van de energiebedrijven ze dus als gemakkelijk toegankelijke stookplaats gebruiken.
Het zijn de aandeelhouders, vooral democratiesch bestuurde provincies, die hier invloed op hebben. En natuurlijk de minister van Milieu, die over de uitstoot normen en handhaving gaat.

Bij de kruideniers merk je dat de schaalvergroting een verarming is geworden.
Bij banken is dat de vraag, omdat hun produkten gemakkelijk via internet afgenomen kunnen worden.
Maar dan nog moet je je afvragen of jouw hypotheekrente beter bepaald kan worden door een buitenlandse investeerder of een iets meer maatschappelijk betrokken ondernemer uit de buurt.

Toevallig is er vanavond het TV programma Spraakmakende Zaken, over de macht van aandeelhouders

Een goed artikel is dat van Jaap van Duijn, die vroeger voor de Rabobank werkte.
“Niet de aandeelhouder, maar de manager houdt uitverkoop”
Alleen toegankelijk voor ingelogde Volkskrant abonees. Gooi dat nu eens open “VK-redactie”!

Hij betoogt dat we het zelf in de hand hebben als we maar zorgen dat de juiste mensen de leiding hebben.
Maar als en bedrijf al is overgenomen, dan kunnen de buitenlandse managers besluiten dat het efficienter is de nederlandse werkgelegenheid af te bouwen. Dat kan overigens ook bij een puur nederlands bedrijf, zoals Philips, dat heeft vrijwel alle nederlandse “maak-afdelingen” opgeheven.

Een positief voorbeeld is DAF Trucks, het ging failliet, werd overgenomen door een amerikaans bedrijf, maar is kennelijk goed bezig, want er is nog steeds een groeiende werkgelegenheid in de Eindhovense vestiging.

Blijft over het beeld dat steeds meer nederlandse bedrijven over gaan in buitenlandse handen.
En dat uiteindelijk ook nederlandse aandeelhouders ons land stukje bij beetje verkopen en buitenlandse beslissers de baas laten worden over belangrijke delen van onze maatschappij.

Daarom moet er een lijst komen met bedrijven en activiteiten die een beschermde status krijgen, en een set van regels waarmee beoordeeld kan worden of een bepaalde overname of meerderheid aandeelhouder getolereerd kan worden.

Daar hoort een canon van nederlandse economische activiteiten en instituties die we als samenleving onder engie controle willen houden.

Dat de EU dit gaat doen is OK, maar waarom gaan we er ook zelf geen werk van maken.
– Wat vinden we van de risico’s en kansen op invloed op de werkgelgenheid in omvang en kwaliteit?
– Welke zeggenschap raken we kwijt, of krijgen we, bij een overname, fusie of meerderheidsbelang.
– Krijgen we nieuwe toegang tot kennis, of wordt die juist op termijn slechter? Als bijvoorbeeld een hoofdkantoor verdwijnt, dan is dat meestal slecht voor kennis intensieve opdrachten voor onderzoek en ontwikkeling.
– Door naar dergelijke aspecten te kijken, kunnen we ook zelf, proactief, samenwerkingsverbanden opzetten tussen vele MKB bedrijven.

Bijvoorbeeld, Duijn stelt dat wij “nooit”een autofabrikant zullen krijgen, omdat Nederland daar te klein voor is. Maar ons MKB bedrijfsleven heeft de competenties en de kennis voor het ontwikkelen van auto’s. We doen het al, alleen ongeorganiseerd, in opdracht van buitenlandse opdrachtgevers.
Daar is niets mis mee, maar we kunnen ook zelf sturen in dat proces, door als samenleving, ons bedrijfsleven een kleine, elektrische auto te laten ontwikkelen.
Door dat slim aan te pakken, en er een markt voor te creeren. Bijvoorbeeld door elektrische auto’s gratis te laten parkeren in stadscentra.
En dergelijke auto’s niet meteen met strenge veiligheidseisen onmogelijk te maken.

Zie verder het wiki van de Nieuwe Stadsauto
De Nieuwe Stadsauto is 2 persoons, elektrisch, weegt 200 kg of minder, en gaat max 80 km/uur, voor minstens 100 km. Hij kost 2 tot 5000 EUR.
En hij mag natuurlijk gratis parkeren waar anderen maar moeilijk kunnen vinden met hun fossiele auto.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

9 Reacties op Hebberige aandeelhouders zijn slecht voor de economie en dus voor het land

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    En de HEMA is het erg als dat buitenlands bedrijf wordt?

  2. Mephisto zegt:

    Avatar van Mephisto
    Die kolencentrales kunnen er dan toch nog staan, omdat buitenlandse eigenaren van de energiebedrijven ze dus als gemakkelijk toegankelijke stookplaats gebruiken.

    En de CO2-emissies kunnen worden afgekocht, dus NL krijgt er serieus geld voor, dat het compenseert met wind-energie..
    Hmm..

    Nu, ik vraag mij af: wat zijn de kern-activiteiten van een “lokale” staat (NL)?
    Mijns inziens zijn dat, zonder volledig te willen zijn, ten zekerste: openbaar vervoer, energie voorziening, drinkwater voorziening, afval verwerking. De rest (die zaken die bij dit lijstje horen uitgezonderd) kán, wanneer men wenst, commerciëel ingevuld worden. Dus als we die 4 taken nu kerntaken maken van de overheid, hebben buitenlandse investeerders ten minste rekening te houden met de lokale wetgeving..
    Reactie is geredigeerd

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Die kolencentrales zijn net zo dom als de varkens-economie.
    Varkensboeren importeren voer, en exporteren het vlees of meteen de varkens, en laten de mest hier in ons land. En klagen over de mineralenboekhouding. En de rest van het land klaagt over stank en fijn stof van de varkensboeren.

    Dit systeem is verfijnd in LOG’s, Landbouw Ontwikkelings Gebieden.
    Waar dat soort varkensboeren 5 voetbalveld grote varkensflats per vierkante kilometer mogen bouwen. Daar zetten ze voer om in vlees en mest. De mest moeten ze vervolgens ergens kwijt om het milieu mee te vervuilen
    Reactie is geredigeerd

  4. Mephisto zegt:

    Avatar van Mephisto
    natúúrlijk zijn die kolencentrales dom.
    Da’s lekker voor het fijnstofgehalte in de lucht..

  5. Mathias zegt:

    Avatar van Mathias
    Ik ben er van overtuigd dat de ruk naar rechts (het succes van Wilders en Verdonk)en het succes van de s.p. te maken heeft met het in buitenlandse handen vallen van Nederlandse ondernemingen.
    Daar komt dan bij dat deze internationale overnames mogelijk gemaakt zijn door de E.U.
    Hiermee valt ‘ons nationaal gevoel’ in duigen.
    Hopelijk worden we nog op tijd wakker.

  6. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Tijd voor een canon van economische activiteiten en infrastructuur.

    – moeten we onze dijken door buitenlandse bedrijven laten beheren?
    – Onze gezondheidszorg en de financiering ervan?
    – Dus de banken?
    – Universiteiten en zelfscheppende bedrijven?
    – Groepen MKB bedrijven
    – onze internet infrastructuur en de beveiliging en transparantie ervan.

    Kortom een Canon van nederlandse economische activiteiten en instellingen.

  7. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Pensioen is er ook een voorbeeld van.
    Gaat de EU onze http://www.e-net-commerce.net/pagesned/artikel151.html
    Reactie is geredigeerd

  8. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Nog een nadeel van “globalisatie” de http://beterboseplan.nl/oplossingen/NieuweStadsAuto, ten gunst van een amerikaanse betaalkaart, die is op zich al duurder, en heeft natuurlijk privacy problemen, omdat de VS paranoide is.
    En dan zijn er nog creditcards, daarmee is betalen nog duurder, maar de hogere prijs wordt via de winkel geind.

    De EU zou ook samen een EU betaalkaart kunnen ontwikkelen….
    Gewoon de financiele ondernemingen in de EU daar een opdracht voor geven.

  9. petrus zegt:

    Avatar van petrus
    Beste Henk,
    Ik vraag me ook af of het wel zo juist is dat de laatste tijd zoveel Nederlandse bedrijven worden opgekocht door buitenlandse bedrijven/investeringsmaatschapijen. Maar aan de andere kant :nieuw is het niet en tot nu toe zijn Nederland en de Nederlander er economisch niet slechter van geworden. Nederland heeft de hoogste groeicijfers en de laagste werkloosheid van de EU.
    Van boven af economie en markt sturen leidt meestal tot niks. Een bestaande ontwikkeling van overheidswege ondersteunen kan daarentegen effectief zijn.
    Als Nederland te klein is voor een autobedrijf waarom worden in België dan Volvo’s, Ford’s, Opel’s etc. gemaakt? De Belgische markt is namelijk net als de Nedeerlandse markt een Europese Uniemarkt dus Nl. is voor zoiets net zo min te klein als België.
    Met groet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *