Wanneer stapt u over op algen biodiesel van een nederlandse pionier?

Dit is een foto van het jonge bedrijf Ingrepro. Ze verdienen aan algen, die kweken ze in de witte opgevouwen bak. De algen groeien razend snel, veel sneller dan gewone planten. Daarom is algenkweek een veelbelovende methode om bijvoorbeeld duurzame energie uit biomassa te halen. Als vervanger van diesel.

Bovendien blijkt dat biodiesel ook zwavel vrij is, waardoor het minder fijn stof produceert. Steden zouden schoon rijden op biodiesel, moeten belonen.

Ingrepro is een voorbeeld van een zeer innovatief bedrijf, dat sneller werkt dan de grote logge bedrijven zoals Shell. Dit is de eerste boerderij voor natte landbouw
Volgens een artikel in Trouw hebben ze meer klanten en belangstelling uit Duitsland, dan uit Nederland. Onze overheid is blind voor dit soort ontwikkelingen.

Gelukkig zijn ze bij Ingrepro zo slim dat ze een weg hebben gevonden deze aanpak te realiseren
Hopelijk gaan we dit straks in het Markermeer doen, of is natuur ontwikkeling belangrijker dan klimaat bestrijding en fossiel-onafhankelijke en duurzame energie?

Let op, dit is een heel ander soort biodiesel dan die uit koolzaad ed. Dat heeft een relatief lage opbrengst vergeleken met de groeisnelheid van algen.
Zo wilde het eiland Texel hun nieuwe veerpont laten varen op biodiesel, toen bleek dat daarvoor het halve eiland koolzaad zou moeten kweken.
Met dit soort algen hebben ze een veel kleiner, realistischer deel van het eiland nodig, als ze het willen begrijpen.

Op de foto zie je een boerderij met 2 bakken water. Dit is prille begin van een super energie imperium. Als we niet opletten, gaan ze net als onze grootste zonnecel fabrikant, over de grens naar Duitsland.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

20 Reacties op Wanneer stapt u over op algen biodiesel van een nederlandse pionier?

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Een van de manieren waardoor ze een bedrijf hebben kunnen opzetten is de vele aspecten benutten waarmee klanten nut kunnen hebben van algen.

    Zoals algen als voedingssupplement.

  2. Qabouter zegt:

    Avatar van Qabouter
    Zwavelvrij? geloof ik niets van. Het zal wel zwavelarm zijn.

    Oeps, verkeerd klinkje…

    Ik bedoel, tenzij je in die bio-diesel ongelooflijk dure zuiverings-stappen gaat toepassen (die weer veel energie vreten) moet er wel zwavel in zitten. Je gebruikt namelijk de alg als biomassa en het element zwavel is een gewoon onderdeel van aminozuren en andere biochemisch belangrijke moleculen. Dus er moet zwavel inzitten, anders kan de alg niet groeien en bestaan. En bij verwerking van de alg, kan je niet die zwavel er zomaar uit weghalen. Als dat goedkoop zou kunnen, deden ze dat ook wel met diesel om het helemaal zwavelvrij te maken.
    Reactie is geredigeerd

  3. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Wellicht haal ik biodiesel gemaakt in een biomassa vergasser door elkaar met olie die meteen uit ene plant geperst wordt.

    In een biomassa vergasser wordt de plant omgezet in een simpel gas, waar evt zwavel bij kan worden afgescheiden.
    Maar mijn beeld is dat er zo weinig zwavel in energie biomassa zit dat het geen probleem is.

  4. Qabouter zegt:

    Avatar van Qabouter
    Tja, het probleem is, dat fossiele brandstoffen zijn ook gewoon biomassa geweest. Zit in principe net zoveel zwavel in. Bij het kraken van de ruwe olie blijft de meeste zwavel in de diesel-fracties zitten, ten opzichte van de benzines etc.

    En als je die planten gaat vergassen tot een soort LPG, dan is die LPG wel zwavelvrij, maar de zwavel uit de plantenmassa moet ergens blijven. Dus dat wordt ofwel productieafval, danwel als gasvormige zwavelverbindingen uitgestoten.

    Dus zelfs als ze het product zwavelvrij kunnen maken, is het zwavelafval er nog altijd. Dus zwavelvrij is een misleidend selling-point.

  5. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    De ene bron meld geemn zwavel en de andere weingi zwavel.
    Zie bijvoorbeeld http://www.diligent.nl/index.php?id=135

    Jatropha is een plant die wil groeien op zeer arme grond in de tropen.

  6. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Zwavelvrij is wel een mooi punt van zwavelvrije auto brandstof, want daardoor wordt de luchvervuiling gereduceerd.
    Als er bij het productieproces zwavel moet worden afgescheiden, danis dat de beste plek om dat zwavel op een goede manier af te voeren.

    Voor de luchtverontreiniging kunnen we echter nu ook al eisen dat diesels in de stad op zwavelvrije brandstof rijden. Of de uitlaatgassen opschonen.

    Er schijnen busvervoersbedrijven te zijn die hun aftndse bussen eerst een week op schone diesel laten rijden, voordat ze ze voor een APK aanbieden.
    Ald de bus is goedgekeurd, stappen ze weer over op goedkope, smerige diesel, en gaan ze verder de stad vervuilen.

  7. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Een langere vergelijking van verschillende biobrandstoffen is te vinden op http://www.senternovem.nl/mmfiles/Energie%20via%20microbiologie1.doc_tcm24-185801.pdf

  8. Mo zegt:

    Avatar van Mo
    Ik denk niet dat onze overheid blind is voor dit soort goede ontwikkelingen, maar dat er andere, misschien meer lucratieve, belangen spelen.

  9. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ons land is vergeven van maisteelt. Algen groeien een factor 10 tot 20 sneller dan dergelijke “op de grond gewassen”.
    Hoe zouden dergelijke super productieve gewassen niet lucratief zijn?
    Let op de luchtfoto, dat boerderijtje in de achterhoek is het begin van een super energie imperium.

  10. Mo zegt:

    Avatar van Mo
    Ik bedoel niet dat het een slecht idee is van die algendiesel hoor, integendeel, ben juist erg voor invoering. Maar de lobby van de oliebranche en de macht die die multinationals inDenHaag hebben, daar kunnen een paar algenkwekers echt niet tegenop.

  11. Erik van Donk zegt:

    Avatar van Erik van Donk
    Henk,
    Effe zomaar wat vraagjes van me als dieselfanaat:
    Is er ook iets bekend over de viscositeit van die biodiesel? Wat is het vriespunt van die brandstof i.v.m. vlokken? Moet de motor worden omgebouwd met grotere verstuivers? Kan er ook motorolie gemaakt worden van algen?
    Reactie is geredigeerd

  12. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    @Mo
    Zolang het Shell netwerk in dit land de baas is, zal het algen-biomassa-imperium zich waarschijnlijk wel vooral in Duitsland uitbreiden, dezelfde route die de windenergie is gegaan.

  13. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    @Erik,
    Die vragen kan ik zo niet beantwoorden.
    Diligent, dat het telen van Jatropha in tropishche landen ontwikkelt, heeft het over “een chemische bewerking”, waarna het zo in diesels gebruikt kan worden, zonder aanpassingen.
    Maar de Jatropha plant groeit in tropische landen. Daar hebben ze meer geld over voor brandstof. Ook zonnepanelen zijn daar wel verkoopbaar en hier niet.
    Overigens als Shell van aardolie, in talloze gradaties, bruikbare produkten kan maken, kan ze dat ook van biomassa brandstof.
    Ook smeerolie. Gewoon een kwestie van geld en winst.
    En vraag van klanten.
    Als we samen vanaf nu weigeren van Shell ook maar iets fossiels te kopen, komt het binneneen jaar met produkten op basis van biomassa.
    Shell is er al klaar voor, investeert honderden miljoenen in Duitland en de VS in biomassa verwerking.

    Jeroen van de Veer riep de regering al op om gewoon normen op te leggen, voor een “level playing field”
    Ik zou zeggen minister Cramer, schrijf een straf regime van CO2 reductie voor, en bedrijven doen de rest.

  14. Wim Kopilteik zegt:

    Avatar van Wim Kopilteik
    @Henk: wordt misschien tijd voor een rechtszaak tegen Shell:

    http://www.volkskrantblog.nl/bericht/127678

  15. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ik denk dat een kopersstaking veel effectiever is.

  16. anoniem zegt:

    Avatar van anoniem
    Zou mooi zijn, maar de aan de auto verslaafde consument gaat niet zomaar fietsen ben ik bang….

  17. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    1 dag in de week telewerken is toch veel leuker dan met de auto naar je werk?

    Maar ik bedoel dat je van bijv Shell eist dat die toewerkt naar brandstof van duurzame bronnen, en om dat kracht bij te zetten koop je een maand niet meer bij Shell.

    Shell bouwt in Duitsland voor 500 miljoen een biodiesel fabriek.
    Wij stellen gewoon te lage eisen aan onze fossiele leveranciers

  18. bert zegt:

    Avatar van bert
    nieuw voor mij, maar lijkt me in elk geval een alternatief dat steun en onderzoek waardig is.

  19. P. Faber zegt:

    Avatar van P. Faber
    Ok Shell investeerd in onderzoeken naar Biodiesel en andere alternatieve brandstoffen. Het moment waarop ze immers niets/ in eerste instantie beperkt de fossiele brandstoffen mogen winnen naderd. Dan is het voor hun erg onvoordelig, zitten ze met een verlies lijdende mark. Daarom word ook door giganten als Schell in alternatieven geïnvesteerd..

  20. J.M.vander Kraan zegt:

    Avatar van J.M.vander Kraan
    Geweldig. Div.circuits boven elkaar bouwen. Continue verlichten (ook zonne panelen aanbrengen). Glazen buizen lijken me geen optie (vervuilen) Algen naar brandstof. Brandstof in gasturbine verbranden. CO2 naar circuits evenals de restwarmte centrale. Electrische auto’s etc. etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *