Ikea laat groene klanten bij de voordeur parkeren

Wie bij Ikea met een Prius aan komt, mag vlak bij de voordeur parkeren. Tenminste in Canada. En ook andere zuinige auto’s genieten dat voordeel.
Op die manier beloont Ikea klanten met een groen hart.

Deze positieve benadering is een aanvulling op wat de EU doet. Die wil een maximum stellen aan de uitstoot van auto’s. Over een paar jaar mogen auto’s nog maar maximaal 130 gram CO2 per km uitstoten. Dat betekent simpel gezegd dat zware bakken van Volkswagen, Mercedes, Fiat en Citroen een stuk zuiniger moeten worden, ongeveer zo zuinig als bijvoorbeeld een Daihatsu Cuore, Citroen C1 enz  nu al zijn.
De  verenigde autofabrikanten willen  niet meedoen, alle lobbyisten zijn gemobiliseerd.

Toch zullen de ouderwetse fabrikanten er aan moeten geloven, want het kan best. Greenpeace bouwde al eens een bestaande auto om, en die liep daarna 1 op 30.
En een duitse nieuwkomer ontwierp de Loremo, die is heel licht en daardoor rijdt hij 1 op 66. Het is nog slechts een concept…

Maar de trend is duidelijk, de oude fabrikanten innoveren niet, en nieuwkomers latenzien hoe het wel moet.

En natuurlijk kan het lokale gemeenteraadslid er voor zorgen dat wat Ikea doet, ook in het centrum van de stad geregeld wordt.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

11 Reacties op Ikea laat groene klanten bij de voordeur parkeren

  1. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Milieuzones zijn nu al mogelijk, maar worden alleen op een negatieve manier gebruikt, voor het weren van vieze diesels uit het centrum.

  2. anoniem zegt:

    Avatar van anoniem
    Gezien de recente klimaatsveranderingen, de Utrechtse heuvelrug is een overblijfsel van de laatste ijstijd, heb ik grote twijfels over de effekten van CO2.
    Maar wat minder opstoken kan zeker geen kwaad.
    Wat me blijft verbazen is hoe het publiek zich in de luren laat leggen door windmolens en Priussen.
    ‘Pissen in de oceaan’, zei een wetenschapper eens.

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Er is een groot verschil tussen natuurlijke klimaatverandering en die door de mens veroorzaakt.
    De natuurlijke klmaatverandering is heel lange termijn, pas over 20.000 jaar begint er weer een ijstijd, als die komt.

    Het door de mens veroorzaakte broeikas effect is een zaak van honderden jaren. We zijn 200 jaar bezig geweest exorbitant veel CO2 in de biosfeer te brengen. De natuurlijke processen zullen enkele 100-den jaren nodig hebben om dat weer weg te filteren. In die paar honderjaar zullen we er last van hebben. Hoe hoger de concentratie hoe erger de gevolgen.
    Als de ijstijden van de oceaanpissers weer komen, over 20.000 jaar, dan is ons broeikasprobleem allang opgelost. Zie Paaseiland. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht om problemen, die we wel degelijk kunnen oplossen voor onze nazaten, ook werkelijk aan te pakken.
    En dat doen we door samen zo snel mogelijk om te schakelen naar duurzame energie, waarbij geen CO2 of ander broeikasgas wordt uitgestoten.

    We moeten, kortom, de Shell ervan afhouden de olie nog verder op te pompen.

    Reactie is geredigeerd

  4. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Het verschil tussen natuurlijke en door de mens veroorzaakte klimaatverandering is ook goed zichtbaar in de CO2 concentratie op heel lange termijn.

    In de afgelopen 500.000 jaar zijn er 4 broeikas pieken geweest. Met daartussen in koelere perioden.
    Op die 4 pieken was de CO2 concentratie ongeveer gelijk, ca 200 ppm
    Nu zitten we weer op zo’n piek.
    Die piek is deze keer ca 40.000 jaar breed.
    En op die piek hebben wij ons broeikaspiek veroorzaakt, die bij die 200 ppm nog eens 30% optelt, we zitten nu dus niet op de gebruikelijke 200, maar op 270 ppm.
    En de scenariomodellen voor het energieverbruik voorspellen dat we deze eeuw nog door de 370 ppm heen gaan.
    Dat is de grens waarbij KLIMAAT modellen aangeven dat er extra onomkeerbare veranderingen optreden. Onstabililiteiten die we niet willen. Wij zelf zullen daar geen last van hebben. Maar juist wij zijn wel mbij machte om die verandering te voorkomen of kleiner te houden, door de CO2 uitstoot te reduceren, en onder de 370 ppm te houden.

    Door de Shell en andere olie en kolen producenten te laten stoppen met hun destructief werk.
    Dat kan o.a door energiezuinige produkten te gebruiken, en bij aanschaf te kiezen.
    Daarom is Ikea goed bezig.
    Nu Nederland nog….

  5. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Volkswagen bouwde als eens een concept dat 1 op 100 rijdt.
    Alle autfabrikanten hebben techneuten in dienst die weten hoe je klimaatvriendelijke auto’s bouwt.
    Maar er komt pas wat voor consumenten beschikbaar, als ze gdwongen worden
    – of door overheden die bijvoorbeeld een maximum aan de CO2 uitstoot opleggen
    – of door dat klanten bij voorkeur energiezuinige auto’s kiezen.

  6. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Zo denk ik er over om mijn volgende auto te kiezen uit een van de ultra kleine types, zoals de Daihatsu Cuore, of wat groter Citroen C1 of een kopie type van Toyota of Peugeot.

    In zo’n klein model past niet mijn hele gezin, maar bijna altijd zit er in onze 5 persoons auto maar 1 of soms 2 personen.
    Alleen met gezinsuitstapjes zit hij vol. Voor die gevallen hebben we eigenlijk 2 Cuores nodig. Een ervan staat dan bijna altijd stil.

    Dan zou het handig zijn als de kosten voor het alleen maar hebben van zo’n ding, lager worden.

  7. Rut zegt:

    Avatar van Rut
    Ikea Nederland> Volg je collega’s!

  8. VolkskrantWatch zegt:

    Avatar van VolkskrantWatch
    Auto rijden met een “groen hart”??? Hoe groen de auto ook is, hij vervuilt nog steeds. Groen rijden, groene stroom, allemaal comfortabel afkopen van schuldgevoel.

  9. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Ok Ok, auto en groen, is nu nog wat vergezocht.
    Maar ga maar eens iets groots kopen bij Ikea zonder auto. Dat gaat niet.
    We kunnen onze maatschappij wel snel duurzaam willen hebben, maar dat gaat niet zonder dictatuur of alles overheersende markt macht.

    Daarommoet je ook kleine initiatieven die de goede kant op sturen, wel degelijk positief benaderen.
    En dit is daar een voorbeeld van.
    Overigens een echt-elektrische auto waar je groene stroom in stopt, is wel degelijk duurzaam. Niets op aan te merken.

  10. VolkskrantWatch zegt:

    Avatar van VolkskrantWatch
    Natuurlijk heb je gelijk Henk, maar ik erger me dood aan het ‘groene’ label, wat vooralsnog meer een te exploiteren gat in de markt betreft dan een substantiële bijdrage aan een schoner milieu.

    Verder voel ik me gediscrimineerd door Ikea: ik heb namelijk geen auto, maar als ik daar (ooit) iets ga kopen huur ik een busje. Ik ben dus veel beter voor het milieu dan ‘de groene auto’, maar dat wordt niet beloond.

  11. VolkskrantWatch zegt:

    Avatar van VolkskrantWatch
    En by the way, over milieuvervuiling: dat de burger daar iets voor moet gaan inleveren. Ter vergelijking:

    De automarkt pusht de koop van auto’s (meestal mooi glanzend rijdend door schone ongerepte natuur nota bene), en regeringen steunen de ontwikkeling van de autoindustrie – en de burger moet het milieuprobleem oplossen? De regering pusht koopkracht en meer consumptie (want dat is goed voor de economie) en de burger moet verplicht spaarlampen gaan gebruiken (ook een gat in de markt trouwens)?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *