Werk dichtbij, daar moet geld voor asfalt naartoe

Jonge ICT’ers blijken 20 min reizen naar je werk een goed evenwicht te vinden.
Dat is goed nieuws, want deze mensen zijn een voorbeeld voor anderen die wel langer in de file willen staan. Die lange files zorgen er voor dat bedrijven, de overheid er toe aanzetten, nog meer belastinggeld in bredere wegen te stoppen.

Investeren bedrijven zelf in extra asfalt? Ben je gek, dat is toch geen rendabele investering!
Ondernemers lossen dat creatief op.
Ze zoeken gewoon medewerkers die dichterbij wonen, dat levert tevredener mensen op. Die hebben uiteindelijk ook meer tijd voor het bedrijf.
Het ICT bemiddelings bureau Isense zocht het uit.

Jongeren ICT’ers willen hebben er 20 min voor over en ouderen langer, gemiddeld, in de steekproef van ISense was het 30 min.

Merk op dat het géén 30 km is of 50 km, geen afstand, maar een tijd: 20 min.
En omdat bedrijven weer mensen zoeken, zou je zelf ook eens kunnen kijken wat voor jouw de randvoorwaarden voor leuk werk zijn. Dichterbij? Stuur je CV naar ISense en ze beloven met een aanbod te komen dat 50% korter reizen oplevert.

Kijk, dit soort activiteiten, van baan veranderen naar werk met minder reizen, daar moet nu een deel van de 20 miljard van minister Eurlings voor de netwerkanalyse, naar toe.
Oorspronkelijk was dat geld bedoeld voor nieuwe wegen, maar wegens de hoge luchtverontreiniging in ons land, mag dat niet meer.
Dus moeten investeringen breder onderzocht worden. De overheid komt niet verder dan Mobiliteits management. dat moeten bedrijven doen.

Bovendien die tijd 20 min geeft aan dat mensen in dezelfde regio willen werken als waar ze wonen. Dat betekent ook dat het motto van de Nota Mobiliteit, “Bereikbaarheid van deur tot deur” gerealiseerd moet worden in de stedelijke gebieden, dus niet met nieuwe wegen daar buiten de stad.

Bedrijven die met het overheids gestimuleerde Mobiliteitsmanagement meedoen, willen daar iets voor terug, toch een nieuwe weg bijvoorbeeld. Maar ISense doet het als onderdeel van zijn gewone bedrijfsvoering. Een pluim voor ISense!
Wel heb ik de indruk dat ze vooral voor en met jonge ICT’ers werken.

Ik prijs mij gelukkig met werk op 30 min fietsafstand. Ook al zou dat werk wel wat uitdagender en intelectueler kunnen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

12 Reacties op Werk dichtbij, daar moet geld voor asfalt naartoe

  1. Qabouter zegt:

    Avatar van Qabouter
    Nu nog de overheid overhalen dat 90 minuten enkele reis een belachelijke reistijd is en mensen subsidie geven als ze gaan verhuizen om dichter bij werk te wonen.

    Dan moet er ook nog wat meer spreiding van bedrijven komen, want tja, de meeste werkgelegenheid ligt toch echt in het randstedelijk gebied. En helaas is er niet voor iedere werknemer van al die bedrijven woonruimte binnen 30 minuten fiets-afstand.

    En mensen zijn niet gek, als het makkelijker kan dan elke dag een uur in de auto zitten voor een enkele reis naar werk, dan zouden mensen het wel doen.

  2. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    laten we om te beginnen de overdrachtsbelasting afschaffen of vergroenen.
    Dus als je meer dan 30 km dichterbij dan 30% minder woonwerk kilometers gaat maken op je nieuwe adres, dat er dan geen overdrachtsbelasting betaald moet worden, zowel voor je oude als je nieuwe huis.

  3. Erik van Donk zegt:

    Avatar van Erik van Donk
    Nieuwe http://www.volkskrantblog.nl/bericht/124524 per 7 mei: 23 minuten per metro en de benenwagen.
    Kende je http://www.spijkstaal.nl/asp/product.asp?lang=nl&product_id=1 trouwens al?
    Reactie is geredigeerd

  4. a.j.cornelese zegt:

    Avatar van a.j.cornelese
    Hier spreekt een mix van doemdenken en het oude socialisme uit. De overheid moet bepalen waar en hoe je werkt , en zo niet dan gaat de wereld ten onder.
    De meeste ICTers van onze bedrijven werken in India en China. India is bang deze werkgelegenheid aan China te verliezen omdat er in de indiase “silicon valley” te weinig “asfalt” ligt.

  5. Erik van Donk zegt:

    Avatar van Erik van Donk
    @A.J. Cornelese,

    Waar het omgaat is effectiever en niet efficienter om te springen met de ons beschikbare (schaarse) ruimte. Dat laatste heeft altijd maar betrekking op 1 ding: geld, of nader gezegd: winst.

    Los van enige CO2 discussie: fossiele brandstoffen worden in de toekomst steeds moeilijker verkrijgbaar, door politieke en/of geografische factoren. Dit gaat de prijs van fossiele brandstoffen opdrijven.

    Hierdoor worden we haast als vanzelf gedwongen na te gaan denken over alternatieven.

    Het voert die allemaal de revue te laten passeren, ik kan er nu zo’n 6 opnoemen, maar Henk’s pleidooi moet je zien in het kader van brandstofbesparing.

  6. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Het gaat ook om de gemiddelde reistijd. Of de totale hoeveelheid tijd die je in de file staat.
    Dus het overheidsgeld, bedoeld voor nieuw asfalt, moet dus ook kunnen worden ingezet voor het creëren van thuiswerk-plekken.

    Daarmee bepaald de overheid niet waar we moeten werken. Dat doet ze wel door te bepalen waar bedrijven terreinen moeten komen (ver van de bewoonde wereld) en de campus wijken te vergeten. Een kennis economie, zoals de onze heeft juist behoefte aan wonen en werken in een landelijke omgeving. En juist niet op grootschalige bedrijventerreinen.

    Met de netwerk analyse was het wel de opgave om ruimtelijke keuzes te betrekken bij de keuzes voor verkeer. Dus evt geplande nieuwe bedrijventerreinen verplaatsen naar plaatsen waar ze gemakkelijker bereikbaar te maken zijn.
    Maar volgens een http://www.twynstragudde.nl/pdf/Artikelen/Op%20tijd%20bewegen.pdf is dat nog onvoldoende gelukt. Hun analyse heet “Op tijd bewegen”
    De regiobestuurders zijn te snel doorgeschoten naar het tekenen van nieuwe asfalt stroken op de kaart.
    Ze hebben te vel geluisterd naar asfalt hongerige bedrijven en de meeste andere bedrijven buiten hun netwerk gehouden.
    Zie ook mijn blog: http://www.volkskrantblog.nl/bericht/122470

  7. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Mijn pleidooi is ook gericht op het onnodig aanleggen van nieuwe wegen, waar de eerste 5 stappen van de “zevensprong van Verdaas” onvoldoende worden benut.

    De zevensprong van Verdaas

    Netwerkanalyses zijn gebaseerd op:
    1. Een ruimtelijke visie en programma.
    2. Anders betalen voor mobiliteit.
    3. De mogelijkheden van mobiliteitsmanagement.
    4. Een optimalisatie van het openbaar vervoer.
    5. De mogelijkheden van benutting. Zoals DVM en ongelijkvloerse kruisingen
    6. Aanpassingen van bestaande infrastructuur. Verbreden van wegen
    7. Een onderbouwing van de noodzaak tot nieuwe infrastructuur. Nieuwe wegen en tunnels

  8. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    En Erik:

    Wanneer begint Spijkstaal met de http://beterboseplan.nl/oplossingen/NieuweStadsAuto?

    – 2 persoons
    – elektrisch
    – leeggewicht 200 kg
    – max snelheid 80km
    – actieradius 100km
    – met naderhand simpel te vervangen uiterlijk
    Mag voorlopig gratis parkeren in het stadscentrum
    Reactie is geredigeerd

  9. Erik van Donk zegt:

    Avatar van Erik van Donk
    Geen idee, zo’n groot bedrijf is het niet, en het is een komen en gaan van electrische wagentjes voor gemeentewerken e.d. Volgens mij zit hun orderportefeuille tot de nok toe vol….

    Weet jij trouwens zeker, dat een dergelijke autootje technisch haalbaar is? Ik kan op internet nog geen prototypes vinden. Voorlopig zet ik m’n centjes nog even op de viertakt-diesel met aardgas of biobrandstof…. Siemens Duitsland werkte aan een hybride bus: electrisch in de stad, diesel-op-aardgas daarbuiten, terwijl tijdens de rit de accu’s worden opgeladen.

  10. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Zo’n stadsauto waarvan hierboven de specs staan, is er al een jaar of 10. De Twike, hij wordt echter met de hand gemaakt, en kost ca 17000 EUR.
    Maar omdat een dergelijke auto bij massa fabricage niet complexer is dan 3 of 4 wasmachines, zou hij ook niet duurder moeten zijn, en als basisframe ook zo lang mee moeten gaan.
    De aan mode onderhevige buitenkant gaat natuurlijk zo lang mee als de eigenaar het leuk vindt.

  11. Erik van Donk zegt:

    Avatar van Erik van Donk
    Ok, gevonden, ziet er goed uit, ook qua prestaties. Nu nog een accu op suikerwater, want nikkel-cadmium accu’s is ook niet best voor het milieu als dat gaat lekken….:-(
    Nu nog nog wat nutteloze kennis: Wist je trouwens dat de Duitse spoorwegen vroeger accutreinstellen hadden? Reden jarenlang op en neer tussen Maastricht en Aken. De eerste accutreinen werden al in 1904 gebouwd. Ze werden in Berlijn ingezet vanwege slecht zicht door de vele stoomlocs op het voorstadsnet.
    Reactie is geredigeerd

  12. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Op een Duurzame Energie symposium, http://www.fuelthefuture.nl op de TU Eindhoven, hield ene Dr. L.J.J. Janssen, oud hoogleraar Chemie, een pleidooi voor de loodaccu, omdat die gebruikt kan worden met diepontlading.

    De modernere accu types, zoals NiMH en LiIon, “slijten” realitef snel als ze te diep ontladen worden.
    Zo probeert de Toyota Prius zijn NiMH accus tussen 50 en 70% (geloof ik) te houden. Anders houden ze het niet de beloofde 8 jaar uit.
    Reactie is geredigeerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *