Eindhovense bestuurders zitten met de kop in het asfalt

Rijkswaterstaat heeft geleerd dat dat niet meer helpt om fileproblemen op te lossen met weer een nieuwe weg, of een verbreding. Daarom moeten regio’s tegenwoordig een netwerkanalyse doen om te motiveren waarom ze geld nodig hebben voor infrastructuur.
Die infrastructuur was vroeger alleen nieuw asfalt, maar tegenwoordig is dat ook DVM en andere elektronische oplossingen langs de kant van de weg en in auto’s.
Die mogelijkheden maken het noodzakelijk dat op meervoudige manier gezocht wordt naar oplossingen voor bereikbaarheidsproblemen.

Dus niet meer asfalt, maar slimme oplossingen.

Om die te bedenken heeft het ministerie de regio’s opdracht gegeven een netwerkanalyse uit te voeren.
Daarbij wordt het netwerk van wegen en OV stromen en fietsers geanalyseerd. En dat wordt gedaan in een netwerk met andere partijen.

Helaas is dat netwerk niet uitgebreid genoeg geweest, die fout zal de minister moeten herstellen.
Want natuurlijk hebben veel regio’s de analyse afgeraffeld met het oog op de vooraf gewenste nieuwe weg in hun regio. Want daar ging het vroeger om als de minister met de geldbuidel rammelde, en dus zou dat nu wel weer de bedoeling zijn.
Dit blijkt uit een evaluatie van het netwerkanalyse proces

Maar er zijn ondertussen vele andere mogelijkheden voor meer doorstroming betere bereikbaarheid van deur tot deur en minder schade voor de maatschappij.

In de regio Eindhoven bijvoorbeeld.
Ze noemen zichzelf Brainport, maar ondertussen komen ze uitsluitend met domme asfalt oplossingen.
De meeste problemen zitten in de stad, Eindhoven is een notoire autobevoordeelaar. Fietsers moeten van de gemeente bij voorkeur in de uitlaatgassen van auto’s fietsen.
De stad stikt van de luchtvervuiling van vooral zijn eigen auto’s, maar weigert de doorstroming te verdubbelen met ongelijkvloerse kruisingen en DVM.
Bij DVM gaan de stoplichten in de stad als een harmonie orkest samenwerken, dat zorgt er automatisch voor dat de auto’s en fietsers en bussen zo veel mogelijk groen licht te zien krijgen.
Uit simulaties met dynamische verkeersmodellen blijkt dat met DVM de doorstroming tot een factor 2 kan verbeteren. Je bent dan in de helft van de tijd door de stad, dankzij de samenwerkende stoplichten. Maar niet in Brainport Eindhoven.

Maar gaat Eindhoven dat doen?
Nee, de doen alles met een verouderd verkeersmodel, waarbij de verkeersstromen worden voorgesteld als stromen riool water. Dat heet in technische termen een statische verkeersmodel.

Het slimme verkeersmodel dat je nodig hebt voor optimale doorstroming, kost slechts enkele honderduizenden EURO’s. Maar Eindhoven vraagt slechts miljarden voor nieuw asfalt.
En ongelijkvloerse kruisingen? Nee, die willen ze niet. Want Eindhovense bestuurders zitten met de kop in het asfalt.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Eindhovense bestuurders zitten met de kop in het asfalt

  1. Dunja zegt:

    Avatar van Dunja
    Chapeau voor je windmolen aanpak!!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *