Duurzaam gedrag valt niet te leren, warme emotie werkt wel

“Duurzaam” is een heel breed begrip, het zit overal in, en krijgt dus nergens aandacht.
Ieder weldenkend mens weet wat het is, wat het betekent voor het klimaat, maar denkt er verder niet bij na. Er worden geen consequenties aan verbonden.
En dat is nu juist wel nodig, duurzame keuzes zullen overal opduiken als we toewerken naar 20 tot 50% minder CO2 uitstoot, de komende jaren.

– Koop ik een gewone CV ketel of een HRE ketel die ook stroom opwekt?
– Stap ik deze keer in als er weer een keer subsidie op zonnepanelen is?
– Ga ik met de fiets of de auto boodschappen doen?
– Diepvriesbootjes uit het groene hart of uit Zimbabwe?
– Hoeveel file-kilometers maak ik straks als ik die leuke vacature pak?

De meeste mensen begrijpen deze vragen, maar handelen er niet naar
Deze keuzes raken nòg geen emotie, en dat moet wel komen, want anders schiet het niet op met die CO2 reductie en het redden van het klimaat.

Een van de mogelijkheden is vriendelijke manipulatie om wel warme emoties bij deze keuzes op te wekken.
Zo is het mobieltje populair geworden.

Je eigen energie opwekken is zo’n aanpak voor duurzaamheid
Onafhankelijk worden van het energie bedrijf is wat anders, maar even leuk.

Maar of CO2 stickers op boontjes werken, dat gaat afhangen van de reclame die er tegenaan gesmeten wordt om de betekenis ervan er in geramd te krijgen.
Wat dat betreft lijkt het beter om de leveranciers gewoon te verplichten alleen CO2 arme producten aan te bieden.
Of een CO2 clown in de winkel aan het werk te zetten die grappenmaakt ten koste van de mensen die uit een “verkeerde” CO2 keuze maakten.

Wat werkt voor jouw?
Het kan echt, dat afremmen van het broeikas effect.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

3 Reacties op Duurzaam gedrag valt niet te leren, warme emotie werkt wel

  1. Jo Kostons zegt:

    Avatar van Jo Kostons
    Henk,ik moet vaak terug denken aan de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw als ik jouw stukjes lees. Milieufreaks (waaronder ikzelf) dachten ook dat de wereld maakbaar was en konden veranderen. De resultaten zijn bekend.
    Zolang milieuverslechtering voor de grote massa
    geen duidelijke zichtbare gevolgen heeft gebeurt er niets.
    Alleen een milieuramp met mondiale gevolgen op korte termijn kan de massa tot inkeer brengen.

  2. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Dat ben ik niet met je eens.
    Grote bedrijven manipuleren ook hun omzet en winst tot ongekende hoogte.
    Daar zijn echt geen rampen aan vooraf gegaan.

    Voorbeelden
    – Microsoft, de slechtste software leverancier ooit
    – Energiebedrijven, Essent, Nuon, oplichters met stroomprijzen
    – Oliebedrijven als Shell, BP en Texaco, de veroorzakers van het broeikas effect, en ze gaan stug door.
    – Autofabrikanten, kosten onze samenleving 18.000 doden per jaar, en we vinden het zo normaal dat het de meesten niet opvalt.
    – medicijnfabrikanten
    – medici en ziekenhuizen die fouten maken voor torenhoge prijzen.

  3. Hans Erren zegt:

    Avatar van Hans Erren
    Duurzaam is duur, de armen kunnen zich het niet veroorloven, die geven hun geld uit aan eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *