Het Technasium komt naar de regio Eindhoven. Laat U het landen?

4 middelbare scholen in de regio Eindhoven hebben een overeenkomst gesloten over het gaan gebruiken van een nieuwe onderwijsvorm, het Technasium.
Het gaat om het Pleincollege Eckart (Eindhoven), het Dr.-Knippenbergcollege (Helmond), het Varendonck College (Asten en Someren) en het Jacob Roelandslyceum in Boxtel.

Eigenlijk hebben ze alleen een nieuwe onderwijs formule gekocht, die tot doel heeft beroepen met een beta kern, onder de aandacht te brengen bij middelbare scholieren van HAVO en VWO.

Hoe deze 4 scholen uit onze regio dat aan hun leerlingen gaan aanbieden, moeten we afwachten. Schoolorganisaties hebben geen goede reputatie met veranderingen. Op geen van de 4 websites van de scholen is een spoor van de overeenkomst terug te vinden.
Laat staan over hoe ze het gaan implementeren en aanbieden.

Ik raad ze aan een klankbord groep van betrokken ouders (met een beta beroep) in te stellen en wellicht ook bedrijfsvertegenwoordigers.

Bij een Technasium gaan HAVO en VWO leerlingen ontwerp of onderzoeksprojecten doen waarbij ze 7 weken lang 6 uur in de week met ene project bezig zijn. Daarbij ligt de focus op een bepaald beroep. En is er concreet contact met een bedrijf met dergelijke beroepsbeoefenaren.
In het begin van het project maken de leerlingen kennis met het bedrijf en krijgen ze gevoel voor het soort kennis dat je bij het beta beroep in kwestie, nodig hebt.

Het belangrijkste verschil met “gewoon” onderwijs kan zijn dat er in de beleving van de leerlingen die het project doen, een direct contact en zingeving is vanuit het bedrijf waar ze zijn geweest.
Het zou kunnen dat ze hun project doen voor dat bedrijf, als waren ze in dienst van dat bedrijf.

Achilleshiel van deze vorm is natuurlijk of de betrokken scholen voldoende tijd vrij maken om de verandering te implementeren, dat kost extra tijd van leerkrachten.
En of ze in staat blijken met bedrijven samen te werken die Technasium klussen of projecten willen begeleiden.
Dat kost die bedrijven natuurlijk ook wat tijd en en dus geld.

Maar je krijgt er als bedrijf ook wat voor terug.
De ervaring leert dat het ook voor medewerkers van een bedrijf zeer verhelderend is om de eigen activiteiten op een begrijpelijke manier uit te leggen.
En natuurlijk is het je bewust worden van welke kennis nu precies nodig is, een nuttige oefening voor een vitale organisatie in de kenniseconomie.

Als extra voordeel zal de activiteit uiteindelijk ook meer beta opgeleiden op gaan leveren.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

3 Reacties op Het Technasium komt naar de regio Eindhoven. Laat U het landen?

  1. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    De essentie is natuurlijk dat leerlingen een authentiek verhaal uit de echte praktijk krijgen te horen.

  2. Ruud Zweistra zegt:

    Avatar van Ruud Zweistra
    En de clou is natuurlijk dat zo’n project, om het goed te doen, niet minder, maar veel meer begeleiding vergt. Dus dat het duurder is.

    En daar zit het probleem. Want meer geld is er meestal niet (dat moet namelijk van belasting komen, en dat willen jullie niet betalen – ik wel, maar ik ben 1 van de 16). Dus gebeurt het project met veel te weinig begeleiding. Dus is het slechter dan normaal onderwijs.

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Dus moet je als expert anderen kunnen motiveren wel voldoende tijd en geld ter beschikking te stellen.
    Wat is voor jouw de reden dat wèl te doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *