Zaterdag op het ministerie van LUCHTKWALITEIT

De nieuwe minister Winsemius staat voor een dilemma, gaan mensen bij hem voor economie?
De vorige minister was glashelder, de bedrijven die haar op de troon hadden geholpen waren de baas.
Hun omzet, daar ging het om. En de mensen? Die gingen vroeger ook al dood, er waren nog genoeg nederlanders over.
Maar moet je in die richting doorgaan en toch integer blijven? Als bekend wordt welke keuzes je niet gemaakt hebt, waar dat wel kon. Hoe meot je de puinhoop van de nieuwe wet luchtkwaliteit opruimen.
Intrekken? Thuis denkt hij er over na. En onder het hardlopen.

In Californie heeft Openbaar Ministerie daar, de grote autofabrieken aangeklaagd, omdat ze te lang zijn doorgegaan met klimaatverstorende auto’s verkopen. Daarmee hebben ze de staat californie op hoge kosten gejaagd en nog meer schade komt er aan, als de effecten van klimaatverandering doorzetten.

In ons land wordt straks het ministerie van VROM aangeklaagd, omdat ze vooral gewerkt hebben aan het omzeilen en van de EU luchtkwaliteits regels en de naleving daarvan vooral traineerden.
Terwijl ze vele mogelijke maatregelen die de lucht schoner kunnen maken, negeerden.
Al in de 90’er jaren publiceerde de EU de regels en normen die zouden gelden vanaf 2001.
Wij zaten er toen al ver boven, met bij vele nederlanders gezondheidsschade.
2001 ging voorbij, en er veranderde niets, totdat de Raad van State constaeerde dat we de regels niet na leefden.
Als ik een bouwbedrijf was met een geblokkeerd bouwproject, dan zou ik de staat dagvaarden, omdat ze niets ondernomen hebben om de lucht sneller schoner te krijgen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

7 Reacties op Zaterdag op het ministerie van LUCHTKWALITEIT

  1. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Ik herhaal mezelf, maar dat moet met de huidige VK-blog techniek.
    Ipv kijken naar de normen en daar onder proberen te komen, probeert onze overheid al jaren om de normen te omzeilen.
    Als een onbeschofte roker die ontkent dat fijn stof schadelijk is.

  2. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Een land dat zich op de borst klopt voor haar high tech bedrijfsleven, heeft vele mogelijkheden om de lucht schoner te maken, en zo echt de gezondheidsschade omlaag te krijgen.

    Maatregel 1
    Al sinds 2003 is het mogelijk om de stoplichten in een stad, zo slim op elklaar te laten inspelen dat het stadsverkeer veel beter doorstroomt. En daardoor minder vervuilt.

    Een dergelijke verbetering begint met een simulatie met een dynamisch verkeersmodel.
    Dat geeft een indicatie wat haalbaar is.
    Maar hebben we dat 3 jaar later al voor alle stedelijke gebieden al gedaan?
    Nee natuurlijk niet, onze ambtenaren worden in werkelijkheid betaald door asfalt bedrijven, Dat DVM begrijpen ze niet, mogen ze niet begrijpen.
    De minister heeft 25 ambtenaren aangesteld om in heel het land dergelijke slimme oplossingen uit te leggen.
    Ze hadden natuurlijk gewoon de technische oplossing verplicht moeten opleggen.
    In de stad Helmond bleek dat DVM een veel beter alternatief voor een stadstunnel van 100 miljoen.
    Dat DVM kostte maar 20 miljoen, en hielp een factor 5 beter.

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    U bent bouwbedrijf met een geblokkeerd bouwproject?
    Jammer, maar goed voor de volksgezondheid.
    En DOM dat u als bouwbedrijf zo in de slachtoffer rol blijft hangen.
    U hoeft helemaal niet te wachten tot de juridische gaten in de wet zijn aangelegd.
    Dat zal ook niet helpen, want de EU regels blijven staan.
    Veel beter is het om het bouwprojecty te voorzien van zijn eigen fijn stof reductie maatregels.
    Bijvoorbeeld verkoop bij een nieuwe woonwijk een contract dat de bewoners zich verplichten in stofarme auto’s te gaan rijden. Bijvoorbeeld elektrische auto’s of LPG auto’s.
    Is dat niet genoeg? Laat de lokale overheid dan een extra LPG wijk organiseren.

  4. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Waarom is er geen structurele aandacht voor de Stof-invangende capaciteit van het landschap?
    Groen op plaatsen met hoge concentratie, langs drukke wegen bijvoorbeeld zou best eens 30% reductie kunnen geven.
    Geen interesse?
    Verkeerde lobbyist gesproken?

  5. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    In bijvoorbeeld het Italie van de maffia, mag je alleenop even dagen rijden als de lucht in de stad te ongezond is.
    En wij? Wij gaan gewoon eerder dood.
    Dank u Den Haag.

  6. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    In de stad Graz krijg je een voordeel kaart voor de parkeergarage, als je kunt aantonen met een schone auto te rijden.
    En wij, wij hebben een eigen auto industrie. Maar ze een thuismarkt geven met een eigen super schone auto?
    Nee de marktfundamentalisten in Den Haag laten ons liever stikken dan een bestelling plaatsen voor http://beterboseplan.nl/oplossingen/StartPagina

  7. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Het beprijzen van drukke wegen kan al sinds de negentiger jaren, bijv in Oslo hadden ze toen al leen automatisch systeem.
    Waar is de uitvoering van het principe de vervuiler betaald?
    Zo moeilijk is dat toch niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *