Ministerie van LUCHTKWALITEIT: maatregel competenties?

fotoOp dit ministerie is iedereen bezig geweest met het ontwikkelen van juridische competenties om de normen waarmee de EU onze landgenoten wil beschermen, te omzeilen. Daardoor zijn we hier de vaardigheid kwijtgeraakt om echte en effectieve maatregelen te verzinnen en door te voeren.

In het wetgevend overleg in de tweede kamer afgelopen maandag heeft opgeleverd dat de nieuwe “Wet” Luchtkwaliteit niet oplevert wat de afd Lucht beoogd had. Ze wilden niet ons Nederlanders beschermen met die wet, maar bouwbedrijven weer de mogelijkheid bieden verder te vervuilen.
Gelukkig heeft de Raad van State zijn werk gedaan, en de juristen keer op keer teruggefloten.

De essentie is nu dat ondanks de wet elk vervuilend project individueel getoetst mag worden aan de luchtvervuilings waarden en normen.
Nog steeds mogen er geen normen overschreden worden.

Dus zullen we nu eindelijk toch maatregelen moeten gaan implementeren om de lucht schoner te krijgen

Dat bracht mij tot de conclusie dat we op dit ministerie een ernstig competentie gebrek hebben ontwikkeld. We zijn zo bedrijfsblind met juridische oplossingen voor bouwblokkades bezig geweest, dat we de competentie om effectieve maatregelen te bedenken en in te voeren, zijn kwijtgeraakt.
Dat moeten we dus weer opnieuw leren. Hopenlijk zitten er hier en daar nog enkele inhoudelijke specialisten om mee te beginnen.
En kunnen we verder een make or buy beslissing nemen.
Waarschijnlijk zullen we beide doen, adviseurs inhuren en eigen mensen opleiden en werven.
Wij van het ministerie van LUCHTKWALITEIT moeten er weer voor gaan zorgen, mede voor gaan zorgen dat de lucht schoner wordt.
Dat is gezonder voor de inwoners van dit vieste stukje Europa,
En ook gezond voor de economie als geheel en de aannemersmarkt in het bijzonder.
Wij gaan de vervuilingsruimte verdienen en de kamer en de rechter mag beslissen waar het aan uitgegeven wordt, economie of gezondheid.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

8 Reacties op Ministerie van LUCHTKWALITEIT: maatregel competenties?

  1. peter louter zegt:

    Avatar van peter louter
    technische vraag: de voorgenomen wetgeving beoogde (dacht ik) bouwplannen tot 2000 woningen te ontzien. Is dat nu weer van de baan?

  2. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Dat vereist een complex antwoord. En ik twijfel of ik de situatie goed inschat.

    Ik heb ook het getal 1000 gezien.
    het gaat er om of het begrip “in betekende mate vervuilend” in de wet blijft,
    en of de RvS niet aangeeft dat in een dergelijk geval toch niet een toetsing mag/moet gebeuren op de impact op de luchtkwaliteit.

    Duidelijk is dat in situaties waar de norm nu al overschreden is, er niet gebouwd kan worden, omdat het dan nog veizer zou kunen worden, en dat mag niet als de norm al is overschreden.
    Als de luchtkwaliteit al onder de norm is, dan denk ik dat er geen toets nodig is, maar moet natuurlijk wel “bewezen” worden dat de lcuht schoon genoeg is.
    Of tegenstanders moeten bewijzen dat de lcuht wel te vies is.

  3. Robert van Waning zegt:

    Avatar van Robert van Waning

    Naar aanleiding van een artikel Arjen Schreuder in NRC Handelsblad van 26/9 jl, schreef ik hem:

    “Als de lucht in Nederland inderdaad steeds schoner is geworden, dan vraag ik mij af waar die vette zwarte aanslag op onze terrasmeubels, kozijnen en ramen vandaan komt. De gedachte dat wij die viezigheid iedere vijf seconden diep in onze longen halen, is behoorlijk deprimerend.

    De lucht die wij inademen, komt voor een belangrijk deel rechtstreeks uit de motoren van weg- en vliegverkeer. In die lucht zitten ook de slijtagedeeltjes die de korrels op de kunstgrasvelden zó ongezond maken dat die daar niet meer voor gebruikt mogen worden.

    Waarom krijgen de auto- en wegenlobby zó lang de gelegenheid om de bevolking bloot te stellen aan de ziekmakende effecten van hun producten?”

    Een half jaar geleden schreef ik aan Martijn van Calmthout, wetenschapsredacteur van de Volkskrant, dat die KNMI-sateliet geen foto’s kan maken van autosmog als er te veel vliegtuigsmog (http//www.contrails.nl) is. Die terechte opmerking resulteerde in een http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=9140, waarover de Raad van de Journalistiek inmiddels een hard oordeel heeft geveld.

    Politiek, bedrijfsleven en burgers willen liever niet over luchtvervuiling horen. Dat komt goed uit, want de media besteden er ook liever niet al te veel aandacht aan. Dat zou maar afbreuk doen aan hun leuke auto- en reisprogramma’s en -rubrieken..

    Reactie is geredigeerd

  4. Robert van Waning zegt:

    Avatar van Robert van Waning

    Omdat er kennelijk een fout zat in de link naar http://www.contrails.nl in mijn vorige bijdrage, hierbij een correctie en aanvulling:

    Vliegtuigsmog is de hoge bewolking die wordt veroorzaakt door de uitstoot van het vliegverkeer. Eerst zijn het nog van leuke, romantische vliegtuigstrepen, maar vaak vervagen die allengs tot wat weerkundigen liever ‘sluierbewolking’ noemen. Op die manier zetten zij hun vrienden in de luchtvaartindustrie niet te kijk als de milieuvervuilers en klimaatbedervers die zij zijn. (Zie: http://www.contrails.nl.)

    Luchtvervuiling door autoverkeer is erg, omdat wij die rotzooi iedere vijf seconden moeten inademen. Luchtvervuiling door vliegtuigen op 10-13 km. hoogte is erg omdat het eerst allerlei gevolgen heeft voor weer, klimaat en (de kwaliteit en kwantiteit van) het zonlicht, maar ook omdat het uiteindelijk natuurlijk bijdraagt aan de luchtvervuiling op grondniveau: What goes up, will come down, eventually..

    Iedereen weet het, maar niemand wíl het weten..

    En ja hoor:

    Reactie is geredigeerd

  5. Helena zegt:

    Avatar van Helena
    Ik geef Robert van Waning gelijk, waar komt die vette zwarte aanslag op die kozijnen en op de ramen vandaan? Het zit ook op mijn vloer, en als ik mijn ramen heb gezeemd en de vensterbanken schoonmaak krijg ik de zeem/spons en andere doekjes van zijn levensdagen niet meer schoon.

  6. Robert van Waning zegt:

    Avatar van Robert van Waning

    Wees daarom maar blij dat je je luchtwegen niet kunt zien, Helena. En niet hoeft schoon te maken..

    (Regel wit aan het begin, dus:)

    Reactie is geredigeerd

  7. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Die zwarte aanslag is het fijn stof dat overal in nederland aanwezig is.
    En wat onze criminele regering en gemeentes denken te kunnen negeren.
    De gemiddelde bestuurder in ons land denkt nog steeds dat wij nederlanders net zo zijn als de gemiddelde afrikaanse vrouw, die je ongestraft kunt mishandelen en misbruiken voor je eigen doelen. Want volgens de gemiddelde nederlandse bestuurder zijn gewone nederlanders te dom om te begrijpen dat hun openbaar bestuur daden ons ziek maken

  8. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Ik kop hem maar even in…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *