Who killed the electric car?

Dit is de titel van een nieuwe film. Hij gaat over het verdwijnen van de elektrische auto, nadat een model van GM enthoudiast ontvangen was.
De filmers vermoeden een complot achter het botweg van de markt verdwijnen van elektrische auto’s.

Een jaar of 15 geleden kwam de amerikaanse staat met nieuwe wetgeving voor autofabrikanten. Die werden verplicht een bepaald percentage van wat ze in Californie verkochten een elektrische aandrijving moest hebben en geen luchtvervuiling veroorzaakte.
Ze hadden last van smog, door het verkeer, de ZEV’s (Zero Emission Vehicle) zou dat helpen oplossen.
Tegen 2003 zou het verplichte percentage electrische auto’s op 10% moeten zitten.
Grote autofabrikanten begonnen met het ontwikkelen van elektrische modellen.

GM kwam met de EV-1, hij reed als een gewone auto, alleen was hij fluisterstil en de benodigde stroom kostte bijna niks vergeleken met de benzine die gewone modellen nodig hebben.
De EV-1 werd niet verkocht, je kon hem leasen. hij was aanvankelijk nogal duur.
Toch was er een wachtlijst, hij beviel kennelijk uitstekend.

Er kwam echter een kink in de kabel, de Californische politiek besloot om de eis van een verplicht percentage ZEV’s te laten vallen.
De regering Bush hielp mee om de  staat Californie onder druk te zetten.
Op de website  van de film wordt de oliemaatschappijen veel macht toe geschreven.
Zij zouden de met de grote autofabrikanten hebben samengespannen om de elektrisache auto wet om zeep te helpen.
Dat lijkt begrijpelijk, want elektrische auto’s hebben geen aardolie produkten nodig.
Bovendien gaan elektrisch auto’s een stuk efficienter om met energie, dat gaat dus minder omzet betekenen.
Omdat GM zijn elektrische auto’s had verleased, moesten de klanten van GM hun auto verplicht inleveren.
Vervolgens liet GM de nog in uitstekende staat verkerende auto’s, versnipperen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *