Innoveren door LEREN weer leuk te maken

Als leren echt eenleuike bezigheid is, dan gaat het gemakkelijker. Een bedrijf dat innoveert, moet daar ook voor leren. Dus de medewerkers in dat bedrijf moeten wat bijleren.
Dat leren is leuker als je er zelf geen risico bij loopt, zelf geen eigen geld hoeft te investeren.

Dat is ook het leuke van innovatie vouchers, de overheid betaalt de helft van de kosten bij de hulpverlenende organisatie.
Ook bij de inidividuele kant van innovatie, of de aanloop daar naartoe. Daar zijn individuele medewerkers aan het leren , gaan nieuwe mogelijkheden zien en krijgen inzicht hoe dat in hun bedrijf tot succes kan leiden.
Zo ontstaat in de innoverende organisatie draagvlak voor de nieuwe activiteit of produkt.
De baas die uiteindelijke de beslissing neemt doet zoiets in de wetenschap of de gok dat zijn of haar mensen die verandering ook goed aankunnen.

Dat leren vanindividuele medewerkers moet ook leuker worden.
Bijvoorbeeld door eht bedrijven nog gemakkelijker te maken hunmedewerkers opleidingen te laten volgen. Nu mag je als bedrijf 40% van de cursus kosten aftrekken.
Maak daar 200% van. Dan krijgt het bedrijf een compensatie voor de door de medewerker geinvesteeerde werktijd.
Bovendien, als de cursus in eigen tijd wordt gevolgd, is er nog wat over voor een extra beloning.
Natuurlijk zullener nutteloze cursussen gevolgd worden, maar is dat erg?
En wat is nutteloos.
Iemand die 10 of 20 jaar geleden een russische of chinese taalcursus wilde doen, werd weggehoond. Nu zal dat wat anders liggen.
En niet alleen bij handels bedrijven.
Steeds meer gebruiksaanwijzingen en website zullen alleen in het chniees beschikbaar zijn.

Dit verhaal gaat over individueel leren inhet bedrijfsleven.

In de veranderkunde worden 5 soorten organisaties onderscheiden, dit wordt ook wel het “kleuren denken” genoemd.

– geel, op macht gebaseerd, er wordt veel vergaderd en je moet vanalles op de hogte zijn om invloed te kunen hebben.

– blauw, project georienteerd, alles word gepland en bij voorkeur in die volgorde gedaan.
Het plan is leidend

– rood, de verleiding is het belangrijkste stuurmechanisme, dit wordt vaak in heel grote organisaties gebruikt en in afdelingen daar.
Hier staat de baas voor een grote zaal met alle medewerkes om een verandering uit te leggen, “Op de zeepkist”.
HR bedenkt regelingen waar je als medewerker aan mee kunt doen

– groen, de lerende organisatie, hier zijn POP’s belangrijk, Persoonlijke Ontwikkelings Plannen. Maar vooral is er onderling overleg over wat je van iets leert.
Coaching is een gebruikt instrument.

– wit, navigeren inj de chaos, waar stop je energie in.

Het Innovatie Platform is op macht gebaseerd, het is de plaats waar je bij de vergaderigen moet zijn en waar je als bedrijf je macht moet klaten gelden om een deel van het geld te krijgen.
Het Innovatie Platform doet niets aaninnovatie maar schuift wat met geld en is een arena voor de invloedrijken.
Daarom is het nutteloos voor de innovatie in ons land.

Een concrete organisatei is eenmix van deze kleur karikaturen, en er is geen “goede” kleur. Het hangt helemaal af vanhoe een club het beste werkt in welke context dat gebeurt wat de individuele voorkeur van de mensen er in is, etc.

Maar de dominante kleur bepaald wel de aanpak die je moet kiezen om er wat te veranderen.
Een testje kunt u doen op de website van Twijstra en Gudde

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

2 Reacties op Innoveren door LEREN weer leuk te maken

  1. Foppe zegt:

    Avatar van Foppe
    Leren leuk maken is mijns inziens een gedachte(n?)fout.

    Er zijn mensen die nieuwsgierig zijn, en mensen die dat niet zijn.
    De laatste categorie, dat zie je m.i. ook op VK weblog, is in de overgrote meerderheid, dus voor die mensen zijn opleidingen weggegooid geld, behalve als het bedrijf het ziet als fiscaal aftrekbare baaldagen.

    De nieuwsgierige mensen moet je nooit naar bedrijfsopleidingen sturen, behalve met een zak tranquillizers, want ze ergeren zich daar dood.

    Nieuwsgierige mensen leren voortdurend, hoogstens kan je ze de aanschaf van boeken vergoeden, die kosten promillages van bedrijfsopleidingen, en kosten de baas ook nog eens geen tijd.

  2. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Foppe,
    Er zijn inderdaad mensen die zo afgestompd zijn dat ze denken dat leren niet leuk is.
    Dat soort mensen stuur je naar een beurs of conferentie.
    Dan leren ze daar zonder het te beseffen.
    Een conferentie is overigens een leermiddel voor geel getinte organisaties.
    Vooral als op die conferentie machtige mensen komen.

    Overigens leren gelukkig alle mensen gemakkelijk, alleen een zelfde activiteit leert de een wat anders dan de ander.
    Maar dat is goed, anders had een bedrijf er ook maar 1 persoon naar toe hoeven sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *