Slimheid die files oplost, het kan nu al

Slimme techniek, daarmee kun je meer files oplossen dan alleen maar vertellen dat er een file is. Blijkt uit een onderzoek van ir. Frank Zuurbier.
Hij vergeleek de gebruikelijke aanpak (“de file is 5 km”) met slimmere adviezen waarin een alternatieve route wordt aanbevolen.
En als de oude informatie, hoe lang de komende file is, wordt gecombineerd met een advies voor een alternatieve maar langere route, dan kan dat veel weggebruikers aanzetten die alternatieve route te nemen. Zij kunnen daardoor zoveel ruimte maken op de overbelaste weg, dat de file daar helemaal kan oplossen.

Dit is onderzocht met simulaties, dat is niet hetzelfde als “in de praktijk bewezen”. Maar interessant genoeg om het op meer plaatsen toe te passen. Te meer daar de techniek al wordt toegepast.
Het is namelijk een heel goedkope oplossing. In vergelijking met het bijstorten van meer asfalt.

Het is niet overal toete passen, want er is natuurlijk wel een alternatieve route nodig.
Maar als die er is, dan leidt het er toe dat het bestaande wegennet beter wordt benut.

In dit onderzoek is alleen gesimuleerd met de wegenruiten van Rotterdam.
Maar elke stedelijke regio heeft een fijnmazig netwerk, waar ook altijd alternatieve routes mogelijk zijn.
Om de stad en in de stad. Dus waar wachten we nog op, beste kersverse wethouders?

Naarmate file gegevens gemakkelijker beschikbaar komen, zie bijvoorbeeld het brabantse voorbeeld, daar worden gsm’s gebruikt om files te detecteren, wordt het voor meer overheden gemakkelijk om deze techniek toe te passen.

Er is voor nodig:
– file informatie op zwaar belaste trajecten
– en ook file informatie op alternatieve routes
– en een systeem, bord met afstands bediening, en iets of iemand die het bedient.

Die bediener kan een verkeerscentrale zijn, of een automatisch systeem.
In Alkmaar werkt al zo’n automatisch systeem.

Het is meteen een mooi voorbeeld dat het niet altijd Rijkswaterstaat en snelwegen zijn waar de mobiliteits-winst is te halen. Vooral op lokale stadswegen, kan het alkmaarse systeem gewoon worden toegepast, overal in Nederland. In Alkmaar is het uitgevonden of ontwikkeld en de werkzaamheid bewezen. Laten we daar gewoon een “chinese copy” van maken, nu we die term nog mogen gebruiken, hoe lang nog?
Want als we het niet kopieren wordt het wiel te vaak opnieuw uitgevonden, dat is gewoon geldverspilling.

Zie voor de consultants.
Zie voor de leverancier van de slimme techniek. (nog even opzoeken…)

Trinite is die leverancier, zij zijn er in geslaagd een communicatie architectuur te bedenken en realiseren, waarin apparatuur van verschillende leveranciers kunnen samenwerken, zonder menselijk ingrijpen.
In hun systeem zijn
– file-detectoren,
– het automatisch evalueren wat de beste alternatieve route is,
– en de aansturing van de borden bovende weg, in een automatisch systeem tot samenwerking gebracht.
Ook in de groene golf van de Alkmaarse ring zit slimheid ingebouwd, daarin praten de verschillende stoplichten met elkaar over elkaars drukte en spreken ze automatisch af hoe ze samen het verkeer zo veel mogelijk groene golf kunnen voorschotelen.

Puur regeltechnisch gezien, zijn er betere manieren, maar gezien de zeer beperkte mogelijkheden die overbleven, zijn zij op dit, werkende, systeem uitgekomen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

2 Reacties op Slimheid die files oplost, het kan nu al

  1. jacob hesseling zegt:

    Avatar van jacob hesseling
    je moet wel creatief durven denken en uitvoeren !

  2. De Stripman zegt:

    Avatar van De Stripman
    20 minuten ! Daarvoor offer je toch het Naardermeer niet op !?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *