Kan links NedCar wel redden? Ja!

Vreemde, gekleurde “journalistiek” op de website van de SDU. In een artikel hebben ze het over “De linksere broertjes van de PvdA….” En dat brengt de “Staats”drukkerij onder de vlag van “overheidsinformatie.nl” Dat moet dus voortaan echt met een korreltje zout genomen worden, met “…” dus.
Het artikel bij de SDU komt waarschijnlijk van de PZC, die tonen een langere versie.
Die SDU website brengt dus gekleurde berichten uit de rechtse, zeeuwse biblebelt.

Wat er echt aan de hand is, is dat NedCar geen overheids bedrijf is, maar gewoon winstgevend auto’s moet bouwen, tegen kostprijs.
Dat kan NedCar goed, punt.
Maar daarvoor moeten ze wel de orders hebben, liefst voor een geavanceerde auto, gebouwd met geavanceerde technieken. Daar zit een deel van de meerwaarde van NedCar.
Dat de gebruikelijke merken nu even niet een dergelijk model iop de plank hebben liggen, is de vraag, want nieuwe modellen zijn er altijd.
Maar er zijn wel meer onderbezette autofabrieken in de EU.

Maarde overheid kan wel degelijk echt helpen.
Bijvoorbeeld door mee te helpen een markt te scheppen voor een nieuw type auto, dat dan bij NedCar gebouwd gaat worden.
Om te beginnen kan de overheid als de donder schone, ultra lichte, kleine voertuigen gratis in stad laten parkeren.
Dat maakt de aanschaf van een dergelijk voertuig aantrekkelijk.
Dat licht en klein, en hopelijk simpel en goedkoop, houdt de ontwikkelkosten laag, en geeft ruitem om snel en flexibel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en technische mogelijkheden. Net wat we nodig hebben om de lucht schoner te maken.
Het is mogelijk, maar er moet wel wat gebeuren. In Den Haag. En bij ons. NedCar is te redden met bestellingen.

Als de vraag daarnaar vervolgens wat op gang komt, wordt eht volume groot genoeg voor een fabriek met de omvang van NedCar.
Het staat vast dat die markt komt, want we kunnen niet doorgaan met, brandstof verslindende, vervuilende conventionele auto’s in onze stedelijke gebieden.
60% van de luchtvervuiling komt van dat soort auto’s.
Dat moet ophouden. Bovendien, tegen de tijd dat NedCar echt zonder opdrachten zit, komt de brandstofcel motor op de markt. Typisch een techniek die ze bij NedCar in een auto kunnen bouwen, bijvoobeeld.
Maar er liggen genoeg goede auto-ideeen op de plank in de regio.
Daarvoor moet de overheid een haalbare kans scheppen.
Niemand anders dan wijzelf moeten daar mee beginnen.

En links lijkt mij wat verstandiger dan rechts.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Kan links NedCar wel redden? Ja!

  1. Solvejg zegt:

    Avatar van Solvejg
    Soms denk ik wel eens dat er maar een manier is om de lucht schoner te maken: de auto laten staan. Maar ik ben een roepende….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *