Clever, de motor met de veiligheid en comfort van de auto

Een kooiconstructie voor de veiligheid en laag gewicht, een lichtgewicht, kunstof buitenkant.
Bij de engelse universiteit van Bath hebben ze een alternatief concept uitgewerkt. En het rijdt!
De kreukelzones zijn getest. Op de website ziet het er serieus uit.
Nu nog een batterij versie…

Als NedCar nog een model zoekt, voor erbij, dan moeten ze hier eens naar kijken.

Deze is 1 m breed, de 2 stoelen hangen in de bocht.
Je zit er in zoals in een auto. Evt met zijn tweeen, maar wie doet dat nog?

Op de rechtse foto is het inwendige “spaceframe” te zien.
Daardoor blijft het gewicht laag,wat leidt tot een goede acceleratie bij een laag vermogen.

Dit hebben ze bereikt door de 2 stoelen achter elkaar te zetten, daardoor is het frontaal oppervlak gereduceerd tot ca 1m2. Het gewicht is gedaald tot ca 400 kg, en daarmee is een motor van ca 15kW voldoende, voor redeijke prestiaties.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

5 Reacties op Clever, de motor met de veiligheid en comfort van de auto

  1. ali cirillioglu zegt:

    Avatar van ali cirillioglu
    M.K. Ataturk reed ook in zo’n ding in de jaren ’20.
    ik heb er een foto van, toen zouden ze driewielers heten!
    Gegroet en Selam…

  2. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    wie is ataturk?

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Het voordeel anno 2006 is wel dat je hiermee langs de fiel kunt rijden ipv er in opgehouden worden.
    In 1920 had je nog niet zo veel files.

  4. arie zegt:

    Avatar van arie
    @Henk, hier de schoolmeester.
    Kemal Ataturk is de stichter van Turkije.
    Had je daar geen files toen?

    Wordt het ding in productie genomen, het lijkt me wel wat.

  5. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Of hij in produktie zal gaan?
    Voorlopig niet, denk ik.
    Mijn indruk van de website is dat hij nog niet helemaal klaar is. En omdat het een activiteite is van een aantal universiteiten is het maar de vraag of er bijvoorbeeld een opstartend bedrijfje uit voort komt.
    Ook is er geen grote autofabriek bij betrokken.

    De volgende engineering uitdaging is een auto die als deze is gemaakt van een aluminium buizen frame met kunststof panelen, om die voor een concurrerende prijs te maken.
    Een nederlander heeft de Carver bedacht en die is wel op de markt, maar heel erg duur.
    Daar bij is het niet gelukt, en misschien ook niet geprobeerd om hem voldoende goedkoop te maken.
    Daar komt veel bij kijken.
    Er moet behoorlijk perspectief zijn op flinke verkoop aantallen.
    Om dat te testen kun je verschillende presentaties van zo’n ontwerp uitproberen. Daar moet dan wel enige belangstelling op komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *