We zijn de vieze man van Europa, en het was een politieke keuze

fotoWe staan op de 18 de plaats van 23 EU landen, als het gaat om een of andere milieu-hitparade.
Ook aan de kaartjes van de luchtvervuiling in de EU, kun je zo zien dat we op een vieze plaats zitten.

Is dat onze eigen schuld?

Ja grotendeels wel. Maar toen we de keuzes maakten, waren we ons er nog niet zo van bewust.
Dat we er niets aan deden toen het duidelijk werd, dat hebben we te danken aan CDA en VVD en de bedrijven die de keuzes van die partijen bepalen.

We hebben een van de grootste havens ter wereld.
Daar, in die haven wordt veel viezigheid verstookt aan boord van de schepen die Rotterdam aan doen, dat waait allemaal verder het land in
Voor Antwrpen geldt hetzelfde.
Oplossing:
– Verplicht walstroom laten gebruiken
– Verplicht schonere brandstof verbruiken als je in de territoriale wateren komt.
De havenkrachten hebben ook al de Betuwe ijn “geregeld”

We hebben veel verkeer, in een dichtbevolkt land
Er is echter nog veel platteland, als je verder kijkt dan de vangrail.
Maar toch, veel verkeer, veel uitlaatgassen, weinig stenge eisen aan auto’s.
Omdat het bij ons zo vies is, moeten we strengere eisen stellen aan auto’s dan in de rest van de EU. Maar er wordt niet voor gekozen
Duitsland geeft het goede voorbeeld, met de MAUT. Een wegenbelasting voor vrachtauto’s, hoe schoner hoe lager.
Oplossing voor ons:
– verkiezingen
– en die MAUT overnemen

Voor dieselmotoren gelden EURO normen, van EURO 1 tot 5.
EURO 5 is behoorlijk schoon. En in Duitsland is de MAUT op EURO5 autos een stuk lager dan op viezere auto’s.
Daar worden daardoor bijna alleen maar EURO5 varchtauto’s verkocht. In Nederland echter, worden nog snel EURO3 vrachtauto’s verkocht, want dat mag binnekort niet meer. We zitten door deze overheids domheid dus weer voor jaren met vieze diesels opgescheept.
Van Geel en deze regering is gewoon DOM BEZIG. Terwijl Duitsland al lang het goede voorbeeld gaf.
Maar het zal wel geen dommigheid zijn maar een gevolg van intensief lobbywerk van de vervoerders.
En de omkoopbaarheid van onze machthebbers.

Dankzij hen zijn we de vieze man van Europa, wat van Geel ook beweert.
Hij zat er bij en keek er naar, terwijl zijn collega ministers hem uitlachten, terwijl ze hun omkoop premie in de zak staken.
Dat noemen we in het vieste land van Europa “politiek”.

Het wordt tijd dat we als consumenten van onze leveranciers zoals de kruidenier, gaan vragen of ze hun winkels wel met EURO5 diesels of schoner bevoorraden.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

13 Reacties op We zijn de vieze man van Europa, en het was een politieke keuze

  1. Flipper zegt:

    Avatar van Flipper
    ’t Zal allemaal (helaas, HELAAS, H E L A A S !!!) NIET !!! Helpen. De mentaliteit van mensen is zódanig verziekt dat er (waar dan ook maar ter wereld !) geen kruid gewassen is tegen ‘the race for power and money !’ Zolang die dollartekens niet uit onze ogen verdwijnen (en dat verschijnsel wordt helaas alleen maar sterker !) worden de problemen alleen maar groter. Klaarblijkelijk is de mens niet bestand tegen HET LEVEN ?! Het zou er met onze aarde veel beter voorstaan als we ons nooit verder ontwikkeld hadden dan de (desnoods) late middeleeuwen ! Flipper zegt dus altijd: terug naar vroeger !
    Flipper

  2. criticus zegt:

    Avatar van criticus
    Holland has the money to invest in a cleaner atmosphere, but the priority of Zalm is elsewhere.

  3. Helena zegt:

    Avatar van Helena
    Het milieu in ons land… alles voor de economische groei!
    Milieubewuste mensen worden in NL trouwens eerder afgestraft dan dat ze beloond worden (ook in financiële zin).

  4. Wilma zegt:

    Avatar van Wilma
    De vervuiling boven ons land, België en Duitsland begon al veel eerder: bij de industrialisatie in gebieden met veel steenkool enz.(Ga maar eens van Maastricht naar Seraing rijden door het Maasdal. Voor het Ruhrgebied geldt precies hetzelfde.)
    Maar ik ben het helemaal met je eens: elke maatregel die genomen kan worden om de lucht schoner te maken, moeten we benutten.

  5. Flipper zegt:

    Avatar van Flipper
    Hello allemaal en Wilma… Hmmm…, tsja, maar er wórden geen maatregelen genomen om verbeteringen aan te brengen. Dat kost immers alleen maar geld ?!
    (zou wél… moeten gebeuren, overigens…)
    Flipper

  6. Rob zegt:

    Avatar van Rob
    De vieze man van Europa, mijn hoed. In Milaan lopen mensen met stofkapjes voor en zijn er dagen dat alleen even of oneven kentekens mogen rijden. Je moet niet naar landen kijken, want dan zijn we altijd slecht uit omdat vrijwel het hele lang geïndustrialiseerd is. Kijk je naar regio’s, dan ontdek je een heel ander plaatje.

    Je bepleit simpelweg de ineenstorting van de economie. Ik stel voor dat de bomenknuffelaars gezellig met z’n allen in de binnenlanden van Ghana gaan wonen. Eén met de natuur en geen schoorsteen in zicht…

  7. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    @rob
    Ook in ons land moeten vizerikken niet zomaar hun gang kunnen gaan.
    Daarvoor hebbben we “milieuvergunningen”
    Maar onze overheid kiest ervoor dat instrument niet toe te passen, waar dat wel nodig is.
    Kijk maar hoe ze het bijvoorbeeld in Duitsland doen

    We zijn hier gewoon te tolerant voor incapabele of corrupte bestuurders

  8. Voordaan zegt:

    Avatar van Voordaan
    Rob toch. bomenknuffelaars? We staan verder van de natuur dan ooit. je kunt toch niet ontkennen dat het milieu in dit kabinet er slecht vanaf komt…. Openbaar vervoer stimuleren, iedereen een gratis ov abonnement geven kost minder dan al die files. Het land is volkomen dichtgeslibt. Moeten we dat dan maar toestaan?
    @ Helena: helemaal mee eens.

  9. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Het OV in Belgie is een mooie demonstratie van de domheid van onze bestuurders.
    Bij ons rijden de bussen zinloos bijna leeg rond.
    In Belgie vroeger ook.
    Maar daar gaven ze steeds meer groepen een bus-jaarkaart. Ouderen, studenten, schoolkinderen, WAO’ers, bijstanders…. Tot de bussen vol begonnen te raken.
    Toen bleek dat die volle bussen ruimte op de weg creeerden. In Hasselt konden ze zelfs een vroeger drukke weg, versmallen.

    Dus de bussen rijden zowel hier al in belgie, maar hier zinlos en daar nuttig, en dat komt door een bewuste beleidskeuze. De Belgen doen het beter.

  10. j rutte zegt:

    Avatar van j rutte
    Als de Nederlander wil weten hoe die lijst tot
    stand komt hoeft hij of zij alleen maar een uurtje
    door de europoort pernis regio te rijden de minister
    hoeft het niet te bagatelliseren want daar verdient
    men en economie gaat dikwijls van auw wel de auto
    ramen gesloten houden en ventilator uit

  11. Rob zegt:

    Avatar van Rob
    Ik weet het wel en ik vind ook dat het beter kan, maar laten we wel nuchter blijven. Overigens is de beste kortetermijnoplossing een betere verkeersdoorstroming, maar daar hoor ik geen bomenknuffelaar over.
    Zoals ik een paar blogs geleden al zei, gaat milieubeleid over de centjes en niet over de boompjes. En dit soort irreële onderzoekjes waarbij een postzegel als Nederland wordt vergeleken met een badlaken als Polen, dienen alleen maar het centjesdoel.

  12. bram zegt:

    Avatar van bram
    Ik ben bram bakkerEn ik ben bezig voor een project en ik moet weten wat de 10 meest vervuilde landen zijn in Europa en ik dagt mieschien weten julie dat

    Groeten Bram

  13. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Hallo Bram,

    Wat is vies?
    Het land met de meest vieze plek, Athene?
    Het land met het grootste percentage gebied waar de luchtvervuiling boven de norm is, Nederland.
    Het land met de grootste CO2 uitstoot: Duitsland
    Het land met de grootste CO2 uitstoot per inwoner: Polen of Tsjechie
    Het land met de meeste vervuilde grond: Zuid Nederland en Noord Belgie met zink assen.
    Het land met de meeste vieze lucht per inwoner: Nederland
    Het land met de meeste inwoners die in een vervuild gebied wonen: Duitsland
    Het land met de meest radioactief vervuilde kust: Frankrijk en Eneland
    Het land met geht grootste onbewoonbaar geworden radioactieve gebied: Rusland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *