Amsterdam, schone lucht en het actieplan

fotoDe gemeente Amsterdam werkt aan een “Actieplan Luchtkwaliteit“. Ze melden nu dat de inspraak nota klaar is.
Ook is een enquete commissie bezig geweest om zelf een nota samen te stellen, dat verhaal is heel leesbaar geworden, aanbevolen.

Enkele aanbevelingen:
– Erken dat er geen veilige ondergrens voor fijn stof is.
– Stel de norm voor PM2.5 centraal en niet de PM10 norm, de EU werkt toch al aan een PM2.5 norm.
PM2.5 deeltjes blijken ook schadelijker te zijn dan PM10 deeltjes
Als zeezout uit de fijn stof definitie, geschrapt wordt, dan moet ook de stof NORM worden verlaagd, want het gaat om het reduceren van de schadelijke effecten. Anders wordt de vervuilingsruimte die ontstaat door het schrappen van zeezout, opgevuld door extra vervuiling en wordt door het schrappen van zeezout, de gezondheidsschade juist verhoogd.

Enkele aanvullende maatregelen die de Enquete commissie voorstelt:
– Gebruik beplanting en ander stadsgroen op een slimme manier om daarmee stof in te vangen.
– Pas verschillende parkeertarieven toe: goedkoop voor schone auto’s en duurder voor vieze.
– DVM, Dynamisch Verkeers Management, kan een bijdrage leveren aan schonere lucht.
Ze beperken DVM echter tot de toegangswegen, terwijl ze juist IN de stad het meeste nut van de optimalisering
die DVM oplevert, ook het brandstof verbruik wordt minder voor alle autorijdende amsterdammers, als DVM IN de stad wordt ingezet. Bovendien is DVM ook een prettige maatregel, het spaart reistijd en brandstof.

Ik heb ook wat kritiek.
Ze zien in Amsterdam als grote stad hun buurgemeentes niet staan. Daar wordt echter ook luchtvervuiling geproduceerd. Alle uitstoot van vooral Amsterdam als grootste lokale bron, en ook die van de omringende kernen, wordt over de omgeving uitgesmeerd. En dan heet het ineens “achtergrond concentratie” Daar is dan zogenaamd niets meer aan te doen.
Maar juist door samen te werken zodat ook in de aangrenzende gemeentes de luchtvervuiling afneemt, wordt ook de lucht in Amsterdam zelf, schoner. Die achtergrond concentratie daalt juist als je samenwerkt.

Voor die samenwerking willen ze in amsterdam een andere regionale bestuursstructuur.
Ze bedoelen waarschijnlijk, dat zij als Amsterdam, nmeer macht in de omliggende gemeentes moeten krijgen.
Maar ze kunnen in Amsterdam beter heel inspirerende maatregelen nemen, en die aanbieden aan de omliggende gemeentes.
Bijvoorbeeld de aanpak van Dynamisch Verkeers Management.
Daarvoor moet je eerst een dynamisch Verkeers MODEL opstellen, en daarmee onderzoeken wat haalbaar is en hoe de stoplichten daarvoor moeten samenwerken.
Dat is nu nog een specialistisch karwei, dat zou Amsterdam als service aan de omliggende gemeentes moeten aanbieden. Dan wordt de lucht die vandaar over de stad waait, meteen schoner.

Samenwerken heet zoiets, ipv machts politiek, het is even wennen.
Hulp geven en schone lucht terug krijgen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

6 Reacties op Amsterdam, schone lucht en het actieplan

  1. Flipper zegt:

    Avatar van Flipper
    Ik geef direct toe, dat ik alleen op de kop afga wat dir betreft: ‘Amsterdam, schone lucht en het actieplan’… Schone lucht zal niet gerealiseerd worden. Waarom niet ? Wel, als het geld kost komt er niets van terecht. Hmmm…, ‘te kort door de bocht, geen argumenten, niet gemotiveerd aangegeven’ zegt u ? Dat klopt ! Maar iemand die slechts maar een klein beetje na kan denken… weet… dat ik gelijk heb ! (Helaas)…
    Flipper

  2. Schaapherder zegt:

    Avatar van Schaapherder
    Dolfijnen zijn toch juist zo slim?
    DVM voor auto’s is als zwemmen voor dolfijnen

  3. Flipper zegt:

    Avatar van Flipper
    Hello Schaapverder… Wat gezellig dat je ook mee mag doen hier op dit Volkskrantblog-forumpje… Laatst zwom er onder water een door the great doctor of style: doctor Haaibaai gemuteerde Anti-Schaaps-vis. Tsja, die doctor Haaibaai experimenteert er maar op los hé ? Ik dacht dat je dit wel belangrijk vond. Probleem was echter dat er geen grazige onderwaterweiden en/of onderwaterheidevelden waren…
    Dus na enig geblaat heeft hij die mutatie maar weer gemuteerd… Tsja, zoiets slims ! kan alleen Flipper je maar meedelen…
    Bedankt voor je reactie op dit forum trouwens, waar (uiteraard, ook al durft niemand dat te zeggen…) Flipper gewoon de baas is hé !
    Flipper

  4. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Beste Flipper,
    Op dit forum bepaal IK welk IPnummer geblokkeerd wordt.
    Dolfijnen zijn toch slimmer dan dat zer steeds denken de baas te moeten spelen?
    Je staat toch wel boven dat soort overbodige bevestiging?

  5. Robert van Waning zegt:

    Avatar van Robert van Waning
    Heel goed, Henk, mijn aanbeveling heb je.

    De commentator schreef gisteren over Nederland als ‘gidsland’. Nou, mooi niet, dus. De gemotoriseerde mobliteit is de grootste boosdoener, maar daar hoor en lees je in de media veel te weining over. In plaats van vrijblijvende praatjes houden, zou de Volkskrant het protest tegen lawaai en luchtvervuiling door weg- en vliegverkeer moeten steunen. Kijk naar België, daar schijnen automobilisten massaal over te stappen op het openbaar vervoer, dankzij gericht beleid.

    De media vervullen een belangrijke rol in de publiek opinie over particuliere mobiliteit. Als het de commentator ernst is, dan is er werk aan de winkel! En laat de journalistiek ophouden met het proageren van zogenaamd http://%20www.volkskrantblog.nl/pub/blogs/entry.php?id=26558, want dat is helemaal een verspillende, lawaaiige, vervuilende, gevaarlijke en asociale rijstijl.

    Wij willen graag schone lucht en minder herrie, ook in Amstelveen. De rijksweg A9 raast hier dwars door woonwijken met scholen en vervuilt de lucht die wij inademen in hoge mate. Die lucht komt aanwaaien van Schiphol en de A4 en is dus al niet schoon meer. Dit stuk snelweg moet hoognodig worden overkapt. Dat moet niet zo’n probleem zijn, want hij is verdiept aangelegd. Toch delibereert de Amstelveense politiek hier al ruim tien jaar over.

    Ook hier geldt: Samenwerken, alstublieft!

  6. Robert van Waning zegt:

    Avatar van Robert van Waning
    Vraag gewoon aan Flipper of je zijn ‘bijdrage’ (en de reacties daarop) mag weghalen. Dan krijg je hopelijk alsnog een inhoudelijke discussie over het verminderen van gemotoriseerde mobiliteit ten behoeve van schonere lucht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *