Het bewijs: Fijn stof versnelt aderverkalking en hart/vaatziektes

fotoVrijdag in de Volkskrant en de dag er vòòr al op een weblog gezien: Fijn stof van diesels en ander verkeer, is schadelijk voor de gezondheid en in het bijzonder voor hart en vaat ziektes.
Een wetenschappelijk onderzoek bewijst het verband. Muizen werden onder gecontroleerde omstandigheden blootgesteld aan fijn stof, (mider dan wij inademen) en kregen meer aderverkalking dan muizen die zonder fijn stof leefden.

Dit is belangrijk omdat tot nu toe vooral statistisch onderzoek, en de wet van de grote getallen, de motivatie was om fijn stof van het verkeer te willen reduceren.
Half december kwam ook al in het nieuws dat diesel-uitlaatgassen, de natuurlijke antiklonter enzymen in het bloed tegenwerken. Maar gezien de veelheid aan soorten restgassen in de uitlaat is dat niet verwonderlijk.
Ook van sigarettenrook is bekend dat daar wel 3500 verschillende soorten schadelijek stoffen in zitten.
Dit wordt een minpunt voor biodiesel.

Nu is dus een rechtstreeks verband aangetoond tussen fijn stof en een bepaalde ziekte, aderverkalking.
Aan de binnenkant van de aders zit een vlies, daarop komt bij aderverkalking een witte aanslag, een plaque.
Die aanslag kan zo dik worden dat een ader helemaal gaat dichtzitten, bij het hart ontstaat dan een hartaanval. In het gunstigste geval sterft dan een deel van de hartspier af.
De fijn stof deeltjes zouden ontstekings verschijnslen kunnen veroorzaken in de vaatwand, waardoor de aanslag, op of onder het vlies ontstaat.
Verder blijkt dat in het amerikaanse onderzoek is gekeken naar de efecten van PM2.5.
Terwijl in de EU normen, en dus in Nederland, alleen PM10 belangrijk is.
PM10 is stof meet deeltjes van 10 micrometer en kleiner.
PM2.5 is stof met deeltjes kleiner dan 2.5 micrometer, de grotere deeltjes tellen dan niet mee.

Er is al bekend dat PM10 deeltjes, ongeveer het poeder uit laserprinters, al grotendeels in de luchtwegen worden afgevangen.
PM2.5 deeltjes zijn zo klein dat daarvan al meer tot diep in de longen, en de longblaasjes doordringt.
Daar gaan de PM2.5 deeltjes ook over in het bloed.
Waar ze ontstekingen veroorzaken in de vaatwand, en die leiden weer tot aderverkalking.

Het is een van de eerste keren dat dit directe verband is aangetoond.
Dat zou een belangrijk effect moeten hebben op het salderings mechanisme dat de regering in het nieuwe besluit luchtkwaliteit wil hebben.

Daarbij mogen bestuurders vieze activiteiten en uitbreidingen, zoals een nieuwe weg, toch aanleggen,ook al wordt het nog viezer. Als ze maar kunnen aantonen dat door andere acties, het elders schoner wordt.
Het vreemde is nog wel dat dit salderings mechanisme alleen geldt vor zover de fijn stof concentratie boven een bepaalde norm uit komt.
Aangezien uit ander onderzoek ook is gebleken dat er geen veilige ondergrens is voor fijn stof, zou elke uitstoot voorkomen moeten worden. Niet alleen als het toevallig boven een arbritaire grens uit komt.

Dus bijvoorbeeld alleen elektrische auto’s of alleen op waterstof.
Of diesels met een filtreer installatie aan boord die niet de helft van het stof tegenhoudt, maar bijv 99%.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

11 Reacties op Het bewijs: Fijn stof versnelt aderverkalking en hart/vaatziektes

  1. Wim ten V zegt:

    Avatar van Wim ten V
    Over fijn stof is het een en ander te doen. Ook over de bijdrage die bomen kunnen leveren om de overlast van fijn stof te verminderen. Meer zorg voor groene aanplant is een logische conclusie. Helaas is de praktijk anders. Via onze werkgroep doen we iets voor het groen.

  2. Beus zegt:

    Avatar van Beus
    In Amsterdam is al een begin gemaakt om de luchtverontreiniging tegen te gaan:
    Blowen op straat is niet meer toegestaan.
    Nu nog de diesels en de rest verbannen.

  3. arie zegt:

    Avatar van arie
    @Wim: is er zo’n groep in laten we zeggen Overijssel (bomen zijn er genoeg, geloof ik). Kun je evt een link geven?

  4. arie zegt:

    Avatar van arie
    shit, ik ben ingelogd en iedereen maakt me zwart vandaag…
    Niemand linkt dus door naar mijn immer interessante log, met warm bad en toebehoren.
    Want ik hou me ook bezig met fijnstof, zonnebloemolie (i.p.v. diesel), biologisch enz.
    @Beus, elders promoot u het gebruik van een helikopter, dan toch maar liever blowen?!

  5. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    @Arie,

    Over dat inloggen, ik heb de indruk dat je op sommige manieren meteen weer uitgelogd wordt.
    Kijk goed op het reactie scherm, of dat zegt of je bent ingelogd.

    Over die groep in overijssel, dat zou kunnen zijn:
    http://www.natuurmilieu.nl/paginas/service/vrijwilliger/websites_hengelo_index.html
    Een van hen heeft ook een eigen weblog hier de http://www.volkskrant.com/weblog/pub/blogs/blog.php?uid=2773

  6. Beus zegt:

    Avatar van Beus
    @arie: je mag best mijn woorden aanhalen uit een reactie op een ander blog, maar ze niet verdraaien.
    Jammer.

  7. anoniem zegt:

    Avatar van anoniem
    @Beus, grapje!!!!!!:-)
    Sorry, niet goed ingepakt.

  8. arie zegt:

    Avatar van arie
    anoniem = arie, in de haast, beus recht te doen.

  9. Beus zegt:

    Avatar van Beus
    @arie: Ik kon mijn humor hersengedeelte even niet vinden, maar ik was het verloren toen ik even met mijn auto, een dieseltje, naar de brievenbus moest.
    Uit mijn zak gevallen bij de voordeur.
    Ondertussen heb ik het weer gevonden.

  10. peter oeloff zegt:

    Avatar van peter oeloff
    Minder herrie, minder uitstoot!
    Amsterdammers hebben recht op schone lucht, water en schone grond. De luchtkwaliteit is al jaren slecht. De gemeente moet zo snel mogelijk maatregelen nemen om de schadelijke stoffen –die voornamelijk uit de uitlaat van auto’s en vrachtwagens komen- onder de gezondheidsnorm van de Europese Unie te brengen. Maar ook daarna blijft inspanning nodig; zelfs onder die Europese norm sterven er mensen eerder door de ongezonde lucht in Amsterdam. Een van de maatregelen is het drastisch terugdringen van het autoverkeer in Amsterdam, bijvoorbeeld door een autovrij gebied binnen de ring, een verbod op grote vrachtwagens (bestellingen worden geleverd per bestelbus) en het omvormen van het gemeentelijke wagenpark (GVB, reinigingspolitie, stadstoezicht) tot louter schone wagens. Verder moet op de hele A10 de maximumsnelheid permanent naar 80 kilometer per uur worden teruggebracht. Amsterdam Anders/De Groenen heeft over het tegengaan van de vervuilende uitstoot van auto’s een actieplan opgesteld onder de titel ‘Luchtje scheppen’. In de gelijknamige campagne zijn burgers opgeroepen ook zelf met ideeën te komen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren.
    Naast het uitstoten van gassen maken auto’s ook nog verschrikkelijk veel lawaai. Als enige partij in de stad pleit Amsterdam Anders/De Groenen consequent voor het bouwen van huizen met een stille zijde. Wij denken namelijk dat iedereen recht heeft op rust in zijn huis. De huidige wettelijke regels worden vaakniet nageleefd, terwijl deze op zich al tekort schieten. Wij zijn voor drastische maatregelen tegen de bron van al deze ellende, het autoverkeer. Zie daarvoor verder hoofdstuk 11: Alternatief verkeer en vervoer.
    Waar de bodem vervuild is moet geld uitgetrokken worden om dit te saneren. Dat kost een hoop geld, maar is nodig om toekomstige generaties niet op te zadelen met vervuilde grond. De praktijk is nu dat er een meter schone grond overheen wordt gestort en bewoners wordt gemeld dat ze hun kinderen niet in de tuin moeten laten graven en geen bomen mogen planten. Schone grond voor kinderen om in te graven en bomen om in te groeien is een recht.

    http://www.aadg.nl/partij/verkiezingsprogramma/de-burger-serieus-nemen

  11. Helena zegt:

    Avatar van Helena
    Fijn stof, in Utrecht heb ik er ook last van! Ik vind de maatregelen die er genomen worden niet streng genoeg. En ik zou ook graag schoon water willen in de stad (zwemwater), alle grachten, kanalen en singels weer schoon! Hoe zalig zullen de warmere zomers dan wel niet zijn!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *