Verban tweetakt brommers

fotoSommige brommers en scooters laten een walm van stank achter. Dat komt omdat ze op mengsmering benzine rijden, dat is benzine waar extra olie aan toegevoegd is. Brommer-motoren zijn er in 2 soorten, 2-takt en 4-takt. 4-takt motoren zijn mini automotoren, die hebben geen extra olie nodig en stinken ook niet zo. 2-takt motoren zijn versimpeld, waardoor ze goedkoper zijn. Maar daardoor hebben ze ook het nadeel dat ze extra olie in de benzine nodig hebben, de mengsmering brandstof. De olie daarin doet wel zijn werk in de motor, maar wordt onvoldoende verbrand, vandaar de stank. En het is niet alleen die stank, net als diesels geeft die olie ook veel fijn stof vervuiling. 2-takt , moet eruit, vooral uit het stedelijke verkeer.

Het is een onrechtmatige daad als een brommer-bestuurder de giftige uitlaatgassen in het gezicht en de longen van fietsers en wandelaars spuit

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn, politiek en getagd, . Bookmark de permalink.

85 Reacties op Verban tweetakt brommers

  1. Chris van Haastregt zegt:

    Avatar van Chris van Haastregt
    Out, the sooner the better

  2. jacob hesseling zegt:

    Avatar van jacob hesseling
    wat te doen met skoda’s , trabanten en wartburgs ?

  3. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Ik vindt dat vieze auto’s niet meer kunnen.
    Bij de APK of of een aparte uitstoot meting bepalen hoe vies een voertuig is.
    Per persoon een budget viezigheid vaststellen
    Ga je daarover heen dan kost dat extra.

    Boven een bepaalde viezigheidsgraad zou je ook een black box kunnen voorschrijven, die registreert hoeveel en hoe belast de motor loopt.

    Dan valt te regelen dat je heel vieze auto’s maar voor 500km per jaar kunt gebruiken.
    Of minder als je ook nog gewoon met je auto ergens heen wilt.

    De vervuiler betaalt, betekent ook dat de vervuiler moet betalen voor het aantonen dat hij niet teveel vervuilt.
    Dat geldt overigens ook voor open haarden.
    De asociale milieuvervuilers die zo graag een open haard willen stoken, moeten zelf maar een sensor systeem op de schoorsteen betalen, dat registreert hoeveel viezigheid het stoken veroorzaakt.

  4. arie zegt:

    Avatar van arie
    Henk, helemaal met je eens. Mar ook in het buitengebied waar ik veel fiets, daar is de stank nog pregnanter. Natuurlijk omdat de lucht er vrij zuiver is. Ik begrijp niet dat er van alles wordt bediscussieerdover vervuilende SUV’s, Diesels etc. maar dat deze krengen buiten beschouwing blijven.
    Gr., Arie

  5. Hans zegt:

    Avatar van Hans
    sommigen doen ook slaolie in hun tankje, misschien wel eens geroken.
    Ik zelf vind het geluid van die scooters irritant: ze maken veel toeren, dus je denkt: die gaat vast snel, maar dat is maar heel zelden het geval. Vroegah reden we nog op échte brommers: met versnelling e.d. 🙂

  6. Little Lotte zegt:

    Avatar van Little Lotte
    oeps dat was twee keer! sorry (verwijderen maar!)

  7. Jef zegt:

    Avatar van Jef
    Ik fiets elke dag zon 25 km en het is onwaarschijnlijk hoe die kut brommers stinken. Na 500 m ruik je ze nog. Vooral die scooters dan.
    Waarom schakelen ze niet gewoon over op 4 takt zoals een Honda dax?? Een auto moet ieder jaat gekeurd worden, maar een brommer mag vervuilen wat ie wil en dit ten koste van de andere weggebruikers! Onbegrijpelijk!

  8. Joost zegt:

    Avatar van Joost
    Net alsof jullie vroeger niet op zo’n brommertje hebben gereden.
    Zo’n brommertje heeft maar 50 cc dus zeur niet zo niet dat die 1000 kg meedraagt zoveel vervuilt dat niet. En ze maken veel toeren omdat tweetakten veel koppel hebben in de hoge toeren.

    En daxen zijn irritant klein.

    Reactie is geredigeerd

    • Fred zegt:

      Verschil met vroeger is wel dat vroeger een aantal brommers reden met het verschil van erg veel brommers nu !
      En wat dacht je van toename snorfietsen 🙁

      Mrvg. Fred

  9. alfred zegt:

    Avatar van alfred
    2 takt gaat er vanzelf wel uit, brommers worden steeds goedkoper en als je rekent met benzine-verbruik is 4 takt goedkoper.

    ik rijd mijn 2 takt brommer op en schaf dan zeker een 4 takt aan.

  10. MARK zegt:

    Avatar van MARK
    JAJA beetje late reactie mischien.. maar zolang een 2 takt nog steeds 1 op 30 rijd en AL JULLIE AUTOS DAAR NIET EENS BIJ IN DE BUURT KOMEN zal de vervuiling ook wel meevallen. verder als de brommer goed is onderhouden en de mengsmering goed is afgesteld wordt wel alles verbrand. nog ff op henk daalder.. de twee takt was er voor de 4 takt.. dus niet gemaakt omdat het versimpeld is. maar omdat men toen nog niet beter wist!! get your story straight boy. verder geeft 2 takt brommertjes jonge mensen een hele hoop vrijheid die ze met de fiets niet zo makkelijk hebben. verder krijg je er goed technish inzicht van als je hem zelf onderhoud en erop rijden is nu eenmaal heerlijk.. ik heb van mijn puch maxi 5 jaar plezier gehad en als je bedenkt dat ik toen der tijd 2.5 gulden voor heb betaald als symbolisch bedrag dan weet je ook hoeveel uur erin heeft gezeten om het boeltje weer aan de gang te krijgen. als laatste punt wil ik graag even toevoegen dat ik nog NOOIT 150 kilometer aan brommer file heb gezien. ook niet als het regent. dus volgende keer als je wat te zijken hebt omdat er toevalig een warm luchtje voorbij komt zoeven denk even na over de positieve kant van het verhaal. en bazeer dan je mening op fijten inplaats van een opwelling. met een vrolijk door knorrende groet MARK

  11. Wim Krouwer zegt:

    Avatar van Wim Krouwer
    Het verbieden van een bepaald type motor in dit geval de tweetakt vind ik niet wenselijk.
    Wel kan men algemene eisen stellen aan verbrandingsmotoren bijvoorbeeld m.b.t. de “uitstoot” wanneer een bepaald type motor niet aan die eisen voldoet verdwijnt het automatisch. Een tweetakt met b.v katalysator en directe inspuiting die aan gestelde eisen voldoet zou derhalve niet verboden hoeven te worden. m.a.w. het verbieden zou niet aan een type motor gerelateerd moeten worden.

  12. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Klopt,
    Maar verbieden is wel simpeler.
    Als je naar de werkelijke uitstoot kijkt, komt er weer een dik boek met nieuwe regels, hoe dat moet en hoe vaak en wie dat dan mag etc.
    Een type toelaten kost minder werk.

    Voor de toegang tot milieuzones wordt ook gekeken naar de EURO aanduiding, evt met de toevoeging “met roetfilter”
    Ook daarbij zullen er vast typen motoren zijn die schoner zijn zonder roetfilter dan typen die wel een slecht roetfilter hebben.

  13. Peter Jorritsma zegt:

    Avatar van Peter Jorritsma
    Is er al eens onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van uitlaatgassen van een tweetakt motor?
    Mij lijkt het niet erg gezond.

  14. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    http://www.ec.gc.ca/Science/sandemay00/article1_e.html Niet echt wetenschappelijk, maar toch.
    2-takt motoren kunnen tot 40 % van de brandstof, onverbrand door de uitlaat uitspugen.
    Ook de mengsmering olie komt naar buiten.

    het lage verbruik, waar MARK het hierboven over heeft, komt waarschijnlijk door een motor van een paar PK te vergelijken met een auto van enkele 10-tallen PK.

  15. jeanne van beers zegt:

    Avatar van jeanne van beers
    hallo,
    heb hier altijd graag wat meer van willen weten. ik fiets iedere dag naar m’n werk, en het valt me op dat brommers zo stinken en ik het vervelend vind om dat telkens in te ademen. ik krijg het er benauwd van. en volgens mij is het heel slecht voor ons milieu, maar ik hoor daar eigenlijk nooit iets over. zelf ruikt ’n bromfietser er niets van. alleen de arme fietser die ze steeds voorbij scheuren. hopelijk komt er meer aandacht voor.
    groetjes jeanne

  16. Tinus zegt:

    Avatar van Tinus
    Dit is wel een probleem voor de linkse medemens aangezien die graag in auw auw auwtos rondrijdt die in de socialistiese landen werden geproduceerd, als statement tegen het westerse kapitalisme.

  17. Lars zegt:

    Avatar van Lars
    Waar blijft de olie die je in een 4takt steeds moet bij vullen? Die wordt toch uitgestoten, net als bij 2takt???

  18. roland zegt:

    Avatar van roland
    Een tweetakt brommertje loopt mischien wel 1 op 30, een viertakt brommertje kan 1 op 50 halen, en die ruik je echt niet als ze voorbij komen of al voorbij zijn geweest een halve minuut geleden.

  19. Coen zegt:

    Avatar van Coen
    Ja dat was teverwachten
    een 2takt brommer,motor vervuild aanmerkelijk meer dan een dieselmotor.
    Ik ben toch benieuwd hoe de regering daar mee aan de gang gaat,ook een roetfilter ? 2takt olie extra belasten ? bpm op 2takt motoren ver viervoudigen ?
    Ik wens iedereen hier sterkte mee ,en vooral de fietsers op het fietspat die alles in moeten ademen, LEKKERGEZOND !!!

  20. mikmak zegt:

    Avatar van mikmak
    Yamaha Giggle (4-takt) scooter
    ==============================

    De schoonste scooter !!!

  21. Tweetaktrijder zegt:

    Avatar van Tweetaktrijder
    Een goed afgestelde tweetakt hoeft niet te roken. Met de moderne olieen kan een verhouding van 1 liter olie op 50 liter benzine probleemloos toegepast. Nog minder olie kan ook: De “echte” Spartamet smeert zelfs 1 op 100.
    Bommers die roken zijn of stuk, of slecht afgesteld.
    Bovendien; gemeentewerken, gemeentereiniging, enz, gebruiken allemaal bladblazers en motorzagen met tweetaktjes.
    De tweetakt is bovendien eenvoudig en licht wat dus betekent minder metaal nodig om hem te maken, minder materiaal mee te slepen wat ook allemaal weer energie spaart.
    Ik rij al jaren een tweetakt motorfiets, en het enige wat ik nog mis is een katalysator ( en wat mij betreft ook een roetfilter). Zodra ik dat er op kan zetten komt het erop.
    Groeten,
    de blije rijer.

  22. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Beste Tweetakt rijden,
    Een viertakt motor gebruikt bijna geen olie
    Jouw 2-takt verbruikt 1 liter op 50 liter brandstof.
    Dat is toch nog steeds behoorlijk veel vervuiling, want die olie verbrandt niet goed.
    Daarom zal het ook wel eens een probleem kunnen zijn om een katalysator goed te houden, want die moet al die olie en de onverbrande benmzine te verbranden.
    Je weet dat een tweetakt ook benzine slechter verbrandt dat een 4-takt?
    4-takt is gewoon goedkoper bij de pomp, reken maar eens uit wat het scheelt voor je motor

    Dat gemeentes ook 2-takt gebruiken is toch geen certificaat van milieuvriendelijkheid?

    Gemeentes vervuilen op zo veel verschillende gebieden. En ze houden dat graag zo als het hun voordeel oplevert.

  23. Jeffrey zegt:

    Avatar van Jeffrey
    Jezus man! dit land wordt steeds gekker. Moet je eens in India ofzo kijken. Daar rijden alleen maar 2takt, denk maar niet dat die belast worden. Wat willen ze hier mee berijken? Meer inkomsten zeker voor de staat. Alsof er nu minder mensen 2 takt gaan rijden.

  24. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Wat wil je dan jeffrey? Dat een sniper tweetakt brommerrijders van hun brommer af schiet?

    Tweetakt is gewoon zeer vervuilend, en er is wat beters, 4-takt.
    Daarom moeten we wat doen om die 2-takt uit onze maatschappij te krijgen.
    Laat de indiers dat zelf maar bekijken.

  25. peter van de ven zegt:

    Avatar van peter van de ven
    mikmak / 29-02-2008 15:48
    Yamaha Giggle (4-takt) scooter
    ==============================

    De schoonste scooter !!!

    vraagje aan mikmak…. heb je zelf een giggle ???

    niet alleen de fietsers , maar ook andere weggebruikers moeten die lucht inademen…
    ik heb daar eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar nu ik zelf een giggle rij merk ik het verschil…. vooral het geluid… geen gebrul meer te horen… heb nu 1100 probleemloze km’s gereden met m’n giggle met een verbruik van 1 op 45…

  26. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Reactie ontvangen via de VKblog email:

    Naam: 2 takt

    Tekst:
    2 takt moet blijven als je zo doorgaat ga jij er zelf uit
    geloof mij

    Reactie Henk Daalder:
    Doe even normaal 2 takt. Jij mag blijven, zolang die onzuinige, stinkende 2 takt brommers maar steeds meer verdwijnen.

    Reactie is geredigeerd

  27. E.F. van Gelder zegt:

    Avatar van E.F. van Gelder
    De schoonste scooter!!

    Gelijk heb je! Zelf rijdt ik ook een 4-takt.
    Dat fietsers de lucht van de 4 takt ook moeten inademen, is jammer, maar helaas. Dat heb je nu eenmaal in het verkeer.
    Wat wil je ook anders? Scooters verbieden?
    En daarna vrachtwagens (want die vervuilen dan het meest). En dan vliegtuigen? daarna auto’s? En dan na de trein ook de fiets verbieden (die vervuilen dan niet bij gebruik, maar wél tijdens de fabricage ervan).

    Even realistisch blijven dus allemaal! Ik ben het er mee eens: je moet de maatregelen nemen die je redelijkerwijs kán nemen. Een tweetaktmotor is makkelijk te vervangen door een viertakt. Die laatste is een heel stuk beter voor het milieu en werkt echt niet veel minder.
    Maar verbieden van bromfietsen/scooters is echt gezeur.

  28. Zakka zegt:

    Avatar van Zakka
    Heuy! niets tegen 2 takt, rij er al tijden mee. liefst zou ik ook wel een 4takt brommer willen, maar dat is niet te betalen… als men zich nu eens zou richten op goedkope productie van 4 takt brommers, gaat men vanzelf 4 takt kopen, het is ook nog eens een heel stuk zuiniger.

  29. Dieter zegt:

    Avatar van Dieter
    Waarom baseren mensen zich altijd op halve waarheden? 2-takt is inderdaad ‘direct’ vervuilender maar de productie is minder vervuilend. Dus een 4-takt heeft alleen zin als deze ook langer kan worden gebruikt en dezelfde norm blijft. Dit is echter niet het geval omdat er slijtage is en de meeste mensen geen goed onderhoud plegen. Dit geld voor heel veel natuur vriendelijke producten!
    En tevens! Als we toch zo natuur vriendelijk willen zijn laat ons dat eerst alle fabrieken en electriciteits centrales sluiten. Een e-centrale stoot namelijk per uur net zo veel vervuiling uit als alle auto’s in NL op een hele dag.
    Onnodige discussie is dit. Net als de vervuiling van auto’s. Zeker 90% van de vervuiling wordt veroorzaakt door Industrie en niet door vervoer. Begin eerst daar wat aan te doen alvorens die andere 10% te bezeiken omdat jullie iets ruiken. Niet ruiken wil nog niet zeggen dat je vervuiling in je neusgaten krijgt!!!! Misschien is het maar goed dat je iets ruikt…
    Zielige linkse gasten die hun hersenen niet laten werken en zich uitlaten over iets waar ze zich niet goed over hebben laten informeren en/of helemaal niet de kennis hebben.

  30. stafros zegt:

    Avatar van stafros
    Misschien moeten we allemaal terug !! naar paard en kar ? (een ezel mag ook).
    Alhoewel, dan zullen er nog zijn, die last hebben van geurhinder !! tja ook een stront stinkt !! dus nooit goed

  31. Mike zegt:

    Avatar van Mike

    2 takt gaat er zeker uit. Het verbaast me dat er nog mensen zijn die 2 takt blijven steunen; het is eigelijk gewoon te idioot voor woorden. Deze mensen zijn dus tegen het properder worden van uitlaatgassen??? 4 takt is zuiniger, gaat langer mee, maakt minder lawaai en is een pak milieuvriendelijker. Auto’s moeten aan de strengste normen voldoen, dus waarom zouden brommers dat niet moeten? Het is dan ook te gek voor woorden dat er nog steeds 2 takt brommers gemaakt worden, temeer omdat ze voor een pak overlast zorgen ( stank en lawaai).

  32. Theodorus zegt:

    Avatar van Theodorus
    Laten we allereerst eens kijken naar de industrie, hoe vervuilend die is. Kijk dan eens naar het verbranden van ons afval, hoe vervuilend dat is. Kijk eerst eens naar onze transport, hoe vervuilend die is. En kijk dan pas naar onze bromfietsen. Hoe zuinig rijdt een vrachtwagen? Ik geloof 1 liter diesel op 8 kilometer? Hoeveel verbruikt een bromfiets in het slechtse geval? 1 liter benzine op 30 km. Een tweetakt bromfiets kan ook even zuinig zijn als een viertakt, mijn Ciao rijdt op 2,5 liter benzine net geen 120 km. Ik smeer 1 liter olie op 50 liter benzine, gebruik maar een paar seconden de choke, en mijn bromfiets rookt NIET! Doe eerst eens wat aan de automatische chokes van scooters, die blijven er veel en veel te lang opstaan. 10 seconden is genoeg! Maarja, zo kan de regering weer wat geld binnenslepen om aan nutteloze dingen uit te geven, zoals de Nederlandse troepen in Afghanistan en uitkeringen aan drugsverslaafden en zwervers!

  33. pistonhead zegt:

    Avatar van pistonhead
    beste Henk, verdiep je eerst eens in de techniek voor dat je wat roept! je hebt duidelijk geen verstand van 2 en 4 takt motoren!
    Vier takt motoren van auto’s waren een aantal jaren geleden ook niet bepaald schoon, door regelgeving is dit verholpen, dat kan net zo goed bij twee takt, verbieden is wel erg simpel,duurder maken helpt zeker niet.

  34. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Beste pistonhead,
    leg jij even uit hoe 2-takt motoren dan schoner kunnen worden.
    Hoe gaat eenkatalysator om met de onverbrande olie uit voor de mengsmering.
    Die maakt de uitlaatgassen juist zo verschrikkelijk vies en vervuilend.
    1 bromertje staat gelijk aan honderd tot 500 moderne personen auto’s.

    Stel er komt een katalysator op een brommer, dan wordt dat ding zo heet door het verbranden van de olie, dat hij licht gaat geven.

  35. Bernard zegt:

    Avatar van Bernard
    2-takt moet blijven! Het maakt een veel mooier geluid dan die saaie laagtoerige 4-takt, en het ruikt ook nog eens lekker als je Castrol mengsmeringolie gebruikt! En de rook valt best mee, al na ongeveer een kwartier begint de blauwe walm te minderen. Betekend dat die goed gesmeerd wordt, en dus nauwelijks slijt.

    4-takt is duurder in productie (energieverspillender) en biedt geen grote voordelen t.o.v. een 2-takt. Kwa motoren en brommers zal ik NOOIT overstappen op een saaie, eentonige 4-takt.

  36. anoniem zegt:

    Avatar van anoniem
    Ik vind dat motoren in fiets vervangers helemaal verboden moeten worden. De auto industrie zadelen we op met allemaal europeese wetgeving waar ze toch echt in 2010 aan moeten voldoen. Een elektrische auto is heel lastig te realiseren door de kleine actie radius. Maar 70 km is toch zat voor een scooter/ miniauto(eventueel 2 accus) ect.!het is goedkoper in alle opzichte want hier hoeven geen nieuwe systemen te worden bedacht( zoals bij de auto) 4 euro voor 70 km!zeer betrouwbare motoren…en stofzuiger gaat echt wel langer mee dan een scooter van italiaans of koreaans merk… (ook de peugeot etc. zijn niet geweldig)

    dus kort om probeer jongeren enz. op de gewone fiets te krijgen en zo niet dan maar elektrisch…

  37. Willem zegt:

    Avatar van Willem
    Heel dapper van Henk Daalder. Als Amsterdamse fietser op leeftijd ben ik het er helemaal mee eens. Door de hoge benzineprijs neemt het aantal brommerrijders snel toe. De luchtkwaliteit in Amsterdam verbetert niet ondanks het aanpakken van de diesel. Veel brommerrijders laten bij stoplichten hun motor doordraaien. Is goed voor een of meer sigaretten als je er bij gaat staan. Ik rij dan liever door bij rood licht.

  38. philip zegt:

    Avatar van philip
    Het probleem van de mensen die hier tweetakt verdedigen is dat ze zelf niet in hun stank zitten. Ah nee, zij hebben lekker frisse lucht voor hun om in te ademen en wat er achter hun gebeurt, het zal hun worst wezen. Ze weten niet wat het is aangezien ze er zelf geen last van hebben. Moest de situatie omgekeerd zijn, stonden de 2 takt rijders waarschijnlijk op de eerste rij te roepen. Ten eerste stel ik vast dat het merendeel van die brommers totaal overbodig is en gebruikt worden voor afstanden die perfect met een fiets te rijden zijn. U wil er toch een of wil het als hobby? Geen probleem, maar dat kan ook perfect met een 4 takt. Kijk maar eens naar de coole Honda Dax, cool geluid en je ruikt hem nauwelijks. 4 takt is gewoon zuiniger, milieuvriendelijker en meer duurzaam. Er is dus een perfect alternatief voor de 2 takt. Zelfs in ontwikkelingslanden als China zijn de 2 takt brommers reeds verboden en in Afrika zijn ze er ook al mee bezig omwille van de vervuiling. Binnen enkele jaren wordt er geen enkele 2 takt meer gemaakt. De normen voor bommers zijn al een poos niet meer aangescherpt en dat is de reden waarom er nog steeds 2 takts kunnen verkocht worden. In 2009 komen de nieuwe EU normen waarschijnlijk uit en daaraan kan geen enkele 2 takt meer voldoen.
    Exit 2 takt dus … en maar goed ook!

    Reactie is geredigeerd

  39. tijs zegt:

    Avatar van tijs
    Fijn dat de 2-takt brommer wsch. verdwijnt. Wat feiten:

    http://media.fietsersbond.nl/VVF/VVF_2_2008_fijnstof.pdf is een artikel waarin staat dat een brommer meer vervuilt dan een vrachtwagen. Tweetaktmotoren zijn vijftig keer vuiler dan een moderne automotor.

    Het stof en ander spul dat ze uitstoten is slecht voor hart en bloedvaten en is zeer kankerverwekkend.

    In India hebben ze smogproblemen onder andere door de vele tuktuks die er rondrijden met tweetaktmotoren.

    Als er een brommer voorbij komt terwijl ik fiets, stinkt die brommer nog een halve minuut na.
    Reactie is geredigeerd

  40. Jan zegt:

    Avatar van Jan
    Stelletje domme bijdehante biggen.
    Ik rijd op een Tomos Standard, die licht opgevoerd is. Ik meng 1 liter olie op 50 liter benzine, en ik verbruik 1 op 54. Dit zullen jullie bijdehante ettersmoelen vast en zeker niet geloven, dat mag je dan fijn zelf weten. Een goedkope viertakt scooter verbruikt 1 op 45, een viertakt snorscooter 1 op 40. Dit is vooral te wijten aan het belachelijk hoge gewicht van een scooter, dat de 100 kilo vaak haalt. Een Tomos weegt 50 kg. Bovendien heeft een Tomos 2 automatische versnellingen, hetgeen de acceleratie en het brandstofverbruik ten goede komt.

  41. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Beste Jan,
    Als jij op je 2-takt Tomos 25000 km ver hebt gereden, heb je ook 1 liter olie verbrand of vernevelt in fijn stof. dat fijn stof, de gedeeltelijk verbrande olie, dat is het probleem.
    En 4-takt heeft na zijn 2500 wel benzine, maar geen 1 liter mengsmering olie verbrand, die uitlaatgassen zijn veel schoner dan jouw 2-takt uitlaatgassen.
    Ook al rijdt je zuiniger dan een scooter, je blijft een smeerlap. Jouw liter mengsmering olie zet je om in kankerverwekkend fijns stof, dat is het probleem.

  42. anoniem zegt:

    Avatar van anoniem
    bende losers

  43. Marc zegt:

    Avatar van Marc
    Ha mannen,

    Er heeft ooit iemand met een cigaret in zijn bakkes mij gezegd dat mijn brommertje stinkt. Ik heb hem vriendelijk uitgelachen en verteld dat ik ondertussen al 37 jaar in hunne stank zit als ik iets ga drinken.
    Mijn 2 takt brommerke brengt mij al 14 jaar met succes naar het werk en ik hoop dat hij het nog lang uithoudt!
    Groetjes aan alle 2 takt haters.

  44. Henk Daalder op weg naar Kopenhagen zegt:

    Avatar van Henk Daalder op weg naar Kopenhagen
    Die “stank van hun” wordt wel opgeschoond met katalysators.
    Jouw stank spuit je al jaren ongegeneerd en onverbrand de lucht in.
    Met je ene brommertje vervuil ja al 14 jaar net zo veel als 100 auto’s.
    Ga je dit jaar ook wegenbelasting betalen voor 100 auto’s, of wacht je op de schadeclaim?

  45. Bernard zegt:

    Avatar van Bernard
    4-takt kan dan wel voordelen hebben wat betreft uitstoot van schadelijke stoffen, maar de productie ervan kost meer energie dan een 2-takt motor kost. Van een gemiddelde levenduur uitgaand, is een 2-takt schoner dan een 4-takt gedurende de gebruikerstijd. Bij een 4-takt komt het er op neer dat de schoorsteen gewoon verplaats door de grotere hoeveelheid benodigde energie voor de productie!

  46. philip zegt:

    Avatar van philip
    @ Bernard => complete onzin wat je daar beweert. Dus volgens jou zouden dus ook alle auto’s beter op 2 takt gaan rijden? Reeds 20 jaar is de 2 takt volledig verdwenen uit de auto …
    De productie kan wel meer kosten, maar dat weegt niet op tegen de vervuiling van de 2 takt motor – vaak dan nog in het gezicht van andere weggebruikers.

  47. A zegt:

    Avatar van A
    Mensen,wat een gezeur ,over de tweetakt ,wat denkt u van al die stinkende (lease)diesel bakken ,die elke dag voor vele kilometers aan file zorgen ,geen pretje om er tussen testaan ,toch slim om dan met je snor of brom scooter even naar bv je werk rijden,en wat betref de tweetakt,dit is gewoon een super sterk en betrouwbare motor type,het is wel zo dat als ze nog koud zijn roken ze iets,maar ze ruiken best lekker,en zeg nu eerlijk ,snor,brom, motor scooters ,motoren ,auto,s enz gebruiken toch allemaal de zelfde aardolie……..Ps : voor en tegens zouden er altijd blijven bestaan ,maar in India of bv de Filippijnen zijn deze mensen dagelijks wel afhankelijk van hun bromfiets of motor ,ook al is het een tweetakt motor………

  48. hansh zegt:

    Avatar van hansh
    ik rijd elke dag voor mijn werk op mijn bedrijfs brommer, ruim 20 km heen, en ook weer terug… maar als je elke dag dat stuk moet fietsen (DE N209) langs 16hoven… dat is niet meer te doen door weer en wind… tja… dat mijn brommer stinkt weet ik ook… maar de vliegtuigen en auto’s die mijn links en rechts inhalen, das nog vele malen erger… zolang ik op mijn brommer naar mijn werk rij, heb ik geen last van file, ben in 25 minuten aanwezig… als ik met mijn auto ga, sta ik in de file, en hoe dan ook veel langer onderweg…
    dus tja… je kan niet alles hebben… of snel op je werk, en het stinkt een beetje, of laat op je werk, via de file… en dan begin je de dag al geiriteerd…

  49. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    @hansh
    Mooi dat je op de brommer die file inhaalt,
    Maar jouw brommer vervuilt wel even veel als 100 auto’s in de file
    Jouw brommer is dus vele malen erger, en niet die auto’s

    Waarom ga je niet met een elektro brommer?

  50. hansh zegt:

    Avatar van hansh
    @ henk daalder

    dat zou ind best een hele goede oplossing zijn, enige nadeel is dat deze brommer van de zaak is, en als ik elektro brommer zou gaan (ook een stuk beter voor de geluidsoverlast, ook voor mezelf…) vraag ik me af of de accu het lang voldoende volhoud, op de momenten dat ik alleen naar de zaak moet rijd ik ongeveer 20 km, daarnaast bezorg ik ook nog onze producten dat ik regelmatig dagen heb met meer dan 50/60 km per dag door de stad.

  51. anonymous zegt:

    Avatar van anonymous
    brommers ongeveer 1,5 %
    auto’s ongeveer 10%
    industrie de rest.

    ga je nu eens druk maken over iets wat echt belangrijk is.

  52. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Het is maar net hoe je de cijfers interpreteert.
    Een 2 takt brommer stoot even veel vervuiling uit als 100 auto’s met katalysator.
    Gelukkig dat er relatief weinig brommers gebruikt worden.

    In chinese en derde wereld steden rijden en vervuilen er in verhouding veel meer brommers rond, daar is dat ook goed te merken aan de luchrtvervuiling.
    Dus die 1,5% brommers vervuilen 150 %, dat is veel te veel.
    Bovendien is er een veel beter alternatief, de elektrische brommer.

    Ga maar kijken of er een te koop is die aan jouw eisen voldoet, en zo niet, wat zijn die eisen?

  53. M. zegt:

    Avatar van M.
    Wat een stom idee.

    Ik rijd op een oldtimer Yamaha RD50m uit 1977, dus ik moet eveneens tweetaktolie mengen met gewone naft. Deze brommer rijdt dus al rond van in de tijd dat er nog geen of weinig sprake was van luchtvervuiling door auto’s, en in die tijd reed waarschijnlijk iedereen met een tweetaktbrommer. Het lijkt me dus onzin dat door het verbieden van tweetakt de luchtvervuiling zelfs maar een procent zal dalen.
    Verbieden is gewoon drastisch, belachelijk en overbodig, lijkt me.

    groetjes 😉

    PS: tweetakt ruikt lekker 🙂

  54. Henk Daalder 9-9-9 zegt:

    Avatar van Henk Daalder 9-9-9
    Ja je mag het lekker vinden.
    Maar de stank is wel degelijk heel ongezond.
    Vooral als er steeds meer brommers komen.
    Personen auto’s hebbeninmiddels verplicht een katalysator.
    Diesels worden steeds schoner met EURO 5 en 6

    Tweetakt brommer zijn stil blijven staan.
    Inmiddelsvervuilt 1 tweetakt brommer evenveel als een file van 100 auto’s, of meer.
    Daarom moeen we eenkeer iets doen aan de brommers.
    Bijvoorbeeld de verkoop van vervuilers euwe verbieden.
    Een inlever regeling, zodat je koritng krijgt op een nieuwe, schone brommer, als je de oude, maar zeer vervuilende inlevert.
    Er is ook een alternatief dat echt schoon is, de elektrische brommer.

  55. Metten van der Eb zegt:

    Avatar van Metten van der Eb
    helemaal mee eens. In de steden beginnen de tweetaktbrommers zolangzamerhand de grootste vervuilers te worden! In Amsterdam heb je dan ook nog een flinke populatie aan tweetaktbootjes, die stoten nog veel meer uit met hun voor tweetaktbegrippen zware motoren!

    Ik vind dat de verstokte tweetaktrijder zich eens moet realiseren hoe vervuilend en vaak asociaal hij eigenlijk onbewust bezig is!

  56. ahmet zegt:

    Avatar van ahmet
    Mensen die zeuren over 2takt zijn niet goed wijs!!!
    En dat 2 takt goed koper is dan 4 takt, dat is gewoon dom!
    Ik rijd een derbi senda drd 50cc 2 takt en hij kost nieuw 3500 euro
    En m`n moeder rijdt een rexmoto 50 cc 4 takt! Van 1000 euro
    Dat is zo`n verrotte Chinese scooter waar als maar meer van gemaakt en verkocht word.
    En of ze stinken? Net zo als een 2 takt, maar waarom? Omdat ze op olie en benzine rijden. Dan zullen mensen wel denken rijdt een 4 takt ook op olie? Ja ze rijden net zo goed op olie als een 2takt, alleen zit het olie bij een 4 takt apart net als bij een auto. En zodra mijn olie tank leeg is van mijn derbi en ik hem moet bijvullen mag de blok olie van m`n moeders scooter ook wel weer ververst worden! En waarom een 2takt soms wel eens een beetje meer wil ruiken dan een 4 takt? Er word meer olie gebuikt, zodat de kans op een vast loper kleiner word! Wat gebeurt er nou als je een vast loper krijgt? Je cilinder en zuiger worden zo heet dat je zuiger ovaal word en zodus vast loopt. Wat moet je dan doen? Een nieuwe cilder kopen omdat ze tegenwoordig ook niet meer aan honen van een cilinder doen. En wat betekent dit weer? Dit betekent dat er weer onderdelen gemaakt mogen worden in een fabriek die nog meer het milieu vervuilt! Dus mensen op de fiets moeten niet zeuren om een miezerige 2 takt 50 cc want als je achter een stads bus staat weet je wat de betekenis van vergassen is! Om een lang lang verhaal kort te houden… GA NAAR SHELL EN KLAAG ZE AAN WANT HUN VERNEUKEN ONZE MOOIE MOEDER NATUUR EN KOOPEN DE HELE WERELDOM OM HUN EIGEN HANDELTJE OVEREIND TE HOUDEN! ALS JE HIER NOG NIET ACHTER WAS DAN WEET IK HET OOK NIET MEER!
    MAAR ALS EEN GEMIDELDE BURGER HEB JE NIET ZO VEL KANS ER WAT TEGEN TE DOEN WANT HUN ZIJN ELITAIR EN WIJ NIET!!!
    GREETS: JWZ!

    P.S. VERBAN SHELL MAAR LEKKER NAAR SIBERIË OF ZO!

  57. Bernard zegt:

    Avatar van Bernard
    @ Ahmet => Wat ben jij een leeghoofd zeg over wat je zegt over Shell. Jij bent toch juist een klant van hun producten of niet soms? Als de oliemaatschappijen er niet waren, hoe zou jij dan aan je benzine en olie komen om je luie reet te verplaatsen op je Derbi Senda?

    @ Henk Daalder =>Je hamert een aantal keer op het feit dat 2-takt olie verbrand en 4-takt niets. Dat is ronduit kortzichtig en onnozel gedacht. De werkelijkheid van de praktijk ligt anders. Deze 4-taktscooters gebruiken ook olie (motorolie zelfs!) Een feit is namelijk dat de vele populaire 4-takt scooters uit goedkope lageloonlanden komen zoals Korea, China en India. Daar gebruikt men verouderde productietechnieken (met ruime marges en slechte materialen).

    Dit resulteert in een hoge storinggevoeligheid van deze 4-taktscooters en slijtage waar een 2-taktmotor niet voor onderdoet en…. oliegebruik. Dit is gewone motorolie en is bij verbranding vele malen schadelijker dan bij speciale 2-taktolie het geval is. Daardoor slibt de uitlaat dicht, sneller dan bij een 2-taktscooter het geval is en kan al naar een aantal jaar waarschijnlijk de uitlaat vervangen worden. Die weer van staal is gemaakt en ook weer de nodige energie heeft gekost om te fabriceren. Al met al is ook 4-takt niet zo perfect zoals sommigen kortzichtige figuren dolgraag willen doen geloven.

  58. Henk Daalder op weg naar Kopenhagen zegt:

    Avatar van Henk Daalder op weg naar Kopenhagen
    @Bernard,
    Dit blog is ondertussen meer dan 3 jaar oud.
    Ik vind nu dat we ook 4 takt brommers moeten vervangen door elektrische brommers en scooters.

  59. Jet zegt:

    Avatar van Jet
    Hallo allemaal. Ik ben automobilist en fietser in Amsterdam e.o. Al jaren erger ik me groen en geel aan de stank ( en het lawaai ) van ( bijna alle ) brommers. Eerst, toen ik nog geen auto had, moest ik erachter fietsen en inderdaad, je blijft het ( zeker bij windstilte ) nog heel lang naruiken en je krijgt er fikse koppijn van en het verpest je humeur. Inmiddels woon ik net buiten Amsterdam, maar ik werk er nog wel. Als ik, om mijn lijf en natuurlijk het milieu, een plezier te doen, ga fietsen, worden al deze optimistische voornemens en gedachten teniet gedaan door die verrekte brommers die me om de haverklap van de weg drukken en die onze openbare lucht en mijn luchtwegen vervuilen. Ik kan er, ook al heb ik een aantal gewaardeerde collega’s die er ook een bezitten, maar geen vriendelijke gedachte over produceren in mijn hoofd. En voor die mensen die zo’n ding echt nodig hebben voor hun werk : zet je er voor in dat je baas investeert in electrisch rijden. En die kick van het knallen en hard rijden, die moet je dan maar met een computerspelletje bevredigen. Sorry, klinkt bitter, maar de frustratie zit heel erg diep…

  60. Sab zegt:

    Avatar van Sab
    Milieu vriendelijker zeggen ze allemaal .. het blijft toch steeds vervuilen ? dus wat zeveren jullie nu? een 2takts vervuild meer .. Jha en even gedacht aan jij daar op je computertje ? of de standaard nerd bij zijn overdure computer die meer dan 1200 watt voeding gebruikt … als je dan toch natuurvriendelijk wilt worden .. was jezelf niet gedraaag je als een hippie & ga lekker jointjes roken onder een brug .. natuurlijk die jointjes vervuilen ook .. mischien kan je beter jezelf naar een andere planeet schieten en daar de boel gaan vervuilen zodat je hier kan terug komen proper en schoon ..-_-

  61. 2-takt zegt:

    Avatar van 2-takt
    tegenwoordig is alles kankerverwekkend en daarnaast wat is er met de vervuiling?
    Brommers vervuilen de lucht so what? over 50 jaar is alle benzine op en tot die tijd moeten we er dankbaar gebruik van maken.

  62. jvb zegt:

    Avatar van jvb
    Wat lopen jullie te zeuren!

    Ik rij al een hele tijd rond op me opgevoerde puchje en die hele uitstoot RUIK JE NIET.
    En dan zou je even wat ruiken! Kan het wat? zolang we tractoren etc hebben die giga veel vervuilen maakt het ook bijna niks meer uit of er brommers zijn of niet.

    En geef toe, krijg je geen big smile op je gezicht als je lekker met 45 in de zomer rondrijd over de weg? Dat zijn de mooiste dagen van het jaar. En als ze mijn maxi verbieden rij ik gewoon lekker door. Dan maar een bekeuring.

    Ik hoef niet zo’n apenbrommer als een dax. Ik wil gewoon me vertrouwde puchje!

  63. Roy zegt:

    Avatar van Roy
    Jullie weten dat de 2-taktjes het meeste worden gebruik in de leeftijdsgrends van 16 tot 18 jaar?

    Deze personen hebben helemaal geen geld voor dure roetfilters etc.

    Zullen we auto’s ook zo duur maken zodat maar een klein deel ermee kan rijden?

  64. stefaan zegt:

    Avatar van stefaan
    ik heb een 125cc tweetakt.
    die stinkt niet.
    de ontsteking verbrand enkel de benzine en niet de olie, normaal.
    en een uitlaat kost totaal 1200 euro. inplaats van een viertakt kost de uitlaat 3 keer minder.

    bullshit, er zijn oudere 2 taktmotoren en scooters die stinken omdat ze verkeerd afgesteld zijn en nog niet van catalisators gehoord.

    een diesel is 10 keer vuiler dan nafte.
    verban diesels motoren,

    verban, stomerik , weet je hoeveel geld dat allemaal kost om daar mee te rijden.

    als je tweetakt verbied , dan zijt ge ne stommerik.

    daarbij , hangt is met uwe neus aan een uitlaat van nen brommer of nen diesel auto., wat ruik je het liefst.

    ik die van een grote kamion, en dan vraag ik , geef is gas.

  65. Don zegt:

    Avatar van Don
    Ik lees hier de domste dingen zoals dat een 4 takt langer mee zou gaan als een 2 takt BULLSHIT dat kan tog niet? Hoe kan het dan dat we brommers uit 1945 hebben die nog steeds rondrijden? bij een 4 takt heb je kleppen en zo die je moet afstellen en af en toe moet je weer is vervangen. Een 2 takt behoeft geen onderhoud enkel het normale zoals de carberateur van tijd tot tijd schoonmaken of de zuigerveer(en) van tijd tot tijd vervangen. En Henk jij bent zeker zo,n egoist die vroeger nooit een brommer mocht van pappie en mammie of nooit een rijbewijs kon halen en dus veroordeeld bent tot levenslang fietsen tja dan ga je haat creeren en wil je dat niemand geluk heeft alleen maar ellende. Je moet niet zo egoistisch doen door alleen maar aan jezelf te denken je zegt wel slecht voor het millieu maar je geeft geen fuck om het millieu het gaat omjezelf en je wil ook nog is die slechte overheid helpen aan nog meer geld. Ben je nou trots opjezelf om je medemens (nog) meer ellende te gunnen je familie? mensen moeten naar hun werk. De jongeren (ook ouderen natuurlijk) willen ook nog wel is lol in hun leven mensen van een jaar of 45 wil ook nog wel is weer op z,n zundapp rijden omdat het fijn is. Jongeren willen ook snelheid en trekkracht net als auto,s gun het een ander een x man! Sommige jongeren kunnen niet eens een 4takt betalen die kunnen zich net aan een spartamet veroorloven (die overigens elke 4 takt in zuinigheid verslaat) op 1.5 liter rijd het ding 100(!) km! En trouwens je zegt wel verbied dit verbied dat je kan beter de mensheid van de aarde verbannen want de mensheid maakt alles wil je zo gaan beginnen? De mens maakt een briljante uitvinding een paar jaar later we hebben iets wat minder vervuilt dus het moet maar oprotten?! Ik vind het echt schaamtelijk hoe de mens is vroeger had iedereen 2 takt brommers (teminste die het mochten van hun ouders of konden betalen) nu zijn er 4takts en word er gezegd ja die jongeren moeten allemaal 4 takt want 2takt is vervuilend ook egoistisch of niet? Mogen zij dan niet de lol van vroeger beleven? want dat zeggen de meeste ouderen vroeger was alles veel beter ik sluit me daar ook bij aan ik was veel liever in pak em beet 1965 geboren waar alles nog goed was in plaats van 1992 alleen maar regeltjes en kwellingen belasting alles wat je maar kunt verzinnen.

    Ik heb nog een ding te zeggen tegen jou henk ik blijf 2 taktbrommers/scooters rijden tot de dood
    alle werkzaamheden die met benzine te verrichten zijn zoals grasmaaien etc zal ik ook doen.
    Stik maar lekker in de uitlaatgassen van me oude peugeot zenith 2takt scooter of van me spartamet
    wat wil je deraan doen bitch?

  66. Don zegt:

    Avatar van Don
    Oohja hoe de fuck kan een 50cc brommer of scooter vervuilender zijn als 100auto,s (pk,s en literinhoud onbelangrijk ook al waren het allemaal cuores!) bijelkaar? Gast denk is logisch na!!
    oprotte met die bullshit brommers zijn al jaar en dag schoner dan auto,s kwa verbruik en fijnstof
    waarom denk je dat iedereen er word op aangestuurd om een brommer te kopen!
    zo vermijd je files en dus vervuiling (los van het feit dat vervuiling me niks boeit en van mij part alles diesel 2takt en zo word en dat elke auto een v8 krijgt) Snap je het dan nog niet? denk eens na hoeveel benzine er word bespaard als alle autorijders op brommers gaan rijden? Ik zeg je een hele hoop en diesel zal dan alleen nog gestookt worden in brommobielen en vrachtauto,s. En je moet niet zeiken dat je uitlaatgas inademt op je stomme fietsje dit geld trouwens voor al die ellendelingen op fietsjes niet zo egoistisch wezen als je geen uitlaatgas wil inademen sluit jezelf dan op in een kamer met schone aanvoer van zuurstof door zuurstofflessen. Jammer genoeg voor jullie zijn jullie in de meerderheid jullie zeggen wel dat alle fietsers zich eraan irriteren maar dat is niet zo hooguit die domme 5% die er nog steeds niet aangewend is dat er ook andere voertuigen op de wegrijden. Laats reed er zelf een wielrenner bijna 2km achter mijn (2takt snorscooter) die vind het niet erg toen ik stopte zwaaide hij zelfs en zij doei he en ja dan zwaai ik natuurlijk terug ik heb totaal geen hekel aan wielrenners of fietsers als je dat soms dacht ik heb alleen een hekel aan die stomme zeikers zoals jij pas je zelf is aan we leven hier tenslotte met z,n allen!!

  67. Henk Daalder speelt het regionale energiemixspel zegt:

    Avatar van Henk Daalder speelt het regionale energiemixspel
    Beste Don,
    Een tweetakt verbrand olie, maar lang niet alle olie verbrandt, daarom is een tweetakt factoren smeriger dan een viertakt, maar die is ook schoner omdat een viertakt tegenwoordig een katalisator heeft.

    Ik heb vroeger ook gestayered achter brommers. Dat gaat goed,als je er maar vlak achter blijft, dan zit je boven de uitlaat gassen.
    Ik besefte dat pas toen ik een keer achter een omgebouwde brommer wilde blijven hangen. Die had zijn uitlaat omgebouwd, achteraan schuin omhoog.
    Dan hoorde je het geluid beter, maar ik fietste middenin de pluim. Achter de die brommer was het een tering herrie en na 50 m proestend en hoestend afgehaakt.

    Verder hoop ik dat er nog veel nieuwe brommers verkocht worden, maar dat ze allemaal elektrisch zijn.

  68. Jiri zegt:

    Avatar van Jiri
    Ik snap al die heisa rond tweetaktbrommers niet. Ten eerste vraag ik mij af hoe volwassen de meeste mensen hier zijn, als ze mensen met een andere mening al beginnen uit te schelden. (Ja, ik bedoel jullie, Henk en Jan.) Ten tweede, waarom zou me tweetakt verbannen? Er zijn zoveel dingen op deze aarde die zeer vervuilend en giftig kunnen zijn, maar de mens is niet perfect, dus… Ikzelf heb net een tweedehands TWEETAKT brommer van mijn tante gekregen. Het ding is 15 jaar oud, maar rijd nog perfect. Ik ga mijn geen ene moer aantrekken van de mensen die achter mij rijden, zolang ik maar vooruit kom. En al dat gezeik dat je voor kleine afstanden beter de fiets neemt, houdt dat ook maar achterwege. Iedereen doet daarmee wat hij wil.

  69. Jantje Klaassen zegt:

    Avatar van Jantje Klaassen
    Fffffffffff.. 4-takt scootertjes gaan hooguit 10 jaar mee.. ik rijd op een Kreidler uit 1973(!), die loopt als een zonnetje zonder te roken of te stinken na 1x kickstarten! Ga daar maar eens tegenop met je 4-takt scooter!

  70. Freedom zegt:

    Avatar van Freedom
    Als we zo gaan beginnen over ONS milieu wordt het dan niet eens tijd dat we alle golfbanen gaan sluiten???
    Is er ooit iemand die een milieu effect rapportage van een golf terrein heeft bekeken?
    Beregen gebeurt zeker allemaal door de regen, bemesten doen de vogels en gemaaid wordt het door de schapen…. Echt NIET dus.
    Door het sluiten van golfterreinen blijven ook alle rijke stinkerds met hun brandstof slurpende monsterbakken weg. Weer een hele dikke besparing voor het milieu!
    Denk daar maar eens over na !

  71. dubbeldapper zegt:

    Avatar van dubbeldapper
    dit is allemaal gelul , mijn solex uit 1960 rijd 1 op 100 en haalt en snelheid van 30 kilometer .. en hij rookt en stinkt niet ! mij zundapps allebij uit 1964 rijden 1 op 45 en halen een snelheid van 65 kilomter..
    dit allemaal zonder blauwe pluim ..
    wat denk je wel niet als alles electrisch word ? die kapotte accus moeten ergens heen ? dat is ook weer belasting voor t millieu..
    en trouwens zo een ambtenaar als jij weet toch niet wat een 2 tact inhoud .. je weet alleen hoe je je duim moet gebruiken om er onzin uit te zuigen !
    nou groeten Dubbeldapp

  72. Ganzeveld zegt:

    Avatar van Ganzeveld
    Ben ik zowat de enige die het lekker vind om 2-takt olie lucht in te ademen?

  73. Ganzeveld zegt:

    Avatar van Ganzeveld
    Door figuren zoals Henk Daalder ben ik geneigd om op Wilders te gaan stemmen.
    Mijn verstand zegt van niet maar als ik op mijn gevoel af moet gaan.

  74. Ganzeveld zegt:

    Avatar van Ganzeveld
    Henk heeft ook maar 9 vrienden op Hyves.

  75. Don zegt:

    Avatar van Don
    Beste henk,

    Allereerst sorry voor de hele late reactie ik krijg immers geen mail als er iets word gepost hier.
    Terugkomend op het onderwerp, Jij klaagt erover dat 2takt smerig is enzo en die dingen en dat kan zijn.
    Maar mijn vraag heb je vroeger ooit brommer gereden? of rij je nu auto?
    Want ik snap niet dat je er zo,n hekel aan hebt aan brommers en vooral aan de 2takt.
    verlangde je vroeger niet naar een dikke zundapp met ks80 blok en waterkoeling met mooie stervelgen?
    Ik vraag me af waar het mis gegaan is want ieder (normaal) mens houd van brommers op wat voor manier dan ook (op een leeftijd tussen 16-30 jaar voornamelijk) En nog iets wat ik me afvraag als je die kutscootertjes zo vind stinken waarom ga je er dan achter aan fietsen? Lijkt mij dat je het dan lekker vind.
    Als je de 2-takt geuren wilt mijden adviseer ik je in de bossen te gaan fietsen met zo,n onverplicht fietspad bordje. En met de auto door de stad te rijden dan ruik je die geuren ook niet.
    Ikzelf ben liefhebber van auto en scooter rijden (scooter en brommers 2 takt Auto,s het liefst op diesel)
    Maarja dat ben ik, nogmaals er zijn verschillende soorten mensen in de wereld die zichzelf op verschillende manieren vervoeren verschillende manieren leven etc etc. Je zult deze wereld met je medemens moeten en blijven delen. Het is niet altijd rozengeur en manenschijn.
    Ik adviseer je om een x op een leuk 2takt oldtimertje te gaan rijden dat kan zijn een snelle zundap of gewoon een grappige sparta funny. En ervaar hoe leuk het is vooral in de zomer je rijd iedereen voorbij omzeilt files. En die rook valt best mee het is net hoe je hem onderhoud en welke olie je gebruikt.
    Henk ik hoop dat ik je ken redden van deze boosheid op de lieve brommertjes en die irritante scooterjeugd heb ik zelf ook wel een hekel aan die denken stoer te zijn als hun aeroxje 80 loopt.
    Daar hoor ik nou niet bij zoals in me vorige post ik bezit 2 spartamets en 1 snorscootertje. En ganzeveld nee je bent niet de enige! ik start me spartamet wel is in de schuur met dichte deur en vind het heerlijk tot in zekere mate 🙂

  76. uhu zegt:

    Avatar van uhu
    gaat helemaal nergens over, je kan over alles wel lopen zeiken en moeilijk doen. typisch van die vrouwloze natuurfreaks. ik blaas lekker rond op m’n 250 2taktje!

  77. Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel
    Ik raad alle brommer gebruikers aan om een tijdje de uitlaatgassen te ademen.
    Als je zelf op een brommer of scooter rijd, snuif je de frisse rijwind op.
    Maar de fietsers die je inhaalt, snuiven de stinkende uitlaatgassen op.

    Doe als Don,
    – zet je brommer in de berging of schuur. laat de deur dicht en start dat ding.
    – Ruik zelf hoe het ruikt na 1 minuut en na10 minuten.
    – Ga even naar buiten om te ruiken hoe frisse licht ruikt
    – en dan weer naar binnen.

    Natuurlijk mogen er wel een paar stinkende brommers in gebruik blijven, maar er komen er nu veel te veel.
    Vooral in steden.
    De luchtvervuiling wordt weer even erg als toen auto’s geen katalysator hadden.
    En dat kan niet.

    Kies dus een elektrische scooter

  78. Ronny zegt:

    Avatar van Ronny
    2 takt is voor losers. Enkel het uitschot, de marginalen van de maatschappij die van een uitkering leve en de puistenkoppen zonder geld (en verstand) rijden ermee. Alle mensen in de giftige stank zetten en zelf overal het schijt aan hebben. No mercy heb ik met die gastjes. Ik pak ze dan ook op hun eigen smerige manier aan door die zeikerds van de baan te rammen wanneer ik er zo eentje tegenkom met een stinkende brommer! Gisteren nog zo’n kereltje de gracht in geduwd; was wel lachen!

  79. Daniel zegt:

    Avatar van Daniel
    Yeah right 2 takt eruit… en dan? Al die brommers worden zeker gratis gesloopt? De eigenaren van een 2 takt brommer krijgen een nieuwe schone brommer zeker?

    Wat de stank betreft, zie het als een indicatie van lucht die je niet moet inademen. Als er een auto of 4 takt scooter voorbij komt ruik je misschien niks, maar je ademt dezelfde schadelijke stoffen in!

    En dan de elektrische scooters, elektriciteit wordt 9 van de 10 keer niet op een milieuvriendelijke manier opgewekt. Daarbij komt nog dat de accu’s die ervoor nodig zijn echt een ramp voor het milieu zijn. Wat als een elektrische scooter of auto verongelukt en die accu’s lopen zo de grond in?

    Vervelende mensen op 2 takt brommers dan wel “mileuvriendelijke” auto’s, die op slechts benzine rijden, blijf je altijd houden, daar doe je niks aan.

    groetjes Daniel

  80. Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel zegt:

    Avatar van Henk Daalder, het Regionale EnergieMix Spel
    Daniel
    Auto’s hebben een katalysator, brommers niet
    Afgelopen zaterdag stond er een grafiekje in de volkskrant
    Brommers zijn 5 tot 10 keer smeriger dan auto’s
    http://www.volkskrant.nl/vk-online/VK/20100717___/2_008/VK_20100717_section2_page008_article3.html#original

    Er zijn al gemeentes die 1800 EUR subsidie geven op het omruilen van een vervuilende brommer
    dat is dus de schade voor de gemeenschap die je aanricht met je uitlaat

  81. Tinus zegt:

    Avatar van Tinus
    allemaal grote bullshit het gaat het er alleen maar om dat mensen weer wat te zeiken hebben en natuurlijk de overheid wil ook de finaciele markt op pijl brengen dus laat ze maar de 2takten afvoeren en meer 4takten aanrukken dus dan komt er weer leven in de brommermarkt dus weer meer geld wat de economie ingaat waardoor er weer meer kan worden gekocht enz. het gaat gewoon allemaal om geld.
    Get Your kicks met 2 takt mix

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *