Marijke Breeuwsma in Buitenhof, het mooiste praatprogramma van 2005

fotoBuitenhof van 24 okt ging over het falende studiehuis. Ze hadden een lerares grieks en latijn uitgenodigd, zij had haar baan opgezegd uit afgrijzen over wat er met haar vak werd gedaan door de veranderingsdrift in Den Haag. Verder was er iemand van de onderwijsvakbond en een tweedekamerlid met onderwijs in haar portefeuille. Maar alleen Marijke Breeuwsma deed er toe en eigenlijk vooral haar ingehouden woede. Het is dat de Buitenhof tafel van glas is, anders had ze met de vuist op tafel geslagen, zo kwaad is ze over hoe het middelbaar onderwijs systematisch kapot geregeld wordt. Buitenhof wordt herhaald op maandag 24 oktober 2005 13:20 Net 1. En is permanent te zien op hun website. Het gaat er om dat voor goed onderwijs 3 dingen nodig zijn: – goede gemotiveerde leraren (m/v) – goede leerstof en doelen – gemotiveerde leerlingen Den Haag stuurt in haar regelingen vooral op de motivatie van de leerlingen, maar doet dat door ze alles zelf te willen laten ontdekken, en alles vanuit eigen perspectief te laten beschouwen, al meningsvormend. Nu zijn er vakken, zoals grieks en latijn, waar ook de leraar er toe doet en zijn of haar manier van uitleggen. Maar dat mag niet meer, tenminste onvoldoende op de instelling waar Marijke Breeuwsma werkte. Daardoor is ze weggegaan. En ze was niet de enigste. Door de regeldrift uit den haag is er een soort schifting onder leraren opgetreden, er zijn vooral ja-knikkers overgebleven. De leerlingen vinden het wel leuk, maar op het vervolg onderwijs constateren ze nu dat die middelbare scholieren toch maar bar weinig opgestoken hebben. Dat is nu net het probleem dat Marijke Breeuwsma aan de orde wil stellen, je moet als leerling wel voldoende inhoud oppikken, anders kun je wel leuk bezig zijn, maar gaat het nergens over. De onderwijs vakbondsvrouw en het tweede kamerlid konden daar niets wezenlijks tegenover inbrengen.

Dit bericht is geplaatst in guldenlijn. Bookmark de permalink.

19 Reacties op Marijke Breeuwsma in Buitenhof, het mooiste praatprogramma van 2005

  1. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Verdomd Henk, je bent me vóór. Ik kom net terug uit de stad en wilde een heel, heel uitgebreide lofzang op het betoog van mevrouw Verbrugge-Breeuwsma schrijven. Nooit eerder (nu ja, Wim De Bie op andere vlakken) heb ik zó met een enthousiast kloppend hart naar een zo helder, doortimmerd, en intelligent commentaar gekeken. Dit was en is wat je noemt een instant klassieker (ha, dat is ook nog eens met haar vakgebied verbonden…), en het interview met haar moet permanent beschikbaar zijn, voor goede leerlingen en ‘het veld, dat immer in proactieve synergie, zeg maar, door een constructieve dialoog, en vooral, zeg maar, met de goedkeuring van de leerlingen, zeg maar, het produkt onderwijs in een, zeg maar, speelse bottom-up interactie, zeg maar, een marktgerichte kenniseconomie moet gaan genereren’.
    Niet één van de gesprekspartners, uitgezonderd wellicht de intelligente Rob Trip, had überhaupt door hoe macaber het toekomstbeeld is geworden dat Marijke Verbrugge schetste. Je kunt iets moois in één dag vernietigen, en het kost vijftig jaren en een generatie of twee om weer wat van betekenis op te bouwen.
    Ik heb zelf op het klassieke gymnasium gezeten, en in de oude stijl, van voor de twee-fasen-structuur, Biologie gestudeerd. Door een levenscrisis die heel lang duurde kon ik pas een jaar of anderhalf geleden de draad weer oppakken, en, wonder boven wonder, ik werd op 30 augustus van dit jaar Doctorandus Oude Stijl. En ik ben daar niet weinig trots op. Door deze levensloop kon ik ook met een schok vaststellen hoeveel er ten slechte veranderd is… nu kunnen HBO-ers rechtstreeks solliciteren naar een AIO-schap in de natuurwetenschappen. Alleen: ze worden vrijwel allemaal afgewezen, omdat de kennisachterstand in diezelfde wetenschappen veel te groot is. Reden: het HBO leidt in het geheel niet op tot een practische onderzoeksplaats in dit vakgebied. Weer een onvergeeflijke misser van al die managers, die inderdaad vrolijke, zonnige ja-knikkers en onwetende maar invloedrijke beleidsmakers zijn. En het gevolg is een immense hoeveelheid menselijke teleurstelling en nogal wat minderwaardigheidscomplexen.
    Ik heb vandaag al getracht om een e-mail-adres van mw. Verbrugge te vinden, tot nog toe zonder resultaat. Maar ik ga vanavond zeker proberen om op de Buitenhof-site een herhaling van haar optreden te zien.
    Ik kan haar wel omhelzen. En als ze niet getrouwd was, zou ik dat nog proberen ook.

  2. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    O ja, er zit een taalfout in mijn tekst, maar die is intentioneel.

  3. arie zegt:

    Avatar van arie
    Als ouder en ex-leraar kan ik Marijke maar één ding verwijten: dat ze ‘die ingehouden woede’ (goed gesignaleerd, Henk)niet dwars door die glazen tafel heentimmerde. Misschien dankzij de sympathieke Rob Trip. Maar dit muisje zal dankzij Marijke een staartje hebben. Wat een pleitbezorger!!!
    Arie

  4. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Ze zingt nog steeds door mijn hoofd hart. Ook die opmerking dat haar voorgangers twee keer zo veel wisten als zijzelf getuigt van menselijke grootheid… je komt dat werkelijk nergens tegen. Zullen we een Marijke Verbrugge-Breeuwsma Appreciation Society oprichten, met een bescheiden magazine, en liefst ook lezingen, door haar te geven? Sorry als ik puberaal overkom, maar ze heeft mijn hart gestolen.

  5. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    … ik bedoelde ‘hoofd en hart’. Waarom is hier geen post-editing mogelijk?

  6. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Het is nu in volle lengte op internet te bekijken. Kortom, verplichte stof.

  7. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Ik heb het programma nu net nog eens op het web bekeken. Marijke Verbrugge-Breeuwsma was en is briljant. En wat heb ik weer gewalgd van de pudding waartegen ze vecht: de kinderen moeten het vooral ‘leuk’ vinden, en de blubbertaal die jegens haar wordt uitgesproken: ‘U krijgt wel een beetje Uw zin, en op sommige scholen gaat toch echt heel goed’. Kortom, ik hou van die vrouw.

  8. Mevrouw Juf zegt:

    Avatar van Mevrouw Juf
    Dank voor de tip. Erg genoten. Mag van mij nog wel een paar keer extra herhaald worden dan alleen op de maandagmiddag. Na 3 jaar eerstejaars HBO’ers te hebben zien klunsen ben ik maar teruggegaan naar het VMBO. Om maar bij het begin te beginnen zeg maar…helaas ook daar niets dan gekkigheid…en veel jaknikkers, maar ik doe mijn best!

  9. arie zegt:

    Avatar van arie
    Grootse plannen, ik snap de euforie en t/m ee fanclub kan ik meegaan maar het domino-effect is op gang gezet(sorry, kromme zin, teveel RTL4). Deze dame zal vaker op de buis zijn, om de ”puddingen” te drillen.
    Arie

  10. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Arie, blijf kalm.
    Dit is niet zomaar ‘deze dame’ die een media-hype veroorzaakt. Ze heeft op diep-emotionele wijze, én op diep-rationele wijze, én op wetenschappelijk verantwoorde wijze zoveel zenuwen blootgelegd dat we er nog jaren mee vooruitkunnen.
    Superieur.

  11. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Henk, van harte bedankt voor je inzet –
    het betoog van Marijke heeft me meer geraakt dan wat dan ook in de ‘media’ (lees: pulp) in een jaar of tien. Het bevat alles wat er mis is, en de magere en puddingachtige reacties van de gesprekspartners spreekt boekdelen. Ik vat hier moed uit om door te gaan. Er bestaat hier gewoonweg geen middenweg. Ik heb zelf te maken met academici die geen eenvoudige staartdeling meer kunnen maken, of weten wat statistiek inhoudt. Ze hebben een imposant diploma, dat is waar, maar gevraagd naar de meest eenvoudige taal-, en rekenkundige inschattingen, dan geeft niemand thuis. Tja, Goede Tijden, Slechte Tijden, daar weten ze alles van uit het studentenhuis, maar dat is mede de schuld van de sukkels uit het Elsevier-kamp. Wij leven op de Titanic, en we weten het, And The Band Plays On. Ik ga zo naar bed, om dit allemaal wat te verwerken. Marijke heeft het ze allemaal nog eens goed gezegd, en als deze Vinex-mensen er geen spat van begrijpen, dan is onze samenleving inderdaad tot de ondergang opgeschreven.
    Henk, mail me als je dat wil, ik ben je er dankbaar voor. Alle anderen trouwens ook. Want dit is het klimaat waarin angstige en zoekende mensen naar een totalitaire figuur à la Fortuyn, of de psychopaat Filip De Winter zullen blijven zoeken.

  12. Stonehead zegt:

    Avatar van Stonehead
    Een dikke, vette 10 voor dit artikel. Volkomen mee eens. Het was trouwens al een terugkerend onderwerp op de Volkskrant-weblogs; blij dat Buitenhof het ook oppikt.

  13. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Sorry Henk, ik vergat gisteren mijn waardering in te zenden. Bij deze. Een 10 natuurlijk. En vergeet mijn ene kleine wrevelige opmerking jegens Elsevier, ik hou niet van het blad, het is geobsedeerd met totale economisering van de samenleving, maar ze was nogal vergezocht.

  14. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    Dank voor al die reacties.
    Mijn kinderen zijn ook door het studiehuisgegaan op het Eckart College in Eindhoven.
    Eent van hen zat in eenklas die als een van de eerste van die school met het studiehuis begon.
    Maar na een aanvankelijke hypje van veel zelfwerkzaamheid, was het later vooral gewoon klassikaal onderwijs.
    Als ouders vroegen wij regelmatig hoe “het studiehuis” nu beviel. Maar er was eigenlijk weinig verschil met de “onderbouw”. Misschien dat de school daar zelf anders over denkt. Onze kinderen waren niet zo ondersteboven van de “verandering”

    Ik verbaas me wel over het soms lage niveau van de stof, vooral op de HAVO maar ook op het VWO.
    Aan de andere kant, als IT’er weet en ervaar ik hoe snel IT kennis slijt. Waar het vroeger ca 10 jaar duurde, is het nu al na 6 maanden dat je echt aan een opfriscursus toe bent.
    Ik vraag me af of en hoe je dat snelle verval van de waarde van kennis het best kunt aanpakken op middelbare scholen.

    Een goed curriculum is dus wel degelijk heel belangrijk.

  15. The Monarch Butterfly zegt:

    Avatar van The Monarch Butterfly
    Bedankt Henk –
    inderdaad, ik geloof ook wel dat het per school verschilt in hoeverre de ‘revolutie’ ook echt ingevoerd is. Maar dat is op zich al een probleem: scholen met verschillende gradaties. De aansluiting met het Hoger Onderwijs wordt dan een soort loterij.
    Breeuwsma heeft 100% gelijk waar ze benadrukt dat het zo levensgevaarlijk is om kinderen alleen maar naar de mond te praten. We hebben al zo’n Breezergeneratie, om het maar eens sterk uit te drukken.
    Je kunt niet tornen aan de elementaire basiswaarden van onderwijs. Ook het door de andere dames voorgestelde ‘geven en nemen’ is al zo link.
    En wat ik ook al zo’n ellende vind: die wartaal van vandaag, waarin kinderen moeten leren ‘netwerken en communiceren’. Jawel, ik communiceer ook een hoop naar de mensen toe, zeg maar.
    Nee werkelijk, om deze twee vaardigheden heb ik me noog nooit druk gemaakt. Allemaal management-jargon dat een gebrek aan werkelijke kennis verraadt.

  16. henk daalder zegt:

    Avatar van henk daalder
    De bewuste aandacht voor communicatie vaardigheden vind ik wel een belangrijke verbetering. Het probleem is dat (soms) kennisverwerven ondergeschikt gemaakt wordt, aan al het “nieuwe gedoe”.
    Het is beide nodig.
    – voldoende kennis verworven hebben om iets te kunnen, deskundig genoeg zijn.
    – de vaardigheid hebben om er met anderen over te overleggen en te reflecteren.

    Maar, let op, dit laatste wordt belangrijk bij complexe problemen.
    En wat is “complex”?

    Als je voldoende deskundigheid verworven hebt, dan hoeft een probleem niet te ingewikkeld te zijn om het in je eentje al grotendeels aan te pakken.
    Maar als je die deskundigheid voor dat specifieke probleem mist, dan moet je samenwerken met anderen, dus communiceren, of een adviseur vinden. Of als je het praktische niveau al ontstegen bent, als manager de juiste medewerker vinden.

    Zo werkt slechte inhoudelijk opleiding dus het nodig hebben van meer communicatieve vaardigheden in de hand.

    Overigens zijn problemen vaak wel zo complex dat kunnen samenwerken en communiceren nuttige vaardigheden zijn. De vraag is nog steeds in welke fase waarop de nadruk moet liggen.

  17. docent in het oosten des lands zegt:

    Avatar van docent in het oosten des lands
    Het pleidooi van Mevr Verbrugge is me uit het hart gegrepen. Al zo’n twintig jaar werkzaam in het middelbaar onderwijs, heb ik de neergang vanaf de tweede fase meegemaakt en aan den lijve ondervonden.
    ‘Kennis is niet belangrijk’ . En dat in een kennismaatschappij. Het is echt gezegd, ook bij ons op school. Toen was dat opportuun, nu zal men er niet meer zo graag voor uit komen.
    Mijn vraag is:
    waarom krijgen stemmen als die van Mervr. Verbrugge, die in Buitenhof de twee andere ‘officiele’ spreeksters wegvaagde, geen beter oor op plaatsen waar besluiten over onderwijs worden genomen?

  18. Henk Breeuwsma zegt:

    Avatar van Henk Breeuwsma
    Ik zou graag in contact komen met mevr. Verbrugge-Breeuwsma in verband met mijn genealogische hobbie. Tot nu toe heb ik ontdekt dat de Breeuwsma’s een familie zijn en ik zou dus graag wat meer over haar familie willen weten.
    Bedankt alvast voor de medewerking.
    met vriendelijke groet,
    Henk Breeuwsma, geboren in 1934.

  19. Henk Daalder zegt:

    Avatar van Henk Daalder
    Probeer het via http://www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/73
    Haar man, Ad Verbrugge, is daar voorzitter, en ook hoogleraar aan de VU

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *