Formatie, Ontwerp goed beleid voor de energietransitie en het klimaat

Formatie: versnel de energietransitie met de klimaatneutrale kolencentrale

Formatie: De klimaat neutrale centrale blijkt de goedkoopste CO2 reductie op te leveren volgens het Planbureau voor de leefomgeving

In de formatie van 2017 onderhandelen rechtse partijen over een coalitie akkoord. Dat wordt een afweging tussen bedrijfsbelangen. Burgers gaan betalen. Het is geen ontwerp van een goede oplossing, maar een onvoorspelbaar resultaat van touwtrekken.

De formatie gaat beter door samen te werken met huishoudens. Daarmee is meer economie te genereren, al tijdens de formatie. De energietransitie is een Beta probleem, waar een goed ontwerp meer oplevert dan touwtrekken.
We moeten samenwerken in het ONTWERPEN van aantrekkelijke en werkende oplossingen voor de energietransitie en de bestrijding van het klimaatprobleem.
Debat en politiek leidt tot halfslachtige keuzes en vooral vertraging, en verlies van marktaandeel voor bedrijven.
Omdat lobbyisten andere, eigen belangen hebben dan de samenleving.

Twee ontwerpen, blauwdrukken, om het beleid uit te leggen

Een goed ontwerp brengt burgers voordeel, een goede reden om mee te doen.
En grote keuzes moeten begrijpelijk geschetst worden. Dan begrijpen meer politici en bestuurders het echt, en zodat ze beter beleid maken.

Formatie punt 1, kavels koop-windpark in de formatie

windmolens en zonnepanelen werken automatisch, daarom moeten huishoudens en MKB die voor eigen gebruik kopen, ipv commerciële stroom kopen.
Laat de consumentenmarkt zijn werk doen, met gunstige overheidscondities.
Bedrijven verplichten de beste technieken toe te passen.
Laten we beginnen met kavels KOOP- windpark voor elk huishouden en MKB bedrijf, zonder SDE. In Duitsland zijn de wind op land veilingen zo succesvol voor burgers dat ze investeerders er niet meer aan te pas komen. NU WIJ

Formatie punt 2, klimaat neutrale en CO2 negatieve centrales

Om voldoende snel CO2 te reduceren, moeten centrales CO2 negatief worden, verplicht. Die techniek is zelf een mooi export product.
En tegelijk kan Nederland en Europa, in Noord Afrika aantrekkelijke welvaart creëren met de teelt van nieuwe biomassa op plekken waar nu niets wordt geteeld.
Hiervoor eerst beginnen met meer zoet water te maken en distribueren, aan de kust van Noord Afrika. Tunesië is een goed startpunt.
Deze op klimaat vluchtelingen gerichte aanpak, kan wellicht ook rechtse partijen overtuigen.

De teelt van biomassa levert deze landen geld op met doordat Europese centrales de in Afrika geproduceerde bio- brandstof.
Deze handel organiseren is de kerncompetentie van Nederland, de VOC mentaliteit, dat hoort ook uit de formatie te komen.

Gepost in politiek | Getagged , , , , , , , | Plaats een reactie

Netbeheerders kunnen de meterkastboete voorkomen met slimme apparaten

Netbeheerders ga innoveren voor de energietransitie, voorkom de meterkastboete

Netbeheerders ga innoveren voor de energietransitie, voorkom de meterkastboete

Netbeheerders laten mensen die een zwaardere meterkast aanvragen, daar een flinke meterkastboete voor betalen. Die boete is onnodig, als netbeheerders mee zouden willen doen met de innovatie die er toch al aan komt, slimme apparatuur.
De netbeheerders zijn nu bezig met het uitrollen van de slimme meter. Dat is dom, want zogenaamd slimme meter is helemaal niet slim. En het doel waarvoor hij wordt uitgerold, energiebesparing, daarvoor blijkt hij niet te werken.
Daarom moeten netbeheerders stoppen met die kapitaal vernietiging van het vervangen van nog goed werkende kWh meters door die domme “slimme” meter.

Netbeheerders, stop ons geld in slimme stroom-meters in transformator huisjes, die publiceren dan digitaal hoe vol het lokale net is.

Thuis kan slimme apparatuur, zoals zonnestroom inverters, en slimme laders van EV, en warmtepompen, dan gebruik maken van die digitale informatie van de netbeheerder. Ze passen zich dan real time aan, en daarmee voorkomen ze dat het lokale net overbelast raakt.
Straks hebben steeds meer mensen een elektrische auto, en die parkeren hun EV tussen 17 en 18 uur boven de draadloze lader.
Domme laders gaan dan meteen laden, slimme laders houden rekening met de belasting op het lokale net. Tenminste, als netbeheerders voor die informatie zouden zorgen. Zo voorkomen ze dat de stoppen door slaan en dat het lokale net voor veel geld verzwaard moet worden.

Netbeheerders, beloon gebruikers met slimme apparatuur door ze geen meterkastboete op te leggen.

Huishoudens die met slimme apparaten een zwaardere aansluiting krijgen, betalen dan het lage tarief van de basis aansluiting.
Zo spelen netbeheerders een positieve rol in de energietransitie. Ze geven huishoudens de kans te geven de meterkastboete van 50 of 80 EUR per maand te voorkomen.

Standaard heeft een kleinverbruiker een meterkast van
3 x 25 Amp, voor ca 200 EUR per jaar

Een zwaardere meterkast kost nu veel meer, de meterkast boete.
3 x 35 Amp 800 EUR per jaar.  Boete 50 EUR per maand
3 x 50 Amp 1200 EUR per jaar. Boete 80 EUR per maand

Wie wil er straks en zwaardere meterkast?
Dat zijn de gebruikers  due hun elektrische auto wat sneller willen opladen.
Of wie tegelijk elektrisch wil koken en de auto opladen, die heeft een zwaardere meterkast nodig.

Gepost in duurzaam, politiek | Getagged , , , , , , , , | Plaats een reactie

Rescoop coöperaties sluiten 99% van de burgers uit, remmen de energietransitie

Rescoop Subsidie is overbodig voor burgers die samen een deel-windpark kopen, voor eigen gebruik

Subsidie is overbodig voor burgers die samen een deel-windpark kopen, voor eigen gebruik

Coöperaties als organisatie zijn niet het probleem bij de energietransitie. Het is de manier waarop clubs als Rescoop ze willen organiseren, als investeerders en verkopers van stroom, dat is het probleem. Hierbij sluit Rescoop  gewone consumenten uit van voordeel van duurzaam. Zo remmen coöperaties de energietransitie

Rescoop coöperaties verenigen meestal alleen kleine investeerders. Daardoor blijven ze gelukkig klein en onbetekenend.
Coöperaties willen geld verdienen met de verkoop van stroom aan hun leden en anderen. Daarom onderscheiden ze zich in niets van de grote energiebedrijven.

Huishoudens die hun stroom zelf goedkoop opwekken, drijven de energietransitie

De echte energie transitie komt van burgers, die overstappen van
– stroom kopen voor een commercieel en meestal gesubsidieerd tarief, naar
– zelf stroom opwekken voor eigen gebruik, zie bijvoorbeeld Pak de Wind.

Want windmolens en zonneweides werken automatisch, dus hoeft een bedrijf of professioneel gerunde coöperatie daar helemaal niet tussen te zitten. Maar juist dat probeert Rescoop te organiseren

Alle huishoudens zijn veel goedkoper uit als ze geen stroom kopen, maar die zelf opwekken, met een eigen kavel koop-windpark, of desnoods koop-zonneweide.
Dan hebben die huishoudens stroom voor de kostprijs.
Geen rente voor de bank, geen commerciële marge voor de stroom verkopers.

Verkoop opwek capaciteit als massa consumentenproduct

Coöperaties kunnen zich het best beperken tot het organiseren van zo veel mogelijk huishoudens, om samen opdrachtgever te worden voor een eigen windpark. Elk huishouden koopt dan een eigen kavel windpark voor eigen gebruik, en gaat zijn eigen stroom opwekken.
Dat gaat nu nog moeilijk, omdat EZ overbodige SDE subsidie geeft aan ondernemers en coöperaties.
Die SDE subsidie wordt betaalt door huishoudens.
Naarmate er meer stroom gesubsidieerd wordt opgewekt, stijgen de kosten voor huishoudens.
Bij ongewijzigd SDE subsidie beleid, betaalt een all electric huishouden straks 200 EUR per maand extra aan SDE subsidiekosten alleen.

Van duurzame stroom kopen naar zelf opwekken voor de kostprijs

De energie transitie komt van burgers, alle burgers, die hun eigen stroom opwekken, zonder SDE, en zonder onnodig geld over te dragen aan banken en investeerders voor risicoloos “ondernemen”

Coöperaties laten zich door Rescoop en NVDE op een peperdure en schadelijke manier in het pak naaien voor bedrijfsbelang.
Huishoudens moeten af van het betalen van SDE subsidie.
Daar moet Recoop voor lobbyen

Verplichte CCS2 voor alle centrales

De meeste stroom blijft de komende decennia uit fossiele centrales komen, maar die stroom kan voordelig klimaatneutraal gemaakt worden, met verplichte CCS2 voor alle centrales. Een level playing field dus.
Daarmee wordt alle stroom klimaat neutraal, dat is veel urgenter voor huishoudens dan duurzaam.
De commerciële stroom wordt dan wel wat duurder, want klimaat neutraal, maar voor wie zijn eigen stoom opwekt is dat niet zo belangrijk.
Juist door de duurdere stroom, wordt SDE overbodig, voor alle bestaande projecten die al SDE subsidie krijgen of nog gaan krijgen.

Echt coöperatie werk, massa consumenten producten ontwikkelen en verkopen

Richt je als coöperatie dus op de ontwikkeling van aantrekkelijke massa consumentenproducten.
Het samen kopen van Nederlandse zonnepanelen
En kavels koop-windpark op het land
En afschaffen van SDE subsidie.
Begin bij je eigen projecten, die zijn nog klein en daardoor onschadelijk voor EZ en de NVDE belangen.
Echt rescoop werk is een windpark zonder SDE subsidie.
Voor alle huishoudens als koper, ipv de 10% burger investeerders die nu mee mag doen van de bank en de overheid.
De Rescoop werkwijze sluit 99% van de burgers uit.
Rescoop maakt van burger coöperaties een rem op de energietransitie.

Juist burgers hebben de duurzame toekomst, hun kinderen.

Gepost in duurzaam, politiek | Getagged , , , , , , , | Plaats een reactie

NVWA verbied het stoken van houtkachels

NVWA De fijnstof pieken van houtkachels in een woonbuurt vergiftigt de buren het meest

De fijnstof pieken van houtkachels in een woonbuurt vergiftigt de buren het meest

Beste NVWA, Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, hierbij het verzoek de verkoop van brandhout te verbieden.
En ook het verbranden ervan in woonbuurten.
Het gaat hierbij om norm overschrijding voor fijnstof.
Het RIVM stelt dat de fijnstof normen bijna nergens worden overschreden, maar daarbij baseert zij zich op een grofmazig meet net, en alleen de modellering van fijnstof van verkeer. Fijnstof van verkeer wordt uitgestoten langs de drukke verkeerswegen.

Een miljoen houtkachels vergeten fijnstof bron voor NVWA

Echter er is nog een belangrijke fijnstof bron die u als NVWA moet meenemen in uw onderzoek voor de bescherming van burgers, de ca 1 miljoen houtkachels in Nederland. Die geven een piekvormig uitstoot patroon. De stokers zelf en de buren krijgen de meeste fijnstof van de houtstook in te ademen. Door het piekvormige uitstoot patroon van houtkachels, geven die bijna altijd een norm overschrijding. En er mogen maar 35 overschrijdingsdagen voor PM10 zijn per jaar.
Maar de meeste frequente houtkachels worden het hele stookzeizoen gestookt, en in een woonbuurt staan huizen vaak in de piek van meerdere houtkachels.
Zie bijgaande plaatje van mijn buurt.
Deze fijnstof norm overschrijding leidt dus tot grotere blootstelling dan de wet toestaat.
daarom vraag ik u de verkoop van stookhout en het stoken zelf in woonbuurten te verbieden.

Bewijs van fijnstof norm overschrijding

Het bijgaande plaatje is gemaakt met het programma ISL3a. Gemeenten gebruiken dat om de uitstoot van bedrijven te beoordelen, als die een milieuvergunning aanvragen. Maar voor fijnstof maakt het niet uit of een bron een bedrijf is of een set houtkachels in een woonbuurt. En in woonbuurten wonen de slachtoffers vaak op 6 tot 20 m afstand.
Doordat houtkachels tegenwoordig de rookgassen redelijk goed afkoelen, wervelen de rookgassen door de straten, waardoor de buren er aan blootgesteld worden.
Het stoken duurt meestal een paar uur per avond, of de hele dag, bij zware gebruikers. Daardoor zijn de huizen van de buren geheel omgeven met lucht met te hoge fijnstof concentratie.
Daardoor wordt ook de binnenlucht verontreinigd met dat fijnstof.

NVWA korte termijn actie

Een korte termijn maatregel zou kunnen zijn dat de buren de standaard ventilatie uit zetten, maar dat mag officieel niet, want er moet geventileerd worden.
Het meest passende beleid is een algemeen stookverbod na de 35 toegestane overschrijdingsdagen.
Maar omdat er voor fijnstof geen veilige ondergrens is, is dat vanuit volksgezondheid overwegingen natuurlijk onverstandig.

Ik ben benieuwd naar uw overwegingen en kijk uit naar uw reactie

Gepost in duurzaam | Getagged , , , | 2 Reacties

G20 climate policy, citizen centered grid codes and obsolete smoke stacks

G20 worldwide grid codeCitizen centred grid codes and fossil power plants with with mandatory CCS2, are two important climate policies the G20 should agree on.

Because citizens have a future, their children.

With these G20 agreed climate regulations, citizens are empowered to drive the fight against climate change, with the power and speed of the of the mass consumer market. for their own benefit and the green economy.

 

  • Renewable power needs a efficient and accessible grid because solar panels and wind farms generate power at different times and places, power consumers need it.
  • Fossil power plants will be needed for a long time, as a addition to renewable power.
    Therefore power consumers and producers need fossil power plants with mandatory CCS2, to make them climate neutral. Applying CCS2, makes the smoke stack obsolete

These are both regulations that G20 climate polities should adopt, for a level playing field for businesses

G20 grid code agreement

Because renewable power works the same al over the world, grid codes can also be the same.
The G20 should agree on a world wide grid code:

  • preference for renewable power
  • on the grid
  • on the market
  • and to get renewable power installation connected to the grid.
  • and climate neutral power sources too, after renewable sources
  • power sources with CO2 pollution are only allowed on the grid, when none of the above power sources are available.
  • grids should be public, open to all power users and producers. (while paying for the use and availability of the grid)
  • net-metering is a right for small power users and producers, when the local grid is not overloaded.

Grid storage with smoke stack free fossil power plants

“The grid” is by far the cheapest and easiest storage, combined with climate neutral fossil power plants. Go for removing the smoke stack from every power plant.
Fossil power plants must be climate neutral, by applying CCS2 mandatory, or pay a price for their CO2 pollution, of at least 100 dollar per ton CO2

When done right, this will prevent negative power prices, and force fossil power plants to become climate neutral power sources.

But most importantly this G20 grid code stimulates billions of power consumers to buy their own renewable power generation, like solar panels and family size pieces of wind farms.
Because wind farms and solar panels work automatically, every power consumer can generate their own, at cost price.
No subsidy required.

Its this type of regulations that G20 governments should dare to promote

G20 Lets get Climate Neutral faster with smoke stack free power plants, AND preference for renewable power on the grid

Lets get Climate Neutral faster with smoke stack free power plants, AND preference for renewable power on the grid

Gepost in duurzaam, politiek | Getagged , , , , , , , | Plaats een reactie

Treinen verdwijnen van spoor en verschijnen op de weg, een visie

treinen op de snelweg, reist prettiger, sneller en goedkoper dan de trein op het spoor

Treinen op de snelweg, reist prettiger, sneller en goedkoper dan de trein op het spoor

De NS trekt zijn treinen terug op de hoofdtrajecten, tussen de grotere steden. In de regio krijgen concurrenten van de NS een kans met hun treinen. Wat hier ook achter zit bij de NS, ik denk dat dit een voorbode is van het helemaal verdwijnen van passagierstreinen. Niet alleen in Nederland maar in de hele ontwikkelde wereld. Behalve in dichtbevolkte steden. Dat baseer ik op de technische ontwikkelingen van de zelf sturende auto, en de ruimte op de weg die buiten de steden ontstaat als we steeds meer zelf sturende auto’s gaan gebruiken.

Mobiliteit is straks zonder treinen, goedkoper en flexibeler

Een visie voor persoonlijke en massa mobiliteit, zonder treinen, die de komende 5 jaar zal opkomen. En over 15 jaar de gebruikelijke manier van transport van personen zal zijn.
Deze visie is geen wens, hij is puur gebaseerd op technische ontwikkelingen en menselijke voorkeuren die ik hieronder allemaal zal toelichten.
Natuurlijk kunnen politieke onkunde en malversaties een heel andere draai aan de toekomst geven, maar gezien de technische mogelijkheden is dit volgens mij een aantrekkelijk perspectief.
FNV Spoor, die met zorg naar de krimp van de NS activiteiten kijkt, kan deze visie als inspiratie gebruiken voor een eigen visie.
En daar slimme lobby doelen uit afleiden

Visie: we rijden straks in treinen over de snelweg, prettiger, sneller en goedkoper  dan op het spoor

Velen stappen dagelijks in de auto, en rijden hun auto en zichzelf, naar de bestemming. Daar aangekomen parkeer je de auto, en doet wat je daar wilt doen.
Je kunt ook met bus, tram of fiets naar een NS station gaan, daar betalen en door de poortjes gaan, en je verder met de trein laten rijden. Parkeren op de bestemming is dan niet nodig.

Treinen op de snelweg

Over een jaar of 5 hebben alle nieuwe auto’s een Tesla achtige automatische piloot. Daarmee laat je je auto zelf sturen, remmen, gas geven, en navigeren. Over 5 jaar zal dat net als nu nog beperkingen hebben, en alleen op de snelweg goed en veilig werken, maar  omdat dit een software oplossing is, die in een computer werkt, zal de kwaliteit snel verbeteren. Wat de Tesla nu kan, wordt elke 18 maanden een factor 2 beter. Zie bijvoorbeeld de Nissan pilotpro.  In dit artikel staan ook verwijzingen naar vergelijkbare zelfsturende oplossingen van andere merken.

Deze techniek zal tot gevolg hebben dat we gaan bumperen, in treinen met auto’s die vlak achter elkaar rijden. Hierdoor ontstaat er meer ruimte op de weg, naarmate er meer van dat soort auto’s komen. En het is veiliger, want zelfsturende auto’s voorkomen botsingen. Volvo maakt er zelfs reclame mee. Het is voordelig als de minister van infrastructuur deze techniek stimuleert ipv meer dom asfalt, zoals ze nu doet.

Zelfsturende treinen groeien exponentieel in slimheid

Ga er van uit dat steeds meer mensen straks een auto hebben, of gebruiken die net zo slim is als Kit, de robot auto uit een TV serie van de jaren 80 uit de vorige eeuw. De fantasie van de zelf sturende auto wordt nu realiseerbaar.
Tesla laat zien hoe dat gebeurt, met sensoren, maar vooral met software. En juist software wordt elke 18 maanden een factor 2 krachtiger. Dus in 5 jaar een factor 8, in 10 jaar een factor 64 en over 15 jaar een factor 1024. Die exponentiële groei begint nu effect te krijgen op de zelfsturende auto.
Een grote leden organisatie als de FNV kan dit verbaasd aankijken, en vechten tegen de gevolgen. Maar ook de leden activeren goede toepassingen te bedenken, waar de FNV lobbyisten dan mee aan de slag gaan.

Veilige interactie in bumper treinen op een drukke snelweg

Nu moet je op de snelweg voldoende afstand houden, en als het drukker wordt, gaat dat niet meer, dus moeten we langzamer, en rijden we traag in de file.
Maar straks kan onze auto zelf sturen, gas geven en remmen, en vooral, precies zien waar de andere auto’s zijn. Dat vertellen auto’s elkaar straks.
Daardoor kunnen ze samen veilig vlak achter elkaar rijden, als treinen, maar dan elektronisch gekoppeld. Naarmate ze van elkaar zekerder weten hoe ze rijden, kan de onderlinge afstand kleiner zijn. Remt er verderop een auto plotseling af, dan geeft elke auto dat razendsnel door naar achteren en de hele trein remt af, precies even veel als de voorop rijdende auto, zo remmen ze af van 100 naar 90 km per uur, met een onderlinge afstand van bijv 6 m. Dit heet ook wel peloton rijden of, prettiger,  bumperen, of treinen op de snelweg. De weg capaciteit neemt hierdoor flink toe. Doordat treinen zelfsturende auto’s minder plek innemen, maar ook omdat ze sneller gaan.

Generaties in bumperen op de snelweg

Elke auto kan een verschillende generatie van deze techniek hebben, met een bepaalde kwaliteit. Hoe beter die techniek is, des te dichter kan een auto achter zijn voorligger rijden. De voorligger kan evt een signaal op het dashboard tonen, dat de bumperende auto techniek van voldoende kwaliteit is, en geen wegpiraat.
De gebruiker van de voorliggende auto kan het bumperen toch onprettig dichtbij vinden.
Dan zegt de gebruiker tegen zijn volger,  elektronisch, dat die een iets grotere afstand moet houden. De volgende auto voldoet dan natuurlijk aan dat verzoek, automatisch.

Als autogebruiker doen wat je ook in de trein doet

Op deze manier gaat snelweg rijden automatisch, de zelf sturende auto doet het. Dus net als in de trein, kun je naar buiten kijken, bellen, lezen internetten of ander werk.

Je eigen auto houdt je de hele tijd in de gaten, of je voldoende alert bent om het besturen weer over te nemen, mocht dat nodig zijn.
Maar zolang dat niet nodig is, stoort hij je niet, en is het rijden in dit soort treinen op de snelweg vergelijkbaar met spoor.

Alleen, treinen op de snelweg gaat wel goedkoper dan met de trein op het spoor, gezien de huidige prijs van een NS ticket.
En helemaal als je iemand meeneemt.
Diensten als Toogethr maken het van elkaar voor een ritje ook steeds gemakkelijker. Ook dit bespaart ruimte op de weg, en verdient dus ook subsidie van de minister van infrastructuur. Weer een lobbydoel voor de FNV.

Dit gaat werken, omdat de techniek er toch aan komt, en er is voldoende ruimte  op de weg voor alle benodigde auto’s. Ook als alle huidige trein passagiers voortaan met de auto gaan.
Behalve in drukke steden.

Treinen in de drukke stad?

Een eigenschap van treinen is dat ze compact zijn, als je accepteert dat er altijd een flink speciaal gebied voor nodig is om in en uit  te stappen, het station. Maar op het spoor is een trein helemaal niet compact. omdat ze zo slecht kunnen remmen. Daardoor moeten treinen een grote onderlinge afstand houden. Dat is de belangrijkste reden dat treinen straks niet meer rijden tussen de grote steden, maar alleen als metro of tram in de stad.

De zelf sturende auto in de stad, zoek zelf een parkeerplek op

Een zelf sturende auto is een robot, die meer kan dan jouw ergens heen brengen.
Op de bestemming aangekomen, kun je de auto opdracht geven zelf en parkeerplek te zoeken, en je te laten weten waar dat is. Je stapt uit ende auto gaat leeg verder. Desnoods rijdt hij de stad uit om aan de rand goedkoop te parkeren. Jij als gebruiker geeft hem de randvoorwaarden.

Stel je wilt een kort durende boodschap doen. je vertelt je auto waar je wilt zijn, en hoe snel je wilt dat de auto weer beschikbaar is. Dat bepaalt hoe ver hij zoekt naar een parkeer plek in de buurt. Of een rondje rijdt in een gebied waar het niet druk is. Of hij gaat even stroom bij laden.  Daar ben je zelf niet voor nodig.
Allemaal zolang het past in wat jij als gebruiker wilt.

Anderen met jouw zelf sturende auto laten rijden

Stel je gaat naar de stad en hebt je auto 2 uur niet nodig, maar wilt hem weer kunnen gebruiken over minimaal 1,5 uur.
Je auto biedt zich dan aan op een online platform voor de komende 1,5 uur. Wie in die tijd een auto wil gebruiken, kan hem dan krijgen.
Jij als eigenaar bepaalt dan natuurlijk wat die vreemde allemaal kan doen in de auto.
Mag hij zelf sturen, of laat je dat  altijd de auto zelf doen.

Eigenaar van zelfsturende auto blijft de baas

En als die andere gebruiker zelf wil sturen, laat je hem dan ook lekker scheuren, of stel je je auto op zeer zuinig en rustig rijden in? Jij bent de baas. Die ander is een gebruiker.
Hij mag dan de auto alleen vertellen waar hij heen wil. De zelf sturende auto zal rekening houden met jouw voorwaarde om binnen 1,5 uur weer terug te zijn, voor jou.
Als de vreemde gebruiker verder wil dan jij toestaat, dan krijgt de hij de keus, hier uitstappen, of mee terug naar waar jij weer wilt instappen. Werkt hij niet mee dan maakt je auto foto en video interview als bewijs van zelfsturende autovrede breuk. En de tijdelijke gebruiker wordt de invloed op de auto ontnomen.
Hier zitten allerlei interactie problemen in waar conducteurs met verstand van zaken, oplossingen voor kunnen bedenken en uittesten. Nieuwe banen dus.

Mensen die nu conducteur zijn, en ervaring met mensen hebben, zouden hier ook bemiddelaar kunnen worden.

Boodschappen halen

Een zelf sturende auto kun je ook om een boodschap sturen. Je bestelt iets online, en je auto gaat het ophalen.
Hiervoor zouden wel eens aparte auto’s voor op de weg kunnen komen. Grote distributie centra vullen nu alleen vracht- en bestel auto’s en de chauffeur rijdt zijn route. Maar het zouden ook kleine zelfsturende voertuigen kunnen zijn die slechts een enkel pakket hebben, dat ze zelf sturend naar het gevraagde adres brengen. Ze hebben geen plek voor een chauffeur. Het zijn rijdende kluizen.

Ook een supermarkt kan dit soort onbemande pakket transport auto’s de weg op sturen.
Ze parkeren zich voor de deur van de klant. Die krijgt een berichtje op zijn smart phone, zoals Domino’s pizza nu al reclame maakt, en de klant pakt zelf zijn pakket uit de auto. Dat kan met een code die die gebruiker op zijn smart phone krijgt.
Omdat er geen mensuren mee gemoeid zijn, kan die rijdende kluis ook een paar uur wachten tot de klant thuis komt.

Mensen die nu  treinen plannen en begeleiden, kunnen ook vloten van dit soort auto’s plannen en begeleiden.

Welke eigen visie kan FNV spoor nu ontwikkelen, als ze deze scenario’s in het belang van hun leden interpreteren?
Op deze manier kan de FNV zelf naar de toekomst van mobiliteit te kijken. Ze geeft dan haar leden een beter perspectief van de toekomst van hun werk.
Daar hebben de leden meer aan dan vechten tegen een ontwikkeling die ze toch niet tegen kunnen houden.
Maar ze kunnen ook gaan lobbyen voor regels om de toekomst zelf vorm te geven, bijvoorbeeld meer stads OV.
Waar dan weer nieuw OV werk uit komt, treinen in de stad.

Gepost in duurzaam, politiek | Getagged , , , , , , | Plaats een reactie

Local energy communities should promote direct ownership of wind farms

Local energy communities organizes citizens to become principal for their own wind farm

Local energy communities should organize citizens to become principal for their own wind farm

Joining a local energy community? Why?
Does it promote direct ownership or a financed and subsidized business? YOU pay for these subsidies, your money goes to banks and investors. Local energy communities can change this, when the organize their members to become direct owner of the wind farm.
When large installations are build by local energy communities, it makes a big difference, whether the members:

  • own a part of a shared wind farm, and generate their own power directly.
  • own a share in a financial business construct, and buy their power for a commercial price, including profits for investors and banks.

In the first situation, members of local energy communities purchase a part of the shared wind farm. And have their power at cost price, the operational cost.
No commercial margin required, no interest for a business loan, no commercial risk, because they consume the power they already own.
They do need however a power balancing contract with a utility. With the right market conditions, this costs only about 0,1 cents per kWh.
In this way, the members of a local energy community have no risk, other than the yearly variation in wind.
So every family can be a proud owner of a wind farm, and have the benefits, cheap power. Even poor families be part of local energy communities, they need a loan,  paid with the difference between the cost of commercial power they now already buy, and the cheaper power, they can generate themselves.

Renewable power has preference on the grid, in Europe

This is possible, because wind farms work automatically, and the power has legally preference on the grid.
But detail regulations differ from country to country. And fossil power plants try to block others to offer a real alternative for their commercial fossil power.
However, their fossil power plants can not work automatically. They need to negotiate and purchase fuel, and trade the power they generate, on a daily basis.
Wind farms have preference on the grid, so when citizens own a part of that wind farm, they can directly use the power, generated by their part of the wind farm.

The second situation is more expensive, because power is sold on the market, competing with very large power plants.
Because of this risk, the business of local energy communities often gets subsidized, but the members themselves pay for this subsidy. That is why this is the wrong choice.
The purchase of the commercial wind farm is often financed with a loan from a bank and investors. Their foreign capital needs a profitable margin, paid for by the sale of subsidized power.
The profit that result form this business is far less that the subsidy paid by the members.

Local energy communities should lobby for better regulations

So direct ownership, and having power at operational costs only, is the preferred way for local energy communities.
But regulations work against citizens and to the advantage of businesses.
That is why the most important task for a local energy community is lobbying and political activities, for better regulations. And the have their members to support that, they are voters too.
Off course local energy communities should also demonstrate they can create value for citizens.
Not by copying the marginal business of large fossil power companies, or investors.
But by organizing their members to become principal for the build of their own wind farm. To generate their own power at cost price.

Mandatory CCS2 for all fossil power plants, makes for lower total power cost for consumers

It may seem strange that renewable promoters want to keep fossil power plants open and have them apply CO2 capture and fixation. The fossil free lobby wants to close all fossil power plants. But they want that too early. As owners of a wind farm, we need fossil power plants as backup, they are the “storage” for periods with not enough wind, which happen frequently. That is why all power plants must become climate neutral, to they produce climate neutral power.
Mandatory climate neutral power plants produce power that is more expensive. This is beneficial for consumers, because they pay for the subsidies for the commercial wind farms. With fossil power being more expensive, consumers have less subsidies to pay for.
Fossil power plants will remain necessary for decades to come, better make them climate neutral as soon as possible.

EU administration demands that citizens get the right to generate their own power

The EU has also discovered the benefits for citizens to generate their own power, so the EU want to give every citizen the right to generate their own power.
But, by the nature of the European Community, every member state may do this in its own corrupt way. This is why local energy communities should lobby for direct ownership regulations, and not for commercial ownership.

Selling parts of a wind farm to citizens, for their own use, also makes social acceptance visible. That is the first way a local energy community can create value for politicians.

 

Gepost in duurzaam, politiek | Getagged , , , , | Plaats een reactie

Fossielvrij remt de energietransitie en is dus een kwalijke beweging

We worden sneller en goedkoper fossielvrij met verplicht klimaatneutrale centrales

We worden sneller en goedkoper fossielvrij met verplicht klimaatneutrale centrales

De fossielvrij beweging lijkt een goede kracht voor het klimaat, maar ze zijn in feite fout bezig.  Ze richten zich op het beschadigen van fossiele bedrijven en belangen. Daarmee maken ze de energietransitie onnodig duurder voor huishoudens, degenen die alles betalen.
Ik wil ook een duurzame wereld, maar juist de kracht van de fossiele belangen moeten we inzetten voor een beter klimaat.

De mate van fossielvrij neemt sneller toe met een iets andere aanpak, waarmee de fossielvrij beweging ook sneller haar doel bereikt.

De goedkoopste stappen richting fossielvrij gaan sneller

De energietransitie is niet gratis, en juist de fossiele belangen hebben veel verdienvermogen. We kopen samen nog 90 tot 95% van de energie in de wereld bij de fossiele belangen.
Nederland zit nu op 7% duurzame energie in in 2023 op 14% En misschien in 2030 op 20%.  Die 20% duurzaam was eigenlijk het doel voor 2020.
De fossielvrij beweging geeft de schuld voor deze vertraging aan de fossiele belangen.
Maar de echte schuldigen zijn de politici die we samen gekozen hebben. Volksvertegenwoordigers hebben de macht en de keuze om betere regels te stellen, zoals verplicht klimaat neutrale centrales, allemaal. Maar vòòr de verkiezingen volgde een meerderheid in de Tweede Kamer de fossielvrij beweging. Daarmee probeerde de Volksvertegenwoordigers huishoudens onnodig  op kosten te jagen. Want huishoudens betalen dat verplicht sluiten van centrales die nog goed werken.

Financieel judoën met de fossiele belangen

Als fossielvrij het slimmer aanpakt, kan ze met andere regels sneller resultaat bereiken, met veel meer voordeel voor huishoudens. Als we alle centrales nu verplicht klimaatneutraal laten maken, dan stopt de CO2 uitstoot naar de biosfeer, dat is het urgentst. Maar nog niet duurzaam of fossielvrij. Dat is de volgende stap.
Bij verplicht klimaatneutrale centrales betalen de fossiele belangen het afvangen vanhun eigen CO2 uitstoot. Dat is goedkoper en veel sneller dan de fossielvrij aanpak, het kapotmaken van het verdiencapaciteit van de fossiele belangen.
Door democratisch vastgestelde klimaatregels, verplichte CCS2, gaan de fossiele belangen concurreren voor het klimaat, ipv er tegen.
Dat is veel goedkoper, door de concurrentie,  dan wanneer huishoudens voor alles SDE subsidie betalen.

Klimaatneutraal is urgenter dan fossielvrij

De fossielvrij beweging wil het gebruik van fossiele energie stoppen, om het klimaat te redden.
Maar de wereld heeft het geld en de spullen van de fossiele belangen nodig, om ons te redden van het klimaatprobleem.

Climate action is urgent, but only sustainable as profitable business with real jobs

Climate action is urgent, but only sustainable as profitable business with real jobs. Regulations required

Dat klimaatprobleem zit in de CO2 uitstoot, niet in de fossiele brandstof. Want daarvan kun je de CO2 uitstoot goed afvangen.
De fossielvrij beweging wil die CO2 uitstoot stoppen door de fossiele belangen af te breken. Daarmee vernietigen ze ook kapitaal dat nodig is om CO2 af te vangen, zolang die centrales nog nodig zijn, de komende decennia.
Volgens het IPCC zaten we wereldwijd al in 2000 op voldoende CO2 voor 2 graden opwarming. Alleen omdat oceanen de opwarming vertragen, is die 2 graden  warmer nog niet bereikt. Als we NU zouden stoppen, gaan we rond 2030 door de 2 graden. Daarom moeten we actief CO2 uit de lucht halen om de afspraken van het klimaatakkoord van Parijs te realiseren. Klimaatneutrale centrales spelen daar een sleutelrol in.

Klimaatneutrale centrales geven de goedkoopste CO2 reductie

Het PBL berekende voor de formatie hoe duur de diverse vormen van CO2 reductie zijn.
De goedkoopste CO2 reductie krijgen we met kolencentrales verplicht CCS2 laten toepassen,  ca 25 EUR per ton CO2
Kolencentrales sluiten, kost ca 65 tot 100 EUR per ton CO2, dat komt omdat het sluiten van de ene centrale, de CO2 uitstoot vooral verplaatst naar en andere centrale.
Daarom is de fossielvrij beweging fout bezig. Ze benadelen zo huishoudens onnodig, dat concludeert ook de SER in haar advies over governance energiebeleid: het moet eerlijker voor huishoudens

Versnel de energietransitie met de klimaatneutrale kolencentrale

De klimaat neutrale centrale blijkt de goedkoopste CO2 reductie op te leveren volgens het Planbureau voor de leefomgeving

De energietransitie gaat sneller met duurzaam voordeel voor huishoudens
En strengere regels voor bedrijven, zoals verplicht klimaatneutraal, voor alle centrales, omdat Nederland daar mee een gewild export product ontwikkelt
Geef bedrijven die nu goed zijn in geld verdienen, de kans om dat te doen in de richting die voor de samenleving belangrijk is, met verplichte klimaatneutraal werken.

Gepost in duurzaam, politiek | Getagged , , , , , , | 3 Reacties

Energietransitie visie FNV, huishoudens centraal, regels voor bedrijven

Met welke energietransitie visie gaat de FNV opkomen voor haar leden?

Met welke energietransitie visie gaat de FNV opkomen voor haar leden?

Als lid van het FNV ledenparlement, vertegenwoordig ik meer dan 1 miljoen leden van de vakbond, en even zo veel huishoudens in Nederland. Zij hebben een vakbond nodig die ook in de energietransitie voor hen opkomt. Vakbonden strijden voor tientjes CAO verhoging per maand, maar zijn blind voor honderden EUR die huishoudens aan de energietransitie van bedrijven gaan betalen. NGO’s, Greenpeace, Milieudefensie en Natuur en Milieu,  hebben met bedrijven afgesproken dat een gemiddeld all electric huishouden straks, onnodig,  meer dan 500 EUR per maand extra gaat betalen.  Dat kon gebeuren omdat niemand voor huishoudens opkomt, ook de vakbonden niet. Die waren de afgelopen jaren met zichzelf bezig. Dat moet veranderen, en daarom heeft de FNV een eigen energietransitie visie nodig. Waarmee zij positief meestuurt, leden inspireert en hoop geeft.

De FNV is er voor de leden, maar in de Energietransitie lijkt zij er voor banken en bedrijven te zijn.
Dat kon gebeuren omdat de FNV geen eigen energietransitie visie heeft. Zij laat dat nu over aan NGO’s als Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie. Maar die hebben zich laten omkopen voor bedrijfsbelang, en hebben in het SER energieakkoord geregeld dat huishoudens die 500 EUR per maand gaan betalen, ipv dat bedrijven hun eigen duurzaamheid betalen. Dat was kennelijk de prijs die de NGO’s moesten betalen.
Het SER energieakkoord was voor de FNV eigenlijk een bedrijfsongeval, en met een eigen visie voor de energietransitie kunnen we dat corrigeren.

Energietransitie gaat nu vooral over SDE subsidie

De SDE subsidie voor windparken, zonneweides en mestvergisters en biomassa bijstook in centrales,  lijkt nu de kern van het nationale energietransitie beleid. 12 miljard gaat daar naar toe in 2017. Daarmee wordt duurzame energiekunstmatig goedkoper gemaakt voor bedrijven.
Want de echte kern van het huidige NGO energiebeleid is dat huishoudens dat allemaal betalen.

Energietransitie visie FNV

De kern van de FNV energietransitie visie moet worden dat huishoudens daarin centraal staan, en dat bedrijven met regels gedwongen worden, ipv verleid met SDE subsidie.
Bedrijven luisteren alleen naar regels, omdat dat moet.
Burgers hebben de toekomst, hun kinderen. Daarom creëert de FNV kansen voor huishoudens om op de markt duurzame spullen kopen, die voor hen de beste keus zijn.
Bedrijven laten concurreren om de gunst van de consument.
Ipv huishoudens die gedwongen gratis subsidie aan bedrijven geven.

 

Verplicht klimaatneutrale centrales

Alle centrales klimaat neutraal, maakt ons land in een grote stap klimaatneutraler. Dat geeft de snelste CO2 reductie voor het minste geld.
Huishoudens, de leden van de FNV hebben daar voordeel van, dat werkt zo:

Klimaatneutrale centrales wekken duurdere stroom, dat zijn de kosten van de CO2 afvang en fixatie tot een vaste stof, CCS2.
Maar ze moeten verplicht klimaatneutraal worden, ze krijgen er geen subsidie voor, want de techniek is bekend, hij wordt al op boorplatforms toegepast.
Door de verplichting, is er geen SDE subsidie nodig, want die was bedoelt om bedrijven te verleiden. De FNV is effectiever voor haar leden als ze regels voor bedrijven afspreekt in de politiek. Die regels zijn normen en bescherming voor de gemeenschap.
Laat bedrijven vervolgens innoveren en concurreren voor de beste producten en diensten.
Doordat ook voor bedrijven de klimaatneutrale stroom duurder is, hebben de bestaande windparken, zonneweides, mestvergisters en biomassa bijstook bij centrales minder SDE subsidie nodig, dus hoeven huishoudens die ook niet te betalen. Alleen dit al scheelt een huishouden 200 EUR per maand.
Andere op huishoudens gerichte beleidsverbeteringen leveren nog eens 300 EUR per maand op. Genoeg om voor te strijden bij de vakbond.

Meer echte banen bij klimaatneutrale centrales, ook internationaal

Met de klimaat neutrale centrale zijn extra banen nodig voor het opgraven, vervoeren en verhandelen van het mineraal Olivijn.  En banen zijn altijd een speerpunt van de vakbond.
Ook internationaal kan de vakbond scoren met klimaatneutrale centrales. Traditionele kolenlanden als Polen, kunnen ermee klimaat neutraal worden (voor hun stroom) de Poolse mijnwerkers houden hun baan. Het opgraven van Olivijn levert ook banen op in de landen waar vulkanisme voorkomt.

De wereld wordt duurzaam, maar centrales zijn nog decennia nodig. Over 10 jaar komt nog steeds 80% van de stroom uit centrales.
Maak daarom alle centrales verplicht klimaatneutraal. Voor de nieuwste kolencentrales staat dat al in het SER energieakkoord. Voer dat uit, en verplicht het meteen ook voor alle andere centrales. Zo regelt de FNV een level playing field, waardoor ze goed kunnen concurreren ipv gratis subsidiegeld op te maken.
Hun stroom zal duurder zijn, voor iedereen, maar daardoor daalt de SDE subsidiebehoefte van de bestaande projecten. Goed voor huishoudens, want die staan centraal bij de FNV.

Een kavel koop-windpark voor elk huishouden, stroom voor 2 cent per kWh

Windparken en zonneweides op het land, worden in kavels verkocht aan huishoudens, alleen voor eigen gebruik. Deze huishoudens gaan hun eigen stroom opwekken. SDE is dan overbodig, want de stroom kost zo slechts 2 cent per kWh. De klimaatneutrale centrales springen bij als het nodig is.
Dit geeft de snelste CO2 reductie, en ook de goedkoopste, volgens het PBL Planbureau voor de Leefomgeving

Subsidie voor huishoudens ipv bedrijven, brengt ons vele nieuwe banen

Huishoudens krijgen subsidie vouchers voor het klimaat neutraal maken van hun woning. Warmtepompen ipv gas, en natuurlijk met veel betere isolatie.
Evt kunnen ze met die subsidie ook een kavel windpark of zonneweide kopen. De consumentenmarkt beslist, bedrijven concurreren om hun gunst.
Omdat elk huis ca 20 tot 40.000 EUR nodig heeft om duurzaam en tot klimaat neutraal te verbouwen, gaat dit vele banen opleveren.
Om dit voor 2050 voor alle 8 miljoen te realiseren, moeten we 6400 woningen per week aanpakken. Als van die 40.000 EUR per woning, 40% in werk gaat zitten, (dat is 20 werkdagen per woning) Dat is een ploeg van 25.000 nieuwe banen.
Door dat meteen een serieuze omvang te geven kunnen ook bijvoorbeeld warmtepompen in Nederlandse fabrieken gebouwd worden.
Ondernemers hebben daar wel een perspectief voor nodig, dat is ook een nut van een eigen FNV visie op de energietransitie.

Op deze manier kiezen consumenten, de leden van de vakbond, bij welk bedrijf zij hun subsidie besteden. Dus de subsidie die er is, komt nog steeds bij bedrijven terecht, maar dan alleen als de huishoudens vinden dat het een voordelige aankoop is.

Zo werkt de energie transitie, betaalbaar en veel sneller dan met SDE subsidie.
Maar dan moet de FNV een eigen visie zoals deze formuleren, om de transitie in het voordeel van de leden bij te sturen. Mensen hoop en inspiratie te geven en daarmee een nieuwe doelgroep werkenden aanboren.
Dat kan de vakbond zelf organiseren met  leden, bestuurders en eigen specialisten. Er zit veel kennis bij die meer dan 1 miljoen leden van de FNV.
Het kost ook niet veel mankracht, wel slim lobbyen in Den Haag

Feiten over klimaatneutrale kolencentrale

De klimaatneutrale kolencentrale geeft verreweg de goedkoopste CO2 reductie volgens het Planbureau voor de Leefomgeving. Waarom zouden we wat duurders betalen dan nodig is?

Versnel de energietransitie met de klimaatneutrale kolencentrale

De klimaat neutrale centrale blijkt de goedkoopste CO2 reductie op te leveren volgens het Planbureau voor de leefomgeving

Gepost in duurzaam, Geen categorie, politiek | Getagged , , , , , , | Plaats een reactie

FNV doe wat tegen de bedrijfskleptocratie in de energietransitie

Laat de FNV verplichte CCS2 voor alle centrales bepleiten, dat is de goedkoopste CO2 reductie

Verplichte CCS2 voor alle centrales is de goedkoopste CO2 reductie, en de FNV creëert er banen mee

Als er niets verandert, gaan huishoudens meer dan 500 EUR per maand betalen voor de kosten van bedrijven in de energietransitie. De vakbeweging heeft huishoudens als achterban. De FNV heeft het liever over echte banen, maar ook in de energietransitie hebben ze een rol. De FNV strijdt nu voor bijvoorbeeld een CAO loonsverhoging van 50 tot 150 EUR per maand, maar de werkgevers  halen meer dan 500 EUR  per maand weg bij huishoudens, via de energietransitie. Dat doen werkgevers door de overheid op  een slimme manier voor hun karretje te spannen, met regelgeving. Hieronder enkele voorbeelden.

De energietransitie is een strijd tussen bedrijven en huishoudens

Dat huishoudens die 500 EUR gaan betalen, komt doordat niemand voor huishoudens opkomt. De FNV is hier de aangewezen partij voor. Want ze is een van de partijen in het energieakkoord.  De FNV moet dus ook slim worden in de energietransitie. Daarmee creëert ze een extra nieuwe betekenis voor de vakbeweging in de samenleving, en dus nieuwe redenen voor werkenden om lid te worden.
Dat doet de FNV nu nog onvoldoende, daarom is de energietransitie verworden tot een nutteloze waarde overdracht van huishoudens naar bedrijven, een bedrijfskleptocratie.

FNV Verleid huishoudens duurzaam te worden

De Duitse Energiewende stokte toen toen het huishoudens meer dan 200 EUR ging kosten. In ons land gaan huishoudens meer dan 500 EUR per maand betalen. De SER heeft nu tweemaal opgeroepen dat ook huishoudens de kans krijgen een positieve rol te spelen in de energietransitie.  Dus actie van de FNV die leden voordeel oplevert in de energietransitie.

Voor een transitie zijn 3 voorwaarden:
– de benodigde technologie is beschikbaar
– de markt tussen aanbieder en koper werkt goed
– de overheid zorgt voor effectieve regels om de markt op gang te brengen en te houden

Elk van deze 5 kosten kan omgebogen worden in een voordeel voor huishoudens:

  • 200 EUR aan SDE subsidie kosten die huishoudens betalen via stroom en gasrekening
  • 20 of 80 EUR CO2 reductie kosten bij centrales, maak ze klimaatneutraal ipv ze te sluiten
  • 50 tot 70 voor de overbodige boete voor de zwaardere meterkast
  • 100 tot 250 voor het afschaffen van salderen, huisarrest voor duurzame huishoudens
  • 200 EUR of meer, voor het energie neutraal verbouwen van de woning.

De energietransitie mechanismen waar de FNV mee kan sturen:

  • Regelgeving. De historie van de afgelopen 30 jaar heeft overtuigend aangetoond dat bedrijven regels nodig hebben, geen subsidie, en zeker geen exploitatie subsidie als de SDE. Zorg dat huishoudens voordeel van regels krijgen.
  • De FNV is er voor de leden.  Dus kan de FNV regisseren dat consumenten verleid  worden met aantrekkelijke producten en diensten, waarmee ze vooral goedkoper uit zijn dan voorheen.

De vakbeweging stelt zelf geen overheids regels in, maar ze kan ze wel tot inzet van onderhandelingen maken, zeker met zo veel steun vanuit de evaluatie van het SER energieakkoord en het SER  briefadvies voor governance van het energiebeleid

Simpel voorbeeld van andere regelgeving ten gunste van huishoudens:
Schaf de SDE subsidie voor bedrijven af, dat scheelt 12 miljard per jaar, en verplicht centrales klimaat neutrale stroom op te wekken. De innovatie, CCS2 is beschikbaar.
De regelgeving is hier een verplichting: klimaat neutrale stroom.
Daardoor wordt stroom weliswaar duurder, maar daardoor dalen de SDE subsidiekosten voor huishoudens dalen. Want de al gegeven SDE subsidie is minder nodig.

Windparken zijn zonder SDE subsidie ook minder interessant voor beleggers.
Maar huishoudens kunnen er voordelig hun eigen stroom mee opwekken. Huishoudens zijn ook de leden van de FNV.  Ze kunnen een kavel KOOP-windpark kopen. Als eigenaar hebben ze hun stroom voor de kostprijs, 2 cent per kWh. Die lage prijs zorgt voor marktwerking op de markt voor kavels windpark.
Daarvoor moet de FNV wel pleiten dat de overheid de regels corrigeert ten gunste van huishoudens. Want bedrijven gaan dat gratis SDE subsidiegeld niet stoppen.

Minder bedrijfskleptocratie, en positiever regels voor huishoudens in de energietransitie
Andere voorbeelden:

  • Salderen van de stroom uit het eigen kavel koop-windpark, moet mogen. En de staat moet niet alle voordeel weg stelen. Zoals ze nu doet met de energiebelasting.
  • De meterkast boete moet achterwege blijven als huishoudens slimme apparatuur gebruiken. Daarmee voorkomen huishoudens overbelasting van het lokale net. Daarvoor is weer de overheidsregel nodig dat netbeheerders digitaal publiceren hoe vol het lokale net is, zodat die slimme EV laders, warmtepompen en zonnestroom inverters er rekening mee kunnen houden.

Nu koopt bijna niemand die duurzame spullen, omdat de overheid de regelgeving niet wil aanpassen.
Iemand moet ze dat gaan vertellen., de FNV is daar de partij voor.

SER evaluatie energiebeleid: geef huishoudens voordeel

De SER heeft nu 2 keer verklaard dat de partijen, nu echt hun achterbannen moeten gaan mobiliseren om de energietransitie te laten slagen.

Daarom zouden we de vakbonden daarvoor doelgericht moeten moeten gaan onderhandelen: voordeel voor hun leden.

Sleutelveranderingen voor de FNV zijn

  • Alle centrales klimaat neutraal, waardoor ook bedrijven gaan betalen voor klimaat neutrale stroom.
  • Vakbonden die opkomen voor lagere energietransitiekosten voor hun leden, zodat de kosten verschuiven van alleen huishoudens naar ook bedrijven.

De energietransitie op gang komt is door huishoudens voordeel te geven

De energietransitie gaat om veel geld en belangen van bedrijven, maar als je kijkt naar het energieverbruik van een huishouden in de toekomst, worden de benodigde maatregelen begrijpelijker. Eerst het model huishouden in de energietransitie, daarna de benodigde ingrepen

Het huishouden in de toekomst verbruikt veel meer stroom dan nu

Nu gebruikt een huishouden ongeveer 4000 kWh stroom per jaar. Een aardgas voor de CV-ketel.
Maar aardgas raakt op, en moet steeds meer uit Rusland gekocht worden, dat geeft behalve geopolitieke afhankelijkheid, ook meer uitgaven. We betalen de wapens voor Putin.
Daarom gaan we overstappen op warmtepomp per huishouden, die verbruikt ca 7000 kWh per jaar. Mits het huis goed is geïsoleerd. Hoe beter, des te minder stroom er nodig is. Een nieuwbouw rijtjeshuis met 12 cm isolatie en 3-dubbel glas heeft 4000 kWh nodig, die woningen zijn in 2016 bijvoorbeeld in Helmond gebouwd. Maar 99% is bestaande bouw, en moet dus beter geïsoleerd worden.
Daarnaast komt de elektrische auto, die laden we het goedkoopst en gemakkelijkst thuis voor de deur.
Samen is dit 15.000 kWh per jaar. Teveel om op eigen dak met zonnepanelen op te wekken.
Maar huizen die ruimte en zon op hun dak hebben, moeten daar zonnepanelen gaan leggen.

Een kavel KOOP-windpark voor elk FNV huishouden

Het grote verschil tussen kolencentrales en windparken is dat windparken automatisch werken. Voor een windpark  hoeven geen kolencontracten afgesloten te worden. Geen ondernemerschap, want het stukje windpark wekt automatisch  stroom op voor eigen gebruik.
Een huishouden koopt een kavel koop-windpark en wekt daarmee zijn eigen stoom op, voor de kostprijs. 2 cent per kWh, 20 jaar vaste prijs.

Maar op dit moment zijn alle windparken in handen van windpark huisjesmelkers, die ook nog SDE subsidie krijgen, betaald door huishoudens. Dat doen vaak wethouders in gemeenten. Zij zijn ook deel van de bedrijfskleptocratie. Landelijke politici en bedrijfslobbyisten zijn echter de hoofdrolspelers.
De overheid moet daarom regels veranderen, zodat een huishouden de stroom van zijn kavel koop-windpark gewoon kan salderen. Net zoals dat al kan met zonnepanelen op het eigen dak. De klimaat neutrale kolencentrale zorgt dan voor opslag. Als er veel wind is, bespaart de kolencentrale brandstof, die weer verbruikt wordt als er te weinig wind en zon is.

Alle centrales klimaat neutraal, te beginnen met Nederlandse kolencentrales

Dit blog is geïnspireerd op de FNV actie om een kolenfonds op te richten voor werkenden de fossiele energiesector, want hun banen gaan verdwijnen, denken sommige FNV bestuurders. Een zeer sympatieke actie, maar contraproductief als het alleen daar bij blijft. centrales zijn  namelijk nog decennia nodig.
Anno 2017 komt 93% van de stroom uit centrales.
De planning voor de bouw van windparken is dat in 2025, nog steeds 20% van de stroom uit centrales komt. Dan betalen huishoudens ook ca 200 EUR per maand SDE subsidiekosten.
Tenzij de FNV zorgt dat de centrales klimaat neutraal worden. De techniek is er, CCS2, maar de verplichting die techniek toe te passen, ontbreekt.
Nu kijken FNV bestuurders toe hoe bedrijven centrales sluiten. Door te lobbyen voro verplicht klimaatneutrale centrales, blijvende banen behouden, en komener zelfs meer bij

Klimaat neutrale centrales wekken duurdere stroom op. De kosten van de CO2 reductie zitten dan in de prijs verwerkt.
De sleutelverandering is dat dat verplicht is voor alle stroom die in Nederland gebruikt word. Daardoor is er veel minder SDE subsidie nodig, en daalt die 200 EUR per maand voor huishoudens.
Je moet als FNV begrijpen hoe het werkt, om invloed te krijgen.

De boete voor een zwaardere meterkast is niet nodig bij slimme apparatuur in een FNV huis

Stel, een woonwijk doet een actie, ze organiseren een samen koop actie voor elektrische auto’s. Ze worden stuk voorstuk geleverd, en elk avond steekt de trotse eigenaar, als hij  om 18 uur thuis komt, de stekker an de lader in zijn auto. Dat gaat goed, tot op een dag de stroom in de hele wijk uitvalt. Te veel autoladers tegelijk, laten de stoppen doorslaan in het transformator huisje van de woonwijk.
Gelukkig zijn ze georganiseerd, en de leverancier van de lader, kan hem met een software update slimmer maken. Daarmee overleggen de laders onderling en verdelen ze het stroomverbruik in de tijd.

Elk huis heeft een meterkast, voor de stroom aansluiting op het elektriciteitsnet. Die kost ca 200 EUR per jaar, voor een zwaarte van 3×25 Amp.
Echter als er een flinke warmtepomp bij komt en de elektrische auto wordt thuis voor de deur geladen, dan is een zwaardere meterkast nodig. Die kost 600 tot 1000 EUR extra per jaar. Want het lokale net wordt zwaarder belast en zal eerder verzwaard moeten worden, wat flink wat geld kost. Alle straten open, dikkere kabels er in, etc.

Slimme apparaten voorkomen kosten voor zwaardere netten

Maar dat is vaak niet nodig, als de nieuwe apparaten thuis, slim zijn. Als de zonnestroom inverter, de warmtepomp, en vooral de lader van de elektrische auto rekening houdt met hoe vol belast het lokale net is, en zich daarbij aanpast.
Daarbij is het handig en goedkoper als de overheid de netbeheerders met regels dwingt om digitaal te publiceren hoe vol belast het lokale net is.
Slimme apparaten weten dan of het net bijna vol is, en kunnen dan wat minder stroom afnemen. Bijvoorbeeld als om 18:15 uur de laders in de wijk zien dat het lokale net voor 95% belast is, schakelen ze allemaal 10% terug.  En na 15 minuten kijken ze nog eens. Misschien dat nieuwe laders actief zijn geworden, dus schakelen ze weer allemaal 10% extra terug. Of ze blijven op 90% werken.

 

 

Gepost in invloed, politiek | Getagged , , , , , , , | Plaats een reactie